Chidaneh.com placeholder image

خانه فاموری، کافه دنج این روزهای تابستان!

به قلم: صبا اکبری

در این روزهای گرم تابستان همه برای قرارها و گپ ­وگفت­ های دوستانه­‌ی خود دنبال کافه‌های حیاط دار هستند. خانه فاموری با حیاط سرسبز و تهویه مناسب یکی از کافه‌های مناسب این فصل است. با هم دوری می زنیم و جای جای این کافه را معرفی می کنیم.

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

چوب و هنر

تاریخچه خانه فاموری

مالک خانه فاموری یکی از تجار زمان قاجار بوده؛ بنا به گفته ­ی برخی از سکنه‌ی قدیمی کوچه گرشاسب، مدت مدیدی این خانه متروکه بود ولی خوشبختانه از تخریب، جان سالم به در برده و 8 سال پیش یکی از شهروندان تهرانی به نام خانم فاموری این خانه را بازسازی کرد و به آن جانی دوباره بخشید. همچنین موفق شد تا خانه فامورری را در میراث فرهنگی ثبت نماید. در ابتدا کاربری آن گالری بوده و شخصیت‌های معروفی چون صابرابر صاحب آن بودند و فعالیت می کردند، اما بعد از آن به کافه تغییر کاربری داد و فعالیتش همچنان در همین قالب ادامه دارد.

مطلب پپیشنهادی : کافه امیر چاکلت پلاس، پاتوقی برای خوش گذرانی های جوانی!

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

معماری خانه فاموری

این کافه که در خیابان جمهوری واقع شده، یکی از بناهای بازسازی شده زمان قاجار است و قدمتش به بیش از 100 سال قبل برمی گردد. سبک معماری آن مربوط به همان دوره است که به خوبی ویژگی های معماری قاجار را به نمایش می گذارد. در ورودی خانه به حیاطی زیبا باز می شود که وسط آن حوضچه‌ ای زیبایی خودنمایی می کند. این حوضچه در ابتدا بخش زیادی از حیاط را به خصوص اختصاص داده بود، به همین دلیل برای ایجاد فضایی بیشتر برای نشستن مشتریان این کافه، با ابعاد کوچک تری بازسازی شد. دور ساختمان با پنجره های متعدد جلب توجه می کرد که نمای آجری بنا نیز آن را تکمیل می نمود. ار جمله مصالح استفاده شده در دیوارهای خانه فاموری می توان به آجر، خشت، گچ و تیرآهن در سقف های گلخانه اشاره داشت.

مطلب پیشنهادی : خانه‌‌ فرهنگ رایزن، بازگشت دوباره خانه 80 ساله!

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

گلخانه دنج در خانه فاموری

بله گلخانه! در قسمت جنوبی این بنا گلخانه ای وجود دارد که از بیرون هم نمایان است و یک بار (محل آماده کردن نوشیدنی ها) در کنارش طراحی را به بهترین شکل ارائه می کند.

مطلب پیشنهادی : طراحی کافه رستوران بوکالانج در خیابان بوکان

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

صبا اکبری
خانه فاموری
صبا اکبری

کافه فاموری با فضاهای دنج

از قسمت شمالی حیاط وارد خانه می شویم که در بدو ورود، پله‌هایی با کاشی‌های  خوش نقش و نگار پذیرای شما هستند. به علت تغییر کاربری فضای داخلی خانه به اقامتگاه، اجازه‌ی ورود داده نمی شد ولی به زودی این خانه آماده پذیرایی از مسافران و توریست ها خواهد شد.

بنابراین برای عصرهای بلند تابستان می توانید روی خانه فاموری حساب کنید.

تورهای بیش تر را در مطالب زیر مشاهده کنید :

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه