Chidaneh.com placeholder image

باغ های شیراز ، تکه هایی کوچک از بهشت (2)

به قلم: تحریریه چیدانه

 شهر شیراز آن قدر بناها و جاذبه های گردشگری زیبا دارد که همه آن ها را نمی توان در غالب یک مطلب گنجاند. در مطلب هتل ها و جاذبه های گردشگری شیراز برای مسافران (1) به معرفی پاتوق ها و برخی از هتل های شیراز پرداختیم اما امروز به بهانه روز شیراز می خواهیم نگاهی بیاندازیم به برخی از باغ ها و بناهای دیدنی شهر زیبای شیراز تا اگر خواستید در تعطیلات پیش رو برنامه ریزی کنید برای سفر به شهر بهار نارنج و چند روزی را مهمان باغ های زیبا و بناهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر زیبای شیراز باشید.پس با چیدانه همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر برخی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز.

باغ ارم شیراز نمونه زیبای باغ سازی ایرانی

باغ های زیبا و چشم نواز شیراز

وقتی در بهار و به خصوص در اردیبهشت به شیراز سفر می کنید مطمئنا  عطر بهار نارنج ، گل رز و گل های محمدی عقل و هوش را از سرتان می برد و بی اختیار شما را به سمت باغ های سرسبز و بی نظیر این شهر زیبا می کشد. شهر شیراز سراسر زیبایی و شگفتی است در سرتاسر این شهر می توانید مکان هایی را پیدا کنید تا از بودن در ان لذت ببرید. باغ های منحصر به فرد این شهر چشم هر بیننده ای را خیره می کند و جشنواره ی گل های رنگارنگ  این زیبای را تکامل می بخشد. باید سر فرصت به این باغ های زیبا که زبان زد همه است سری زد و جانی دوباره از این باغ های زیبا گرفت با چیدانه همراه باشید تا تعدادی از این باغ ها را به شما معرفی کند.

سرویس خواب بالسا
باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

انتهای بلوار ارم

باغ ارم تکه ای از بهشت در شیراز است. سروهای سر به فلک کشیده ، کاج ها و افراهای کهنسال ،نمای زیبای درختان سیب، گردو، خرمالو، انار، زردآلو، بادام و نارنج، و مجموعه بی نظیری از گل های رز و انواع درختچه های زینتی و راه آب ها و دریاچه مصنوعی همه و همه از این باغ بهشتی بر روی زمین ساخته است. در وسط این باغ زیبا و تاریخی عمارتی با شکوه قرار دارد که مربوط به دوره ایلخانی است . گچبری و تزئینات این عمارت چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد. نهر آب مستقیم از تالار اصلی این عمارت می گذره و کاشی های رنگین دیوارها و کف تالار رو پوشوندن.  مجموعه باغ ارم شیراز در شمال غربی شیراز و در انتهای بلوار ارم واقع شده است.

مطلب پیشنهادی : جاذبه های گردشگری یزد و معماری کویری

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز 

غرب شهر شیراز و جنوب خیابان قصرالدشت ، انتهای خیابان عفیف آباد

این باغ زیبا در زمان صفویه جزو تفرجگاه ها و گردشگاه های پادشاهان محسوب می شده و در یکی از محله های عیان نشین شیراز قرار دارد به نام باغ گلشن نیز خوانده می شود و دلیل این نام گذری به دلیل گل کاری های بی نظیری است که در ساخت این باغ استفاده شده است. در این باغ نیز مانند خیلی دیگر از باغ های شیراز عمارتی بی نظیر قرار دارد که در آن بزرگترین موزه سلاح خاورمیانه برپا است. این باغ نونه بارزی از باغ سازی ایرانی است و زیبایی های آن چشم نواز و دل انگیز است.

مطلب پیشنهادی : آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری ایرانی و مدرن

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا شیراز 

فارس – شیراز در نزدیکی آرامگاه سعدی

حتما وقتی به آرامگاه سعدی سر زده اید متوجه بوی نارنجی که اطراف را پر کرده است شده اید. این بوی نارنج به خاطر وجود باغی 6 هکتاری در نزدیکی آن است که به باغ دلگشا معروف است. آب چشمه قنات آرامگاه سعدی به این باغ می رسه و درختاشو آبیاری می کنه. این جا یه باغ نارنجه و فضای فوق العاده ای داره. عمارت وسط باغ هم یادگار زمان قاجاریه است. این عمارت، 3 طبقه و با یک ایوان است که جلوه ای خاص به این باغ بخشیده است.

مطلب پیشنهادی : معماری آرامگاه عطار نیشابوری در گذر زمان

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز 

فارس – شیراز خیابان دروازه قرآن

باغ زیبای جهان نما از آثار دوران کریم خان زند است که در خیابان حافظ واقع شده است. ساختمان کلاف فرنگی این باغ به شکل هشت ضلعی و همانند ساختمان کلاف فرنگی باغ نظر ساخته شده است و طرح و اسلوب این باغ شبیه باغ نظر بوده و سروهای کهنی آنرا آراسته است. 

مطلب پیشنهادی : خانه عامری ها، یک هتل بی نظیر در ایران

باغ نارنجستان

یاغ موزه نارنجستان قوام 

فارس – شیراز خیابان لطفعلی خان زند، در محله درب شیخ

به جرات میشه گفت این باغ یکی از شاهکارهای دوره ی دوره قاجاریه اس چون پر از آینه کاری ، نقاشی ، کاشیکاری ، گچبری و منبت کاریه.  عمارت اصلی اینجا بسیار زیباست و این که در حیاط بزرگش این همه درخت نارنج هست لطافت خاصی به فضا می دهد. 

باغ موزه نارنجستان قوام

روی سنگهای قرینه پایین دیوار عمارت می شه شکلهای شیر ، گور و سربازان هخامنشی و مبارزه با موجودات افسانه ای رو دید. ابراهیم خان قوام الملک این بنا رو در سال 1345 خورشیدی به دانشگاه شیراز هدیه داد و الان دانشکده هنر معماری شده است.

مطالب پیشنهادی : 

یکی از زیباترین و قدیمی ترین هتل های جهان در اصفهان!

چند روزی در دل کوه با هتل صخره ای کندوان

قلعه هایی در ایران که باید دید

بوستان باغ ایرانی جایی برای رهایی از شلوغی های شهر

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه