Chidaneh.com placeholder image

چند گیاه برای باغچه که تو سرما و برف هم دووم میارن!

به قلم: سمانه زارعی

در فصل زمستان که بیشتر درختان خزان کرده‌اند و سطح خاک علفی رشد نمی­‌کند، وجود گیاهان سبز و بانشاط که بتوانند در زمستان هم به باغچه و خانه‌ی شما رنگ و سرزندگی بیاورند اهمیت پیدا دارد. از آنجا که اغلب گیاهان در بهار و تابستان سبز و سرحال هستند برای گذراندن زمستانی سبز و شاداب باید با گونه­‌های گیاهان زمستانی آشنا باشید. گیاهان زمستانی باغچه را می‌­شناسید؟ کدام گل­‌های فصلی می­‌توانند حتی در زمستان هم پرگل باشند؟ چند گیاهان آپارتمانی را می­‌شناسید که سرمای زمستان را به خوبی تحمل می­‌کنند؟ در این مطلب با معرفی انواع گیاهان زمستانی باغچه همراه شما هستیم. با چیدانه همراه باشید.

 

چوب و هنر
گیاهان زمستانی باغچه

گیاهان زمستانی باغچه، تو سرما هم دووم میارن!

گل یخ (Chimonanthus praecox):

یکی از گیاهان زمستانی باغچه است که با اینکه برگ‌هایش را در زمستان از دست می­‌دهد ولی گل­‌های زیبای زرد و یا لیمویی رنگش ظاهر می‌شود و چهره‌ی متفاوتی به باغچه شما می‌دهد. گل‌­های این گیاه زیبا رایحه­‌ی بسیار مطبوعی دارند. گل‌دهی آن از آذرماه تا اسفند طول می­‌کشد.

 

خاس (Ilex Crenata):

از درختچه­‌های همیشه سبزی که با برگ­‌های براقش یکی از گیاهان زمستانی باغچه مناسب برای کاشت است. این گیاه بیشتر برای باغ‌های صخره­‌ای کاربرد دارد. در اقلیم خنک و مرطوب رشد خوبی دارد.  

 

خرزهره (Nerium Olender):

گیاهی بوته‌ای یا درختچه­‌ای که همیشه سبز است. این گیاه تا دمای -15 درجه را تحمل می­‌کند در نتیجه به سبز شدن باغچه زمستانی کمک می­‌کند.

 

بداغ (Viburnum):

از درختچه­‌های خزاندار مقاوم به سرماست که گفته می‌­شود تا دمای حدود -15 تا -30 درجه را تحمل می­‌کند. درست است که این درختچه باغچه شما را در زمستان سبز نگه نمی­‌دارد ولی خیالتان بابت سرمازدگی این گیاه راحت است.

 

پیراکانتا (Pyracantha):

یکی از درختچه­‌های زیبا و جذاب که به دمای پایین بسیار مقاوم است. در پاییز و زمستان میوه­‌های ریز و نارنجی و یا قرمز رنگ آن جلوه‌­ای متفاوت به باغچه شما می‌­دهد. از این گیاه برای ایجاد حائل استفاده می­‌شود.

 

انواع شمشادهاهم از جمله گیاهان بوته‌­ای همیشه سبز هستند که سرمای زمستان را تحمل می­‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: درختان زینتی، 20 گیاه زیبا برای فضای سبز خانه!

 

خانه گل نیلوفر
کاشت گل و گیاه در باغچه
خانه گل نیلوفر

گلخانه و گل و گیاه حیدری
درختچه
گلخانه و گل و گیاه حیدری

همیشه‌سبزهای زمستانی باغچه، این سوزنی برگ­ها زمستون و دوست دارن!

برخی از گیاهان همیشه سبز که به سرمای زمستان مقاومت بالایی دارند باعث سبز ماندن باغچه می­‌شوند. به طور کلی کاج و سرو از خانواده‌­های مقاوم به سرما هستند که گونه­‌هایی از آنها مانند: سرو نقره‌­ای، کاج نوئل سبز و آبی، تویا، کامیس پاریس و جونی پروس از انواع گیاهان سوزنی برگ و همیشه سبزی هستند که می‌­توانند در لیست گیاهان زمستانی باغچه قرار بگیرند.

مطلب پیشنهادی: درختان همیشه سبز، سوزنی برگان تا ابد سبز نمی­ مانند!

 

پیچ های مقاوم به سرما

پیچ امین الدوله، گیاه رونده مقاوم به سرما

پیچ ­های مقاوم به سرما، گیاهان رونده­ را به خاطر بسپارید!

اگر به دنبال کاشت گیاهانی مقاوم به سرما و مناسب مناطق سردسیر هستید از پیچ‌­های مقاوم به سرما غافل نشوید. برخی این گیاهان رونده در زمستان گل دارند و برخی خزان‌دار هستند ولی سرما را به خوبی تحمل می­‌کنند:

آبشار طلایی (Rosa Banksia) :

درختچه‌ای رونده و خزان­‌کننده است که گل­‌های زیبایی به رنگ طلایی دارد. این گیاه زیبا تا دمای -10 درجه را تحمل می­‌کند.

 

پیچ امین الدوله (Lonicera japonica) :

یکی از درختچه­‌های زیبای رونده و خزان‌دار که تا دمای -15 درجه را تحمل می­‌کند. گل­‌های این گیاه بوی بسیار خوبی دارند. گیاهی مناسب برای پوشاندن پرگولاها و داربست­‌های حیاط است.

 

یاسمن زمستانی (Jasminum Nudiflorum):

درختچه­‌ای است گلدار که در زمستان هم پر از گل است. این گیاه جزو گیاهان رونده است که در کنار دیوار به خوبی سطح دیوار را پر می­‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: گیاهان رونده، برای نمای ساختمان بهتر است یا داخل خانه؟

 

گیاهان زمستانی باغچه

گیاه سیکلامن، مقاوم به سرمای زمستان

گلخانه کونیکا
محوطه گلخانه کونیکا
گلخانه کونیکا

گل­‌های زمستانی باغچه، تا بهار صبر نکنید!

علاوه بر درختچه‌ها و بوته­‌هایی که در فصل زمستان باغچه­‌ی شما را سرزنده نگه می‌­دارند برخی از انواع گل­‌های مقاوم به سرما هم وجود دارند که می‌­توانند برای باغچه استفاده شوند. برخی از این گل­‌های مقاوم به سرما حتی شرایط یخبندان و برف را هم تحمل می­‌کنند و برخی فقط سرمای پاییزی را تحمل می­‌کنند و با شروع یخبندان از بین می‌روند.

 

بنفشه دورگه (Viola pansy) :

یکی از گل­‌های سازگار به فصل سرماست که می‌­توانید با کاشتن بنفشه باغچه‌­ای رنگی داشته باشید. از این گیاه در تراس و بالکن خانه هم می‌­توانید استفاده کنید. بنفشه دورگه سرمای پاییز و برف سبک زمستان را تحمل می­‌کند. آبیاری منظم، نور آفتاب تا سایه و محیطی با دمای پایین از شرایطی است که باید در نگهداری و کاشت این گل توجه کنید.

 

کوکب (Dahlia):

یکی از گیاهان پیازدار که با شروع فصل سرد گل می‌­دهد. کوکب با رنگ­‌های گرم خود طراوت و زیبایی خاصی را به باغچه زمستانی شما خواهد داد. پیاز گل کوکب را در بهار می­‌کارند و گل­‌های آن اواخر تابستان و اوایل فصل سرد ظاهر می‌­شود. در زمستان پیازهای کوکب را از خاک خارج کنید و در بهار آن را بکارید.

 

داوودی (Chrysanthemum morifolium):

یکی از گل­‌هایی که انواع بسیار متنوعی دارد. اغلب داوودی‌­ها روز کوتاه هستند و در پاییز و زمستان گل می­‌دهند. گل داوودی یکساله نیست و می‌­توانید برای سال بعد هم روی این گل حساب کنید. این گل در بهار کاشته می­‌شود و در پاییز به گل می­‌نشیند. برای اینکه گل‌های داوودی شادابی در باغچه داشته باشید از شرایط نگهداری نوع گل داوودی که می­‌خواهید بکارید آگاه شوید. داوودی‌­ها شرایط بسیار سرد زمستان را تحمل نمی‌­کنند.

 

سیکلامن (Cyclamen spp):

یکی از گیاهان بسیار مقاوم به سرماست. در اواخر پاییز و اوایل زمستان گل می­‌دهد. این گیاه را داخل گلدان هم استفاده می­‌کنند. به طور کلی هوای مرطوب و خنک را دوست دارد. از آبیاری زیاد سیکلامن بپرهیزید.

 

نسترن (Rosa canina):

یکی از گیاهان خانواده رزها است که به سرمای زیاد مقاومت بالایی دارد. شرایط سخت را به خوبی تحمل می­‌کند. نیاز به آبیاری متوسط دارد. این گیاه هوای سرد با دمای -10 درجه را تحمل می­‌کنند.

 

رزماری (Rosmarinus Officinalis):

 گیاهی چند ساله است که فرم بوته­‌ای دارد و در تمام فصل‌­ها سبز است. این گیاه بوی بسیار مطبوعی دارد. گیاهی مقاوم به سرما و خشکی است. یک انتخاب مناسب برای اینکه در زمستان هم باغچه­‌ای سبز داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: گل­‌های مقاوم به سرما، کارت دعوت پاییزی برای پروانه‌­ها

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

سهیل زندآذر
عکسهایی از خانه آقای پورمژده در رشت
سهیل زندآذر

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

برخی از گیاهان آپارتمانی به سرمای زمستان مقاومت بالایی دارند. اگر در منطقه سردسیر زندگی می‌­کنید که زمستان­‌ها دمای هوا کاهش زیادی دارد نگران نباشید گل­‌های آپارتمانی مقاوم به سرما به سبز شدن خانه شما کمک می­‌کنند.

گیاهان آپارتمانی مانند: بنفشه آفریقایی، سیکلامن، ارکیده سیمبیدیوم، بگونیا، کالانکوئه، آنتوریوم و.. از گیاهان مقاوم به سرما هستند.

مطلب پیشنهادی: نگهداری گیاهان خانگی در زمستان، چطور تو دامن ننه سرما زنده بمونن؟

 

بازار بزرگ گل و گیاه شهید بابایی
گل های باغچه ای
بازار بزرگ گل و گیاه شهید بابایی

کلام آخر:

در این مطلب با تعدادی از گیاهان زمستانی باغچه آشنا شدیم. با شناخت گیاهان مناسب باغچه می­‌توانید تعدادی از آنها را که با شرایط محیطی باغچه شما همخوانی دارند انتخاب کنید و در زمستان سرد و برفی باغچه‌­ای شاد و سبز داشته باشید. برای تهیه گل و گیاهان باغچه بهاهالی فن چیدانه در زمینه باغبانی و گل و گیاه سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

گیاهان زینتی آپارتمانی، دنیای سبز در خانه دنیا

نگهداری گیاهان در پاییز، بیاین ببینیم ماجرا از چه قراره؟

درمان یخ زدگی گیاهان، راه­ حل­ های نجات دهنده!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه