Chidaneh.com placeholder image

مبل قالی کرمان، نمایش هنر اصیل ایرانی

به قلم: مژگان احمدی

مبل قالی کرمان از زیباترین و گران‌بهاترین صنایع دستی این شهر محسوب می‌شود. کرمان، شهر کریمان، از دیرباز مهد هنر و فرهنگ بوده است و امروز ما هنر اصیل ایرانی را در مبل قالی‌های اصیل آن می‌بینیم. با من در چیدانه همراه باشید تا بیشتر با مبل قالی کرمان آشنا شوید.

مبل قالی کرمان

مبل قالی کرمان چیست؟

مبل قالی کرمان تلفیقی از هنر فرشبافی و منبت‌کاری روی چوب است که اولین بار در کرمان ساخته شد. این مبل قالی اصیل ایرانی از مبل‌های سلطنتی به شمار می‌رود و از گران‌قیمت‌ترین صنایع دستی سرزمین کریمان.

تابلو فرش ریحان

مطلب پیشنهادی: بهترین فرش ایرانی را بشناسیم!

تاریخچه مبل قالی کرمان

تاریخچه مبل قالی کرمان

ساخت مبل قالی کرمان به 200 سال پیش برمی‌گردد. اولین خالق این اثر هنری گران‌بها مرحوم غلامعلی نوحی بود، بسیاری از آفرینش‌های این هنرمند کرمانی هنوز هم در برخی خانه‌های قدیمی ایرانی دیده می‌شود. پس از درگذشت این هنرمند خلاق، فرزندان او هنر پدر را ادامه دادند تا جایی که اکنون نام نوحی یک برند تجاری در صادرات مبل قالی کرمان شناخته می‌شود. مبل قالی اصیل کرمانی توسط این خاندان طراحی و ساخته و به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

ویژگی‌های مبل قالی کرمان

ویژگی‌های مبل قالی کرمان

اصالت، استحکام و زیبایی از مشخصه‌های این اثر هنری بی‌نظیر است. در ساخت مبل قالی کرمان از چوب‌های مستحکم راش و گردو استفاده می‌شود. تصور کنید، فرش دستباف کرمانی در کنار زیبایی طبیعی و استحکام چوب‌های درخت راش و گردو!

طرح‌های مبل قالی کرمان

طرح‌های مبل قالی کرمان

همان طور که گفته شد، ساخت مبل قالی کرمان به دو سده پیش برمی‌گردد. در ابتدا این اثر هنری با طرح‌های ساده و سنتی ساخته می‌شد، اما با گذر زمان طرح‌ها و مدل‌های مبل قالی افزوده شد و اکنون مبل قالی کرمان در طرح‌های جدید و متنوعی تولید می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین مدل فرش دستباف، چه طرح و چه رنگی؟

 

راحتی مبل قالی کرمان

راحتی مبل قالی کرمان 

شاید با وجود سلطنتی بودن این مبل اصیل از راحتی مبل قالی کرمان شگفت زده شوید. این مبل فاخر نوع راحتی هم دارد. فرش دستباف روی راحتی مبل قالی کرمان چنان نرم و راحت است که گاهی سلطنتی بودن مبل از یاد می‌رود.

مبل قالی دستباف کرمان

مبل قالی دستباف کرمان

مبل قالی کرمان یک اثر هنری فاخر و گران‌بهای کرمانی است که طبیعتاً قیمت بالایی دارد. به دلیل قیمت بالایی که مبل قالی اصیل کرمانی دارد، تولیدکنندگان زیادی به مبل قالی ماشینی رو آوردند که قاعدتاً کیفیت مبل قالی دستباف در آن مشاهده نمی‌شود. 

مبل قالی کرمان در دکوراسیون منزل

مبل قالی کرمان در دکوراسیون منزل

گفته شد که مبل قالی کرمان در مدل‌های متفاوتی تولید می‌شود، حتی منبت‌کاری روی مبل قالی کرمان هم در طرح‌های متنوعی وجود دارد پس این اثر هنری ایرانی را هماهنگ با دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید؛ به عنوان مثال مبل قالی بایستی با فرش‌ها و وسایل چوبی منزل ست شود، اما مبل قالی کرمان برای خانه‌های کوچک مناسب به نظر نمی رسد، این مبل سلطنتی در فضاهای بزرگ و جادار چنان می‌درخشد که گویی اصالت و زیبایی را به تمامی در محیط می‌افشاند.

مبل قالی کرمان در دکوراسیون
مبل قالی کرمان در خانه ایرانی
مبل قالی کرمان در خانه ایرانی
مبل قالی کرمان در دکوراسیون ایرانی
مبل قالی کرمان در منزل
مبل قالی کرمان در خانه ایرانی

 

مبل قالی کرمان در منزل
مبل قالی کرمان

سخن آخر

ساخت مبل قالی کرمان به دو سده پیش برمی‌گردد. مرحوم غلامعلی نوحی اولین هنرمندی بود که به خلق این اثر هنری گران‌بها پرداخت. فرش دستباف کرمانی و منبت کاری روی چوب راش و گردو مبل قالی کرمانی را اصالت بخشیده است.   

اگر می‌خواهید مبل قالی‌های کرمان در منزلتان خودنمایی کنند، به اهالی فن چیدانه در قسمت مبلمان و وسایل منزل مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

نویسنده: زینب بهمنیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه