Chidaneh.com placeholder image

کانتر آشپزخانه؛ ایده‌های کاربردی و جذاب در دکوراسیون آشپزخانه

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ها تاثیر زیادی بر زیبایی دکوراسیون داخلی منازل دارند چراکه با حدف دیوار مشترکشان با فضای نشیمن یا پذیرایی جزیی از این فضاها شده و دید بیشتری از دیگر فضاهای خانه به نسبت به آشپزخانه‌های قدمی مجزا دارند. بیشترین تمرکز در این آشپزخانه‌ها روی کانتر است که بیرونی‌ترین عنصر دکوراتیو آشپزخانه محسوب می‌شود. کانترها جدا از جلوه دکوراتیوشان بسیار کاربردی هستند. برای مثال می‌توان از آن‌ها به‌عنوان میز کار، سینک یا اجاق گاز استفاده کرد. حتی اگر کانتر آشپزخانه بزرگ باشد علاوه بر این‌ها می‌توان آن‌ها را به‌عنوان میز سرو غذا یا ناهارخوری هم به‌کار برد. با نصب کانتر می‌توان محیطی خلوت‌تر، ساده‌تر و صمیمی‌تر در آشپزخانه ایجاد کرد. در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد طراحی آشپزخانه صحبت کردیم، در این مطلب از چیدانه به بررسی کانتر آشپزخانه و موارد استفاده آن، برتری‌های کانتر نسبت به اوپن و ایده‌های کاربردی و زیبای طراحی کانتر و نقش آن در دکوراسیون داخلی منزل می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

کانتر1
کانتر2

تفاوت و شباهت‌های اپن و کانتر آشپزخانه

اپن آشپزخانه نوع ساده‌تری از کانتر است که معمولا از یک طرف به دیوارها و کابینت‌های آشپزخانه متصل است. آشپزخانه طراحی شده با اپن یا کانتر؛ به دیگر قسمت‌های خانه نزدیکتر بوده، فضایی صمیمی‌تر ایجاد می‌کند و باعث بزرگتر نشان داده شدن فضای خانه می‌شود، چراکه دیواری بین نشیمن یا پذیرایی و آشپزخانه وجود ندارد. اما کانتر آشپزخانه نسبت به اپن فضایی بیشتر در آشپزخانه ایجاد می‌کند و عبور و مرور از هر سمت آن راحت‌تر می‌شود. کانتر آشپزخانه نسبت به اپن فضای ذخیره سازی بیشتری داشته و می‌تواند از چهار طرف قفسه و کابینت داشته باشد حتی می‌توان سینک ظرفشویی یا اجاق گاز را روی آن قرار داد.

چوب و هنر
سبک

انتخاب کانتر آشپزخانه متناسب با سبک دکوراسیون

در طراحی و سبک اجرای کانتر باید به سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینت‌ها توجه شود، همچنین بهتر است در طراحی کانتر آشپزخانه، سبک دکوراسیون داخلی نشیمن و پذیرایی یا کل خانه‌ هم در نظر گرفته شود. در انواع سبک‌های‌ دکوراسیون منزل چون مدرن، مینیمال، سنتی، کلاسیک، لوکس و ایرانی بهتر است از کانترهایی که با این سبک‌ها همخوانی دارند استفاده شود. برای مثال در دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی و یونانی بهتر است از کانترهای کار شده با سنگ‌های مرمریت، گرانیتی یا رومی و در طراحی آشپزخانه مدرن، مینیمال و اسکاندیناویایی از کانترهای کاملا تیره یا کاملا روشن، ساده، تک‌رنگ با متریالی چون چوب یا فلز استفاده شود.

ابعاد

ابعاد کانتر آشپزخانه

ابعاد کانتر باید با توجه به اندازه آشپزخانه و قسمتی از خانه که مقابل آشپزخانه قرار گرفته انتخاب شود. بهتر است اندازه آن نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد و با ابعاد آشپزخانه متناسب باشد. کانتری مناسب و مطلوب است که در عین حال که کمترین فضا را اشغال می‌کند، بیشترین کاربرد و بهره‌وری را داشته باشد.

مکان

مکان مناسب قرارگیری کانتر آشپزخانه

محل مناسب قرارگیری کانتر آشپزخانه، قسمت مرکزی و کم رفت و آمد‌تر آشپزخانه است. توجه داشته باشید کانتر طوری قرار گیرد که دسترسی خوب و مناسبی به کابینت‌ها و قفسه‌های زیر کانتر در چهار طرف وجود داشته باشد.

مثلث3
مثلث2

نقش کانتر آشپزخانه در قانون مثلث طلایی

اجاق گاز، یخچال و سینک اضلاع مثلث طلایی در آشپزخانه هستند که هنگام کار در آشپزخانه بیشترین رفت و آمد ما بین آن‌ها انجام می‌شود. طبق اصول و قوانین ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید این سه وسیله با فاصله برابری از یکدیگر قرار گرفته تا کمترین فاصله را از یکدیگر داشته و درست در گوشه‌های مثلث طلایی فرضی قرار گیرند. کانتر آشپزخانه‌ای که روی آن اجاق یا سینک قرار گرفته، رعایت این اصل در آشپزخانه را به‌سادگی ممکن می‌کند. تصور کنید در آشپزخانه‌ای که به طورت خطی طراحی شده و اجاق گاز، یخچال و سینک در یک راستا قرار دارند، هنگام آشپزی و کار در آشپزخانه نمی‌توان راحت بود و بیشترین مسافت بین این سه وسیله طی می‌شود و ظاهر زیبایی هم ندارد.

کاربرد

کاربردهای کانتر آشپزخانه‌

کانتر آشپزخانه علاوه بر زیبایی کاربردها و استفاده‌های زیادی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه دارد که در زیر به شرح این کاربردها می‌پردازیم؛

جداکننده

جدا کننده فضای نشیمن از آشپزخانه

شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل طراحی و ساخت کانتر آشپزخانه، ایجاد یک جداکننده مابین فضای نشیمن و آشپزخانه است. با توجه به این‌که در آشپزخانه‌های امروزی دیواری بین آشپزخانه‌ و نشیمن جلوی آن موجود نیست، کانترها نقش جدا کننده یا پارتیشن را مابین این دو فضا ایفا می‌کنند.

غذاخوری

کانتر به‌عنوان میز سرو غذا یا ناهارخوری

در بیشتر خانه‌ها از کانتر آشپزخانه به عنوان میز سرو یا ناهارخوری هم استفاده می‌کنند. کوچک‌تر شدن تدریجی آپارتمان‌های مسکونی موجب استفاده بهینه از فضای موجود و استفاده از کانترها به جای سرویس‌های ناهارخوری جاگیر شده است. معمولا آشپزخانه‌های جدید فضای کمتری برای سرویس ناهارخوری خانوادگی دارند و کانترهایی که ابعادشان برای سرو غذا مناسب است، حتی در خانه‌هایی که یک سرویس ناهارخوری لوکس برای میهمانان در سالن پذیرایی‌شان دارند، انتخاب مناسبی برای استفاده به‌عنوان میز ناهارخوری خانوادگی است.

ناهارخوری

یکی از دلایل استفاده از کانتر به‌عنوان میز سرو غذا، نزدیکی آن به آشپزخانه و راحتی چیدن و جمع کردن است. در صورت نبودن میز ناهار خوری در آشپزخانه، آسان‌تر است که غذا روی کانتر سرو و جمع شود، بدون این‌که فضای پذیرایی یا نشیمن کثیف و نامرتب شود.

کابینت و...

کانتر؛ آشپزخانه‌ای کامل و کابینتی جادار

کانترهای آشپزخانه کابینتی، علاوه بر فضای روی میز کانتر، فضای زیادی هم برای نگهداری ظروف آشپزخانه دارند. معمولا افراد با مشکل کمبود فضا و کابینت در آشپزخانه مواجه هستند، طراحی و اجرای یک کانتر هوشمندانه می‌تواند به بهترین شکل این مشکل را حل کرده و می‌تواند مانند یک آشپزخانه کامل عمل کند. برای مثال روی بسیاری از کانترهای مدرن که بیشتر در کشورهای اروپایی، آمریکایی و خانه‌های مدرن و لوکس امروزی ایرانی مشاهده‌ می‌شوند، انواع سینک ظرفشویی، اجاق گاز و تخته برش تعبیه شده است. همچنین اگر کابینت‌های زیر کانتر اصولی طراحی و تقسیم‌بندی شوند، فضای زیادی در آشپزخانه ایجاد می‌کنید که می‌تواند به اندازه کل کابینت‌های آشپزخانه مفید باشد.

نیمکت

طراحی نیکمت یا مبل در کانتر آشپزخانه

حتی امکان طراحی و اجرای کانتر آشپزخانه به‌عنوان نشیمن، نیمکت یا مبل هم وجود دارد. شما می‌توانید به جای استفاده از کانتر تنها به‌عنوان میز و کابینت، قسمتی از آن را برای نشیمن طراحی کنید و از این طریق نهایت استفاده را از وسیله کاربردی ببرید.

دکوراتیو

کانترها جزیی دکوراتیو در دکوراسیون آشپزخانه

کاربرد دیگر کانتر آشپزخانه استفاده از آن به‌عنوان عنصری دکوراتیو در دکوراسیون منزل است. کانتر آشپزخانه اگر با توجه به عوامل زیبایی شناسی طراحی و اجرا شود، می‌تواند در کنار کاربردی بودن، دکوراتیو، زیبا و شیک بوده و همچنین تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه داشته باشد.

چند منظوره

کانتر آشپزخانه چند منظوره

کانتر آشپزخانه می‌تواند همزمان برای کاربردهای متفاوتی طراحی و اجرا شود. کانترها این قابلیت را دارند تا در صورت طراحی هوشمندانه و مهندسی شده، بسیاری از نیازهای شما را همزمان برآورده کنند. این عناصر کاربردی می‌توانند علاوه بر میز ناهارخوری و سرو غذا، همزمان به‌عنوان کابینت، سینک، اجاق گاز، میز کار و حتی نشیمن هم استفاده شده و در عین حال با زیبایی چشمگیر خود مانند عنصری دکوراتیو در دکوراسیون خانه عمل کنند. 

انواع متریال

انواع متریال مورد استفاده در کانتر آشپزخانه

برای صفحه کانتر آشپزخانه می‌توان از انواع سنگ‌های کوارتز، گرانیت یا سرامیک، کاشی و چوب استفاده کرد که هر کدام زیبایی و جذابیت خاص خود را داشته و با نوع خاصی از سبک دکوراسیون داخلی هم‌خوانی دارد؛ 

کوارتز

استفاده از سنگ کوارتز در کانتر

کانترهای ساخته شده با متریال سنگ مصنوعی کوارتز مقاومت و ماندگاری بالایی دارند. سنگ‌های کوارتز صاف، یکدست و براق بوده و رگه‌هایی دارند. برای تمیز کردن آن‌ها  نیازی به ماده شوینده نیست و با آب و صابون تمیز می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر مطلب صفحه کابینت کوارتز را بخوانید.

گرانیت

سنگ گرانیت روی کانتر آشپزخانه

سنگ‌های گرانیت نمایی طبیعی داشته، در طرح و رنگ‌های متنوع موجود هستند و برای فضای آشپزخانه بسیار مناسب هستند. اما برای تمیز کردن این سنگ‌ها باید از تمیز کننده مخصوص گرانیت استفاده کرد.

چوبی

کانتر آشپزخانه چوبی

کانتر آشپزخانه چوبی برای افرادی که آشپزی حرفه‌ای می‌کنند، مناسب است. این کانترها معمولا از چوب درختان پهن برگ چون بلوط و گردو ساخته شده، مقاومت و پایداری بالایی داشته و دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند. گاه لازم است سطح آن‌ها را سمباده کشید و برای تمیز کردن کانتر چوبی می‌توان از پارچه و کف استفاده کرد.

مرمر

سنگ مرمر روی کانتر

کانتر آشپزخانه با سنگ مرمر درخشندگی خاصی داشته و از گذشته تا به امروز برای طراحی اپن آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفته. از مزایای سنگ مرمر اینست که در طول زمان از محبوبیت آن کم نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد صفحه کانتر مرمر مطلب سنگ مرمر برای آشپزخانه را بخوانید.

لمینت

کانتر لمینت

سطح کانتر آشپزخانه از جنس لمینت برای آشپزخانه‌های شیک و امروزی مناسب است. لمینت‌ها طرح و رنگ‌های متنوعی داشته و نمایی مدرن و زیبا به فضای آشپزخانه می‌دهند.

استیل

کانتر آشپزخانه استیل

از استیل برای سطح کانتر در آشپزخانه‌های کاملا حرفه‌ای استفاده می‌شود. کانتر با متریال استیل به آشپزخانه نمایی مدرن داده و برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است. استیل با هر ترکیب رنگی مطابقت داشته و به راحتی تمیز می‌شود.

سیمانی

صفحه کانتر سیمانی

کانترهای سیمانی برای آشپزخانه‌های مدرن مناسب هستند اما توجه داشته باشید که قیمت بالایی دارند. چراکه ساخت آن‌ها مشکل است و زحمت زیادی دارد. گاه در طراحی این کانترها از ترکیب سیمان و شیشه رنگی هم استفاده می‌شود.

سرامیک

کاشی سرامیک در کانتر آشپزخانه

از کاشی سرامیک در طراحی کانتر آشپزخانه استفاده زیادی می‌شود. این کانترها نمایی بی‌نظیر در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کنند. 

دیزاین

دیزاین کانتر آشپزخانه

می‌توان با نصب لامپ یا لوسترهای زیبا روی کانتر آشپزخانه زیبایی آن‌ را چند برابر کرد. یا برای دیزاین آن از اکسسوری‌ها، وسایل کاربردی آشپزخانه، ظروف میوه، گلدان‌ یا گل طبیعی استفاده کرد. می‌توان حتی با طراحی‌های زیبا یا استفاده از متریال‌های خاص و شیک، کانتر را به یکی از عناصر دکوراتیو خانه تبدیل کرد. البته به کار بردن هر کدام از این ایده‌های دیزاین بستگی به سلیقه شخصی شما و سبک دکوراسیون خانه‌تان دارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب تزیین آشپزخانه را بخوانید.

پ1
پ2

کلام پایانی

دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل دارند. چراکه در سبک‌های جدید آشپزخانه‌ها برخلاف گذشته که در فضایی کاملا مجزا و دور از دید قرار داشتند، با حذف دیوار ما بین نشیمن و آشپزخانه بیشتر در معرض دید هستند. امروزه نسبت به گذشته حتی مفهوم آشپزخانه اپن در حال از بین رفتن است و بسیاری از آشپزخانه‌ها به سبک جزیره یا طراحی می‌شوند. کانترهای آشپزخانه کاربردهای زیاده داشته و حتی به‌عنوان عنصر دکوراتیو هم استفاده می‌شوند. آن‌ها علاوه بر کارایی‌های لازم آشپزخانه چون کابینت، میز کار، سینک یا اجاق گاز، به‌عنوان میز سرو در میهمانی‌های سلف سرویس یا میز ناهارخوری برای افراد خانواده هم استفاده می‌شوند و نقش زیادی در طراحی و زیبایی دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارند. شما هم اگر می‌خواهید از این کانترهای آشپزخانه زیبا استفاده کنید می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه بهترین انتخاب را برای دکوراسیون آشپزخانه خود داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی آشپزخانه مطالب بازسازی آشپزخانه، استانداردهای آشپزخانه و آشپزخانه نیمه اپن را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
aysal در تاریخ 08 تیر 1393
بسیار خلاق

ثبت دیدگاه