Chidaneh.com placeholder image

بهترین روش کاشت سبزه در آب برای عید نوروز 1402

به قلم: مهسا پوررضا

سبزه یکی از مهم ترین اجزای سفره هفت سین که با نزدیک شدن به سال نو اغلب کدبانوها به تهیه سبزه با بذرهای مختلف می پردازند. کاشتن سبزه در آب یکی از انواع روش های جالب و خاص برای تهیه سبزه ها با بذرهای مختلف است و شما می توانید درون کاشت سبزه داخل تنگ ماهی و تنگ های شیشه ای و ظروف بلور به تازگی مد شده و انصافا بسیار شیک و با کلاس و شکیل است و زیبایی سفره هفت سین را دو چندان می کند. در ادامه به کاشت سبزه در آب روشی متنوع برای عید نوروز خواهیم پرداخت.

روش کاشت سبزه در آب

 کاشت سبزه در آب روشی متنوع برای عید نوروز

این ایده جالب و جذاب این روزها نظر خانم های با سلیقه را به خود جلب کرده و با توجه به زیبایی خاصی که به سفره هفت سین می دهد، کاری جدید و جالب و بسیار راحت و بی دردسر است.اگر علاقه مند هستید که امسال سفره ای متفاوت و با کلاس و با سلیقه برای استقبال از نوروز 1401 برای تزیین سبزه عید نوروز بچینید حتما این روش را امتحان کنید.

سرویس خواب بالسا
انتخاب بهترین بذر برای کاشت سبزه

انتخاب بهترین بذر برای کاشت سبزه

برای کاشت سبزه در آب می توانید از بذرهای مختلف استفاده کنید. برای این کار شما می توانید بذر عدس، بذر گندم، بذر شاهی، بذر خاکشیر، بذر لوبیا و … را استفاده کنید. اما تنها نکته ای که برای استفاده از بذر ذرت باید بدانید این است که نحوه کاشت آن کمی با باقی سبزه ها تفاوت دارد.برای کاشت سبزه درون آب در ابتدا یک تنگ ماهی و کمی از بذر مورد نظر را تهیه کنید. سپس بذرها را دوازده ساعت در کمی آب خیس کنید. توصیه می شود که برای جلوگیری از خراب شدن بذرها، در طی این مدت آب را چند بار عوض کنید.در مرحله بعدی، بذرها را در دستمال تمیز و نخی قرار دهید و دستمال را در معرض نور آفتاب بگذارید بذرهای جوانه زده شده را روزی دو بار آب بدهید تا خوب خیس شوند.

آموزش کاشت سبزه در آب

برای کاشت سبزه عید نوروز در آب می توانید از انواع بذرهای مختلف نظیر گندم و شاهی و لوبیا و عدس و … استفاده نمایید. توجه داشته باشید که کاشتن سبزه درون آب دارای ترفندهایی است که باید رعایت شود تا روند رشد سبزه بدون هیچ مشکلی انجام شود. در مطالب قبلی به نگهداری از سبزه عید و  انواع سبزه عید آشنا شدید در ادامه این مطلب مراحل آموزش کاشتن سبزه درون آب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

برای تهیه ی سبزه در تنگ ماهی می‌ توان از انواع بذر‌ها مانند گندم، عدس، نخود، ماش، لوبیا و نیز انواع بذر‌های لعابدار استفاده کرد. بذرهای لعاب دار معمولا خاکشیر، شاهی و خرفه می باشند که نوع سبز کردن آن ها متفاوت است.

  • ابتدا دانه های گندم را یک شب در آب خیس کنید. سپس داخل یک دستمال نخی بریزید روزی یک مرتبه گندم ها را کاملا خیس کنید، بعد از 2 الی 3 روز گندم ها ریشه و جوانه می کنند.
  • دو سوم ظرف را با سنگ پر کنید. شکل و رنگ سنگ ها سلیقه ای است می توانید از سنگ های تزیینی هم استفاده کنید. دستمال کاغذی را روی سنگ ها قرار دهید، گندم های آماده شده را چند لایه روی سنگریزه ها پهن کنید.
  • سبزه ها را آب افشان کرده و یک نایلون که دو جای آن را سوراخ کرده اید روی سطح کار قرار دهید. روز بعد نایلون را بردارید. این سبزه چون داخل تنگ است احتیاج به آبیاری زیادی ندارد روزی دوبار در حد آب افشان کافی است.
  • دقت کنید جای این سبزه باید خنک باشد وگرنه کپک می زند، داخل شیشه به اندازه ای آب بریزید که دستمال خیس شود.
  • دقت کنید این میزان آب تا سبز شدن جوانه ها حفظ شده و دستمال نمدار بماند. بعد از گذشت چند روز گندم ها جوانه می زنند و طی 7 تا 10 روز سبزه شما آمده خواهد بود.
  • زمانی که گندم ها رشد کردند لازم نیست شیشه را از آب پر کنید. همین که دستمال نمدار بماند و خشک نباشد کافیست.
کاشت سبزه ذرت در آب

کاشت سبزه ذرت در آب

برای کاشت سبزه ذرت در آب باید پانزده روز قبل از عید دست به کار شوید.ابتدا برای چهار روز ذرت را خیس کنید. هر روز آب آن را عوض کنید، جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند، سپس ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.روی ذرت‌ ها را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت‌ ها جوانه بزنند. وقتی ذرت‌ ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ ها را داخل سبد بریزید. تنگ را پر از آب کرده به صورتی که ذرت‌ ها داخل آب باشند.بعد از از ده روز دانه‌ ها ریشه داده و سبز می‌شود. می‌ توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.

نکات مهم کاشت دانه ذرت درون آب

  • با دانه ذرت که با آن پفیلا درست می کنید نمی‌ شود سبزه ذرت تهیه کرد چون خشک است و جوانه نمی‌زند.
  • باید از دانه ذرت تازه استفاده کنید.
  • مقدار دانه‌ها نباید خیلی زیاد باشد چون اگه تراکم زیاد باشد، لایه‌های زیرین نمی‌توانند رشد کنند و می پوسند.
  • اگر مقدار دانه‌ها کم باشد سبزه کم پشتی دارید.
  • پس اندازه را نسبت به ظرف نه زیاد و نه کم بگیرید.
  • آبیاری زیاد هم باعث زود خراب‌ شدن سبزه می‌شود.
نحوه کاشت سبزه عدس و ماش داخل آب

نحوه کاشت سبزه عدس و ماش داخل آب

اگر قصد سبز کردن سبزه عدس و ماش را دارید بایستی آن را به مدت یک الی دو شب به صورت کامل خیس کرده و آب تنگ را نیز مرتبا تعویض نمایید تا ترش نشود. پس از جوانه دادن بایستی دستمال نخی را همواره مرطوب نگه دارید تا نوک جوانه بیرون بیاید و کمی سبز شود.توصیه می کنیم که مرطوب نگه داشتن دستمال را از یاد نبرید و همواره آن را نم دار کنید. پس از جوانه دادن سبزه می توانید ماسه های تمیز و شسته را داخل تنگ ریخته و جوانه ها را به داخل آن منتقل نمایید.پس از قرار دادن جوانه ها داخل تنگ بایستی روزی 1 الی 2 مرتبه روی سبزه ها را اسپری نمایید. البته دقت کنید که نبایستی بیش از اندازه به جوانه ها آب بدهید و پس از آبیاری ظرف را کج نگه دارید تا آب ها یک قسمت تنگ جمع شود.

آبیاری لازم برای کاشت سبزه در آب

برای آبیاری این گیاه لازم است تا 3 الی 4 روز اول را با آب افشان آب دهیم زیرا ریشه ها پس از سه روز اول در یکدیگر فرو می روند و ثابت خواهند شد. پس از گذشت این چند روز هر دو الی سه روز تنها یک مرتبه آن را آبیاری نمایید و سعی کنید که آب اضافی داخل تنگ را با کج کردن آن خارج کنید.

تزیین سبزه داخل آب
تزیین سبزه داخل آب

تزیین سبزه داخل آب

  • برای این کار شما به مقداری سنگ ریزه رنگی که می توانید از گل فروشی ها تهیه کنید، خاک رنگی نیاز دارید. ابتدا خاک رنگی مطابق سلیقه تان را داخل تنگ ریخته و روی آن ها را نیز سنگ ریزه بریزید.
  • روی سنگ ریزه ها یک لایه پلاستیک یا لاک قرار دهید و بذرها را روی آن بریزید. روی تنگ را با نایلون پوشانده و روزی دوبار آب می دهیم.
  • روز بعد نایلون را برمیداریم و طبق روال با روزی دوبار آب دادن پیش می رویم تا سبزه کامل سبز شود. با استفاده از این کار شما به راحتی می توانید کسب درآمد نیز داشته باشید.
  • همچنین می توانید از این تُنگ ها برای هدیه دادن استفاده کنید.
ترفندهای کاشت سبزه در آب
ترفندهای کاشت سبزه در آب

ترفندهای کاشت سبزه در آب

  1. همانطور که متوجه شدید در کاشت سبزه داخل تنگ ماهی می توان از انواع بذرها و حتی بذرهای لعابدار نیز استفاده نمود.
  2. اگر قصد دارید برای کاشت سبزه از بذرهای لعابدار مثل بذر خاکشیر،شاهی و خرفه استفاده نمایید توصیه می شود که یک تکه ماکت تهیه و بذر را بر روی آن بمالید و سپس در ته تنگ قرار دهید.
  3. توجه داشته باشید که کاشت سبزه داخل تنگ ماهی و سبز شدن بذرها به نوع بذر بستگی دارد و معمولا حدود 5 روز طول خواهد کشید و حدود یک هفته زمان احتیاج دارد که به طور کامل سبز شود.
  4. نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید مربوط به میزان آبیاری گیاه می باشد زیرا در صورتی که بیش از حد سبزه ها را آبیاری نمایید خراب خواهند شد. به همین منظور توصیه می شود که سبزه ها را به اندازه مورد آبیاری قرار دهید و حتما آب اضافی داخل آن را خارج نمایید.
کاشت سبزه در آب
کاشت سبزه در آب

جمع بندی

سفره هفت سین بدون سبزه اصلا زیبایی ندارد و ممکن نیست. سبزه با بذرهای مختلف و به روش های متفاوت تهیه می شود. اینکه کدام نوع سبزه را بخواهید در منزلتان تهیه کنید به سلیقه شما بستگی دارد و در مواقعی هم به فرصت باقیمانده تا عید نوروز بستگی دارد. بعضی از سبزه ها خیلی سریع رشد می کنند و مناسب مواقعی است که با محدودیت زمانی مواجه هستیم. هر کدام از سبزه ها زیبایی خاص خود را دارند. در این مقاله به کاشت سبزه در آب، روشی متنوع برای عید نوروز پرداختیم.

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه