Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه مرتب و منظم، با این ایده ها کار راحته!

به قلم: سمانه زارعی

همیشه وجود یک آشپزخانه مرتب و تمیز یکی از الویت­ های خانواده های با سلیقه است. از آنجایی که ممکن است بسیاری از ما زمان زیادی را در آشپزخانه بگذرانیم؛ نظم و تمیزی این فضا به راحت ­تر شدن انجام کارها کمک زیادی می­ کند. با دانستن راهکارها و ترفندهای مختلف، به راحتی می ­توانید یک آشپزخانه مرتب و منظم داشته باشید. پس این مطلب جذاب از چیدانه را از دست ندهید.

 

تابلو فرش ریحان

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان در اهواز
محمد محسنی

آشپزخانه مرتب و منظم، نیاز هر خانه!

فرقی نمی ­کند آشپزخانه منزل­تان بزرگ باشد یا کوچک، وسایل زیادی داشته باشد و یا وسایل کم، یا پنجره داشته باشد و یا بدون پنجره باشد، به هر حال رعایت نکردن برخی از نکته­ های مهم؛ باعث به هم ریخته شدن آشپزخانه خواهد شد. با وجود یک آشپزخانه مرتب؛ آرامش بیشتری خواهید داشت و آشپزی برایتان لذت­ بخش­ تر خواهد بود، پس این موضوع را دست کم نگیرید. در ادامه مطلب راهکارهای مختلفی برای ایجاد آشپزخانه مرتب و منظم بیان کرده ­ایم. 

مطلب پیشنهادی: لیست کارهای خانه تکانی، فقط با روزی 20 دقیقه!

 

امیر صادقی
خانه ی سفید و طوسی ریحانه
امیر صادقی

چگونه آشپزخانه مرتبی داشته باشیم؟

شاید بخشی از جواب این سوال که چگونه خانه ­ای مرتب داشته باشیم؟ در وجود یک آشپزخانه مرتب نهفته است. چرا که آشپزخانه فضایی با وسایل زیاد و فضایی پر تردد است که اغلب ظرف ­هایی برای شستن و بخش ­هایی برای تمیز کردن دارد. با وجود یک آشپزخانه مرتب، بخش مهمی از خانه مرتب خواهد بود. خب، حالا می رسیم به این موضوع که برای داشتن یک آشپزخانه منظم، از کجا شروع کنیم و چه کارهایی انجام بدهیم؟

 

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان در اهواز
محمد محسنی

تمیز کردن آشپزخانه

تمیزکاری در آشپزخانه مرتب و منظم

بعد از آشپزی که مهم­ ترین رسالت فضای آشپزخانه است؛ شستشو و تمیز کاری از کارهای مهم آشپزخانه است. از شستشوی ظروف کثیف گرفته تا تمیز کردن همه بخش­ هایی که به مرور کثیف می ­شوند و نیاز به تمیز کاری دارند. یخچال، گاز و سینک سه عضو اصلی هر آشپزخانه هستند که تمیزی و نظم آنها بخش زیادی از نظم آشپزخانه را می­ سازد. در ادامه ترفندهایی برای مرتب و تمیز بودن یخچال و گاز و سینک بیان کرده ­ایم.

مطلب پیشنهادی: 9 ویژگی کسانی که خانه ای مرتب و منظم دارند

 

معین صالحی
خانه شقایق
معین صالحی

یخچال تمیز و مرتب

مرتب سازی یخچال

یخچال مرتب و منظم:

  • بهتر است هر از گاهی، مثلا هفته ­ای یکبار به یخچال سر بزنید و تکلیف غذاها و مواد غذایی که از روزهای قبل مانده ­اند را روشن کنید.
  • یک دستمال مخصوص یخچال داشته باشید و هر روز وقتی می ­خواهید وسایل را داخل یخچال قرار دهید، در صورتی که بخش کوچکی از آن کثیف و یا خیس شده است آن را همان موقه تمیز کنید.
  • شاید شنیده ­اید که درِ یخچال یکی از بخش­ هایی است که تجمع آلودگی در آن بسیار زیاد است، در نتیجه لازم است هر از گاهی علاوه بر داخل یخچال، روی سطح بیرونی آن را تمیز کنید.
  • برای خرید مواد غذایی که قرار است در یخچال بگذارید، به نیاز خانواده توجه کنید. لازم نیست که همیشه یخچال را پر کنید؛ در اینصورت احتمال خراب شدن مواد غذایی زیاد است و تمیز کردن یخچال پر سخت ­تر خواهد بود.
  • مواد غذایی که احتمالا از هر وعده باقی مانده است را در ظرف دردار بگذارید تا علاوه بر ظاهر زشت باعث ایجاد بوی نامطبوع نشود.

 

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان منزل خانم سارا امیدیان در اهواز
محمد محسنی

گاز مرتب و تمیز

نقش گاز در آشپزخانه مرتب

گاز تمیز و مرتب:

  • بهتر است بعد از هر بار آشپزی اجاق گاز را تمیز کنید.
  • هنگام آشپزی از هود استفاده کنید تا ذرات چربی و بخارات کمتری روی وسایل دیگر آشپزخانه بنشیند.
  • هنگام آشپزی از ظروف مناسب برای هر نوع طبخ استفاده کنید تا حداقل کثیفی ایجاد شود.
  • از زمان­ های کوتاه بین کارهای مختلف آشپزی برای تمیز کردن بخش­ های مختلف گاز استفاده کنید.
  • هر چند روز یکبار، مثلا هفته ­ای یک بار همه بخش ­های گاز را به خوبی تمیز کنید.

 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسماعیل پور
حسین گلیار

سینک تمیز آشپزخانه

سینک تمیز در آشپزخانه مرتب

سینک تمیز:

  • اگر به تمیزی سینک توجه نکنید می­تواند تبدیل به یک فضای بسیار آلوده شود.
  • بعد از هربار کار در آشپزخانه و پس از شستن ظرف­ ها، سینک را به خوبی بشویید.
  • برای اینکه طول عمر سینک بیشتر شود و همچنین جای لکه ­های آب روی آن نماند؛ می­توانید با یک دستمال نرم، پس از شستشو آن را خشک کنید.
  • هر چند وقت یکبار، با شوینده­ های قوی­تر سینک را بشویید تا کاملا تمیز و براق شود.
  • اسکاچ­ های شستشوی ظروف را هر روز پس از شستن ظرف­ ها به خوبی بشویید تا بوی بدی نگیرد.
  • یک سبد کوچک در کنار سینک، برای کم کردن رطوبت زباله­ های تر بسیار لازم است.
  • از فضای زیر سینک غافل نشوید، لازم است هر از گاهی تاسیسات آن را چک کنید و در صورت گرفتگی آن را باز کنید.
  • دور و بر سینک را شلوغ نکنید. هرچه وسایل کمتری در اطراف آن بگذارید تمیز کردن برایتان راحت ­تر خواهد بود.

 

رسا قوام شهیدی
دکوراسیون خانه 200 متری
رسا قوام شهیدی

برنامه ریزی برای مرتب کردن آشپزخانه

آشپزخانه مرتب و برنامه ­ریزی برای کارهای بزرگتر!

تا اینجا همه توصیه ­ها مبنی بر این بود که بهتر است کارهای تمیزکاری را هر روز و همان زمان انجام دهید تا کارها جمع و سخت نشود. ولی در هر صورت برخی از کارها نیاز به برنامه ­ریزی و زمان بیشتری دارد. بدون اینکه نگران شوید، کارهای بخش­ های مختلف آشپزخانه را لیست کنید و یکی یکی در طی روزهای مختلف آنها را انجام دهید:

  • اگر در آشپزخانه از فرش استفاده می­ کنید؛ برای شستن آن برنامه بگذارید. فرش آشپزخانه بیشتر از دیگر فرش­ های خانه نیاز به شستشو دارد.
  • کف آشپزخانه را هر ماه یکبار با شوینده متناسب با جنس کفسازی به خوبی بشویید و تمیز کنید.
  • در هنگام شستشوی اجاق گاز، بهتر است هود را هم تمیز کنید. همچنین اگر هود آشپزخانه نیاز به تعمیر و یا تعویض فیلتر و.. دارد آن را انجام دهید.
  • هر ماه یکبار برای شستشوی طبقات یخچال وقت بگذارید. هرچند این موضوع بستگی به میزان استفاده شما و سبک زندگی­تان دارد.
  • بهتر است برای تمیز و مرتب کردن کابینت­ها برنامه ­ریزی کنید، مطمئن تمیز کردن همه کابینت­ های آشپزخانه در طی یک روز کار بسیار سختی خواهد بود، در نتیجه بهتر است کابینت به کابینت و در طی چند روز پیش بروید.
  • تاسیسات زیر سینک را بررسی کنید و در صورت نیاز هر چند وقت یکبار آنها را باز کنید تا گرفتگی آن رفع شود.
  • برای برنامه­ریزی کارها می ­توانید یک تابلو کوچک در گوشه ­ای از آشپزخانه داشته باشید و کارهای هر روز را در آن بنویسید تا فراموش نکنید.

مطلب پیشنهادی: اشتباهات نظافت منزل، 6 عادت که باید کنار بگذارید!

 

مدیریت زباله در آشپزخانه

تفکیک زباله ها در آشپزخانه

آشپزخانه مرتب و تمیز و مدیریت زباله­ ها!

برای داشتن یک آشپزخانه مرتب و منظم از سطل زباله غافل نشوید. با کارهای ساده ­ای شما می­ توانید زباله کمتر و آشپزخانه تمیزتری داشته باشید:

  • در قدم اول بهتر است سعی کنید کمترین زباله را تولید کنید.
  • زباله­ های تر را تا حد امکان خشک و رطوبت گیری کنید و سپس داخل سطل زباله بریزید.
  • سطل زباله را هر هفته یکبار با کف بشویید و بگذارید در هوای آزاد به خوبی خشک شود. در این حالت بودی بدی نخواهد گرفت.
  • تفکیک زباله را فراموش نکنید. با این کار به حال بهتر زمین هم کمک کرده ­اید.

 قبلا در مطلب خانه بدون زباله راجع به روش­هایی که به شما کمک می­ کند کم زباله باشید صحبت کرده­ایم، پس اگر شما هم به فکر محیط زیست هستید حتما این مطلب را بخوانید.

 

رسا قوام شهیدی
دکوراسیون خانه 60 متری
رسا قوام شهیدی

اکسسوری در آشپزخانه

اکسسوری های نظم دهنده در کابینت آشپزخانه

اکسسوری ­ها در آشپزخانه مرتب و منظم

یکی از مهم ­ترین ترفندها برای داشتن آشپزخانه مرتب، جادادن ظروف و وسایل در کابینت ­های آشپزخانه و یا بخش­ های دیگراست. این روزها اکسسوری­ های مختلفی برای هر نوع وسیله­ ی آشپزخانه در بازار وجود دارد که به ایجاد نظم در آشپزخانه کمک زیادی می­ کند. مثلا یکی از آنها نظم­ دهنده­ های داخل کابینتی برای قرارگیری ظروف به شکل مختلف درون کابینت است. پیشنهاد می­ کنم به مطلب مرتب کردن کابینت آشپزخانه با اکسسوری ­ها­ سر بزنید و ایده ­های مختلف نظم ­دهی را ببینید.

 

چیدمان کابینت آشپزخانه

ارگانایزرهای کابینت

چیدمان کابینت آشپزخانه، برای ایجاد نظم مهمه!

کابینت ­ها نقش بسیار مهمی در نظم و ترتیب آشپزخانه دارند به همین دلیل جزو وسایل بسیار کاربردی در فضای آشپزخانه محسوب می­ شوند. تمام تلاشتان را بکنید تا ظروف مختلف را داخل کابینت ­ها جا بدهید. مثلا به جای اینکه کفگیر و ملاقه و انواع چاقو را روی کانتر قرار دهید یکی از کابینت­ ها را برای قرارگیری همه قاشق و چنگال و چاقوها در نظر بگیرید. آشپزخانه خلوت، نظم بیشتری خواهد داشت. برای اینکه با ترفندهای چیدمان ظروف در کابینت آشنا شوید مطلب چیدمان کابینت آشپزخانه را بخوانید.

 

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

آشپزخانه مرتب  و منظم

آشپزخانه مرتب و منظم

نکته­ های نهایی در آشپزخانه مرتب  و منظم

به جز مواردی که در بخش­ های قبلی بیان شد؛ برخی از موارد مهم دیگر برای نظم بخشیدن به آشپزخانه وجود دارند که شاید در نگاه اول مهم به نظر نرسند ولی وقتی آنها را اجرا می ­کنید متوجه اهمیت آنها خواهید شد. چند ترفند برای داشتن آشپزخانه منظم:

  • سعی کنید کانتر، جزیره و یا اپن آشپزخانه را خلوت نگه­دارید. با این کار یک آشپزخانه خلوت خواهید داشت که آشپزی را برای شما لذت­ بخش ­تر می­کند.
  • از گذاشتن وسایل تزیینی که کاربردی ندارند در فضای آشپزخانه بپرهیزید، با وجود این وسایل فقط ظاهر آشپزخانه شلوغ خواهد شد.
  • قبل از شروع به کار آشپزی، حتی الامکان آشپزخانه را خلوت کنید. چند ظرف کثیف، وسایلی که روی کانتر جا مانده ­اند، پر بودن سبد سینک آشپزخانه و..کار تمیز کردن آشپزخانه بعد از آشپزی را برای شما سخت ­تر خواهد کرد.
  • مشخص کردن زمان مشخصی برای انجام برخی از کارها، آن را تبدیل به یک برنامه روتین می­ کند و انجام آن برایتان آسان­ تر خواهد شد. مثلا هر هفته جمعه ­ها یخچال را تمیز کنید. و یا یک روز در هفته سطح کابینت­ ها تمیز کنید. این برنامه بستگی به روند برنامه ­های دیگرتان دارد.
  • وسایلی با کاربرد مشابه را در کار هم قرار بدهید تا مجبور نباشید برای یک کار مشخص در چندین کابینت به دنبال وسایل باشید. مثلا ظروف و وسایل پخت کیک در یک کابینت قرار دهید.
  • سعی کنید کارها را در کنار هم پیش ببرید، مثلا تا زمانی که آب جوشیده شود، فرصت دارید با یک دستمال سطح کانتر را تمیز کنید. و یا چند ظرف کثیفی که در سینک قرار داده­اید را بشویید.
  • اگر برنامه ­ی کارهای هر روز را شب قبل مشخص کنید و مقدمات آشپزی آن را از شب انجام دهید، در انجام کارهای دیگر جلو می­ افتید.
  • از گردگیری وسایل دیگر غافل نشوید. هفته ­ای یکبار زمان بگذارید و وسایل برقی دیگر آشپزخانه را تمیز کنید.
  • انواع ارگانایزرهای کابینت آشپزخانه، جزو وسایل مفیدی هستند که می ­توانند به نظم آشپزخانه و راحت شدن کارهای خانه به شما کمک کنند.
  • اگر تصمیم به خرید وسیله جدید می­ گیرید، به جای قرار دادن آن فکر کنید. از خرید وسایل اضافی که کاربرد زیادی ندارند بپرهیزید. مخصوصا در آشپزخانه­ های کوچک که فضای کمتری دارید.

مطلب پیشنهادی: چگونه خانه دار خوبی باشیم، 7 ویژگی خانه دارهای حرفه ای!

 

علیرضا روزبهانی
عکاسی منزل خانواده طهماسبی
علیرضا روزبهانی

شمیم زحمتکش
منزل خانم سونا سمیع پور
شمیم زحمتکش

محمدحسن جمالی
تورخانه گردی - خانه سحر و امیر
محمدحسن جمالی

فروزان رحمانی
منزل نوعروس حمیده تمیمی
فروزان رحمانی

معین صالحی
خانه بازسازی شده خانم دلیران
معین صالحی

معین صالحی
خانه زیبای نیکی اکرمی
معین صالحی

کلام آخر:

همه ­ی نکته­ هایی که در این مطلب گفتیم، به شما کمک می­ کند تا یک آشپزخانه مرتب و تمیز داشته باشید. شاید موارد زیادی به نظر برسد ولی با انجام مستمر آنها، کار برایتان راحت خواهد شد. بدترین حالت برای تمیز کردن آشپزخانه این است که بخواهید بعد از ماه ­ها، یک آشپزخانه کثیف و شلوغ را در طی یکی دو روز کمرتب و تمیز کنید، در این حالت کاری بسیار سخت و زمان­بر برایتان خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه