Chidaneh.com placeholder image

تمیزی و ضدعفونی خانه، برای داشتن منزلی بدون ویروس کرونا

به قلم: فائزه میرسلطانی

در این مطلب از چیدانه می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور خانه را به محیطی امن و پناهگاهی آرامش‌بخش برای خود تبدیل کنید. در شرایطی که استرس ابتلا به ویروس کرونا جامعه را فرا گرفته، لازم است که بیش از پیش به تمیزی و ضدعفونی خانه اهمیت دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که اصلی‌ترین روش انتقال کوید 19 ارتباط اجتماعی انسان‌ها و عدم رعایت فاصله 2 متر است. همچنین لازم است، برای ابتلا نشدن به کرونا، مرتب دستان خودتان را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. ضدعفونی سطوح نیز در پیشگیری از بیماری فوق‌العاده مهم است، زیرا ویروس کرونا در هر نوع سطوحی بسته به جنس آن، تا مدت زمانی زنده می‌ماند.

 لمس سطوح آلوده و تماس دست با دهان، بینی و چشم منجر به ابتلا به ویروس کرونا می‌شود. بنابراین در این روزها باید نسبت به تمیزی و ضدعفونی خانه حساس‌تر باشید و به‌‎جای استرس ناکارآمد، به بهداشت فردی و خانواده اهمیت دهید. در این مطلب با چیدانه همراه شوید تا از بهداشت فردی و ضدعفونی خانه برایتان بگوییم و بدن و منزل خود را به منطقه ممنوعه برای ویروس کرونا تبدیل کنیم.

چوب و هنر
شستن دست ها برای تمیزی

دفعات شست‌وشوی دست را افزایش دهید

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی لازم است که دستان خود را در طول روز حداقل 20 ثانیه به دقت با آب و صابون خوب بشویید. به‌خصوص در زمان‌هایی که سرفه یا عطسه کرده‌اید یا بینی خود را شسته‌اید، نیاز است به شست‌وشوی و ضدعفونی دست‌ها اهمیت ویژه‌ای دهید. همچنین قبل از خوردن یا پخت غذا به شدت توصیه می‌شود که حداقل 20 ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید. بدون شک تمیزی دست‌ها سبب می‌شود که آلودگی هنگام لمس اشیای منزل منتشر نشود و همین کار ساده به ضدعفونی خانه کمک می‌کند.

هنگامی که آب و صابون در دسترس‌تان نیست، می‌توانید از مایع ضدعفونی کننده حاوی الکل 60 درصد برای برای ضدعفونی دست استفاده کنید. اما فراموش نکنید که اگر کثیفی دست‌ها به وضوح دیده شود، مایع ضدعفونی کننده کافی نیست و حتما باید به سراغ شست‌وشو با آب و صابون بروید.

استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا
دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه
استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا

 مطلب پیشنهادی: پیشگیری از کرونا ویروس، در محل کار و مشاعات ساختمان

فرق بین تمیز کردن و ضدعفونی خانه را بدانید

نکته بسیار مهمی که هرگز نباید آن را فراموش کنید، توجه به تمیزی قبل از شروع ضدعفونی خانه است. میکروب‌ها در زیر خاک و زباله پنهان می‌شوند و سبب بیماری‌های عفونی و تنفسی می‌شوند. تمیزی سطوح سبب می‌شود تا اقدامات ضدعفونی خانه سریع‌تر و موثرتر انجام شود. تمیز کردن خانه سبب از بین رفتن کثیفی و کاهش میکروب و آلودگی در سطوح می‌شود. ضدعفونی خانه با مواد شیمیایی مخصوص، سبب نابودی تمامی میکروب‌ها می‌شود و این امر راهکاری برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها عفونی بعد از تمیزکاری خانه است. پس اول سطوح را از کثیفی‌های قابل رویت پاک کنید و سپس با مواد شیمیایی مخصوص، مراحل ضدعفونی خانه را شروع کنید.

ضدعفونی خانه

برای ضدعفونی خانه از مواد شیمیایی مناسب استفاده کنید

در قدم اول آب و صابون اولین چیزی است که باید برای تمیزی کردن خانه باید از آن استفاده کنید. سپس لازم است از مواد شیمیایی مخصوص و مورد تایید در سازمان حفاظت از محیط زیست برای ضدعفونی خانه استفاده کنید و این ماده شیمیایی باید از نظر سازمان بهداشت جهانی برای نابودی کرونا تایید شده باشد. الکل یکی از نابود کننده‌های قطعی ویروس کرونا است و محلول‌های الکلی، برای ضدعفونی سطوح خانه مناسب هستند. بهتر است از مواد سفید کننده برای ضدعفونی سطوح استفاده نکنید، زیرا باعث بی‌رنگ شدن و آسیب به بافت بعضی از سطوح می‌شود.

چند نکته که باید بدانید:

  • اگر سطوح کثیف است، حتما قبل از ضدعفونی خانه، آن را با آب و صابون بشویید.
  • برای تهیه محلول ضدعفونی خانه از مواد سفید کننده، 5 قاشق غذاخوری از آن را با یک گالن آب مخلوط کنید.
  • هرگز سفید کننده خانگی را با آمونیاک یا سایر پاک کننده‌ها مخلوط نکنید.
  • اگر قصد دارید برای ضدعفونی سطوح خانه از الکل استفاده کنید، فراموش نکنید که غلظت محلول الکلی باید حداقل 70 درصد باشد.
  • حتما به تاریخ انقضای مواد ضدعفونی کننده توجه کنید. مواد منقضی شده تاثیری در ضدعفونی خانه در برابر ویروس کرونا ندارند.

 

قصر نور
اکسسوری سرویس بهداشتی
قصر نور

تمرکز روی ضدعفونی سطوحی که زیاد لمس می‌شود

در روند ضدعفونی خانه باید روی نقاطی که بیشتر از همه جا لمس می‌شود، حساس باشید. این نقاط شامل سطوحی هستند که در طول روز مدام با آن‌ها سر و کار داریم. درهای ورودی، دستگیره‌ها، کلید برق، ریموت کنترل، میز آرایش، سینک ظرفشویی، شیرآلات و سنگ روشویی در دستشویی از جمله این سطوح پر مصرف هستند. اگر فرزند شما یا یکی از اهالی خانه، اهل بازی‌های ویدئویی است، لازم است که دسته‌های بازی مدام ضدعفونی شود.

 مطلب پیشنهادی: آشنایی با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه

در خانه فقط از لوازم مخصوص داخل منزل استفاده کنید

در شیوه زندگی به سبک کرونا، باید رفتارهای جدیدی را به روال زندگی خود وارد کنید. در کنار ضدعفونی خانه و شست‌وشوی مداوم دست‌ها، خودتان را عادت دهید که لوازم مورد استفاده در محیط بیرون خانه را در ساعاتی که در منزل هستید لمس نکنید. به‌عنوان مثال ساعت مچی، عینک آفتابی، سوئیچ، دسته کلید، کیف و… هرگز نباید در محیط منزل لمس شود. باید هنگام ورود به خانه، این لوازم را در جای مشخصی قرار دهید و آن‌ها را ضدعفونی کنید. تلفن همراه نیز که در بین محیط بیرون و داخل خانه مشترک است، باید سطح رویی، پشت و کنار آن با دقت ضدعفونی شود. در هنگام ضدعفونی موبایل، مراقب باشید که محلول به داخل دستگاه نفوذ نکند. فراموش نکنید، هرگز به دستگاه‌های الکترونیکی برای ضدعفونی آب نزنید.

گروه طراحی شیفت
آشپزخانه مدرن ایل خانه
گروه طراحی شیفت

به بچه‌ها کمک کنید تا توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند

اگر در خانه فرزند کوچکی دارید که علاقه‌ای به شست‌وشوی مکرر دست‌های خود ندارد و به این کار معترض است، حتما به نکات زیر توجه کنید. اجرای یک یا چند مورد از این دستورالعمل‌ها به شما برای کنترل کودکان بهداشت کمک می‌کند.

  • اجازه دهید که کودکتان خودش یک صابون خوش‌بو کننده را انتخاب کند. او بدون شک شیفته شستن طولانی مدت دست‌هایش با صابون خوش‌بوی محبوبش می‌شود.
  • برای ظرف نگه‌دارنده صابون یک ظرف رنگارنگ و شاد انتخاب کنید تا کودک به استفاده از آن ترغیب شود.
  • یک ترانه کودکانه را بنویسید و به آینه دستشویی بچسبانید تا کودک در حین شست‌وشوی دست‌ها، سرگرم زمزمه ترانه شود. به این شکل حداقل 20 ثانیه شست‌وشوی دستان او زمان خواهد برد.

لوازم خانگی بوش
ماشین لباسشویی توکار-بوش
لوازم خانگی بوش

لباس‌های کثیف و استفاده از لباسشویی

یکی از اصول ضدعفونی خانه، جدا کردن لباس‌های کثیف از تمیز است و باید آن‌ها را در محفظه مخصوصی قرار دهید و از انباشته شدن بیش از حد آن‌ها خودداری کنید. بعد از شسته شدن، لباس‌ها و ملحفه‌ها را در گرم‌ترین حالت ممکن خشک کنید تا به خوبی تمیز و ضدعفونی شوند. هنگام آوردن لباس‌های کثیف و آلوده، آن‌ها را مدام تکان ندهید تا ویروس احتمالی آن‌ها در هوا پخش نشود. بعد از لمس حوله و لباس‌های کثیف و قرار دادن آن‌ها در ماشین لباسشویی، حتما دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه به دقت بشویید.

بهرام مصلح: طراح و سازنده آثار هنری و دکوراتیو فلزی
تابلوی برجسته برای اتاق خواب
بهرام مصلح: طراح و سازنده آثار هنری و دکوراتیو فلزی

ضدعفونی خانه در شرایطی که یکی از افراد خانواده بیمار است

اگر یکی از افراد خانواده به بیماری کرونا مبتلا شده و در خانه بستری است، لازم است که به موارد بهداشتی فردی و ضدعفونی خانه دوچندان اهمیت دهید. ضدعفونی خانه در این شرایط بسیار ضروری است و باید مدام قسمت‌هایی از خانه که بیشتر از هر جا لمس می‌شود، با محلول مخصوص ضدعفونی شود. فرد مبتلا باید در اتاقی جدا از دیگران استراحت کند و حدالامکان از حمامی جداگانه برای استحمام استفاده کند. در صورت استفاده از حمام مشترک باید فضای حمام به خوبی شسته و ضدعفونی شود حوله وی از در کنار حوله دیگران قرار نگیرد. تمام ابزار غذاخوری او باید از سایر افراد خانه جدا شود و بعد از هر بار مصرف به دقت شسته و ضدعفونی شود. لباس‌های فرد مبتلا باید با دستکش به محفظه لباسشویی منتقل شود و بعد از اتمام کار، دست‌ها باید با آب و صابون شسته شود. حرارت لباس‌ها در هنگام خشک شدن بسیار مهم است.

امیدواریم که با رعایت نکات بهداشتی و اهمیت به ضدعفونی خانه، هرگز به ویروس کرونا مجال ندهید و خود را مصون بدارید. چیدانه با مطالب مفید در ایام قرنطینه همراه شما خواهد بود.

 مطلب پیشنهادی: با مرکبات بهترین شوینده را درست کنید!

 مطلب پیشنهادی: کرونا ویروس، چطوری خانه را عاری از ویروس کنیم؟

 مطلب پیشنهادی: رازهای خانه‌داری برای داشتن خانه ای تمیز

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه