نگهداری از سبزه عید: سبزه خود را تا 13بدر سبز نگه دارید

نگهداری از سبزه عید: سبزه خود را تا 13بدر سبز نگه دارید

به قلم: تحریریه چیدانه

در این مقاله از چیدانه به بررسی روش‌های نگهداری از سبزه عید تا 13 بدر می‌پردازیم. نماد سبزه در سفره هفت‌سین چه مفهومی دارد؟ سبزه نشان از زندگی دوباره است. زایش و سبزی. سبزه به نام فرشته اردیبهشت است. نماد نوزایی (تولدی دوباره). رنگ سبز، آرامش را به ارمغان می‌آورد و استرس را از افراد دور می‌کند. سبز، رنگ انتخابی برای فضاهایی‌ست که در آن‌ها نیاز به تمرکز و آرامش است. سبزه؛ از جوانه گندم، جو، عدس، شنبلیله و ارزن، یونجه و ماش رویانده می‌شود. هرکدام از دانه‌ها زمان مخصوص به خود را برای رویش و جوانه‌زدن دارند. درباره انواع سبزه عید نوروز، قبل‌تر سخن گفتیم؛ در این مطلب روش نگهداری از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نگهداری از سبزه-عید

تابلو فرش ریحان

نگهداری از سبزه عید

  • بهترین زمان کشت سبزه برای عید چه زمانی است؟
  • چقدر به سبزه عید آب بدهیم؟
  • چه کنیم سبزه عید کپک نزند؟
  • چه کنیم سبزه عید زرد نشود؟
  • چگونه سبزه عید پرپشت، داشته باشیم؟
  • نگهداری از سنبل به جای سبزه!

می‌گویند در زمان‌های قدیم در قصر شاهان، ستون‌هایی از آجرهای خام می‌ساختند و بر روی آن ستون‌ها، یک نوع غله می‌کاشتند. با این دیدگاه که اگر غله‌ها به خوبی رشد کنند و سبز شوند آن سال، سال پربرکتی خواهد بود.
آن‌ها سه غله‌ای را می‌کاشتند که قوت و غذای اصلی مردم آن زمان بود. یعنی ارزن، جو و گندم. با سبزشدن ستون‌ها جشن و شادی برپا می‌کردند که آن سال، برایشان سالی پر خیر و پر برکت خواهد بود.

بهترین زمان کشت سبزه برای عید، چه زمانی است؟

  • ماش: کمتر از 2 هفنه، تقریبا 18 اسنفند
  • گندم: 20 روز قبل از عید، تقریبا برای 20 اسفند
  • عدس: 2 هفته قبل از عید؛ تقریبا برای 14 اسفند
  • شنبلیله و ارزن: بیش از 2 هفته، تقریبا 16 اسفند
  • خرفه و شاهی: 1 هفته قبل از عید، تقریبا برای 22 اسفند

سبزه خود را تا 13 بدر سبز نگه دارید

ازآنجایی که سبزه‌ها قبل از عید کاشته می‌شوند تا در روز عید نوروز کاملا رشد کرده و سرسبز و پرپشت باشند؛ نباید این نکته را از یاد برد که شادابی و سبزماندن سبزه‌ها تا سیزده بدر نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. ازاین‌رو زمانی‌که رشد سبزه‌ها به حد دلخواه شما رسید، این نکات را رعایت کنید تا شادابی‌شان را حفظ کنند:

این مطلب را هم بخوانید: 10 وسیله ضروری برای یک سیزده‌بدر به‌یادماندنی

  1. سبزه‌ها را در شب در یک فضای خنکی از منزل خود قرار دهید تا بیش از اندازه رشد نکنند.
  2. از قراردادن سبزه در محیط‌هایی که سرما و گرمای شدیدی دارد، به‌شدت بپرهیزید. توجه داشته باشید که بهترین دما برای رشد و نگهداری سبزه‌ها، دمای متعادل است. نه زیاد سرد و نه زیاد گرم.

چگونه و چقدر به سبزه عید آب بدهیم؟

سبزه عید را به صورت روزانه آبیاری کنید. در زمان آب‌دادن به سبزه‌ها بهتر است از آب لوله استفاده کنید و از آب داغ و آب خیلی سرد دوری کنید. آب را از گوشه ظرف، به‌خورد سبزه دهید و از بالا به سبزه‌ها آب ندهید. این‌کار باعث کج‌شدن ساقه‌ها و درنهایت خراب‌شدن سبزه شما می‌شود. همچنین ساقه سبزه‌ها را با آبپاش اسپری کنید.

چه کنیم سبزه کپک نزند؟

برای نگهداری از سبزه عید، آبیاری روزانه سبزه عید خوب است. همواره باید وضعیت سبزه را زیر نظر داشته باشید و به این نکته توجه کنید که آبیاری بیش ازحد، باعث کپک‌زدن سبزه شما می‌شود.

چه کنیم سبزه عید زرد نشود؟

در طول روز، سبزه‌ها را در فضای باز قرار دهید تا در معرض نور خورشید باشند و زرد نشوند. اما دقت کنید که آفتاب بیش از حد هم منجر به پلاسیدگی و زرد شدن سبزه‌ها می‌شود.

چگونه سبزه عید پرپشت داشته باشیم؟

برای پرپشت‌شدن سبزه عید، بهتر است نکات زیر رعایت شود:

در هنگام کاشت سبزه، ظرف انتخاب شده و میزان بذر استفاده شده باید به درستی رعایت شود. این یک اصل اساسی در پرپشت شدن سبزه است. برای آب دادن به بذرها، زمانی‌که هنوز رشد نکرده‌اند بهتر است که از آبپاش استفاده شود.

زمانی که دانه‌ها در مرحله خیس‌خوردن و جوانه‌زدن هستند، باید مرتبا آب آن را عوض کنید. توجه داشته باشید که نوع بذر مهم نیست بلکه اندازه آب در ظرف مهم است. آب باید به میزانی باشد که دانه‌ها در آب شناور باشند تا تمامی دانه‌ها جوانه زنند و سبزه‌ای پرپشت داشته باشید.

بهترین ظرف برای نگهداری سبزه عید، ظرف‌های سفالی هستند و اگر دسترسی به ظرف سفالی نداشتید، ظروف چینی هم جایگزین مناسبی خواهند بود. همچنین از یاد نبرید که ظرف‌های فلزی به‌هیچ‌عنوان انتخاب درست و مناسبی برای سبزه عید نیستند.

مطلب خواندنی دیگر: ترفند کاشت سبزه عید سریع و فوری برای فراموش‌کارها!

نگهداری از سنبل در ایام عید

سین دیگری که بسیاری از خانواده‌ها بر روی سفره هفت سین خود می‌گذارند؛ سنبل است.

سنبل، برخلاف سبزه فقط در سال جاری نوروز زنده نمی‌ماند و همیشه زنده است. چون گیاه پیازی و چند ساله است. درصورتی‌که به درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند در سال‌های متوالی گل دهد و مهمان چندساله سفره هفت‌سین شما باشد.

گل سنبل معمولا به رنگ‌های صورتی، بنفش و سفید دیده می‌شود و عطر دلنشین آن، پیام‌آور روزهای بهاری و سال نو است.
خوشه گل سنبل معمولا تا 20 روز روی گیاه دیده می‌شود و با توجه به شرایط محیط، می‌تواند عمر متفاوتی داشته باشد.
سنبل، گلی‌ست که به نور نیاز دارد و باید به مقدار کافی، نور دریافت کند. اما دقت کنید که سنبل را در معرض نور مستقیم قرار ندهید چون باعث سوختگی گل می‌شود.

این گل زیبا باید در هوای خنک قرار بگیرد. بهترین قسمت خانه برای سنبل، بالکن خانه قسمتی که سایه است و یا در
پشت پنجره خواهد بود. حتی می‌توانید سنبل را چند ساعت درون یخچال قرار دهید.

برای آبیاری سنبل، هر زمان که سطح گلدان خشک بود آن را آب دهید. اما به این نکته هم دقت کنید که آب زیاد، باعث پوسیدگی پیاز سنبل نشود.

بعد از خشک شدن تمامی برگ‌ها و خوشه سنبل، آبیاری را متوقف کنید و گلدان را در محل تاریک و خنک مثل حیاط خلوت و یا انباری نگهداری کنید. در اواخر بهمن مجدد گلدان را بیرون آورید و پیاز سنبل را آبیاری کنید تا گل زیبای چندساله شما مجدد سبز شود.

کلام پایانی

در این مطلب چیدانه درباره روش‌های نگهداری از سبزه عید نوروز گفتیم. اینکه به سبزه عید چه مقدار آب بدهیم؟ چه کار کنیم که سبزه عید کپک نزند؟ چه کنیم سبزه عید زرد نشود؟ اینکه چگونه سبزه عید پرپشت‌تری داشته باشیم؟

مراقب سبزه‌های عیدتان باشید!

مطلب پیشنهادی: از صفر تا صد پذیرایی عید نوروز

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه