Chidaneh.com placeholder image

ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: هنگامی که قصد ساختن خانه ای ویلایی را دارید و به دنبال ایده های برای طراحی معماری و فضای داخلی آن می گردید، شاید یکی از بهترین گزینه ها توجه به اقلیم و منطقه آب و هوایی آن است. اینکه زمین ویلای شما در کدام منطقه از ایران قرار دارد، نکته بسیار مهی است که می تواند در کنار دیگر خواسته های شما، فرصتی برای خلق ایده های جذاب و زیباسازی ویلای شما باشد. چیدانه قبلا با مطلب ویلای فردوس، بهشت جنگل های مازندران اثر مهندس سهراب رفعت با شما همراه بوده است. این بار به فردوسی دیگر می رویم اما در کنار سواحل زیبای خزر و در رویان مازندران!

سهراب رفعت
نمای بیرونی ویلا شهرک ساحلی فردوس
سهراب رفعت

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه ویلای فردوس در سواحل مازندران

  • محل اجرا: مازندران، رویان، شهرک ساحلی فردوس
  • کارفرما: محمد یگانه
  • طراح و مدیر پروژه: سهراب رفعت
  • همکار طراح : محمدرضا موحدی
  • طراح داخلی و دکوراسیون داخلی: سالومه گلبابایی
  • اجرا: حسین گودرزی، سروش گلبابایی
  • سرپرست کارگاه: سروش گلبابایی
  • مساحت زمین: 1900 متر مربع
  • زیر بنا: 320 متر مربع
  • تاریخ شروع: 1386
  • تاریخ اتمام: 1388   
  • عکس: رضا صوفی

سهراب رفعت
نمای بیرونی و ورودی ویلای فردوس
سهراب رفعت

ساحلی بودن مکان پروژه و تاثیرات خاص اقلیمی آن و همچنین نحوه قرار گیری بنا و محدودیت های ایجاد شده توسط قوانین شهرک از قبیل محدودیت در ارتفاع بنا ، فاصله بنا از خیابان شهرک و زمبن های مجاور و حفظ حریم دریا از جمله ملزومات شکل گیری طرح بومی است.

یکی دیگر از پروژه های سهراب رفعت، خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج است که توانسته برنده رتبه اول جایزه فضاهی مسکونی در سال 93 باشد. بررسی این پروژه را در آرشیو مطالب چیدانه ببینید.

سهراب رفعت
طراحی داخلی ویلای فردوس
سهراب رفعت

یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر این طرح خواسته ها و نیاز های کارفرما بوده که به عنوان مثال می شود از تفکیک فضای بنا به 3 زون اتاق های مهمان، اتاق خواب والدین و فرزندان و زون (حوزه) عمومی اشاره کرد. ایجاد 2 دسترسی برای داخل ویلا از دیگر نیازهای کارفرما بوده است که سعی شده است به این خواسته پاسخ داده شود.

مطلب پیشنهادی: معماری ساختمان در مناطق گرمسیر همسو با طبیعت

سهراب رفعت
دکوراسیون داخلی ویلای فردوس
سهراب رفعت

بخش خصوصی که شامل اتاق خواب های والدین و فرزندان می شود در زون مستطیل شکل شرقی و اتاق خواب مهمان در زون مستطیل غربی و نهایتاً در مستطیل وسطی فضاهای نشیمن ، آشپزخانه و غذاخوری قرار دارند.

سهراب رفعت
نمای خارجی ویلای فردوس
سهراب رفعت

از نکات طراحی اقلیمی مهمی که سعی شده در این ویلا رعایت شود استفاده از بادهای مطلوب در طول شبانه روز برای سیرکولاسیون (مسیر رفت آمد) طبیعی هوای داخل ویلا بوده است، که با تعبیه بازشوهای فراخ در نمای شمالی و جنوبی به این نیاز پاسخ داده شده است.

مطلب پیشنهادی: آوردن گرمای سبک روستیک به یک خانه مدرن

سهراب رفعت
نمای بیرونی ویلای فردوس سهراب رفعت
سهراب رفعت

دید و منظر حاصل از این بازشوها باعث به وجود آمدن آسایش بصری شده به نحوی که از داخل بنا دید به جنوب به کوه های پر درخت و از شمال به دریای کاسپین (خزر) ختم میشود.

مطلب پیشنهادی: ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران

سهراب رفعت
طراحی و اجرای سقف ویلا
سهراب رفعت

یکی از اصول طراحی این ویلا استفاده از معماری بومی منطقه و نیز استفاده از مصالح بوم آورد و یا بازیافتی می باشد که بدین منظور سیستم سازه ای سقف از نوع خرپایی چوبی بوده که بر اساس هندسه و نظم سازه های خانه های سنتی مازندران شکل گرفته است . برای پوشش سقف بنا از سفال های بازیافتی زمان پهلوی اول استفاده شده است. پوشش کف ویلا از کاشی ها و سرامیک های دست ساز سفارشی برای استفاده به طور خاص برای این بنا ساخته شده است.

مصالح به کار رفته در معماری های خلاقانه با توجه به اقلیم منطقه می تواند در دراز مدت مقرون به صرفه بوده و به کمتر شدن مصرف انرژی کمک کند.

سهراب رفعت
نمای بیرونی ویلای فردوس در شب
سهراب رفعت

از جمله نکاتی که در طراحی این بنا مورد توجه ویژه قرار گرفته است می توان به این موارد اشاره کرد: دسترسی به سایت پروژه و بنا از طریق مسیر های پیاده و ماشین رو به ورودی های مجزا، سازماندهی فضایی با تاکید بر تقسیم فضاهای خصوصی و عمومی، پیوستگی و ارتباط بصری مناسب بین فضای بیرونی و درونی و خلوص و سادگی در طراحی جزئیات و استفاده از مواد و مصالح طبیعی و بومی در تمامی قسمتهای بنا.

در پایان از دفتر معماری سهراب رفعت که در تهیه این مطلب با ما همکاری نمودند و عکس نمونه کار و توضیحات لازم را در اختیارمان قرار دادند سپاس گزاریم. برای دیدن دیگر نمونه کار ها، اطلاعات بیشتر یا ارتباط با این شرکت می توانید به پروفایل اهالی فن دفتر معماری سهراب رفعت مراجعه نمایید.

دیگر ویلاهای ساخته شده توسط اهالی فن چیدانه را ببینید:
طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه