انواع سبزه عید، طرز تهیه 10 سبزه محبوب نوروزی!

انواع سبزه عید، طرز تهیه 10 سبزه محبوب نوروزی!

به قلم: مهسا پوررضا

یکی از مهم ترین و در عین حال لذت بخش‌ترین کارهای هفته‌های آخر اسفند تهیه سبزه عید است. درست است که شاید بتوان این عنصر سفره هفت سین را به راحتی خریداری کرد، ولی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که خودشان سبزه عیدشان را درست کنند و از رشد آن لذت ببرند. در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا با هم طرز تهیه انواع سبزه عید محبوب نوروز را یاد بگیریم.

قالیشویی ادیب

 

سبزه عید با گندم

1. طرز تهیه سبزه با بذر گندم

یکی از متداول ترین و در عین حال زیباترین انواع سبزه عید، سبزه ای است که با دانه و بذر گندم کاشته شده باشد. اگر تصمیم دارید سبزه خود را از دانه گندم تهیه کنید آستین ها را بالا بزنید. مقداری گندم بردارید و آن را برای چیزی حدود 2 تا 3 روز بگذارید تا خیس بخورد. یادتان باشد که برای این کار باید حداقل دو هفته قبل از عید اقدام نمایید تا در روز عید سبزه تان به اندازه قابل قبولی رشد کرده باشد. در طی 2 تا 3 روزی که گندمتان را خیسانده اید شاهد جوانه زدن آن خواهید بود. حالا وقت آن می رسد که دانه ها را در ظرف مناسبی که مد نظر دارید به طور کامل پخش کنید و با کمک یک پارچه یا دستمال مرطوب روی آن را بپوشانید. یادتان باشد که باید این پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید.

بعد از آن که چند روز گذشت کم کم خواهید دید که گندم شما ریشه زایی خواهد کرد. اجازه دهید تا جوانه ها کمی بیشتر رشد کنند. بعد از آن پارچه مرطوب را از روی آن بردارید و بگذارید سبزه تان رشد خود را ادامه دهد. حتما بعد از آن که پارچه را برداشتید سبزه تان را در معرض نور خورشید قرار دهید تا جوانه سفید کم کم سبز رنگ شود. برای شادابی سبزه تان می توانید بر روی آن از اسپری استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی: ایده برای ظرف سبزه عید نوروز 1403

 

سبزه مرکبات

2. طرز تهیه سبزه با مرکبات

سبزه با مرکبات نیز ایده فوق العاده ای برای سبزه عید است. برای شروع می توانید هسته مرکباتی مثل پرتقال، نارنج و یا لیمو را بردارید و آن را چیزی حدود دو روز در درون آب قرار دهید تا به طور کامل خیس بخورد. بعد از این کار شما باید این بذرها را در خاک سبکی بکارید. ناگفته نماند که در صورتی که پوست دور هسته مرکباتتان را جدا کنید می توانید شاهد رشد و جوانه زدن زودتر بذرتان باشید.که شامل موارد سبزه عید با هسته پرتقال، سبزه عید با هسته سیب، سبزه عید با نارنج می شوند.

شما می توانید برای کاشت سبزه تان از یک لیوان و یا گلدان کوچک استفاده کنید. درون آن خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را درون آن بکارید. یادتان باشد که خاک را تا زمانی که بذرها سبز شوند مرطوب نگه دارید. بهتر است برای کاشت سبزه مرکباتتان وقت را تلف نکنید و از همین حالا شروع کنید.

 

سبزه عروسکی با خاکشیر

3. طرز تهیه کاشت سبزه خاکشیر و سبزه خرفه

یکی از انواع سبزه عید، سبزه خاکشیر است. برای کاشت این سبزه مقداری خاکشیر (چیزی حدود یک استکان) را با 5 استکان آب مخلوط کرده و در ظرفی بریزید. اجازه دهید تا این ترکیب چیزی حدود 5 تا 6 ساعت بماند تا لعاب بیندازد.

ظرف مورد نظر خود را بردارید و با لایه ای نازک از پنبه سطح آن را بپوشانید و لایه ای تنظیف نیز بر روی آن بکشید. حالا لایه ای نازک از خاکشیرتان را بر روی آن بریزید. بر روی یک نایلون چند حفره ایجاد کنید و آن را به مدت 2 تا 3 روز بر روی خاکشیرتان بکشید و در طی این مدت نیز سبزه تان را آبیاری کنید. بعد از گذشت این مدت شاهد خواهید بود که خاکشیرهایتان جوانه می زنند. حالا وقت آن است که نایلون را بردارید و مجددا هر روز به آبیاری تان ادامه دهید تا سبزه تان به طور کامل رشد کند.

مطلب پیشنهادی: تزیین سبزه عید نوروز، با این 36 مدل سنگ تمام بگذارید!

سبزه عید با خرفه

روش دیگر کاشت سبزه خرفه و خاک شیر است که بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می‌کنیم بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیسانده؛ وقتی لعاب انداخت بذر خرفه را اضافه می کنیم . بذر خرفه به دلیل اینکه لعابی ندارد به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر به آن کمک می‌کند. بهتر است برای سبزه خرفه، از سه واحد بذر خرفه با یک واحد بذر خاکشیر استفاد کرد و بقیه مراحل مانند بالا می باشد.

 

سبزه عدس

4. طرز تهیه سبزه عدس

اگر تصمیم به کاشت سبزه عید حبوبات گرفته اید باید چیزی حدود 10 تا 12 روز قبل از عید اقدام کنید. از آنجایی که رشد عدس زیاد است ممکن است در صورت کاشت زودهنگام سبزه، قبل از شروع سال جدید سبزه تان بیش از حد رشد کرده باشد!

مقداری عدس آماده کنید و آن را درون ظرف با آب مخلوط کنید. یادتان باشد که سبزه عدس باید پرحجم باشد، به همین دلیل از مقدار کمی عدس استفاده نکنید. ترکیب عدس و آب را چیزی در حدود 2 تا 3 روز کنار بگذارید تا عدستان کاملا خیس بخورد و پوسته اش نرم شود. حالا کم کم وقت جوانه زدن است. توجه داشته باشید که در طی این زمان باید به طور روزانه آب ظرف را عوض کنید و آن را تازه نمایید.

بعد از گذشت این مدت زمان عدس های کاشته شده تان را با دقت به ظرفی که برای سبزه تان مد نظر دارید منتقل کنید. حالا سطح روی عدس را یا دستمال و یا پارچه ای مرطوب و نخی بپوشانید و مجددا مثل سبزه گندم، این دستمال را همیشه مرطوب نگه دارید. این مرحله را تا زمانی که جوانه هایتان به چیزی حدود یک سانت برسد ادامه دهید و بعد از این مدت دستمال نخی را بردارید و مقدار کمی آب به صورت مستقیم بر روی سبزه بریزید. یادتان باشد که این سبزه به میزان زیادی آب احتیاج ندارد و مقدار آن باشد فقط تا حدی باشد که ریشه ها درون آن قرار بگیرد. در طی این مدت سبزه عدس خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

 

سبزه ماش

5. سبزه عید با ماش

دقیقا روش کاشت مانند طرز تهیه سبزه عدس است و به جای عدس از ماش استفاده می شود. که از زیر مجموعه های سبزه عید حبوبات محسوب می شود.

 

سبزه با هسته خرما

6. سبزه عید با هسته خرما

تعدادی هسته از یک  خرمای کاملاً رسیده را  جدا و تمیز کنید.
هسته ها را به مدت یک هفته درون آب سرد قرار می دهیم و در این مدت هر روز حداقل یک بار آب را تعویض می کنیم.
بعد از این مدت دانه ها را از آب خارج کرده و کاملاً می شوییم و در بین چند دستمال کاغذی  مرطوب قرار می دهیم و داخل پلاستیک شفاف می بندیم و در جای گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم (ولی در مکانی روشن).
در این مدت نباید اجازه دهیم که دستمال خشک شود و اگر دستمال کاغذی بعد از مدتی از بین رفت اقدام به تعویض آن می کنیم.

به تدریج متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می شود. البته ممکن است این مرحله چند هفته به طول انجامد پس صبور باشید. (جوانه زنی چند هفته طول می کشد)

بعد از جوانه زدن هسته ها آن ها را داخل گلدان حاوی خاک تمیز قرار می دهیم ( در اغلب خاک ها رشد دارد) و بر روی آن مشما می کشیم تا رطوبت حفظ شود سپس در مکانی گرم و پر نور قرار می دهیم. در این مدت نباید خاک گلدان خشک شود.پس از سبز شدن فاصله آبیاری بتدریج افزایش دهید و تا خاک خشک نشده آب ندهید باید گیاهتان را در مکانی با آفتاب ملایم و یا فیلترشده مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید و یا گیاه را به مکانی روشنتر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

انتظار نداشته باشید درخت خرمای شما که با هسته کاشته شده خرما بدهد ولی به عنوان یک درخت خرما قشنگ است، امیدوارم بتوانید درخت خرما بکارید و از تماشای آن لذت ببرید.

 

7. سبزه عید با پیاز

جوانه ها از مرکز پیاز رشد می کنند. لایه های پیاز را به صورت عمودی برش داده تا ازبریدن جوانه ها جلوگیری کنید. این کار را در سمت دیگر تکرار کنید و سپس لایه های پیاز را با دقت بردارید. اگر چاقو ندارید، لایه های پیاز را با دست جدا کنید. می توانید لایه های سفت و ترد پیاز را بخورید، البته ابتدا آنها را بشویید! اگر نرم و لهیده هستند آنها را دور بریزید.به احتمال زیاد چند جوانه در مرکز پیاز در حال رشد خواهید دید. بعضی ها ازپیاز بیرون می زنند، دیگران نه. با استفاده از دستان خود جوانه ها را به آرامی از یکدیگر جدا کنید تا نیازی به رقابت برای فضا نداشته باشند. با مراقبت مناسب، هر جوانه کاملاً می تواند به یک پیاز جدید تبدیل شود.جوانه ها را در آب قرار دهید تا ریشه رشد کند. می توانید جوانه ها را در فنجان های جداگانه، لیوان یا کاسه آب نگه دارید. طی چند روز ریشه های سفید در پایین هر جوانه تشکیل می شود. اگر ریشه های سفید وجود دارد می توانید جوانه ها را مستقیم در خاک بکارید. اگر ریشه های خشک و قهوه ای را روی جوانه مشاهده کردید، به این معنی است که آنها از قبل مرده اند. شما باید منتظر شکل گیری ریشه های سفید جدید باشید. این روش برای سبزه عید با پیازچه نیز مورد استفاده است.

 

سبزه ذرت

8. سبزه عید با ذرت

برای آماده کردن سبزه عید با ذرت تقریبا دو هفته احتیاج دارید.ابتدا باید دانه‌های ذرت را حداقل 72 ساعت (سه روز) در آب بگذارید تا خیس بخورند. باید حتما در این مدت مرتب آب ظرف تعویض شود تا آب تازه به دانه‌ها برسد، اما توجه داشته باشید که ظرف را عوض نکنید. بعد از گذشت این زمان شاهد جوانه زدن دانه‌ها خواهید بود.مرحله بعد این است که باید دانه‌های جوانه زده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن‌ها را با دستمال حوله‌ای بپوشانید.

 هر روز باید ذرت‌ها را خیس کرده و آب اضافه آن‌ها را بیرون بریزیم. حتما دستمال روی آن‌ها را مرطوب نگه دارید.دانه‌ها را کاملا مرتب کرده و روی جوانه‌ها را با یک دستمال مرطوب بپوشانید. بعد از گذشت ده روز دانه‌ها کم کم قد کشیده و ذرت‌ها سبز می‌شود.

 

سبزه با شاهی

9. کاشت سبزه با انواع سبزیجات

سبزه عید ریحان، سبزه عید شاهی، سبزه عید شنبلیله از نمونه های کاشت سبزه عید با انواع سبزیجات هستند که همگی به یک روش و مانند کاشت سبزه عید با ذرت انجام می شوند.

10- کاشت سبزه لوبیا

لوبیا ها رو 24 ساعت در آب خیسانده و بعد آن ها را رو داخل دستمال پارچه ای مرطوب قرار دهید. نباید اجازه دهید هیچوقت پارچه خشک شود. مدام با اسپری آب مرطوبش کنین.3 الی 4 روز که به همین کار ادامه دهید سر و کله جوانه ها پیدا خواهد شد. اجازه دهید جوانه ها کمی بلند شوند (حدود 2 سانتیمتر) بعد به ظرف اصلی منتقلشون کنین.بعد از انتقال به ظرف دلخواه همچنان پارچه مرطوب روی دونه ها قرار داده و مدام آب روش اسپری کنین. بعد از دو روز دستمال رو از روی دونه ها بردشته و آب رو مستقیم روی دونه ها بپاشین. این سبزه رو نباید در نور مستقیم خورشید قرار دهید چون زود رشد کرده و خراب می شود.اگه می خواهید سبزه چشم بلبلی رو برای هفت سین داشته باشی باید از نیمه اسفند شروع کنین.

 

سبزه با تخم شربتی

نحوه کاشت سبزه لپه!

بعضی‌ها هم دنبال روش سبز کردن لپه هستند. اما راستش را بخواهید این کار امکان پذیر نیست! زیرا لپه درواقع دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شدهٔ حبوبات است. یعنی برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی از غلاف‌هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست بذز با فشارهای مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌گردند. و به همین دلیل کشات سبزه با لپه غیرممکن است. یعنی دانه ای در کار نیست که بخواهید سبز کنید.

نکات بیشتر درباره کاشت سبزه عید

تا اینجا درباره انواع کاشت سبز عید صحبت شد مطالب دیگری هستند که مطالعه آن ها در کاشت سبزه عید شما تاثیر گذارند مانند:

  • مطلب نگهداری از سبزه عید: اینکه چقدر به سبزه عید آب بدهیم، چگونه سبزه عید پرپشت داشته باشیم، چه کنیم سبزه عید کپک نزند و چه کنیم سبزه عید زرد نشود؟
  • مطلب ظرف مناسب سبزه عید: که شامل ایده برای ظرف سبزه عید، کاشت سبزه در ظرف چوبی، هفت سین با صندوق چوبی و.. می باشد.
  • همچنین قبلا درباره کاشت سبزه در آب صحبت کرده بودیم. می توانید جهت داشتن سبزه ای خاص از این روش برای کاشت سبزه عید خود استفاده کنید.

 

سبزه عید

جمع بندی

سبزه از مهمترین نمادهای هفت سینه که به نشانه آرزوی سالی سرسبز، خرم و پربرکت بر سر سفره هفت سین گذاشته میشه.  بهتره به جای سبزه گندم که خیلی معمولیه و تو اکثر سفره های هفت سین پیدا می شود سبزه های متنوع دیگه ای رو امتحان کنیم. در این مقاله کاشت انواع سبزه عید نوروزی را یاد گرفتیم. حالا وقتش رسیده عکس های جذاب سبزه عید را تماشا کنید و برای کاشت یک سبزه زیبا آماده شوید.

“چیدانه آرزو دارد سال جدید به سبزی و طراوت سبزه های عیدتان باشد"

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه