Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون داخلی در خدمت سلامت و تناسب اندام

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: تا همین اواخرهیچ‌وقت مشکل کمبود ویتامین C نداشته اید؟ به ندرت میوه و سبزیجات مصرف می‌کنید؟ آیا در خانه شما یک موز نصفه سیاه شده برای یک هفته در ظرف میوه می‌ماند؟ بهتر است هر چه سریعتر فکری برای تغییر شیوه زندگی خود بکنید چون به زودی به کمبود انواع ویتامین ها دچار خواهید شد. چیزی که در این راه بیش‌ترین کمک را به شما خواهد کرد چیدمان آشپزخانه در جهت داشتن غذایی سالم‌تر است.

 در این مطلب ایده‌هایی برای شروع را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم شما هم با نظراتی که در قسمت نظرات می‌گذارید ما را در بیش‌تر کردن این ایده‌ها یاری کنید.

سرویس خواب بالسا

1. گیاهان و چاشنی‌ها را دم دست بگذارید.

پختن گیاهان راهی سالم برای داشتن غذایی مطبوع و خوش‌مزه است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید استفاده از مواد کمتر سالم مانند نمک و کره را کاهش دهید. علاوه‌بر این می‌توان یک باغچه کوچک، همان‌طور که در عکس می‌بینید، در آشپزخانه اضافه کرد. این باغچه کوچک عمودی یک اثر هنری زنده است.
نگهداری از گیاهان در خانه برای همه ما کار دشواری است. پرورش گیاهان در خانه نیازمند هوای تازه و نور خورشید است. نگهداری از گیاهان در کابینت کنار اجاق گاز راحت‌ترین نوع این کار است.
 

2. با چیدمان روی میز آشپزخانه بازی کنید.

شاید این کار احمقانه به نظر برسد اما بسیار ثمربخش است. یک ظرف میوه‌خوری، یک سینی زیبا، و یا یک پایه کیک را روی میز قرار دهید و با چیدمان ‌آ‌ن‌ها بازی کنید.
ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ را بر روی میز آشپزخانه قرار دهید. هنگام ورود به آشپزخانه آن‌ها اولین چیزهایی خواهند بود که شما می‌بینید و احتمالا یکی از آن‌ها را می‌خورید.

 

3. هنگام آشپزی به صداهای مورد علاقه خود گوش کنید.

یک رادیو، دستگاه پخش، و یا چند بلندگو را در آشپزخانه قرار دهید تا بتوانید هنگام آشپزی به برنامه رادیویی یا موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید.
سعی کنید هنگام آشپزی چند کار را همزمان با هم انجام دهید. مثلا من هم‌زمان سبزیجات و سیب‌ها را درون قابلمه قرار می‌دهم، سیب‌زمینی‌ها را می‌پزم، بخش‌هایی از آشپزخانه را تمیز می‌کنم، و ظرف اسپاگتی را داخل مایکروفر قرار می‌دهم. این کار باعث می‌شود برای چند روز آینده غذاهای سالمی داشته باشم و دیگر نیاز نباشد وقت زیادی را در آشپزخانه بگذرانم.

 

4. دستگاه‌های الکترونیکی دیگری که دوست دارید از آن‌ها استفاده کنید را به آشپزخانه اضافه کنید.

اگر به دیدن برنامه‌های آشپزی معتاد هستید، حتما از یک تلویزیون در آشپزخانه استفاده کنید. اگر دوست دارید از جدیدترین دستورهای غذایی در اینترنت با اطلاع باشید حتما از یک iPad در قسمتی از آشپزخانه استفاده کنید.

 

5. قفسه‌های آشپزخانه را به شیوه‌ای جذاب نظم دهید.

مواد سالم را در جلو و مرکز قفسه‌ها قرار دهید و غذاهای کم کالری را جلوی دست بگذارید. شکلات‌ها را در جایی پنهان کنید تا هر بار که در کابینت‌ها یا قفسه‌ها را باز می‌کنید به خوردن آن‌ها وسوسه نشوید.

 

6. ایستگاه چای را در دسترس قرار دهید.

درست کردن چای یک آیین آرامش‌بخش است و هر چه بیش‌تر این کار را انجام دهید متوجه خواهید شد که عطر و گرمای چای چیزی خاص و آرامش‌بخش است (اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید حتما آن را امتحان کنید).

 

7. به یخچال نظم دهید.

همه چیز را از یخچال خارج کنید، آن‌ را حسابی تمیز کنید، و غذاهای سالمی که پخته‌اید را در مرکز و جلوی آن قرار دهید.

 

8. از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

همه مقالات مربوط به رژیم غذایی چنین توصیه‌ای را در خود دارند: گول زدن مغز با نشان دان یک ظرف کوچک پر از غذا. این کار همانند این است که 10 دقیقه ساعت خود را جلو بکشیم تا صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شویم. البته مغر کارکرد پیچیده‌ای دارد و ممکن است به این راحتی‌ها گول نخورد اما حتما این کار را امتحان کنید. از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید و عملکرد خود را با آن بسنجید.

 

9. از در دسترس بودن وسایل کوچک خود اطمینان حاصل کنید.

اگر برای پیداکردن وسایل مختلف هر بار باید کابینت‌ها را زیر و رو کنید مطمئن باشید که در اکثر مواقع از استفاده از آن وسیله صرف نظر می‌کنید. وسایل برقی کوچک و وسایل آشپزی را که از آن‌ها زیاد استفاده می‌کنید را بر روی پیش‌خان آشپزخانه قرار دهید.
 

حتی می‌توانید گوشه‌ای از آشپزخانه را به محلی برای نگهداری از این وسایل اختصاص دهید تا بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
 

10. کفش‌های کتانی را در دسترس خود نگه دارید.

غذا پختن باعث می‌شود تا زمان زیادی را سر پا بایستید، به همین دلیل کفش‌های کتای خود را در دراور، کمد، و یا کفش‌کنی نزدیک به خود قرار دهید.

به ما بگویید: این پیشنهادات شروع کار هستند. لطفا در بخش کامنت‌ها ایده‌هایی که از آن‌ها در آشپزخانه خود برای داشتن غذایی سالم‌تر استفاده می‌کنید را با ما در بخش بحث و گفتگو چیدانه به اشتراک بگذارید. 

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 05 فروردین 1393
من در آشپزخانه از همین ایده ها استفاده میکنم. اما باید به رنگ وسایل توجه کرد مثلا رو میزی ها با وسایل آشپزخانه نباید رنگ محرک و اشتها اور مثل قرمز باشد.بهتره از رنگ هایی مثل آبی یا طیف قهوه ای استفاده شود
suli در تاریخ 21 فروردین 1393
عالی بود

ثبت دیدگاه