Chidaneh.com placeholder image

فلنج‌های جوشی جایگزین مناسبی برای اتصال جوشکاری

به قلم: گلنار

پس از کنار هم قرار دادن اقلام پایپینگی در یک موتورخانه نوبت به اتصال بین آن‌ها می‌رسد. برقراری اتصال بین اقلام مختلف پایپینگی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آب بندی و عدم نشتی یا اطمینان از استحکام اتصال در فشار و دمای مختلف برای سیستم بسیار مهم است.

روش‌های مختلف برقراری اتصال وجود دارد که اتصال به واسطه فلنج جوشی یکی از این روش‌ها است. پایپ کالا به عنوان وارد کننده فلنج‌های جوشی ملسی (MELESI) اهمیت اتصال فلنجی را در ادامه توضیح داده است.

قالیشویی ادیب

فلنج جوشی

روش‌های مختلف اتصال چیست؟

برقراری اتصال بین لوله و اتصالات، شیرآلات و … به روش‌های جوشکاری، دنده‌ای و فلنجی انجام می‌شود، هر کدام از روش‌های برقراری اتصال دارای مزیت و معایب خاص خود هستند. از مزیت‌های اتصالات جوشی می‌توان به استحکام بالا و وزن پایین آن اشاره کرد و از معایب این گونه اتصال می‌توان به دائمی بودن آن اشاره کرد.

هرگاه اقلام و یا قطعه‌ای نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد با توجه به جوشی بودن اتصال آن این کار بسیار دشوار است. اتصالات بنکن از جمله اتصالاتی هستند که به صورت جوشی به یکدیگر و لوله متصل می‌شوند. 

برقراری اتصال به روش دنده‌ای مخصوص سایزهای پایین و در فشار و دمای پایین است. برای سیالات سمی و خطرناک استفاده از اتصالات دنده‌ای به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. اتصالات گالوانیزه و اتصالات فشار قوی دنده‌ای به همین روش متصل می‌شوند. لوله گالوانیزه نیز به همین صورت به اتصالات خود وصل می‌شود. یکی از به روزترین و پرارزش ترین روش‌های اتصال،  اتصال به وسیله فلنج جوشی است.

فلنج جوشی چیست ؟ 

فلنج جوشی قطعات دیسکی هستند که به واسطه پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند. فلنج‌های جوشی در انواع مختلفی و برای کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع فلنج‌های جوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلنج جوشی گلودار
  • فلنج جوشی اسلیپون
  • فلنج جوشی ساکت ولد

فلنج کور : این نوع از فلنج به صورت جوشی نیست و فقط برای کور کردن و مسدود کردن خط لوله کشی است.

فلنج‌های جوشی از آن جهت جوشی نامیده می‌شوند زیرا به لوله و یا سایر اقلام جوش می‌شود و در مقابل فلنج جوشی دیگر پیچ و مهره می‌شوند.
امروزه بسیار از اقلام پایپینگی به صورت فلنجدار تولید می‌شوند از این نوع اقلام می‌توان به شیرآلات چدنی، لرزه گیر لاستیکی، اتصال آکاردئونی و … اشاره کرد. مسلم است که برای برقراری اتصال بین این اقلام نیاز به فلنج‌های جوشی است.

از مهمترین مزیت اتصالات فلنجی می‌توان به باز و بسته شدن راحت آن اشاره کرد زیرا اتصال بین دو فلنج جوشی با پیچ و مهره انجام می‌شود و هر موقع که نیاز به تعمیر و یا تعویض اقلام باشد با باز کردن راحت پیچ و مهره و جدا کردن فلنج‌های جوشی می‌توان اقلام را جدا کرد.
برای بستن دو فلنج به یکدیگر نیاز به واشر و گسگت است، واشر و گسگت بخاطر آب بندی و عدم نشتی سیال از بین دو فلنج جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلنج جوشی

لیست قیمت فلنج‌های جوشی

فلنج‌های جوشی به دو روش فورجینگ و ریخته گری تولید می‌شوند. فلنج‌هایی که به روش فورجینگ تولید می‌شوند دارای کیفیت ساخت و ظاهری بسیار بهتر نسبت به روش ریخته گری هستند. از این رو لیست قیمت فلنج‌های جوشی فورجینگ بالاتر از قیمت فلنج‌های ریخته گری است.
پایپ کالا به عنوان وارد کننده فلنج‌های برند ملسی که با روش فورجینگ ساخته می‌شود و دارای آلیاژ کربن استیل به استاندارد ASTM A105 منتشر کننده لیست قیمت این نوع از فلنج‌های جوشی در فشارهای تحملی متفاوت است.

همچنین پایپ کالا تامین کننده فلنج‌های جوشی ریخته گری شده نیز است که لیست قیمت آن در سایت پایپ کالا موجود است.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پایپ کالا به آدرس www.pipekala.com مراجعه و یا با شماره 55696808 تماس حاصل کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه