ترفند کاشت سبزه عید سریع و فوری برای فراموش‌کارها!

ترفند کاشت سبزه عید سریع و فوری برای فراموش‌کارها!

به قلم: سمانه زارعی

کم­کم به روزهای آخر سال نزدیک می ­شویم و برای تهیه هفت ­سین نوروز باید از الان به فکر باشیم. یکی از مهم ­ترین سین­ های هفت­ سین ایرانی، سبزه است. تهیه سبزه کار جذابی است که اغلب خانواده­ های ایرانی دوست دارند آن را خودشان انجام دهند. با این حال افرادی هم به دلیل وجود مشغله­ های زیاد ترجیح می­ دهند سبزه آماده بخرند. اگر شما هم به دنبال تهیه سبزه عید سریع هستید؛ با این مطلب همراه ما باشید.

کاشت سبزه عید فوری

کاشت سبزه عید فوری؛ کار سختی نیست!

اگر نزدیک عید شده و هنوز کاری برای سبزه عید نکرده­اید، نگران نباشید؛ تهیه سبزه عید سریع کار سختی نیست. فقط کافی است چند نکته اساسی را برای کاشت سبزه در نظر بگیرید. لازم است اول دانه­ هایی که برای تهیه سبزه به کار می­ رود را بشناسید و از سرعت رشد انواع دانه برای سبزه فوری مطلع باشید. پس ادامه مطلب را بخوانید.

سرویس خواب بالسا

مطلب پیشنهادی: انواع سبزه عید، طرز تهیه 10 سبزه محبوب نوروزی!

 

سبزه عید با دانه مرکبات

سبزه عید چند روزه سبز میشه؟

اگر می­ خواهید دقیقه نود برای کاشت سبزه عید اقدام کنید، نمی­توانید به دانه­ هایی که به زمان زیادی برای رشد احتیاج دارند فکر کنید. جواب این سوال که چه زمانی سبزه بکاریم؟ بستگی به نوع دانه انتخابی شما دارد. تعدادی از دانه ­هایی که تهیه سبزه عید با آنها رایج است عبارتند از:

  • سبزه گندم: دانه گندم را باید یک روز بخیسانید و در طی ده روز رشد خوبی خواهد داشت.
  • سبزه ماش و عدس: دانه­ های ماش و عدس هم نیاز به خیساندن حدود یک روز دارند. بعد از 5 روز جوانه می­زنند و تا تبدیل شدن به یک سبزه زیبا برای هفت سین به 15 روز زمان نیاز دارند.
  • کنجد: دانه­ های کنجد حدود 8ساعت باید در آب بمانند و دو یا سه روز بعد جوانه می­زنند.
  • لوبیا چشم بلبلی: دانه ­ها یک روز در آب بمانند و بعد از چند روز جوانه می ­زنند. برای اینکه یک سبزه کامل در نوروز داشته باشید حدود دو هفته زمان نیاز دارید.
  • تخمه آفتابگردان: تخمه آفتابگردان باید یک روز خیس بخورد و بعد از دور روز جوانه می زند.
  • شاهی و خاکشیر: این دانه ­ها را می ­توانید حدود یک هفته روز قبل از عید بکارید تا در هفت سین از آنها استفاده کنید.
  • یونجه: بذرها را حدود 8 ساعت بخیسانید و حدود 6 تا 10 روز مانده به عید آنها را بکارید.
  • شنبلیله: حدود 8 ساعت بگذارید خیس بخورند، این سبزه سه روزه جوانه می ­زند. برای رشد کافی حدود دو هفته زمان نیاز دارد.
  • ارزن: بگذارید 24 ساعت خیس بخورد. پس از 4 روز جوانه می­زند و تا رسیدن به حد یک سبزه هفت سین حدود دو هفته زمان نیاز دارد.

سبزه عید سریع

سبزه عید سریع؛ کدام دانه را بکارم؟

با تعدادی از دانه­ ها برای تهیه سبزه عید آشنا شدیم؛ اینکه کدام یک از این دانه ­ها برای تهیه سبزه عید بهتر است، بستگی به زمان شما دارد. با توجه به اینکه چند روز تا عید فرصت دارید دانه­ای را انتخاب کنید که برای هفت­ سین آماده شود. این نکته را فراموش نکنید که هرچقدر دانه­ ها را به صورت نازک در ظرف سبزه بریزید رشد سبزه بهتر خواهد بود و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: کاشت سبزه در آب، روشی متنوع برای عید نوروز

 

روش صحیح کاشت سبزه فوری چگونه است؟

روند تهیه سبزه عید برای دانه ­های مختلف تقریبا یکسان است و به جز مدت زمان خیساندن دانه و رشد سبزه و همچنین سبک کاشتی که برای آنها انتخاب می­ کنید، تفاوت زیادی با همدیگر ندارند. بعد از اینکه بذرها را به مدت زمان لازم خیساندید، در یک ظرف پارچه مرطوبی را بگذارید و دانه ­ها را روی آن پارچه تمیز و مرطوب بریزید. تا زمان جوانه زنی بذرها باید دانه ­ها داخل پارچه و با رطوبت کافی بمانند. بعد از اینکه جوانه زدند ظرف مورد نظر برای تهیه سبزه فوری را انتخاب کنید و دانه­ ها را با ضخامت کم داخل آن بریزید. و پس از آن در نور معمولی منزل قرار دهید و هر روز آن را آبیاری کنید تا رشد سریعی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: نگهداری از سبزه عید؛ سبزه خود را تا 13 بدر نگه دارید

 

چه کنیم سبزه عید زود رشد کند؟

برای اینکه دانه­ هایی که برای عید استفاده می ­کنید بهتر جوانه بزنند و زودتر رشد کنند، مهم­ترین عامل، محیط رشد آنهاست. پس با توجه به نوع دانه، به زمان خیساندن دانه­ ها، نیاز نور و آب توجه کنید. در کل نکته ­های زیر می­ تواند برای تهیه یک سبزه عید سریع به شما کمک کند:

  • مدت زمان خیساندن دانه­ ها را نادیده نگیرید و به مدت کافی دانه­ ها را در آب قرار دهید تا به خوبی نرم شده و برای جوانه زنی آماده شوند.
  • پس از خیساندن باید دانه ­ها را با پارچه نرم و مرطوب بپوشانید. مراقب باشید که دانه ­ها خشک نشوند.
  • برای آبیاری دانه­ ها بهتر است آب را روی آنها اسپری کنید، اگر آب زیادی بریزید و در زیر ظرف جمع شود؛ ممکن است باعث خراب شدن دانه­ ها شود.
  • بهتر است ضخامت دانه ­ها داخل ظرف سبزه کم ولی یکدست باشد، در این صورت طول عمر سبزه بیشتر خواهد بود.
  • برای رشد سریع سبزه؛ پس از اینکه بذر جوانه زده را در ظرف اصلی قرار دادید بهتر است سبزه در مکان گرم نباشد و جای خنکی را برای آن در نظر بگیرید.
  • انتخاب ظرف مناسب سبزه عید مهم است؛ بهتر است ظرف فلزی یا پلاستیکی نباشد. ظرف سفالی انتخاب خوبی است.

کاشت سبزه عید فوری، چه فرمی باشد؟

به جز فرم سبز ساده که بذر در یک ظرف ساده قرار می­گیرد و قد می­ کشد، ایده ­های جذاب مختلفی برای شکل ­دهی به سبزه نوروز وجود دارد که می­توانید به آن­ها فکر کنید. در مطلب عکس سبزه عید نوروز؛ 22 ایده جذاب برای سال جدید! شکل­ های مختلفی از سبزه عید را آورده ­ایم. همه این نوع سبزه­ها با کمی خلاقیت قابل اجرا هستند. مثلا می­توانید یک سبزه دورنگ بسازید، یا از کوزه برای سبز کردن سبزه دانه­ هایی مانند خاکشیر یا شاهی استفاده کنید. پس علاوه بر اینکه باید حواستان به زمان کاشت سبزه عید باشد؛ برای شکل و فرم سبزه هم خلاقیت به خرج دهید.

 

کلام آخر:

برای اینکه یک سبزه زیبا برای هفت سین تهیه کنید؛ حداقل ده روز قبل از رسیدن نوروز دست به کار شوید و از بذرهای تند رشد برای سبزه استفاده کنید. نکته ­های مهم در کاشت و نگهداری از سبزه را به ذهن بسپارید تا یک سبزه جذاب داشته باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه