Chidaneh.com placeholder image

اتاق خواب مینیمال؛ 27 ایده برای داشتن اتاق خواب ساده و مینیمالیستی

به قلم: نادیا مهردادیان

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی بر پایه سادگی و ساده‌گرایی است که برای آپارتمان‌های کوچک بسیار کارآمد و زیباست. سبک مینمیالیسم تاکنون برای فضاهای عمومی خانه بیشتر کاربرد داشت اما این روزها در فضاهای خصوصی خانه هم راه پیدا کرده است. اتاق خواب فضای کوچکی‌ است که وسایل زیادی را در خود جای می‌دهد و در مطلب دکوراسیون اتاق خواب به این موضوع به طور ویژه پرداخته شده است. 
همچنین در مطلبی دیگر سبک های دکوراسیون اتاق خواب را به طور کلی بررسی کرده‌ایم. داشتن یک اتاق خواب به سبک مینیمال می‌تواند دکوراسیون اتاق خواب را از آشفتگی نجات دهد و آرامش ذهن و جسم را به همراه داشته باشد. برای داشتن یک اتاق خواب مینیمال جدید، با چیدانه همراه باشید.

عکس اتاق خواب مینیمال

ویژگی‌های اصلی دکوراسیون اتاق خواب به سبک مینیمال

سبک مینیمال اتاق خواب صرفا بر سادگی، عملکرد و دوری از وسایل غیرضروری تأکید می‌کند. در ادامه با توجه به برخی از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون اتاق خواب به سبک مینیمال، طراحی اتاق خواب مینیمال خود را شروع کنید؛

اسکای اسکرپر
اتاق خواب های مینیمالی

1. اهمیت فضای آزاد و خالی در اتاق خواب مینیمالیستی:

در یک اتاق خواب سبک مینیمال، فضای آزاد و خالی اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود همه چیز متعادل و آرام به نظر برسد. اتاق مینیمال با دیوار‌های ساده و خالی، استفاده از تابلو یا قاب عکس ساده روی دیوار و میز عسلی نه‌چندان شلوغ، تا حدی باعث می‌شود این ویژگی رعایت شود.

اتاق خواب مینیمال جدید

2. استفاده از طرح‌های محدود و پالت رنگی خنثی در اتاق میمنیمال:

طرح‌های محدود با ساختاری منظم و پالت رنگی خنثی در ترکیب با یک رنگ میانه و ملایم از نکات ضروری طراحی اتاق خواب مینیمال است. البته این به معنی آن نیست که در سبک مینیمال نمی‌توان از سایر رنگ‌ها استفاده کرده، بلکه استفاده از رنگ‌های ملایم و پاستلی و رعایت سادگی یکی از اصول داشتن اتاق مینیمال است.

اتاق خواب مینیمال جادویی

3. تاکید بر خطوط صاف و اشکال منظم در اتاق مینیمال:

خطوط صاف و اشکال هندسی منظم نمایانگر سبک مینیمالیسم هستند و محیط اتاق خواب مینیمال را مرتب و شیک نشان می‌دهند. خطوط پر پیچ و خم، منحنی های شلوغ و تیزی ها در مینیمالیسم جایی ندارند چراکه آزادی و سادگی فضا را از بین می‌برند.

اتاق خواب مینیمالیستی

4. رعایت هارمونی و تعادل در اتاق خواب مینیمالیستی:

رعایت هارمونی و تعادل یک نکته مهم در طراحی اتاق مینیمال است. به این معنی که هیچ جزئی به تنهایی نباید جلب توجه نکند، همه چیز باید با هم یکدست بوده و این یکدستی فضا باعث آرامش می‌شود. به عبارتی چشم باید در تمام فضا حرکت کند. 

دکوراسیون اتاق خواب مینیمال

5. توجه به نظم و ترتیب در اتاق خواب سبک مینیمال:

همه چیز در یک اتاق خواب به سبک مینیمال باید منظم، مرتب و در حد رفع نیاز باشد، چراکه شلوغی و به‌هم ریختگی با مینیمالیسم در تضاد است.

طراحی اتاق خواب مینیمال

رنگ اتاق خواب‌های مینیمالی

مهم‌ترین اصل دکوراسیون اتاق خواب مینیمال در رنگ دیوارها پدیدار می‌شود. استفاده از دو رنگ در اتاق خواب‌های مینیمالی، حالت ایده‌آل این سبک است. ولی در صورت تمایل به استفاده از رنگ‌های بیشتر، بهتر است تا حد امکان طیف‌های روشن و ملایم را به‌کار گیرید. ایجاد کنتراست با ترکیب رنگ‌های متضاد مانند سیاه و سفید نیز یک راه ساده برای جلب توجه در اتاق خواب به سبک مینیمال است.

اتاق خواب مینیمال

سفید، رنگ اصلی اتاق خواب به سبک مینیمال

سفید به دلیل آنکه رنگی تمیز، یکدست و ذاتا رنگی آرام است برای طراحی اتاق خواب‌های مینیمالی بسیار مناسب است. علاوه بر اینها دکوراسیون اتاق خواب سفید می‌تواند روشنایی و شادی را به محیط هدیه دهد. انتخاب رنگ سفید برای اتاق خواب مینیمالیستی فضای اتاق را بزرگ‌تر جلوه داده و باعث می‌شود نور طبیعی به خوبی در محیط منعکس شود. ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های خاکستری، بژ، قهوه‌ای مایل به زرد و رنگ‌های ملایم نیز از سادگی بیش از حد محیط می‌کاهد.

اتاق مینیمال

استفاده از رنگ شاد در طراحی اتاق خواب مینیمال

دکوراسیون مینیمال شاید در سادگی زیاده‌روی کند، اما هیچ وقت کسل کننده نیست. اگر برای اتاق‌خواب‌تان استفاده از رنگی شاد را در نظر دارید می‌توانید از آن برای اکسسوری‌های اتاق خواب مانند صندلی، میز پاتختی، لوستر، آباژور و حتی قفسه کتاب‌هایتان استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که تعداد اکسسوری‌ها باید کم و محدود باشد. 

دیزاین اتاق خواب مینیمال

نور طبیعی را به اتاق خواب مینیمال بیاورید!

استفاده از نور مناسب در طراحی اتاق خواب مینیمال، در زیبایی اتاق تاثیر زیادی دارد. نورهای طبیعی که از ورودی‌های اتاق وارد می‌شوند، موجب انعکاس‌ و روشنایی بیشتر شده و همچنین باعث مدرن‌تر، دلبازتر و تازه‌تر شدن اتاق خواب مینیمالیستی خواهند شد. پیاده‌سازی سبک مینیمال در اتاق خواب وقتی به پنجره‌ها معطوف می‌شود نیازمند رعایت نکاتی ساده و کاربردی است:

  1. شما می‌توانید اتاقی بدون پرده را برای خود انتخاب کنید و از حداکثر نور طبیعی در اتاق خواب سبک مینیمال بهره ببرید.
  2. همچنین می‌توانید، به کمک پرده‌ها میزان نور مورد نیاز برای فضای اتاق را تنظیم کرده و به حد استاندارد خود دست یابید. استفاده از پرده‌های حریر ساده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون اتاق خواب مینیمال است.
اتاق خواب به سبک مینیمال

هوم دکور
لوستر مشکی
هوم دکور

نورپردازی اتاق خواب سبک مینیمال

نورپردازی در اتاق خواب مینیمالی علاوه بر کاربردی بودنش یک تزئین به حساب می‌آید که بر زیبایی اتاق بسیار تاثیر‌گزار است. در حالت کلی نورپردازی اتاق خواب سبک مینیمال باید تمام اجزای اتاق خواب را به خوبی نشان دهند. توجه داشته باشید که سبک مینیمال با نورپردازی یکنواخت کسل‌کننده خواهد شد پس بهتر است با استفاده از نورهای تاکیدی برای قاب‌های دیواری، هدبورد تخت و دو طرف میز آرایش یک اتاق خواب مینیمال جادویی داشته باشید. 

دکوراسیون مینیمال اتاق خواب

نقش طبیعت در دکوراسیون اتاق مینیمال

استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون اتاق مینیمال حس تازگی و طراوت و همین‌طور شادابی را به اتاق می‌بخشد. گلدان‌های سفید یا شیشه‌ای بهترین انتخاب‌ها برای این کار هستند و بهتر است گیاهانی انتخاب شوند که نیاز به مراقبت‌های شدید و پیاپی نداشته باشند. از طرفی رنگ سبز و به طور کلی استفاده از رنگ‌های طبیعی در کنار رنگ‌های خنثی موجب جذابیت بیشتر دکوراسیون اتاق مینیمال خواهد شد.

اتاق خواب سبک مینیمال

کاربرد مصالح طبیعی در دکوراسیون مینیمال اتاق خواب

یکی‌دیگر از راه‌های ایجاد گرما و جذابیت در دکوراسیون مینیمال اتاق خواب، وارد کردن مصالح طبیعی مانند چوب با رنگ طبیعی است. وسایل اتاق خواب مینیمال از جمله تختخواب، دراور یا کمد می‌تواند از جنس چوب باشد. همچنین استفاده از کفپوش‌های چوبی، پارکت و لمینت هم ایده خوبی است و ظاهر اتاق خواب مینیمال را لوکس‌تر می‌کند. کف پوش‌های چوبی مرغوب بسیار زیبا و البته کمی گران‌قسمت هستند و به جای آنها می‌توانید از چوب‌های مصنوعی یا کفپوش‌های رایج در بازار مانند استفاده کنید.

سبک مینیمال اتاق خواب

دکور اتاق مینیمال

مهمترین ویژگی در دکور اتاق مینیمال حذف تمام وسایل اضافی یا وسایلی است که وجود آن‌ها ضروری نبوده و موجب شلوغی و نامرتبی محیط شده‌اند. در برخی موارد نیز حتی فرش یا موکت اضافی روی زمین قرار نگرفته و یا کمد‌ دیواری اتاق خواب مینیمال کاملا هم‌رنگ دیوار در‌نظر گرفته می‌شود تا یکدست بودن اتاق و هماهنگی و هارمونی آن رعایت شود. در ادامه به بیان ویژگی‌های هر یک از وسایل اتاق خواب مینیمال مانند مدل پرده مینیمال که در دکور اتاق نقش مهمی دارند، پرداخته می‌شود.

گروه صنعتی نظری
صندلی تک مدرن سفید
گروه صنعتی نظری

وسایل اتاق خواب مینیمال

وسایل اتاق خواب مینیمال

در انتخاب مبلمان و وسایل اتاق خواب مینیمال این نکته را از یاد نبرید که لوازم اضافی نبودشان به بودنشان ارجحیت دارد. در میان وسایل اتاق خواب مینیمال، استفاده از پاف‌ها و پاتختی‌هایی که همراه سرویس خواب در بازار موجود است می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی دکور اتاق مینیمال باشد. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ناهمگونی و بهم ریختگی اتاق مینیمال، بهترین راه قرار دادن این لوازم در موازات تخت و یا پایه تختخواب است.

دکوراسیون اتاق خواب به سبک مینیمال

کمد و قفسه‌ها در اتاق به سبک مینیمال

در اتاق به سبک مینیمال تا جای ممکن از قفسه‌های باز استفاده نکنید و مجموعه لباس‌هایتان را از معرض دید خارج کنید. برای داشتن یک اتاق خواب مینیمالیستی بهتر است کمد لباس‌ها و قفسه‌های مربوط به آن‌را به صورت مخفی و بدون دستگیره به کار بگیرید. اما اگر به استفاده از رگال لباس علاقه‌مندید می‌توانید یک رگال ساده گوشه اتاق بگذارید ولی فراموش نکنید شرط اصلی آن است که اتاق مینیمال همیشه باید مرتب باشد!

دکوراسیون اتاق خواب مینیمال

تختخواب در دیزاین اتاق مینیمال

در طراحی اتاق خواب به سبک مینیمال، سرویس خواب مینیمال به‌عنوان عنصر مرکزی فضا درنظر گرفته می‌شود و انتخاب تختخوابی ساده، کم ارتفاع و کاملا مسطح که حاشیه نداشته باشد، راهکاری عالی برای تاکید بر فضاهای کاربردی در اتاق خواب مینیمالیستی است. 

روتختی مینیمال
روتختی سبک مینیمال

روتختی سبک مینیمال

انتخاب روتختی مینیمال مناسب، تاثیر زیادی بر روی آرامش‌بخش بودن محیط اتاق خواب مینیمال خواهد داشت. در انتخاب رنگ روتختی سبک مینیمال، دو یا سه رنگ از پالت رنگی سبک مینیمال را انتخاب کرده و هرچه بافت روتختی مینیمال ساده‌تر باشد، دکوراسیون اصولی‌تری خواهید داشت. توجه داشته باشید که روتختی سبک مینیمال ساده هم اتاق خواب را شلوغ نمی‌کند و هم قیمت مناسبی دارد و به این ترتیب یکی از ویژگی‌های سبک مینیمال، که مقرون به صرفه بودن است را رعایت خواهید کرد. 

لوستر اتاق خواب مینیمال

لوستر اتاق خواب مینیمال

یکی از نکات جالب این است که لوستر در دیزاین اتاق مینیمال جایی ندارد و بیشتر از منابع نور نقطه‌ای، آباژورهای بسیار ساده و چراغ مطالعه استفاده می‌شود. اما اگر می‌خواهید از لوستر برای دکوراسیون اتاق خواب مینیمال استفاده کنید، چراغ یا لوسترهای ساده فلزی و از جنس مس یا استیل، انتخاب‌های مناسبی هستند.

فرش اتاق خواب مینیمال

فرش اتاق خواب مینیمال

در انتخاب فرش اتاق خواب مینیمال، فرش‌های تک‌رنگ با طرح‌های ساده و محدوده بیشتر مورد توجه هستند. اما قالی‌های ایرانی و گلیم‌ها نیز که رنگ‌بندی زیبا و دل‌نشینی دارند، با ترکیب مدرنیته و سنت، باعث تکمیل کف اتاق خواب مینیمال می‌شوند. با خواندن مطلب فرش اتاق خواب پی ببرید که چه ابعاد و اندازه‌ای برای اتاق‌تان مناسب است.

استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا
دکوراسیون اتاق خواب
استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا

دکور اتاق مینیمال

پیشنهادهایی برای دیزاین اتاق خواب مینیمال

1) تابلوهای نقاشی مدرن و ساده همخوانی خوبی با سبک مینیمال دارند.

2) وسایل اتاق خواب مینیمال بهتر است عرض بیشتر و ارتفاع کمتری داشته باشند.

3) استفاده از کاغذ دیواری‌های روشن با پترن محو و کم در سبک مینیمال مجاز است.

4) استفاده از کنتراست یک راهکار جسورانه و جذاب برای دیزاین اتاق خواب مینیمال است.

5) نصب یک کنسول دیواری بدون پایه به جای میز آرایش ایده‌ی مناسبی برای دیزاین اتاق خواب مینیمال است.

6) آینه به عنوان یکی از ضروری‌ترین وسایل اتاق خواب مینیمال بهتر است با طرح هندسی ساده و بدون قاب انتخاب شود.

7) کف‌پوش‌های سرامیکی روشن و سفید با ایجاد هماهنگی بین سایر اجزا، روشنی خاصی به اتاق بخشیده و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

8) یک میز چند منظوره به عنوان میز آرایش و میز تحریر، بر اساس یکی از اصول سبک مینیمال، یعنی استفاده از حداقل وسایل ممکن است.

اتاق خواب دخترانه مینیمال

اتاق خواب مینیمال دخترانه

با توجه به اینکه اتاق خواب دخترانه باید فضایی رنگارنگ و پرانرژی داشته باشد، برای دیزاین اتاق خواب دخترانه مینیمال، می‌توانید رنگی خنثی را به عنوان رنگ زمینه انتخاب کرده و روتختی، دستگیره درها و روکش صندلی را رنگی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بهترین انتخاب برای اتاق خواب دخترانه مینیمال، استفاده از پالت رنگ‌های پاستلی است.

اتاق به سبک مینیمال

کلام آخر

اتاق خواب مکانی برای رسیدن به آرامش و دور شدن از استرس‌های روزمره است و اتاق خواب به سبک مینیمال می‌تواند در رسیدن به این هدف تاثیر بسزایی داشته باشد. مینیمالیسم به معنای استفاده بهینه از فضا است و آرامش‌بخش بودن و عدم استفاده از لوازم غیرضروری، از ویژگی‌های اصلی اتاق خواب مینیمال است که در کنار دیگر موارد در این مطلب از چیدانه مورد بررسی قرار گرفت. 

"برای طراحی و دکوراسیون اتاق خواب مینیمال جدید خود می‌توانید از متخصصین معماری و دکوراسیون ما کمک بگیرید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه