دکوراسیون اتاق خواب | جذاب‌ترین تصاویر سال از دکور اتاق خواب 2023

دکوراسیون اتاق خواب | جذاب‌ترین تصاویر سال از دکور اتاق خواب 2023

به قلم: سمانه زارعی

شاید برای افراد پر مشغله‌­ای که از صبح زود تا شب در حال فعالیت و کار هستند، اتاق خواب بهترین فضایی است که آرامش را در آن پیدا کنند. اگر خواب راحت و آرام برایتان مهم است، باید به دکوراسیون اتاق خواب هم توجه زیادی داشته باشید. دیزاین اتاق خواب در ایجاد حس آرامش تاثیر می­ گذارد. در بسیاری از خانه‌های امروزی اتاق خواب علاوه بر خواب جایی برای مطالعه و کار است. چگونه می ­توانیم دکوراسیون اتاق خواب را طوری طراحی کنیم که فضایی دنج و آرام باشد؟ این مطلب از چیدانه با همراهی گروه بالسا به شما پاسخ می­ دهد.

دکوراسیون اتاق خواب

سرویس خواب بالسا

طراحی دکوراسیون اتاق خواب، به این موارد توجه کنید!

اولین بار که اتاق خواب خانه ­ی جدیدی که می­ خواهید بخرید را می­ بینید، یا وقتی که به تغییر دکوراسیون مدرن اتاق خواب خود فکر می­ کنید احتمالا مهم ­ترین ویژگی­ های آن را در ذهنتان مجسم می­ کنید. اینکه مثلا تختخواب کجا قرار بگیرد؟ دیوارها چه رنگی باشند؟ آیا جایی برای قرار گرفتن میز کار وجود دارد؟ چه اکسسوری­ هایی در اتاق خواب استفاده کنم؟. از مهم ­ترین مواردی که از صفر تا صد دکور اتاق خواب باید به آن توجه شود عبارتند از:

  1. جای قرارگیری تختخواب
  2. دیوار و سقف
  3. انتخاب رنگ­ ها
  4. آینه برای اتاق خواب
  5. انتخاب فرش و قالیچه
  6. نورپردازی و روشنایی

1. دیزاین اتاق خواب، تختخواب را کجا بگذارم؟

جای تختخواب در اتاق خواب

بهتر است تختخواب را در دورترین نقطه از در اتاق خواب قرار دهید ولی در عین حال زمانی که روی تختخواب دراز کشیده­ اید درب اتاق خواب را ببینید زیرا باعث ایجاد حس امنیت می ­شود. برای تختخواب دونفره بهتر است طوری قرار بگیرد که از دوطرف فضای کافی برای هریک از زوجین قرار داشته باشد تا مزاحمتی برای دیگری ایجاد نشود. فراموش نکنید بالای تختخواب بهتر است به دیوار اصلی اتاق چسبیده باشد. برای تختخواب یک نفره به دلیل کوچکتر بودن و استفاده یک نفر از آن آزادی عمل بیشتری وجود دارد.

2. دیزاین اتاق خواب، چه فکری برای سقف و دیوار دارید؟

دیزاین اتاق خواب

سقف و دیوارها، پس زمینه ­ی کل اتاق خواب شما را تشکیل می­ دهند. تصمیم برای سقف و دیوار اتاق خواب با توجه به سبک طراحی گرفته می ­شود. اگر تصمیم به دکور اتاق خواب به سبک کلاسیک و مجلل دارید، برخی از ابزارهای سقف و دیوار و یا اجرای کناف می ­تواند به شما کمک کند. اگر به فکر طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک هستید، رنگ دیوار و سقف را متناسب با سن کودک انتخاب کنید.

 اگر اتاق خواب­تان بزرگ نیست و به فکر یک سبک مدرن در دکوراسیون اتاق خواب کوچک هستید می­ توانید سادگی در طرح و رنگ دیوار و سقف را به عنوان یک اصل در نظر بگیرید. علاوه بر آن استفاده از تابلوها و یا اکسسوری­ های دیواری باید با توجه به ابعاد و سبک طراحی اتاق انجام شود. شما می­ توانید دیواری که تختخواب به آن چسبیده است را به رنگ متفاوت دکور کنید. در این صورت فضایی خاص ­تر خواهید داشت.

3. انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

رنگ در طراحی اتاق خواب

رنگ­ها از مهم­ ترین ویژگی­ های یک فضا هستند. انتخاب رنگ­ های آرامش بخش تاثیر زیادی در خواب آرام و حس راحتی شما دارند. در انتخاب رنگ برای دیوار و سقف و یا وسایل اتاق علاوه بر سبک طراحی، سلیقه افراد نیز اهمیت دارد. وقتی به یک رنگ علاقه­ مندید و به شما حس مثبتی می­ دهد؛ باعث آرامش بیشتر شما خواهد شد. به طور کلی رنگ­ های ملایم انتخاب خوبی برای اتاق خواب هستند. برخی معتقدند که لازم است تفاوتی بین رنگ های دکوراسیون اتاق خواب پسرانه و دکوراسیون اتاق خواب دخترانه وجود داشته باشد.

4. آینه در دیزاین اتاق خواب

آینه در دیزاین اتاق خواب

آینه یک وسیله اصلی و ضروری برای هر اتاق خوابی است. شما می­ توانید یک آینه قدی زیبا و شیک برای اتاق­تان تهیه کنید و یا اگر فضای کافی برای نصب اینه قدی ندارید به آینه ­ی آرایش و آینه­ ی روی دراور اکتفا کنید. برخی از طراحان داخلی معتقدند که بهتر است آینه در مقابل تختخواب قرار نگیرد. آینه را برای دکوراسیون اتاق خواب دخترانه بزرگسال اصلا نباید فراموش کرد.

 

5. فرش و قالیچه برای اتاق خواب

انتخاب فرش اتاق خواب

فرش و قالیچه از جمله وسایلی است که وجودش در هر خانه ایرانی ضروری به نظر می­رسد. با پهن کردن یک فرش ایرانی زیبا در اتاق خواب، بر گرمای اتاق اضافه می­کنید. همچنین می­توانید از انواع قالیچه و گلیم و یا فرش­های مدرن برای اتاق خواب استفاده کنید. در انتخاب فرش اتاق خواب باید به عواملی مانند؛ کودک یا بزرگسال بودن فرد، ابعاد و اندازه اتاق، تناسب رنگ با سایر اشیا، نوع کفپوش اتاق خواب و.. دقت شود.

6. دکوراسیون اتاق خواب و نورپردازی آن!

به نظر شما اتاق خواب باید پر نور باشد یا نوری ملایم و کم داشته باشد؟ جواب این سوال به شما بستگی دارد. اگر اتاق خواب شما فضایی برای کار و مطالعه است نیاز به نور کافی خواهید داشت. همچنین می ­توانید یک چراغ خواب برای زمانی که نیاز به نور کمی دارید، تهیه کنید. به طور کلی بهتر است در اتاق خواب چندین چراغ روشنایی با شدت نور مختلف داشته باشید تا بر اساس میزان نیازتان به نور از آنها استفاده کنید. وجود یک لوستر که بر اساس سبک طراحی اتاق خواب تهیه شده است علاوه بر روشنایی، می ­تواند مانند یک اکسسوری باعث جذابیت فضای اتاق خواب شما شود.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی اتاق خواب، این 7 روش را امتحان کنید!

انواع مدل اتاق خواب

اتاق خواب می ­تواند فرم و ابعاد و اندازه ­ی مختلفی داشته باشد. اغلب خانه­ های ایرانی اتاق خواب­ های مربعی و یا مستطیل شکل دارند که این فرم­ ها برای چیدمان و دکور کردن کار را راحت ­تر می­ کنند. مخصوصا اگر ابعاد بزرگی داشته باشند. ولی گاهی ممکن است با توجه به نقشه ساختمان، فرم منحنی و یا نامنظم داشته باشد. در این حالت باید خلاقیت بیشتری برای دکوراسیون اتاق خواب به خرج دهید.

اتاق خواب بر اساس سبک دکوراسیون در چندین نوع؛ مدرن، کلاسیک، روستیک، صنعتی، مینیمال و… طراحی می ­شوند. در انتخاب سبک­ های مختلف اتاق خواب به ویژگی­ های سبک و هماهنگی آن با فضای اتاق و همچنین سلیقه خود توجه کنید. اگر به دنبال یک اتاق خواب مجلل و پر زرق و برق هستید می­ توانید دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک را انتخاب کنید ولی اگر مدرن و شیک بودن را بیشتر دوست دارید اتاق خواب مدرن به درد شما می­ خورد. شاید هم از آن دسته افراد هستید که دکوراسیون­ های خاص و متفاوت را می ­پسندند در این صورت سبک­ های دکوراسیون روستیک، صنعتی یا بوهو انتخاب­ های خوبی هستند.

طراحی داخلی اتاق خواب مدرن

دکوراسیون اتاق خواب مدرن

اغلب افراد برای اتاق­ خواب جدید خود سبک مدرن را انتخاب می­کنند. یک اتاق خواب مدرن که با دقت دیزاین شده است نظر هر فردی را به خود جلب می­کند. این نوع سبک طراحی انعطاف زیادی دارد و شما می ­توانید بر اساس سلیقه خود رنگ و فرم وسایل را انتخاب کنید. چگونه می­ توانیم یک اتاق خواب مدرن و زیبا داشته باشیم؟ در ادامه چندین ایده­ برای اتاق خواب مدرن آورده ­ایم.

  • مهم­ ترین ویژگی در طراحی دکوراسیون مدرن، کاربردی بودن است. در نتیجه در طراحی داخلی اتاق مدرن بهتر است هر وسیله ­ای که برایتان کاربرد دارد را در اتاق نگه­دارید و وسایل اضافی را حذف کنید.
  • می ­توانید از متریال­ های استیل، چوب، بتن، سرامیک، شیشه و.. که کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مدرن دارند، استفاده کنید.
  • رنگ در طراحی دکوراسیون مدرن نقش مهمی دارد؛ رنگ­ های خنثی و ملایم مانند کرمی، طوسی، بژ، سفید می­ توانند انتخاب خوبی باشند. همچنین رنگ ­های مات فضای اتاق خواب را مدرن­تر می­ کنند.
  • شکل و فرم ­های هندسی در سبک مدرن کاربرد دارند و شما می­ توانید در وسایل مختلف و یا نقش دیوار و سقف از آنها استفاده کنید.
  • نورپردازی و انتخاب چراغ­ های روشنایی مدرن، با سبک دکوراسیون اتاق خواب مدرن هماهنگ خواهد بود.
  • سبک مدرن برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک بسیار مناسب است.
  • در طراحی  اتاق خواب به دکوراسیون داخلی منزل توجه کنید، و برای ایجاد پیوستگی برخی از عناصر را مشترکا در فضاهای مختلف منزل به کاربرید. این کار باعث ایجاد هماهنگی و پیوستگی خواهد شد.

دکوراسیون اتاق خواب ساده و شیک

اتاق خواب ساده و شیک

اگر از افرادی هستید که اتاق خواب ساده و شیک می­ پسندید، سعی کنید در انتخاب ست اتاق خواب دقت کنید. هماهنگی رنگ و طرح در وسایلی مانند پرده، فرش و روتختی از شلوغی اتاق جلوگیری می ­کند. اگر اتاق خواب کوچکی دارید و مجبور به قرار دادن وسایل زیادی در آن هستید؛ حتما از کمد دیواری نهایت استفاده را ببرید و همچنین کاربرد انواع نظم دهنده و شلف را در اتاق خواب فراموش نکنید.

دکوراسیون اتاق خواب پنجره ­دار یا بدون پنجره؟

با اینکه در طراحی خانه­ های امروزی به بحث نورگیری اتاق خواب توجه می­ شود ولی به طور کلی اتاق خواب به دو صورت پنجره ­دار و یا بدون پنجره دیده می­ شود.

دکوراسیون اتاق خواب پنجره ­دار:

اتاق خواب با دو پنجره

وجود پنجره در اتاق خواب نعمت بزرگی است. نور طبیعی که در طی روز به اتاق خواب وارد می­ شود حس خوبی خواهد داشت. اگر اتاق خواب بزرگ باشد و دو پنجره داشته باشید نور علی نور می ­شود! با اینکه احتمالا سرمایش و گرمایش در این اتاق خواب سخت ­تر خواهد بود؛ ولی امروزه با وجود پنجره ­های دوجداره این مشکل را نخواهید داشت. در اتاق خواب با دو پنجره بهتر است از پرده­ های ساده استفاده کنید تا باعث شلوغی فضای اتاق خواب نشود.

برخی از مزایای اتاق خواب پنجره­ دار:

  • با وجود پنجره شما می­ توانید از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون اتاق خواب استفاده کنید.
  • پرده اتاق خواب، بهتر است به راحتی باز و بسته شود و مانع باز شدن پنجره نباشد.
  • یک پرده با رنگ ملایم که طول آن تا زمین می­ رسد، می ­تواند حس خوبی در اتاق خواب ایجاد کند.

دکوراسیون اتاق خواب بدون پنجره:

اتاق خواب بدون پنجره

اتاق خواب بدون پنجره با اینکه از سروصدای فضای بیرونی در امان است ولی از نور طبیعی بی نصیب می ­ماند، در نتیجه باید نهایت تلاش­تان را برای ورود نور به اتاق خواب انجام دهید. برخی از ترفندهای کاربردی برای روشن­ شدن دکوراسیون اتاق خواب بدون پنجره عبارتند از:

  • نورپردازی اصولی: با در نظر گرفتن نور مصنوعی کافی از دلگیر شدن اتاق خواب جلوگیری می ­کنید.
  • استفاده از درهای شیشه ­ای: با وجود درهای بزرگ و شیشه ­ای برای اتاق خواب امکانی برای ورود نور به اتاق خواب فراهم می­کنید.
  • شیشه بالای در: برخی از انواع در ورودی اتاق طوری طراحی می ­شوند که بالای آنها قسمتی شیشه ­ای وجود دارد و این بخش امکان ورود نور به اتاق را فراهم می­ کند.
  • انتخاب رنگ: اتاق خواب بدون پنجره با استفاده از رنگ­ های روشن، دلبازتر خواهد شد و بدون پنجره بودن آن باعث دلگیری نمی ­شود.

دکوراسیون اتاق خواب، اتاق شما چه اندازه ­ای دارد؟

دکوراسیون اتاق خواب کوچک

  • دکوراسیون اتاق خواب کوچک

چیدمان اتاق خواب کمجا، نیاز به کمی خلاقیت دارد. در اولین قدم بهتر است وسایل غیر ضروری را حذف کنید. استفاده از رنگ­ های روشن در وسایل و دیوار و سقف، انتخاب سبک مدرن، انتخاب ست خواب جمع و جور و کوچک و.. از جمله راهکارها برای دیزاین بهتر اتاق خواب کوچک هستند.

  • چیدمان اتاق خواب بزرگ

اگر اتاق خواب منزل شما بزرگ است، شانس آورده ­اید؛ زیرا با خیال راحت می­توانید وسایل را به سلیقه خود بچینید و محدودیت زیادی در انتخاب ست اتاق خواب نخواهید داشت. برای افرادی که دکوراسیون اتاق خواب به سبک کلاسیک را می­ پسندند؛ اتاق خواب بزرگ ضروری است. شما می­ توانید هر زمانی که دکوراسیون اتاق خواب بزرگ برایتان تکراری بود، به راحتی تغییر دهید.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

در تصمیم ­گیری برای دکوراسیون اتاق خواب، باید به سن و جنسیت افراد توجه شود. شاید یکی از بخش ­های جذاب خانه­ ای که در آن دختر باشد، اتاق خواب دخترانه است. یک اتاق رویایی که فضایی دنج و جذاب برای دختر خانواده است. ویژگی ­هایی مانند انتخاب رنگ، اکسسوری­ های جذاب، سبک طراحی ست اتاق خواب بخشی از هویت اتاق خواب دخترانه را می ­سازند.

ترفند دکوراسیون اتاق خواب، راهکارهای کم­ هزینه

ترفند دکوراسیون اتاق خواب

اگر چیدمان اتاق خواب برایتان تکراری شده است، با ترفندهای دکوراسیون اتاق خواب حال و هوای فضا را تغییر دهید. اگر نمی­ خواهید هزینه زیادی برای تغییر دکوراسیون صرف کنید از راهکارهای کم­ هزینه استفاده کنید، برخی از ایده ­های تزیین اتاق خواب با وسایل ساده عبارتند از:

  • تغییر رنگ یکی از دیوارهای اتاق خواب
  • تزیین درب اتاق خواب
  • تغییر جای مبلمان
  • استفاده از گیاهان آپارتمانی
  • تغییر کوسن و بالش ­های تختخواب
  • ساخت هدبورد تختخواب
  • استفاده از لامپ ­های ریسه­ ای به جای چراغ شب خواب

دکوراسیون اتاق خواب ایرانی

برخی از افراد به دنبال ایده ­های طراحی دکوراسیون خارجی هستند، ولی شما می­ توانید با دکوراسیون اتاق خواب ایرانی انرژی مثبتی را وارد منزل کنید. برخی از المان­ های مربوط به فرهنگ و هنر و معماری ایرانی هستند. به طور مثال استفاد از اکسسوری ­هایی که صنایع دستی ایران هستند می­ تواند ارزش هنرهای ایرانی را به شما یادآوری کنند.

بیشتر بخوانید:  10 مدل برتر سرویس خواب ایرانی

راهنمای طراحی و دیزاین دکوراسیون اتاق خواب

دیزاین دکوراسیون اتاق خواب

برای اینکه بهترین دکوراسیون اتاق خواب را داشته باشید؛ بهترین راه حل مشاوره گرفتن از یک طراح دکوراسیون داخلی است. با اینکه در این راه اطلاعات کلی که راجع به انتخاب رنگ، اکسسوری و یا نوع چیدمان بدست می­ آورید به شما کمک خواهد کرد ولی وجود یک راهنمای طراحی و دیزاین دکوراسیون اتاق خواب نتیجه نهایی را بهتر خواهد کرد.

عکس اتاق خواب ساده، برای دکوراسیون اتاق خواب ایده بگیرید!

دکوراسیون اتاق خواب ساده

اگر به دنبال طراحی دکوراسیون اتاق خواب ساده هستید؛ در ادامه تصاویری از عکس اتاق خواب ساده آورده ­ایم که می­ توانید از آنها ایده بگیرید.

ایده دکوراسیون اتاق خواب

ایده طراحی اتاق خواب

دکور اتاق خواب

کلام آخر:

همه نکته­ هایی که در این مطلب گفتیم هرچند کوچک به نظر برسند ولی مهم هستند. با دیدن تصاویر مختلفی از دکوراسیون اتاق خواب می ­توانید ایده بگیرید. همچنین افراد متخصص در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می ­توانند به شما کمک کنند تا بهترین دکور اتاق خواب را اجرا کنید.

برای دیدن سرویس خواب‌های بیشتر از پروفایل بالسا در چیدانه دیدن کنید

سوالات متداول در زمینه دکوراسیون اتاق خواب

بهترین سبک دکوراسیون اتاق خواب چیست؟

سبک تلفیقی برای دکوراسیون اتاق خواب سبک مناسبی است. زیرا می توانید بر اساس اصول این سبک، سبک های مختلف را متناسب با سلیقه شخص‌تان با هم تلفیق کنید و فضایی کاملا شخصی سازی شده بچینید. درباره سبک دکوراسیون تلفیقی بخوانید.

اتاق خواب کوچک را چگونه دکوراسیون کنیم؟

اگر اتاق خواب تان کوچک است حتما از رنگ های روشن برای دیزاین اتاق استفاده کنید، نور اتاق را تامین کنید، پنجره اتاق خواب کوچک را با پرده های نازک بپوشانید و از پرده های ضخیم استفاده نکنید و سعی کنید اتاق تان را همواره خلوت و مرتب نگه دارید.

جای تخت در دکوراسیون اتاق خواب کجاست؟

بهتر است تختخواب را در دورترین نقطه از در اتاق خواب قرار دهید ولی در عین حال زمانی که روی تختخواب دراز کشیده‌اید درب اتاق خواب را ببینید. برای تختخواب دونفره بهتر است طوری قرار بگیرد که از دوطرف فضای کافی برای هریک از زوجین قرار داشته باشد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه