طراحی منوی غذای خانگی: با این 18 ایده امسال عید متفاوت باشید

طراحی منوی غذای خانگی: با این 18 ایده امسال عید متفاوت باشید

به قلم: مژگان احمدی

غذا چی بپزم؟ این سوالی‌ست که تقریبا در همه‌ی خانه‌ها طنین‌انداز است. ایده‌های مختلفی را می‌توان برای تهیه برنامه غذایی ارائه کرد. مثلا داشتن لیست غذای هفتگی، برنامه غذایی ماهانه و روزانه. شکل ظاهری منوی غذای خانگی نیز در کنار نام غذاها برای خیلی‌ها مهم است. همچنین طراحی منو غذا می‌تواند به صورت برنامه غذایی دو نفره، تک نفره، خانوادگی و حتی منو غذای کودک هم تفکیک شود. جذابیت بصری این لیست و چسباندنش به یخچال یا کابینت یا حتی دیوار آشپزخانه می‌تواند بخشی از دکوراسیون خلاقانه‌ی آشپزخانه باشد. اگر شما هم در این ایام عید نوروز به فکر داشتن لیست غذا هستید و می‌خواهید این کار را به صورت ابتکاری و خلاقانه انجام دهید این مقاله از چیدانه را از دست ندهید.

طراحی منو غذا

تابلو فرش ریحان

طراحی منوی غذای خانگی 1

طراحی منو غذای خانگی

در ادامه با چند ایده خلاقانه برای طراحی منوی غذای خانگی همراهتان هستیم:

1. استفاده از عکس غذا به جای اسم آن

یکی از کارهای خلاقانه‌ و جذابی که می‌توانید برای طراحی منوی غذا انجام دهید، استفاده از عکس‌های خوش آب و رنگ از غذا‌های متنوع به جای نوشتن نام آن‌هاست. می‌توانید از غذاهای خودتان در طول هفته عکس‌های جذاب بگیرید و یا عکس هر غذا را با جستجوی نام آن در اینترنت پیدا کنید و از آن‌ها پرینت رنگی بگیرید.

احتمالا اگر به جای دیدن اسم هر غذا عکس آن را ببینید، بهتر می‌توانید تشخیص دهید که آیا آن غذا را برای آن روز دوست دارید یا نه! شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

منوی غذا عکس دار طراحی منو غذا با عکس

طراحی منوی غذای خانگی 2

منو غذای خانگی با عکس

طراحی منوی غذای خانگی 3

این ایده به ویژه برای آن‌هایی که در خانه کودک دارند، بسیار کاربردی‌تر است. چون اینکار هم برای کودکان جذاب است و هم اینکه احتمالا تاثیر مستقیمی بر اشتهای کودک دارد. تصویر بالا نمونه‌ دیگری از طراحی منو غذا به این روش است که بر روی در یخچال درون آشپزخانه چسبانده شده است.

مرکز فرماندهی آشپزخانه

طراحی منوی غذای خانگی 4

2. استفاده از دیوار خالی آشپزخانه

اگر یک دیوار آزاد در فضای آشپزخانه دارید، می‌توانید این دیوار را به عنوان مکانی برای مرکز فرماندهی و برنامه‌‌ریزی در نظر بگیرید. مسلما برنامه غذایی نیز بخش اصلی و مهم این برنامه‌ریزی است. برای داشتن یک مرکز فرماندهی جذاب در آشپزخانه؛ کافی‌ست تا کمی خلاقیت و حوصله به خرج داده و این دیوار را به بهترین بخش دکوراسیون آشپزخانه تبدیل کنید. تابلو اعلانات، تخته‌سیاه، فضایی برای قرار دادن ماژیک‌ها و یادداشت‌ها است. همچنین یک تخته وایت‌برد که برای برنامه غذایی خانواده طراحی شده در کنار هم فضای خلاقانه‌ای را ایجاد کرده‌اند. بر روی تخته سیاه تصویر بالا کارهایی که باید برای مهمانی شب انجام شود، نوشته شده است. انتخاب رنگ‌های مناسب، انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در زیبایی این ایده هستند. در ادامه انواع دیگری از دیوار فرماندهی و برنامه‌ی غذایی در آشپزخانه آورده شده که به شما در انتخاب‌ها و چیدمان‌تان کمک خواهد کرد.

این مطلب هم خواندنی‌ست: این کارها آشپزخانه نوعروس‌ها را زشت می‌کند

مرکز فرماندهی آشپزخانه

منوی غذای خانگی 5

برنامه غذایی خانواده

طراحی منوی غذای خانگی 6

دیوار فرماندهی

طراحی منوی غذای خانگی 7

دیوار برنامه ریزی غذایی

منوی غذای خانگی 8

تصاویر بالا نمونه‌ها‌ی دیگری از این مدل طراحی منو غذا هستند که می‌توانند زینت‌بخش آشپزخانه شما باشند.

برنامه غذای با رسپی

طراحی منوی غذای خانگی 9

3. جایی هم برای رسپی غذاها در نظر بگیرید

ایده‌ی جالب دیگری که در طراحی منوی غذا به کار می‌آید، در نظر گرفتن بخشی از فضای طراحی برای رسپی هر غذاست. در تصویر بالا نمونه‌ای از اجرای این ایده طراحی منو غذا را می‌بینید. استفاده‌ از استیکی‌نوت‌های رنگی و دسته‌بندی غذاها و رسپی هر غذا به کمک رنگ، استفاده از منوی غذا را ساده کرده و بر زیبایی آن افزوده است.

این ایده یک مزیت دیگر هم دارد. اینکه اگر روزی قرار باشد کسی به غیر از خودتان مسئولیت آشپزی را به عهده بگیرد، دیگر به حضور شما نیازی نیست و جای هیچ بهانه‌ای هم باقی نمی‌ماند!

ایده برنامه غذایی جادویی

طراحی منوی غذای خانگی 10

4. بساط قرعه‌کشی به پا کنید!

اگر خیلی اهل هیجان، تنوع و کارهای غیرمنتظره هستید، می‌توانید منوی غذای هفتگی خود را نیز غیرقابل پیش‌بینی طراحی کنید! برای این منظور لیستی از همه‌ی غذاهای مورد علاقه‌ی خود و خانواده را به صورت کارت‌های کوچک تهیه کرده و در یک باکس مخصوص، قرار دهید. تصویر بالا ایده‌ی خوبی برای این کار به شما خواهد داد. همانطور که در تصویر می‌بینید جعبه‌ای که کارت‌های غذا در آن قرار گرفته‌اند با عنوان (choice) انتخاب، نامگذاری شده است.

در ادامه تصاویر دیگری از اجرای ایده منوی غذای جادویی را آورده‌ایم. به آن‌ها خوب نگاه کنید و از طراحی و دیزاین‌شان ایده بگیرید.

طراحی منو غذا خلاقانه

تصویر منوی غذای خانگی 11

ایده برای طراحی منوی غذا

طراحی منوی غذای خانگی 12

آموزش ساخت منو غذا

طراحی منوی غذای خانگی 13

ساخت منوی غذا

عکس طراحی منوی غذای خانگی 14

ایده ساخت منوی غذا

طراحی منوی غذای خانگی 15

خب حالا بعد از ساختن این ایده‌ی منوی غذا، می‌توانید هفته‌ای یک‌بار برای کل وعده‌های غذایی آن هفته، قرعه‌کشی کنید. یا اگر خیلی حوصله داشتید این کار را هر بار برای هر وعده جداگانه انجام دهید. البته به شرطی که تقریبا همیشه همه چیز در یخچال فریزر خانه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: تعطیلات نوروز | 9 ایده برای گذراندن ایام عید در خانه!

طراحی منو با دسته بندی غذایی

طراحی منوی غذای خانگی 16

5. طراحی منو غذا با یک دسته‌بندی متفاوت

ایده‌ی دیگری که برای طراحی منوی غذای خانگی می‌توانید داشته باشید؛ دسته‌بندی غذاهاست. مثلا می‌توانید غذاها را بر اساس ارزش غذایی‌شان، بر اساس مواد تشکیل دهنده‌شان و یا براساس سختی و آسانی آماده کردن آنها دسته‌بندی کنید. با این ایده هر بار که بخواهید غذایی را برای یک وعده انتخاب کنید، این کار را آگاهانه‌تر و آسان‌تر انجام خواهید داد. میزان گوشت قرمز در غذا، میزان سبزیجات و میزان حبوبات و غلات در هر غذا، معیار خوبی برای تقسیم‌بندی آن‌‌ها هستند. همچنین از لیست غذاهای حاضری و فست‌فود هم غافل نشوید.

در تصویر زیر می‌بینید که این دسته‌بندی با کمک کاغذهای رنگی انجام شده. در نهایت یک منوی غذای رنگی‌رنگی و قابل فهم طراحی شده است که می‌توانید از روش ساخت آن ایده بگیرید.

دسته بندی غذا با رنگ

طراحی منوی غذای خانگی 17

طراحی منو غذا رنگی رنگی با دسته بندی غذایی

طراحی منوی غذای خانگی 18

کلام آخر

در این مقاله از چیدانه قصد داشتیم شما را با روش‌ها و ایده‌های مختلفی آشنا کنیم که بتوانید یک منوی غذای خلاقانه و جذاب در خانه طراحی کنید. یعنی داشتن لیست غذایی که هم جواب “شام چی بپزم؟" هایتان را بدهد و هم تابلوی زیبایی در دکوراسیون آشپزخانه‌تان باشد. اگر عکس‌های گردآوری شده در این مقاله را با دقت نگاه کرده باشید، احتمالا حالا در ذهنتان ایده‌های زیادی برای طراحی منو غذا دارید. اگر بعد از خواندن مقاله دست به کار شدید تا یک منوی غذای خلاقانه و جذاب بسازید، حتما عکس آن را را نیز برای ما ارسال کنید.

مطاب پیشنهادی: تزیینات دست ساز آشپزخانه، آشپزخانه ای به سبک خودم!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه