Chidaneh.com placeholder image

دوخت ماسک پارچه ای در خانه

به قلم: فرگل سلحشور

با توجه به افزایش همه‌گیری و شیوع دوباره ویروس کرونا، نیاز به استفاده از ماسک بیش از پیش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. استفاده از ماسک پارچه‌ای یک گزینه مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود زیرا برای افرادی که هر روز به بیرون از خانه می‌روند، استفاده از ماسک‌های یک‌بار مصرف اقتصادی نیست. این در حالی است که شما به کمک دوخت ماسک پارچه ای، نه تنها می‌توانید از ماسک خود پس از هر بار شستشو دوباره استفاده کنید، بلکه می‌توانید ماسک خود را در طرح و رنگ دلخواه تهیه کنید.

این مطلب را بخوانید: کرونا ویروس، چطوری خانه را عاری از ویروس کنیم؟

سرویس خواب بالسا
ماسک پارچه‌ای

در شرایط امروزی افراد بسیاری ماسک‌های پارچه‌ای می‌فروشند اما اگر شما نحوه دوخت ماسک پارچه‌ای را خودتان یاد بگیرید، می‌توانید برای خود و عزیزانتان ماسک دلخواه را بدوزید و آماده کنید. ما در این مطلب از چیدانه به شما خواهیم گفت که چطور خودتان در خانه ماسک پارچه‌ ای بدوزید.
در این مطلب می‌خوانید:

  • مواد مورد نیاز برای دوخت ماسک پارچه ای بزرگسال
  • آغاز دوخت ماسک پارچه ای در شش مرحله
  • از چه طرح‌ها و پارچه‌هایی برای دوخت ماسک پارچه ای می‌توان استفاده کرد؟
دوخت ماسک پارچه ای

مواد مورد نیاز برای دوخت ماسک پارچه ای بزرگسال

دو عدد پارچه 20 در 20 سانتی‌متری (می‌توانید از پارچه ملحفه استفاده کنید)
دو عدد کش 20 سانتی‌متری
البته این ابعاد، اندازه‌های استاندارد هستند اما شما می‌توانید متناسب با سن فردی که برای او در حال دوختن ماسک هستید، سلیقه و خواست و موارد دیگر، در ابعاد دلخواه بدوزید.
بهتر است پیش از دوخت پارچه‌ها، آن‌ها را بشویید و اجازه دهید که کامل خشک شوند.

ماسک پارچه ای
نحوه دوخت ماسک پارچه ای

آغاز دوخت ماسک پارچه ای در هفت مرحله

مرحله اول: دو پارچه را روی هم قرار دهید و کش‌ها را روی گوشه‌‌های پارچه به کمک سوزن متصل کنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای

مرحله دوم: دوخت ماسک پارچه‌ای را از کنار لبه پایین پارچه آغاز کنید. از گوشه، پارچه را بچرخانید و دقت کنید که کش را بین هر دو پارچه در جای خود به خوبی بدوزید.

دوخت ماسک پارچه ای

مرحله سوم: در حالی که لبه‌های پارچه را به‌هم می‌دوزید، کش را با احتیاط به سمت چپ بکشید تا در درز کناری گیر نکند و مطمئن شوید که انتهای پایین کش در جای خود سنجاق شده است. در این شرایط کناره‌های ماسک در اثر دوخته شدن درزها شروع به جمع شدن می‌کند.

درست کردن ماسک پارچه ای

مرحله چهارم: وقتی نوبت به کوک‌های عقب می‌رسد،‌ توجه داشته باشید که کش را در جای خود محکم نگه دارید و همواره به هنگام دوخت کناره‌ها، بلندی کش را در دست داشته باشید.

دوخت ماسک پارچه‌ای

مرحله پنجم: از سمت راست به سمت بیرون لبه پارچه‌ها را برگردانید و با احتیاط بکشید تا درزها صاف شوند و در قسمت پایین دهانه درزها به داخل جمع شوند.

دوخت ماسک پارچه‌ای

مرحله ششم: کناره‌ها(جایی که کش قرار دارد) را با سه چین برابر جمع کنید. این چین‌ها را می‌توانید به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید یا به صورت چشمی انجام دهید و سپس در جای خود سنجاق کنید.

ماسک پارچه ای

مرحله هقتم: دوخت چین‌ها را از یک گوشه توسط یک کوک سریع آغاز کنید و از اطراف لبه خارجی ماسک ادامه دهید تا دوخت ماسک پارچه ای به طور کامل انجام شود.

این مطلب را بخوانید: ویروس کرونا در ایران، پیش‌گیری و بهداشت در منزل

از چه طرح‌ها و پارچه‌هایی برای دوخت ماسک پارچه ای می‌توان استفاده کرد؟

در واقع شما می‌توانید از هر تکه پارچه‌ای که در منزل خود دارید برای دوخت ماسک پارچه‌ای استفاده کنید اما بسیار مهم است که پارچه به قدری زبر نباشد که موجب بروز خارش و آزار برای پوست صورت شما شود و اگر پوست حساسی دارید، از پارچه‌های لطیفی استفاده کنید که موجب بروز حساسیت در پوست شما نشوند.
برای طراحی ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانید از مهرهای مخصوص پارچه و آویزهای کوچک، گلدوزی و… استفاده کنید. تنها کافی است ذهن خلاق خود را به کار بیاندازید.

ماسک پارچه‌ای
ماسک پارچه‌ای

کلام آخر
در شرایط امروزی و با توجه به این‌که بیماری کرونا همچنان در سراسر دنیا وجود دارد، به گفته متخصصان، به احتمال زیاد ماسک‌ها تا مدت‌ها عضوی جداناپذیر از زندگی ما خواهند بود. بنابراین استفاده از ماسک همواره لازم و ضروری خواهد بود.
در این شرایط اگر خودتان نحوه دوخت ماسک پارچه ای را فرا بگیرید، می‌توانید ماسک دلخواه خود را در هر ابعاد، رنگ و طرح دلخواه بدوزید و مورد استفاده قرار دهید.

مطالب مرتبط
 پیشگیری از کرونا ویروس، در محل کار و مشاعات ساختمان
تمیزی و ضدعفونی خانه، برای داشتن منزلی بدون ویروس کرونا
نکاتی درباره طرز شستن میوه‌های تابستانی در کرونا
شکست کرونا با ویتامین D، از بالکن خانه تان شروع کنید!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه