Chidaneh.com placeholder image

طراحی اتاق نمک، همه چیز درباره این سازه های متفاوت!

به قلم: تحریریه چیدانه

شاید چندان عجیب به نظر نرسد که سنگ های مرمریت، گرانیت، تراورتن و … از معادن مربوطه استخراج شوند، برش پیدا کنند و در ساختمان ها بکار روند؛ چراکه عموماً نگاهی که افراد به این سنگ ها دارند، به کار رفتن همیشگی این سنگ ها در نمای ساختمان هاست. اما معمولا برای افراد جالب است که از معدن نمک، سنگ نمک استخراج شده و با آن سازه ها و دکوراسیون های داخلی ساخته شود که خواص مفید و منحصر به فردی دارند. کشور عزیز ما ایران دارای معادن غنی و کهن سنگ نمک است. این سنگ نمک ها به خاطر کیفیت عالی و رنگ های متنوعی که دارند، می توانند در ساختن دیوارها و اتاق های زیبای نمکی به کار روند.

سنگ نمک در دکوراسیون

سنگ نمک به علت ساختار کریستاله، منظم و مخصوصی که دارد می تواند نور را از خود عبور دهد و این خصوصیت سنگ نمک کاربردی ویژه در زیباسازی فضاهای دکوراسیونی دارد. نورپردازی های متنوع و نیز انواع رقص نور در پشت سازه نمکی، آنها را واقعا زنده کرده، گویی به آنها روح می بخشد که تماشای آن برای هر نگرنده ای حقیقتا چشم نواز و زیباست. در این مطلب از وب سایت چیدانه با ما همراه باشید تا با کمک شرکت سازه های نمکی آناهیت در رابطه با این موضوع بیشتر بدانیم. 

قالیشویی ادیب

[[nid:381329]]

مزایای استفاده از سنگ نمک

آزاد ساختن یون منفی در محیط

سنگ نمک علیرغم نام آن، رفتارهای فیزیکی و شیمیایی بسیار متفاوتی با سایر سنگ ها دارد؛ یکی از خواص سنگ نمک آزاد ساختن یون منفی از سطح سنگ است. همان گونه که پیوندهای هیدروژنی، موجب منحصر به فرد بودن خواصّ آب میان تمامی مایعات شده است، آزاد ساختن یون منفی توسط سنگ نمک نیز، این سنگ را میان تمامی سنگ های دیگر خاص و منحصر به فرد نموده است.

امروزه علوم کوانتمی، بیولوژی نوین و نیز بیورزونانس ثابت کرده است که وفور یون های منفی در فضا، موجب تعادل میدان الکترومغناطیسی دو قطبی های مغز انسان می شود. این پدیده آرامش، انبساط خاطر و نشاط محسوسی در افرادی که در مجاورت پاشش یون های منفی قرار می گیرند، ایجاد می کند. حالت مشابه آن در طبیعت، به آرامش رسیدن انسان در مجاور ساحل، آبشار و یا کویر است که علت این امر، همان وفور یون منفی (که در مقالات علمی ویتامین هوا معرفی شده است) در این مکان ها است.

چرا آزاد ساختن یون منفی مهم است؟

اهمیت وفور یون منفی در محیط، زمانی از نظر شما حائز اهمیت می گردد که بدانید مغز انسان به صورت عادی امواجی با سرعت 8 هرتز تولید می کند؛ این در حالی است که در دنیای مدرن و عصر تکنولوژی امروز، امواج تولید شده توسط تجهیزات الکتریکی و الکترومغناطیسی نظیر تلویزیون، تجهیزات کامپیوتری، موبایل، ماهواره ها، اینترنت و… حدود 100 الی 160 هرتز است.

همانطور که مشاهده می شود، مغز در معرض امواجی با فرکانسی حدود 12 الی 20 برابر معمول خود قرار می گیرد که نتیجه آن عصبی بودن، بی خوابی، کم خوابی، کاهش تمرکز، خستگی، کاهش سطح انرژی، تنش، اضطراب، تحریک پذیری، ضعف سیستم ایمنی و نیز ایجاد فشار خون های حاصل از فشار عصبی  برای انسان امروزی در عصر حاضر است؛ علاوه بر تجمع یون های مثبت در محیط، جریانی از رادیکال های آزاد هم به وجود می آید که در بدن می توانند منجر به ایجاد سرطان شوند.

[[nid:381324]]

از طرفی فضاهای خانه ها و ادارات ناخودآگاه به نحوی طراحی شده است که کم ترین ورود هوای تازه و یون منفی به آن ها صورت گیرد! پنجره ها کوچک انتخاب شده اند و آلودگی هوا و نیز ترافیک بالای امواج الکترومغناطیسی در کلانشهرها، حتی هوای بیرون از خانه را نیز آکنده از یون های مثبت کرده است. علاوه بر اثر یون های منفی در برقراری تعادل میدان الکترومغناطیسی دوقطبی های مغزی، یون های منفی به علت باردار بودن شان قادرند به صورت استاتیکی به ذرات موجود در هوا مانند گرد و غبار، کپک ها، ذرات میکروبی و دیگر آلاینده ها و مواد آلرژی زا چسبیده و آنان را باردار کنند؛ لذا این ذرات به جای معلق بودن در فضا به علت باردار شدن شان به زمین و یا نزدیک ترین سطح موجود سقوط کنند .

دقیقا به همین دلیل برای دوام پاکیزگی هوای اتاق های نمکی، کف آنها هر از چند گاهی نیاز به پاکیزه شدن دارند تا دوباره آمادگی پذیرش آلاینده های موجود در فضای اتاق را داشته باشند و هوای آن را تمیز کنند.

تنوع رنگی سنگ های نمک

علت تنوع رنگ سنگ های نمک صنعتی، وجود کمپلکس های متنوع عناصر مختلف فلزات واسطه در آنهاست؛ نیز پررنگ و یا کمرنگ بودن این رنگ ها بستگی به میزان تراکم این کمپلکس ها در سنگ نمک دارد. وقتی دیواری از جنس طبیعت می سازید، ذات اصیل طبیعت را آزاد میگذارید تا تنوع رنگ های خود را به چشمان شما هدیه دهد و نور را به میزان غیر یکنواخت از خود عبور دهد که به صورت طبیعی، بی نهایت خیره کننده و بی نظیر است.

[[nid:381330]]

اتاق نمک چیست؟

اتاق نمکی، یا دیوار نمکی و یا سالن های نمکی و … سازه هایی است که درون آنها از نمک استفاده شده است؛ ساخت سازه نمکی پس از فاز نازک کاری ساختمان و پاکیزگی کامل آن از گرد و غبار انجام می شود؛ این سازه های به نوعی دکوراسیون داخلی محسوب می شوند که اثرات درمانی دارند. استفاده از این سازه ها در هتل ها و مراکز گردشگری، محیط های ورزشی، سالن های یوگا، سلامتکده ها، تفرجگاه ها، ویلاها، برج ها، ساختمان های مارک دار، سایر فضاهای لوکس تجاری و مسکونی و… جایگاه ویژه ای پیدا کرده و مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

یکی از زیباترین چشم اندازهای کاوش بشری در مسیر پیشرفت علوم مدرن، تطابق و هماهنگی اکتشافات جدید با مبانی علوم کهن و دستاوردهای تجربی و صحیح بشری در زمان قدیم بدون دستیابی آنان به دانش و تکنولوژی امروزی است. هم تجارب مختلف علوم کهن و هم دانش و تکنولوژی جدید ثابت می کنند که تمامی موجودات و اشیاء در جهان آفرینش به نوعی بر روی هم تأثیر می گذارند. انسان از دیرباز ارتباطی ناگسستنی با نمک داشته است. با توجه به اصالت ارتباط انسان با طبیعت و نیز تأثیر آن بر سلامت جسم و روح او، سازه هایی از جنس طبیعت می توانند در ایجاد آرامش و احساس خوب در انسان بسیار مفید و موثر باشند.

سازه های نمکی
جدیدترین دکوراسیون کافی شاپ با سنگ نمک
سازه های نمکی

دیوار نمک یا اتاق نمکی که از سنگ نمک ساخته می شود، همچون ساختمان های چوبی و یا کاهگلی و خشتی، در مقایسه با ساختمان های بتنی، سیمانی و سنگی می توانند ارتباط کهنه و فرسوده شده انسان امروزی با طبیعت را دوباره از نو تازه کنند. به عبارتی انسان گمگشته در دنیای صنعتی و مدرن امروز، هر زمان که به آغوش مهربان مادر خویش یعنی طبیعت باز می گردد، گویی خود را دوباره از نو یافته و به آرامش و نشاطی وصف ناپذیر دست می یابد… نمک و سنگ نمک یکی از جلوه های طبیعت بکر و زیبا در اعماق زمین است که بسیار مورد توجه انسان امروزی قرار گرفته است.

امروزه برای بهره بردن از محیط نمکی و انرژی مثبت آن، همچون سابق نیاز به پیمودن مسافت های طولانی و حضور در معادن نیست. با تکیه بر تکنولوژی جدید می توان چنین محیطی را در منزل ساخته و در هر زمان دلخواه در آن به استراحت و ریلکسیشن پرداخت و حتی افرادی که هرگز امکان حضور در معادن ندارند (نوزادان، سالخوردگان، بیماران و…) نیز می توانند براحتی از این فضاها استفاده کنند.

[[nid:381327]]

درباره طراحی انواع اتاق نمک

برخی از شاخه های علم مدرن که به بررسی انرژی های حیاتی تمامی اشیاء و پدیده ها در جهان هستی می پردازد و تا حد بسیار زیادی با علوم شرقی (حکمت مشرق زمین، مزاج شناسی، آئین یوگا و…) انطباق دارد، ثابت کرده است که میزان بالای سطح انرژی حیاتی نمک همچون میزان انرژی حیاتی خورشید، می تواند به انسان انرژی قابل توجهی بخشد.

پرانا یا نیروی حیات یکی از مفاهیم مطرح در پزشکی مشرق زمین و آئین یوگاست که به انرژی گرفته شده از خورشید و ارتباط دهنده عناصر کیهانی در اطراف خورشید اشاره می کند. در مباحث مزاج شناسی طبّ بوعلی سینا در ایران نیز، تمامی اشیاء، حالات روحی انسان و هر آنچه که در کائنات وجود دارد، دارای مزاج مخصوص به خود هست و در منطق این علم هرچی هماهنگی مزاج های پدیده ها و اجسام به هم نزدیکتر باشد، هارمونی و هماهنگی انرژی های فیزیکی بیشتر و بهتر خواهد بود.

در فرهنگ علم مزاج شناسی خورشید، نمک، پدیدار شدن حالت نشاط در انسان، آرامش، عشق، شادمانی، امید و … همگی گرم و خشک و به اصطلاح این علم صفراوی هستند و اگر انسان در محیط نمکی قرار گیرد، به علت توافق مزاجی، میزان انرژی ذهنی و روحی او به مراتب افزایش خواهد یافت.

سازه های نمکی
آجرهای نمکی رنگی جهت استفاده در دکوراسیون داخلی مدرن
سازه های نمکی

عوامل موثر در طراحی اتاق نمک

ساخت اتاق نمکی طبق سلیقه کارفرما بسته به میزان بودجه، نوع سلیقه، نحوه استفاده و نیز هدف از داشتن فضای نمکی می تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد. سلیقه افراد در برخی مواقع داشتن اتاق نمکی لوکس، مدرن و امروزی است و در برخی مواقع نیز سلیقه آنان بهره مند شدن از اتاق نمکی سنّتی با هدف نمک درمانی و استفاده بهینه از تمام فضاهای اتاق نمکی است.

کف اتاق نمکی می تواند بسته به سلیقه کارفرما پوشش های متفاوتی از نمک باشد و یا با متریال دیگری مفروش شود.

  • رنگ سنگ ها
  • نوع نورپردازی
  • تنظیم دمای اتاق
  • تجهیزات اتاق
  • و حتی نوع زیرسازی اتاق پیش از ساخت،

همگی بسته به سلیقه و سفارش کارفرما دارد.

البته تیم اجرایی پیش از اجرا با بررسی و کارشناسی محیط مورد نظر، مشاوره های رایگان و تخصصی خود را در اختیار کارفرما خواهد گذاشت؛ به عنوان مثال شاید برای برخی جالب باشد که راه رفتن بر روی سطوح ناهموار از جنس نمک، ایده آل ترین نوع ماساژ کف پا محسوب می گردد؛ زیرا دقیقا به اندازه وزن بدن به کف پا توسط خود فرد فشار آورده می شود!

از آنجا که سلسله اعصاب بسیار زیادی در کف پا وجود دارد که اکثراً در حالت انجماد و خشک شدگی قرار دارند، چراکه بیشتر ماده غلیظ خون به علت جاذبه معمولاً در کف پا رسوب می کند، لذا راه رفتن بر روی ناهمواری ها موجب نرمی آن اعصاب شده و آرامش بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه طبیعت نمک گرم و خشک بود و می تواند سردی و رطوبت را از عمق پا بیرون بکشد و موجب گرم شدن و رفع انجماد خون غلیظ موجود در کف پا شود. لذا پیاده روی بر روی ناهمواری های خرده سنگ های نمکی اثر فوق العاده ای در – ابتدا نرم کردن و سپس از بین بردن – سودای غیر طبیعی خون داشته و موجب تصفیه خون و نیز تسریع گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر به بافت ها به ویژه مغز می گردد و به این صورت حالت خوشایند و آرامشبخشی که در فردی که در اتاق نمکی حضور دارد ایجاد می شود، دو چندان می گردد.

[[nid:381328]]

شرکت سازه های نمکی آناهیت

شرکت سازه های نمکی آناهیت متشکل گروه های علمی، فنّی و اجرایی از معماران، طراحان، مهندسین، مشاورین و متخصصین مجرب است که ارائه دهنده تمامی دانش و انواع خدمات در مورد نمک و سنگ نمک و نیز ساخت تخصصی ترین و اصولی ترین سازه های نمکی بر پایه تجارب چند ساله سابق خویش در طرح های متمایز، متنوع و زیباست.

شرکت سازه های نمکی آناهیت این افتخار را دارد که بر اساس گنجینه ای گرانبها از دانش صحیح، تخصصی آزموده و محک خورده در تجارب متفاوت خویش و نیز باور به گامهای سازنده خود در جهت اعتلای ایران عزیز، بتواند سازه هایی تخصصی و زیبا از خود به یادگار گذارد که برای هم مینهان عزیز همواره یادآور خاطرات خوشی از الماس سلامت ایران باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پروفایل این شرکت در وب سایت چیدانه سر بزنید.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه