Chidaneh.com placeholder image

راهنمای خرید فرش؛ چگونه فرشی باکیفیت و مناسب خریداری کنیم؟

به قلم: مژگان احمدی

فرش‌ها عناصری مهم در خانه‌های امروزی هستند که معمولا زود به زود تعویض نمی‌شوند، درنتیجه برای انتخاب و خرید آن‌ها باید دقت زیادی به خرج داد. فرش علاوه بر این‌که رنگ و طرح به فضا اضافه می‌کند، از نظر بصری به تعریف فضا کمک می‌کند و باعث محافظت از کف، کاهش سروصدا و نرمی زمین زیر پا می‌شود. برای راهنمای خرید انواع فرش باید در نظر بگیرید که فرش انتخابی مطابق سلیقه و بودجه مورد نظر شما و جدید و به‌روز باشد تا از خرید آن پشیمان نشوید. ابتدا باید بدانید چه بودجه‌ای برای خرید فرش در نظر گرفته‌اید، چند تخته فرش نیاز دارید و سبک دکوراسیون منزل‌تان و در نتیجه فرش باید چه باشد؟ در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد انواع فرش صحبت شد. در این مقاله از چیدانه به‌عنوان راهنمای خرید قالی و فرش به بررسی چگونگی انتخاب بهترین ابعاد، طرح، رنگ، الیاف و نوع بافت فرش و راهنمای خرید فرش دستباف و ماشینی پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید… 

فرش دستباف ذوالانواری
بهترین مدل فرش دستباف رنگی
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

تابلو فرش ریحان
راهنمای خرید فرش

گالری فرش قلی زاده
فرش دستبافت قشقایی
گالری فرش قلی زاده

راهنمای خرید انواع فرش با ابعاد مناسب

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید انواع فرش، انتخاب سایز و ابعاد آن است که نقش زیادی در زیبایی و سبک دکوراسیون خانه‌ها دارد. فرش‌ها معمولا در سایزهای استاندارد 12، 9، 6 و 4 متری بافته می‌شوند و باید دید چه سایزی مناسب دکوراسیون و دیزاین منزل است. فرش‌ها در سایزهای کوچک‌تری چون قالیچه 2.25*1.5 و 1.5*1، کناره 4*1، 3*1 و 2*1 و پادری 80*50 نیز بافته می‌شود که بیشتر برای فرش آشپزخانه، اتاق‌خواب و راهرو استفاده می‌شود. ابعاد مناسب فرش با توجه به عوامل مختلفی چون ابعاد کلی اتاق، نوع و اندازه مبلمان و نوع دکوراسیون فضا تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که نباید تمام فضا با فرش پر شود، ‌چراکه فضا‌های خالی بین مبلمان، فرش و دیوارها باعث زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی می‌شود. 

گالری فرش جزایری
فرش ماشینی 700شانه گل برجسته
گالری فرش جزایری

شرکت سهامی فرش ایران
تولید کننده فرش دستباف ایرانی
شرکت سهامی فرش ایران

به‌طور کلی در نشیمن و پذیرایی، فرش باید زیر میز و در مرکز قرار گیرد و اندازه آن با توجه به چیدمان مبلمان انتخاب شود. مبلمان اتاق نشیمن را می‌توان به روش‌های مختلفی چیدمان کرد به این صورت که هر چهار پایه مبلمان روی فرش، بیرون فرش یا تنها دو پایه جلویی روی فرش قرار داده شود. برای فضای ناهارخوری برای جلوگیری از حرکت صندلی‌ها روی سطح ناهموار هنگام عقب دادن صندلی، فرش زیر میز ناهارخوری باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد و حدود 1متر از طول و عرض میز اضافه بزرگ‌تر باشد. پیشنهاد می‌شود فرش اتاق‌خواب 6 یا 4 متری بوده و به ‌اندازه 50 تا 60 سانتی‌متر بیرون از هر طرف تخت قرار گیرد.

همافرش
فرش دستبافت با طرح شلوغ رنگی
همافرش

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی 1000 شانه طرح سنتی
گالری فرش خسروی

راهنمای خرید انواع قالی با طرح و رنگ مناسب

بهتر است قبل از خرید دیگر وسایل دکوراسیون منزل، ابتدا فرش را خریداری کنید، چراکه ست‌کردن رنگ وسایل با رنگ زمینه فرش راحت‌تر است. برای فضاهای بدون نور کافی یا کوچک، باید فرشی با رنگ زمینه روشن خریداری کرد تا باعث روشنایی بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن فضا شود. اگر فضا بزرگ و خلوت است، می‌توان از فرش‌های زمینه تیره با گل‌های شلوغ و ریز استفاده کرد. بهتر است برای محل‌های پر رفت‌وآمد فرش‌های رنگ روشن استفاده نشود و طرح فرش هماهنگ با دکوراسیون داخلی فضا انتخاب شود. اگر دکوراسیونی به سبک مدرن و ساده دارید بهتر است فرشی با طرح‌های ساده و هندسی و اگر دکوراسیونی به سبک کلاسیک دارید فرش‌هایی با طرح سنتی چون لچک ترنج و لچک خریداری کنید.

گالری فرش قلی زاده
فرش دستباف قشقایی
گالری فرش قلی زاده

گالری فرش خسروی
شیک‌ترین مدل‌های فرش ماشینی
گالری فرش خسروی

جنس و نوع الیاف در راهنمای خرید انواع فرش

به‌عنوان راهنمای خرید انواع قالی نوع مواد و الیاف به‌کار رفته در بافت فرش در دوام، نرمی، مقاومت در برابر لکه، میزان پرزدهی و قیمت آن تاثیر زیادی دارد. انواع نخ و الیاف به‌کاررفته در فرش شامل موارد زیر است؛

فرش طره
نمایشگاه فرش شیراز 1395
فرش طره

فرش الیاف طبیعی؛

این فرش‌ از الیاف طبیعی چون پشم، ابریشم، جوت، بامبو و پنبه تولید می‌شود. این الیاف بیشر برای بافت فرش‌های دستباف استفاده می‌شوند. پشم بهترین الیاف مورد استفاده در بافت فرش است که نرمی، لطافت، دوام بالا و عایق‌ مناسب است اما قیمت بالایی دارد. فرش‌ ابریشم لوکس و گران‌قیمت است اما نرمی، لطافت و ظرافت بالایی دارد.  فرش‌های بافته شده از جوت بافتی زبر و مستحکم دارند و خیلی نرم نیستند اما فرش‌های بامبو نرم‌تر هستند. تمیزکردن فرش‌های الیاف طبیعی کمی مشکل است و بهتر است در اتاق‌هایی که احتمال لک شدن کم‌تر است استفاده شود.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی طرح دستباف 1200 شانه
گالری فرش خسروی

فرش الیاف مصنوعی؛

فرش‌ الیاف مصنوعی معمولا از الیاف اکریلیک، پلی‌پروپیلن یا پلی‌استر تولید می‌شود، برای هر فضایی قابل ‌استفاده است و بیشتر در بافت فرش‌های ماشینی به‌کار می‌رود. از فواید فرش الیاف مصنوعی می‌توان به پاک شدن بهتر لکه‌ها، مراقبت آسان، مقاومت بالا به‌خصوص در الیاف اکریلیک و قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به الیاف طبیعی اشاره کرد.

فرش طره
نمایشگاه فرش شیراز 1395
فرش طره

راهنمای خرید انواع فرش با توجه به نوع بافت

در نظر گرفتن نوع بافت فرش هنگام خرید انواع فرش بسیار با اهمیت است چراکه موجب راحتی و نرمی، دوام و دوام یا فرسودگی فرش در طول زمان می‌شود. انواع بافت فرش شامل موارد زیر است؛

تولیدی فرش رحیمی
فرش دستباف
تولیدی فرش رحیمی

فرش دستباف؛

روش بافت با دست، بسیار زمان‌بر و مشکل است. در این روش الیاف فرش با دست روی دستگاه بافندگی گره خورده و به دلیل اصالت، دست‌ساز بودن و استفاده از الیاف طبیعی پشم و کرک، قیمت بسیار بالایی دارند اما بهترین انتخاب برای استفاده در هر فضایی از خانه است.

گالری فرش خسروی
شیک‌ترین مدل‌های فرش ماشینی
گالری فرش خسروی

فرش ماشینی؛

فرش‌ ماشینی توسط ماشین‌های بافندگی بافته می‌شود و دارای نقش‌های دقیق و با کیفیت است و قیمت مناسب‌تری نسبت به فرش‌های دستباف دارد. فرش ماشینی معمولا با الیاف مصنوعی بافته می‌شود و مقاومت بالایی در برابر کثیفی دارد. در خرید فرش ماشینی باید به کیفیت برند تولیدکننده و کیفیت الیاف به‌کار رفته در بافت فرش توجه کرد. فرش‌های بافته شده با الیاف اکریلیک هیت‌ست شده از بهترین فرش‌های ماشینی هستند که از دوام و کارایی بالایی برخوردار هستند. نوع دستگاه‌های بافت فرش ماشینی نیز در کیفیت فرش ماشینی تاثیر گذار هستند و شرکت‌های معروف از به‌روزترین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های بافت فرش ماشینی استفاده می‌کنند.

گالری فرش قلی زاده
دکور مدرن با فرش
گالری فرش قلی زاده

راهنمای خرید فرش دستباف

به‌عنوان راهنمای خرید فرش دستباف که ارزش و هزینه بالایی دارد باید دقت و وسواس بالایی به‌خرج داد. با توجه به با ارزش بودن فرش دستباف پیشنهاد می‌شود فرش دستباف در محل‌های پر رفت‌وآمد و زیر وسایلی چون مبلمان و میز ناهارخوری قرار داده نشود.

تولیدی فرش رحیمی
انواع فرش دستباف
تولیدی فرش رحیمی

تعداد رج و گره در راهنمای خرید فرش دستباف

فرش‌های دستباف برای بافته شدن روی دار قالی قرار می‌گیرند، هنگام خرید فرش دستباف به تعداد رج و گره فرش دقت کنید. هر قدر تعداد رج و تراکم گره فرش بیشتر باشد نشان‌دهنده ظرافت و ریزبافت‌تر بودن و درنتیجه قیمت بالاتر فرش است. پشت فرش را بررسی کنید، در فرش دستباف با کیفیت خطوط تار و پود منظم و پشت فرش یکدست و مرتب است.

تولیدی فرش رحیمی
انواع فرش دستباف
تولیدی فرش رحیمی

راهنمای خرید فرش دستباف دسته دوم یا نو

فرش دستباف برخلاف فرش‌های ماشینی به دلیل قدمتی که پیدا می‌کند به نسبت گران‌تر می‌شود اما با این حال هنگام خرید فرش دستباف دست دوم باید از سلامت فرش اطمینان پیدا کرد و عمر فرش را بررسی کرد. برای این کار پشت و روی فرش را به‌خوبی بررسی کنید، وجود اشکالاتی چون پارگی، ساییدگی، رفوگری و سوختگی از ارزش فرش دستباف کم می‌کنند. توجه داشته باشید که ممکن است در صورت ناشناس بودن فروشگاه فرش دستباف، فرش دست دوم را به‌جای فرش نو به شما بفروشند. بهتر است با بررسی پوسیدگی‌ها و رفوشدگی فرش از رو و پشت، از دست اول بودن فرش مطمئن شد.

گالری فرش قلی زاده
دکور مدرن با فرش
گالری فرش قلی زاده

راهنمای خرید فرش دستباف با توجه به الیاف فرش

فرش دستباف معمولا از الیاف پشم، ابریشم یا هر دوی این‌ها بافته می‌شود. هر قدر پشم و ابریشم استفاده شده در بافت فرش مرغوب‌تر باشد، فرش درخشندگی خاصی داشته و مرغوب‌تر است. کیفیت پشم استفاده شده در فرش دستباف به مواردی چون نژاد و محل چرای گوسفند بستگی دارد. الیاف فرش دستبافت باید به صورت طبیعی رنگ شده باشد. برای اطمینان گوشه‌ فرش را خم کرده و بین پرزها را بررسی کنید؛ وجود مقداری ناهماهنگی نشان به‌کار بردن رنگ طبیعی در الیاف فرش دستباف است.

همافرش
فرش دستباف وینتج رنگ قرمز
همافرش

خرید فرش دستباف از فروشگاه‌های معتبر

با توجه به ارزش و قیمت بالای فرش دستباف، برای اطمینان از ارزش و کیفیت فرش بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و مراکز فروش شهر فرش دستباف را خریداری کنید یا اگر تصمیم به خرید آنلاین و غیرحضوری فرش دستباف دارید از معتبر بودن فروشگاه قبل از خرید مطمئن شوید. توجه داشته باشید که هنگام خرید فرش دستباف اطلاعات خود را نسبت به دیگر دستبافته‌های سنتی چون گبه، گلیم و زیلو بالا ببرید تا این دستبافته‌های سنتی را به‌جای فرش‌ دستباف خریداری نکنید و با تفاوت فرش و گلیم آشنا شوید.

فرش دو لایه مدما
انواع مدل‌های فرش ماشینی دولایه
فرش دو لایه مدما

راهنمای خرید فرش ماشینی

فرش ماشینی در سال‌های گذشته هیچ‌گاه رونق خود را از دست نداده است. بازار فرش ماشینی به‌خاطر تنوع و گستردگی فرش‌ها، همواره مورد توجه مشتریان خود بوده است. تا قبل از تولید فرش‌های ماشینی، تنها فرش‌های دستباف گران‌قیمت در بازار وجود داشت که تنها ثروتمندان می‌توانستند آن‌ها را تهیه کنند و باقی معمولا از گلیم و جاجیم برای کف‌پوش منزل استفاده می‌کردند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب مشخصات فرش ماشینی خوب را بخوانید.

فرش میناگر
فرش ماشینی دایره به سبک کلاسیک
فرش میناگر

انواع فرش‌های ماشینی

با پیشرفت تکنولوژی، فرش‌های ماشینی با طرح و نقش‌های متفاوت توانسته نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کند. از انواع فرش ماشینی می‌توان به فرش ماشینی وینتیج، گبه ماشینی، گلیم، فرش عروسکی، فرش کلاسیک و مدرن اشاره کرد. فرش ماشینی وینتیج شبیه به طرح‌های قدیمی و اصطلاحا کهنه‌نماست و با انواع مختلف دکوراسیون ست می‌شود. گبه ماشینی دارای طرح‌های سنتی و عشایری بوده و بیشتر برای اتاق‌خواب و آشپزخانه استفاده می‌شود. گلیم ماشینی برخلاف فرش، خاب نداشته، مسطح، سبک و با قابلیت شستشوی آسان است، این فرش بهترین انتخاب برای آشپزخانه و راه‌پله است.

گالری فرش جزایری
فرش 1000 شانه ماشینی با طرح ایرانی
گالری فرش جزایری

شانه و تراکم در راهنمای خرید فرش ماشینی

فرش‌ ماشینی شانه و تراکم‌های متفاوتی دارد که با توجه به نوع شانه و تراکم، این فرش‌ها مزایا و معایبی دارند. شانه تعداد گره در یک متر از عرض فرش و تراکم تعداد گره در یک متر از طول فرش است. هر چه شانه و تراکم بالاتر باشند، تعداد گره بیشتر بوده در نتیجه نخ به‌کار رفته در فرش ظریف‌تر و قطر فرش کمتر است. شانه و تراکم‌های استاندارد فرش شامل؛ فرش 500 شانه تراکم 1500، 700 شانه تراکم 2550، 1000 شانه تراکم 3000، 1200 شانه تراکم 3600 و فرش 1500 شانه تراکم 4500 است. 

گالری فرش جزایری
فرش ماشینی طرح دستباف 1500 شانه
گالری فرش جزایری

فرش‌های با شانه و تراکم پایین مانند فرش‌های 500 و 700 شانه قطر زیادی داشته و راحتی بیشتری برای نشستن دارند اما به‌دلیل تراکم پایین، ریزنقش نبوده و نقشه‌های آن‌ها به زیبایی فرش‌های تراکم بالا نیست. فرش‌های 1500 شانه و 1200 شانه برخلاف فرش‌های 500 شانه نازک‌ و ظریف‌تر هستند و طرح‌های ظریف و زیبایی دارند. توجه داشته باشید که شانه و تراکم تاثیری بر کیفیت فرش ندارد و تنها موجب میزان ظرافت و ریزنقشی فرش می‌شود و کیفیت و دوام فرش، بسته به الیاف به‌کاررفته در بافت فرش و نوع تکنولوژی بافت است.

فرش شاهکار مشهد
جدیدترین مدل‌های فرش مدرن فانتزی
فرش شاهکار مشهد

قیمت خرید فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی به‌طور کلی از نظر قیمت بسیار ارزان‌تر از فرش‌های دستباف هستند. برای خرید فرش ماشینی باید به الیاف به‌کار رفته در بافت فرش و برند و شرکت تولیدکننده فرش توجه کنید، چراکه برند معتبر، جایگاه خود را با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین فرش ماشینی حفظ می‌کند تا اعتماد مشتریان را جلب کند. برای خرید فرش ماشینی با قیمت مناسب بهتر است از روش‌های آنلاین یا مستقیم استفاده کرد. خرید فرش ماشینی به‌صورت اینترنتی از شرکت‌های مطرح تولید فرش ماشینی یا خرید فرش از درب کارخانه به‌صورت حضوری، تا حد زیادی باعث پایین آمدن قیمت فرش ماشینی می‌شود.

فرش دستباف ذوالانواری
بهترین مدل فرش دستباف رنگی
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

راهنمای خرید انواع فرش

گالری فرش خسروی
شیک‌ترین مدل‌های فرش ماشینی
گالری فرش خسروی

کلام پایانی

فرش، یکی از عناصر مهم خانه‌های ایرانی است که در دکوراسیون داخلی بسیار تاثیرگذار است. انواع فرش به دو دسته دستباف و ماشینی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به‌عنوان راهنمای خرید فرش باید بدانید فرش دستباف هنر دست است و ارزش بسیار بالایی دارد و جزو فرش‌های لوکس و لاکچری محسوب می‌شود اما فرش ماشینی قیمت پایین‌تری نسبت به فرش دستباف داشته و امروزه با تنوع و کیفیت بالای خود طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. شما هم اگر قصد خرید فرش را دارید با کمک این مطلب به‌عنوان راهنمای خرید انواع فرش می‌توانید اطلاعات کافی را به‌دست آورده و با کمک کارشناسان چیدانه بهترین خرید را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید فرش دستباف و ماشینی مطلب فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟، انواع فرش دستباف و انواع فرش ماشینی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Kashansara در تاریخ 27 خرداد 1397
از فروگاه اینترنتی کاشان سرا بازدید نمایید و نسبت به خرید فرش خود اقدام کنید https://kashansara.com/

ثبت دیدگاه