Chidaneh.com placeholder image

طراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی 25 میلی متری تهران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: آقای دکتر مشکوه خواستار تبدیل یک واحد اداری 150 متری به یک کلینیک دندان پزشکی با سه اتاق دندان پزشک، اتاق جراحی و واحد مدیریت بود. بازسازی این پروژه به دفتر معماری زما و مهندس رضا مفاخر سپرده شد. حاصل هنر طراحی این معمار به وجود آمدن فضایی متفاوت و خاص بود که توانست دو جایزه معمار خاورمیانه 2014 در بخش پروژه های عمومی و مقام نخست در ششمین جایزه معماری داخلی در بخش فضاهای عمومی در سال 1392 را از آن خود کند. چیدانه در این مطلب شما را با ایده های طراحی و روند شکلگیری پروژه آشنا خواهد کرد.

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
معماری داخلی پروژه 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

چوب و هنر

مشخصات پروژه دندان پزشکی 25 میلی متری

  • کار فرما: آقای دکتر مشکوه
  • محل اجرا: تهران، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان پل رومی، پلاک 57، طبقه 4، واحد 8
  • سطح زیر بنا: 150  متر مربع
  • طراحی و اجرا: دفتر طراحی زِما 
  • معمار ارشد: رضا مفاخر
  • تیم طراحی: فروزان وحدتی، سهیلا ابراهیمی، هاشم بابایی، تینا رکنی، محمد امینیان
  • سرپرست کارگاه: مهندس هاشم بابایی
  • مجری سیستم ها و تجهیزات دندانپزشکی: شرکت آپادانا تک، آقای مهران کاظمی
  • مجری کابینت های تخصصی دندانپزشکی: شرکت اکباتان، آقای اسحاقی
  • مجری جداره و پوسته سیال: مهندس هاشم بابایی
  • عکس: پرهام تقی اف
  • تاریخ شروع: فروردین ماه 1391
  • تاریخ خاتمه: آبان ماه 1391
  • جوائز: کسب جایزه معمار خاورمیانه 2014 در بخش پروژه های عمومی در سال  1393   _   کسب مقام نخست در ششمین جایزه معماری داخلی در بخش فضاهای عمومی در سال 1392

[[nid:26590]]

پروژه 25 میلیمتری تخریب کامل و بازسازی مجدد یک واحد اداری با مساحت کل150 مترمربع در ساختمانی واقع در ابتدای خیابان پل رومی تهران می باشد. سازه ساختمان اسکلت بتنی بوده و هندسه کشیده ای در راستای شمالی- جنوبی دارد. با وجود جبهه های نورگیر ساختمان در مجاورت خیابان پل رومی و کوچه مقابل آن در جنوب، طول زیاد زمین و عمق اندک نفوذ نور موجب گردید محیط دلگیر و خشک اداری موجود، کارفرما را بر آن دارد که فضایی گرم و دلنشین داشته باشد.
مهندس رضا مفاخر پروژه طراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه را نیز با همکاری مهندس رضا نجفیان در کارنامه خود دارد که چیدانه قبلا آن را به شما معرفی کرده است.

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
پروژه 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

با به درخواست کارفرمای پروژه، آقای دکتر مشکوه خواستار بازسازی این پروژه در فروردین ماه 1391 آغاز و در آبان ماه آن سال خاتمه یافت و در مجموع کمتر از 8 ماه به طول انجامید. در قسمت تاسیسات، سیستم خنک کننده چیلر و فن کوئل و سیستم گرم کننده پکیج و فن کوئل در نظر گرفته شد. کاربری این پروژه، بهداشتی-درمانی و فعالیت اصلی آن مطب دندانپزشکی با ریزفضاهای زیر است:

پذیرش – فضای انتظار  – هال – یک اتاق مدیریت – سه اتاق دندانپزشک – یک اتاق جراحی – لابراتوار دندانپزشکی – اُ.پی.جی – آشپزخانه و سی.اس.آر – سرویس بهداشتی

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی داخلی پروژه 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

ایده طراحی در پروژه دندان پزشکی 25 میلیمتری

25 میلیمتری مانند تونل خالی از روزنی در جداره ها بود که تنها از دو سوی خود گشایش می یافت. جمع بندی نظرات کارفرما و نتایج حاصل از بررسی ویژگی ها و شرایط فضایی موجب شد، دریافت نور و تامین تهویه به عنوان قوی ترین نیازهای آسایشی کاربران فضا، ایده اصلی و اساس شکل گیری فرم پروژه شود. در واقع فرآیند تولید فرم از آن جا آغاز گردید که سطحی با دو خط تا در قالب جعبه باز یو شکل درون تونل موجود قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی: طراحی محیطی  آرام برای کودکان در دندانپزشکی

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
پروژه 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

این جعبه به دلیل دو وجه نداشته شمالی و جنوبی گذری برای عبور نور و جریان هوا شده و موجب گردید قانونی برای تمام دیوارهایی که در مسیر آن قرار می گرفت، وضع گردد."دیوارهای موازی بازشوها باید شفاف باشند." شفافیت اولین مولفه ای است که هر کاربر با قرار گرفتن در این کلینک حس می کند چرا که از هر نقطه که ایستاده باشد به بیشتر فضاها دید دارد.

مطلب پیشنهادی: طراحی کلینیک دندان پزشکی فرشته های دندان ساز

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

جعبه در تمام مسیر خود به دلیل هندسه ساختمان در امتداد یک خط مستقیم حرکت نکرده و شکستی مورب می یابد که اثر آن در بدنه به آبنما و در کف به پله تبدیل می شود. در سقف نیز پوسته شکاف می خورد تا نور مصنوعی فضا را تامین کند. این شکاف در امتداد حرکت نور روز از بیرون به درون است. در نقطه شکست جعبه، سقف و کف تغییر جهت داده و با انحراف هندسه هم سو می گردند. هندسه فضاهای مورد نیاز کلینیک مانند اتاق های پزشکان، فضاهای پشتیبانی مرتبط مانند سی. اس. آر، اُ. پی. جی و بخش های خدماتی بر اساس حرکت های کلی فرم شکل گرفته اند.

مطلب پیشنهادی: ۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه

 

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی مدرن مطب دندانپزشکی 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
 

ایده فرمی این پروژه، طراح را به آن سو می برد که هر سه وجه جعبه از یک جنس باشد که در این پروژه با توجه به انطباق مصالح ام. دی. اف با طرح پیشنهادی، قابلیت برش آسان و همچنین خواسته کارفرما مبنی بر گرم بودن حس فضا و هزینه مناسب، ام. دی. اف در نظر گرفته شد. مدول حرکت این صفحات بر اساس ضخامت 25 میلیمتری ام.دی.اف. تعریف شده و راستای برش ها برای تشدید کردن طولی بودن تونل نور، در راستای شمالی- جنوبی می باشد. حرکت هر صفحه بر صفحه دیگر بر اساس اصول زیباشناسی تعریف شده در فرآیند طراحی است؛ به طوری که تا حد امکان بتواند مبلمان و عناصر مختلف معماری را خود جای دهد.

 

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی 25 میلیمتری
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
  

نوآوری در طراحی داخلی و مزایای پروژه دندانپزشکی 25 میلیمتری

در پروژه دندانپزشکی 25 میلیمتری همان گونه که از عنوان آن بر می آید، پیش از همه نگاهی نو به نحوه استفاده از مصالح ام. دی. اف رخ داده است؛ دیوارهای ساخته شده از این مصالح که اغلب بصورت یکپارچه عمودی کار می شود، در این جا حاصل برش های عرضی ام. دی. اف 25 میلیمتری و قرارگیری متوالی بر هم و چرخش آن ها بر اساس اصول زیباشناسی است و چیزی که در پی آن خلق فضایی متفاوت با آنچه فرد از یک مطب دندانپزشکی در ذهن دارد را به دنبال می آورد. این در حالی است که ارزان بودن ام. دی. اف بدون روکش و همچنین استفاده از برش های باریک و غیرقابل استفاده آن، پایین بودن هزینه تمام شده پروژه و مقرون به صرفه بودن آن را نیز توجیه می کند. 

مطلب پیشنهادی: طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا

 

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی دکوراسیون داخلی دندانپزشکی
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
 

مصالح کلیه دیوارهای جداکننده و عمود بر دیوارهای اصلی ام دی اف، از شیشه در نظر گرفته شد تا بتوانند نور را در سرتا سر فضا پخش کنند و علاوه بر آن کاربر حس کند از هر نقطه که ایستاده باشد به بیشتر فضاها دید دارد. دیوارهای اصلی به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر جداکنندگی، بتوانند دریچه کولر، جایگاه قرارگیری وسایل، محل نورپردازی و نشیمن، آبنما، میز منشی، کتابخانه و میز مدیریت را نیز در خود تامین نمایند. به صورت کلی طراحی پروژه به گونه ای بوده است که فضا گرم و دلنشین باشد و تنوع فضایی، یکپارچگی، امتداد نور بیرون به درون، قابلیت برش آسان، مبلمان و عناصر مختلف معماری را خود جای دهد.

در پایان از دفتر طراحی زِما و جناب آقای رضا مفاخر که در تهیه این مطلب با ما همکاری نمودند و عکس نمونه کار و توضیحات لازم را در اختیارمان قرار دادند سپاس گزاریم. برای دیدن دیگر نمونه کار ها، اطلاعات بیشتر یا ارتباط با این شرکت می توانید به پروفایل اهالی دفتر معماری زما مراجعه نمایید.

اگر قصد تغییر دکوراسیون داخلی محل کار، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: بازسازی رستوران چاشت ایرانشهر تنها با ۶ میلیون تومان!
خودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه