Chidaneh.com placeholder image

مدل نرده راه پله فرفورژه، مگه هنوزم مده؟

به قلم: مژگان احمدی

در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم به صورت اختصاصی درباره انواع مدل نرده راه پله فرفورژه حرف بزنیم. اینکه فرفورژه چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد، به چه سبک دکوراسیونی می‌آید، و برای انتخاب مدل نرده راه پله فرفورژه ای چه گزینه‌هایی پیش روی شماست؟ آیا می‌خواهید با تماشای تصاویر نرده راه پله فرفورژه سورپرایز شوید؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید خواند:

قالیشویی ادیب
  • نرده راه پله فرفورژه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • نرده راه پله فرفورژه ای به چه سبک دکوراسیونی می‌آید؟
  • پاسخ به یک سوال رایج: نرده استیل بهتره یا فرفورژه؟ 
  • 7 عکس نرده آهنی فرفورژه: کدام مدل را بیشتر می‌پسندید؟

مدل نرده راه پله فرفورژه

نرده راه پله فرفورژه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

احتمالا بارها نرده های فرفورژه راه پله را دیده‌اید. همان نرده‌هایی که اغلب به رنگ مشکی هستند و گاهی شبیه به طراحی‌های اسلیمی نیز دیده می‌شوند. شاید آن‌ها را با رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، سفید طلایی، مشکی و رنگ‌های دیگری نیز دیده باشید. خیلی ساده بخواهیم بگوییم مدل نرده راه پله فرفورژه در واقع نقطه‌ی مقابل نرده آهنی مدرن برای راه پله است. برای طراحی انواع مدل نرده راه پله فرفورژه اغلب یک یا چند الگوی ثابت در طول نرده تکرار می‌شوند. این الگوها ممکن است ساده یا پیچیده و یا به صورت پیچکی باشد. اما معمولا زاویه‌دار نبوده و به شکل منحنی می‌باشند. چیزی شبیه به طرح‌های اسلیمی.

در ادامه می‌توانید تعدادی از الگوهای به کار رفته در انواع مدل نرده راه پله را ببینید. جالب است بدانید که فرفورژه با نام گل‌نرده نیز شناخته می‌شود.

گل نرده

گل-نرده-پیچکی

الگوی-گل-نرده

 

طبق تعربف ویکی‌پدیا “هنر فرفورژه‌سازی که از قدیم در کارگاه‌های کوچک آهنگری و به شیوه‌های سنتی و با گداختن و شکل‌دادن آهن یا با ریخته‌گری چدن و سایر فلزات در ایران انجام می‌شد، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی داشته و تبدیل به صنعت تولید فرفورژه در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ گردیده است“.

نرده راه پله فرفورژه تنها یکی از محصولاتی‌ست که با این روش تولید می‌شود. این مدل نرده‌ها به دلیل سبک و شکل ویژه‌ای که دارند نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده و به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای طراحان به حساب می‌آیند.

نرده راه پله فرفورژه ای

نرده راه پله فرفورژه ای به چه سبک دکوراسیونی می‌آید؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این نرده‌ها در واقع المان‌هایی با خطوط منحنی و دیتیل بالا هستند که با سبک‌های دکوراسیونی مدرن میانه‌ی چندانی ندارند. بنابراین اگر از طرفداران سبک مدرن هستید، بهتر است بیخیال استفاده از نرده‌های فرفورژه برای راه‌پله شوید.

اما قضیه برای طرافداران سبک‌های کلاسیک و سنتی فرق می‌کند. انواع مدل نرده راه پله فرفورژه ای را می‌توانید بسیار هوشمندانه در طراحی‌های خود به کار ببرید. اما باید حواستان باشد که سایر المان‌های مورد استفاده در طراحی راه پله نیز با نرده‌های فرفورژه حتما هماهنگی لازم را داشته باشند. انتخاب متریال کف راه پله، بافت و رنگ آن و همچنین نورپردازی راه پله همگی از جمله موارد تاثیر گذار در طراحی هستند که لازم است با سبک و مدل نرده راه پله همانگ باشند.

نرده فرفورژه ای

پاسخ به یک سوال رایج: نرده استیل بهتره یا فرفورژه؟

برای مقایسه نرده راه پله فرفورژه با اسیل، چندین نکات زیادی وجود دارند که لازم است درباره آن‌ها حرف بزنیم. اما ما فکر می‌کنیم که مقایسه معایب هر یک از این نرده‌ها بهترین و سریع‌ترین روش برای پاسخ به این سوال خواهد بود. بنابراین در ادامه برخی ویژگی‌ها و معایب نرده های فرفورژه ای و استیل را برای راه پله بررسی کرده‌ایم:

معایب نرده راه پله استیل:

  1. نرده‌های استیل سبک هستند و وزن کمی دارند (این مسئله می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی مسئله ایمنی داشته باشد)
  2. اتصال نرده های استیل از طریق پیچ و مهره است نه جوشکاری (ممکن است با گذر زمان شل شوند)
  3. حتما باید بر روی پله‌‌ها نصب شوند و امکان نصب آن‌ها در کنار راه پله وجود ندارد (بخشی از فضای راه پله را می‌گیرند)
  4. نسبت به ضربه حساس هستند (این مسئله در هنگام اسباب‌کشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند)
  5. قابل رنگ آمیزی نیستند

معایب نرده راه پله فرفورژه ای:

  1. هزینه بالا به دلیل استفاده از متریال آهن
  2. امکان زنگ‌زدگی به خصوص در مناطق مرطوب

مزایای نرده راه پله فرفورژه ای

همان‌طورکه می‌بیند مدل نرده راه پله فرفورژه بسیاری از معایب نرده های استیل را ندارد و به نظر بهتر می‌رسد. همچنین دارا بودن ویژگی‌هایی مثل امکان رنگ آمیزی باعث می‌شود تا انتخاب‌های متنوع‌تری را برای طراحی راه پله پیش رو داشته باشید. اما این نکته را نباید فراموش کنید که این نتیجه‌گیری اصلا قطعی نیست و تا حد زیادی به اجرا و نصب اصولی نرده راه پله، میزان مرغوب بودن جنس هر یک از فلزات و همچنین سبک دکوراسیونی متفاوت در هر فضا بستگی دارد.

مثلا برای طراحی راه پله مدرن اگر بپرسید که نرده استیل بهتره یا فرفورژه بدون شک جواب نرده استیل مدرن خواهد بود. اما اگر بخواهید راه پله‌ای با سبک کلاسیک یا حتی فانتزی داشته باشید، نرده فرفورژه بهتر است.

عکس نرده آهنی فرفورژه

عکس نرده آهنی فرفورژه، کدام مدل را بیشتر می‌پسندید؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم تا تصاویری از انواع مدل نرده راه پله فرفورژه را ببینیم. رنگ نرده راه پله فرفورژه، الگوهای به کار رفته در طراحی نرده‌ها، المان‌های و متریال‌های به کار رفته در طراحی بخش‌های دیگر راه پله، سبک دکوراسیونی هر یک از راه‌پله ها و همچنین اندازه ارتفاع نرده راه پله فرفورژه از جمله مواردی هستند که بهتر است در عکس ها به آن‌ها دقت کنید.

عکس نرده آهنی فرفورژه1

عکس نرده آهنی فرفورژه2

عکس نرده آهنی فرفورژه3

عکس نرده آهنی فرفورژه4

عکس نرده آهنی فرفورژه5

عکس نرده آهنی فرفورژه6

عکس نرده آهنی فرفورژه7

کلام آخر:

امروزه استفاده از انواع نرده فرفورژه برای راه پله بسیار پرطرفدار شده است. خیلی‌ها که طرفدار سبک‌های دکوراسیونی کلاسیک هستند برای طراحی راه پله‌ی فضاهای داخلی یا بیرونی منزل‌شان به سراغ این مدل نرده می‌روند. ما در این مقاله از چیدانه سعی کردیم به زوایای جدیدی از انتخاب این سبک نرده برای راه پله بپردازیم که فکر می‌کنیم برایتان مفید خواهد بود. شما نیز نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و عکس راه پله های خود را با نرده های فرفورژه برایمان ارسال کنید.

شاید این مطالب را نیز بپسندید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه