Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه رژیمی: ترفندهای دکوراسیون آشپزخانه برای لاغری

به قلم: سحر طاهری

آیا خانه شما در نگاه اول یک سبک زندگی سالم و ورزشی را تداعی می‌کند؟ چند روز پیش در اینستاگرام یک پست جالب را مطالعه ‌می‌کردم که از تاثیرات طراحی فضای داخلی خانه  بر روی عادات رژیم غذایی صحبت کرده بود. در همین پست با شخصی به نام پروفسور برایان ونسینک آشنا شدم که مولف کتابی با نام (Slim by Design) است. دکتر برایان ونسینک از متخصصان رفتار شناسی انسان در زمینه تغذیه و خوردن غذا در سال 2014 نتیجه تحقیقات خودش را در این کتاب منتشر کرده است. 

کتاب به خوبی توضیح می‌دهد که چگونه طراحی داخلی فضاهایی که هشتاد درصد از زمان ما در آن سپری می‌شود به طور ناخود آگاه بر روی عادات غذایی ما تاثیر می‌گذارد. در واقع محرک‌هایی که باعث می‌شود بیشتر غذا و میان وعده بخوریم و در نهایت وزن بیشتری بگیریم. حتماً کنجکاو شده‌اید که این فضاها به کجاها اشاره دارد. 

اسکای اسکرپر

پاسخ این است : فضاهایی که در شعاع هشت کیلومتری ما هستند.

  • آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری خانه
  • سوپر مارکت
  • محل کار
  • رستوران مورد علاقه‌مان
  • رستوران محل کار یا دانشگاه

در این مطلب دوست دارم در مورد نکات طراحی آشپزخانه تاثیر گذار بر روی عادات غذایی صحبت کنم. اما قبل از شروع بهتر است با هم به این سوالات پاسخ بدهیم:

  • آیا شما یک آشپزخانه کاملا سفید دارید؟
  • محل غذا خوردن شما کجاست؟
  • خانه شما معمولا به هم ریخته است یا مرتب؟
  • آیا مواد غذایی در آشپزخانه بر اساس نظم خاصی طبقه بندی شده است؟
طراحی آشپزخانه

دکوراسیون کانتر آشپزخانه رژیمی

اهل خوردن تنقلات هستید؟ اما دوست دارید سالم زندگی کنید و وزن خودتان را کاهش دهید؟
 وارد آشپزخانه شوید یک کاسه زیبا یا ظرف میوه کوچک را از داخل کابینت بیرون بیاورید و بعد از این که میوه‌های مورد علاقه‌تان را در آن چیدید به جای ظرف شکلات یا آجیلی که روی کانتر یا هر کجای خانه گذاشته اید بگذراید. 

شواهد تحقیقاتی دکتر وینسینک: 

افرادی که ظرف تنقلات را در جاهای قابل دسترس خانه و در معرض دیدشان قرار می‌دهند ده کیلو گرم چاق تر از افرادی هستند که این کار را انجام نمی‌دهند.
کاری که من کردم: ظرف تنقلاتی که همیشه روی میز وسط منزلمان بود را به ظرف میوه تغییر دادم. خوراکی‌های سالم را در ظروف شیشه‌ای شفاف و تنقلات ناسالم را دور از دسترس قرار دادم.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خاص پردیس
امیر صادقی

تابلو یادداشت در دکوراسیون آشپزخانه رژیمی

وقتی تصمیم می‌گیریم که از عادات غذایی سالم پیروی کنیم معمولا اهدافی را برای خودمان در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال ممکن است لیست غذایی را برای خودمان برنامه ریزی کنیم که سبزیجات بیشتری داشته باشد و یا با مواد کم کالری تهیه شود. برای این که به این اهداف پای بند باشیم و آن‌ها را فراموش نکنیم بهتر است اهدافمان را همیشه در معرض دیدمان قرار بدهیم. یک تابلوی یادداشت برای آشپزخانه آماده کنید. لیست غذای هفتگی، سبزیجاتی که باید تهیه شود، جمله‌هایی انگیزشی و هر مطلب یا عکسی که شما را به هدف سالم زندگی کردن نزدیک می‌کند می‌تواند محتوای این تابلو باشد. 

درباره طراحی منو غذا خانگی اینجا بخوانید.

کاری که من کردم: یک تخته سیاه کوچک تهیه کردم. و هر کار مثبتی که در طول هفته مثل ورزش کردن یا سالم خوردن را انجام می‌دهم روی این تخته ثبت می‌کنم. 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسماعیل پور
حسین گلیار

فضای نامرتب آشپزخانه و چاقی شما!

خانه‌ی شما چقدر مرتب است؟ آیا شما هم تا به حال این حس را داشته‌اید که با داشتن یک آشپزخانه مرتب و منظم انگیزه بیشتری برای پخت و یا خوردن غذای سالم دارید؟
شواهد تحقیقات دکتر ونسینک: افراد در فضاهای به هم ریخته و نامرتب نسبت به فضاهای مرتب چهل و چهار درصد بیشتر تنقلات و غذاهای فست فودی  مصرف کرده‌اند.

کاری که من کردم: سعی کردم با مطالعه و مقید کردن خودم به یک برنامه‌ی همیشگی برای تمیز کردن و مرتب نگه‌داشتن خانه از آشفتگی و به هم ریختگی محل زندگی‌ام جلوگیری کنم.

امیر صادقی
خانه ی بزرگ فردیس
امیر صادقی

ویژگی‌های طراحی کانتر آشپزخانه رژیمی

بازهم به موضوع کانتر آشپزخانه باز گشتیم! علاوه بر این که سعی می‌کنیم کانتر آشپزخانه را همیشه تمیز و خلوت نگه داریم بهتر است این موارد را هیچ وقت روی کانتر آشپزخانه قرار ندهیم.1- بسته‌های چیپس،پفک، تخمه2- ظرف شکلات یا آجیل3- اسباب بازی، روزنامه و هر چیزی که خیلی سریع کانتر شما رو به نقطه اصلی و کانونی به هم ریختگی خانه تبدیل می‌کند.شواهد تحقیقاتی دکتر وینسلت: بهتر است کانتر آشپزخانه شما محل قرار دادن وسایل یا مواد غذایی باشد که شما را به هدف لاغر ماندن و سالم زندگی کردن نزدیک می‌کند.

 

کاری که من کردم: روی کانتر آشپزخانه‌مان یک  مخلوط کن برای تهیه اسموتی‌های سالم و گیاهی، یک ظرف میوه، یک  ترازوی آشپزخانه دیجیتال برای وزن کردن و کالری شماری مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کردیم قرار دادم.

معین صالحی
عکاسی از خانه آبی خانم زینب محمودی
معین صالحی

رنگ دیوار در طراحی دکوراسیون آشپزخانه رژیمی

تحقیقات دکتر وینسینک نشان می‌دهد که یک آشپزخانه با رنگ روشن و هم چنین یک آشپزخانه با رنگ تیره تاثیر منفی بر روی عادت غذا خوردن شما می‌گذارد. دکتر وینسینک معتقد است که رنگ‌های خیلی روشن موجب تحریک اشتهای شما می‌شود و سرعت غذا خوردن شما را بالا می‌برد. هم چنین تحقیقات او نشان می‌دهد افراد در یک آشپزخانه با رنگ خیلی تیره و نور کم نه دقیقه دیرتر از سر میز غذا بلند می‌شوند.

پیشنهاد دکتر وینسینک: از یک ترکیب رنگی مناسب برای طراحی آشپزخانه‌تان استفاده کنید. خود من این ترکیب رنگی را برای آشپرخانه‌ام اجرا کرده‌ام: رنگ طلایی، سبز، آبی و رنگ خاکی!

درباره رنگ آشپزخانه بیشتر بخواید.

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

طراحی دکوراسیون آشپزخانه برای آشپزی راحت

دکتر ونسینک اشاره می‌کند که شواهد قوی علمی در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس گزارش افراد شرکت کننده در تحقیقات وقتی امکان آشپزی راحت در آشپزخانه وجود داشته باشد تمایل افراد برای آماده کردن غذای سالم افزایش می‌یابد. باز شدن در یخچال رو به روی سینک، نور پردازی مناسب آشپزخانه، در دسترس قرار دادن مواد غذایی سالم، داشتن سینک مناسب برای شست وشوی راحت سبزیجات و حتی پخش موسیقی آرامش بخش ازمواردی است که شما را به آشپزی سالم ترغیب خواهد کرد.
 

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

نمره دکوراسیون آشپزخانه‌تان برای لاغری چند است؟

در ادامه کارهایی که شما برای شروع تغییرات در آشپزخانه خودتان می‌تواند انجام دهید خواهد آمد. لازم نیست تمامی این تغییرات را همان اول انجام دهید. شما می‌توانید با ساده ترین مورد شروع کنید و هر هفته یکی از موارد گفته شده را به لیست تغییرات خودتان اضافه کنید. 

1. اگر عادت به استفاده از تنقلات دارید پس از خرید، آن‌ها را در بسته بندی‌های کوچک و متناسب قرار دهید. ( پنج امتیاز)

2. طبقات بالا و در دسترس یخچال را به خوراکی‌های سالم و میوه‌ها اختصاص بدهید. (سه امتیاز)

3. اگر عادت به خوردن غذا در بشقاب‌های بزرگ دارید آن‌ها را با بشقاب‌های کوچک جایگزین کنید. (سه امتیاز)

4. لیوان‌های بزرگ شربت خوری  را با لیوان‌های کوچک و باریک عوض کنید. ( پنج امتیاز)

5. در آشپزخانه یک کشو را به تنقلات  و خوراکی‌های که دارای ارزش غذایی پایین هستند اختصاص دهید و با یک برچسب قرمز آن کشو را مشخص کنید. هر چند به نظر من بهتر است که از تهیه و ذخیره کردن این مواد غذایی تا جایی که ممکن است پرهیز کنید. ( پنج امتیاز)

6. تلویزیون را از آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری‌تان حذف کنید. ( پنج امتیاز) 

7. از زور بازویتان در آشپزی استفاده کنید! حذف وسایل الکترونیکی مانند همزن برقی، آبمیوه گیری و … باعث می‌شود شما کالری بیشتری برای آماده کردن غذایتان بسوزانید. (سه امتیاز)

8. گذاشتن ظرف میوه روی کانتر آشپزخانه یا جاهای دیگر خانه را فراموش نکنید. ( سه امتیاز)

9. غذای خودتان را از ظرف غذای روی گاز بکشید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غذایشان را از ظرف‌های غذا روی میز نمی‌کشند چهارده درصد کمتر از افرادی که پشت میز بشقاب‌هایشان را پر می‌کنند غذا خورده‌اند. ( سه امتیاز)

10. یک لیست از غذاهای سالم و با ارزش غذایی بالا را روی یخچال یا هر جایی از آشپزخانه که در معرض دیدتان است قرار دهید. ( پنج امتیاز)

امیر صادقی
عکاسی از خانه ی سبز و روح انگیز شهرک سامان
امیر صادقی

نتایج امتیاز شما برای دکوراسیون آشپزخانه

  • امتیاز سی و پنج و بالای سی و پنج: آشپزخانه‌تان را در راه تغذیه سالم طراحی کرده‌اید. سعی کنید خودتان را به امتیاز چهل برسانید.
  • امتیاز بیست و پنج تا سی و چهار: شما به خوبی در مسیر ایجاد یک محیط سالم گام برداشته اید. به تلاش خودتان ادامه دهید.
  • امتیاز پانزده تا بیست و چهار: در حال مقایسه گزینه‌ها برای شروع یک زندگی سالم هستید. کدام گزینه راحت تر هست همان را شروع کنید.
  • امتیاز زیر پانزده: افراد موفق از یک جا شروع کرده‌اند. شما هم می‌توانید به اهداف خودتان برسید.

شما چه شگرد طراحی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم اجرا کرده‌اید؟ با ما از طریق شبکه اجتماعی چیدانه در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه