Chidaneh.com placeholder image

ساختمان مدولار، جایگزینی مناسب برای ساختمان‌های سنتی!

به قلم: فرگل سلحشور

ساختمان مدولار سازه‌ای است که در کارخانه به صورت پیش‌ساخته تولید می‌شود و در محل پروژه قطعات آن مونتاژ شده و یک ساختمان کامل را به وجود می‌آورد. چندین دهه است که از این روش برای ساختمان‌سازی در نقاط مختلف دنیا و در طیف عظیمی از پروژه‌های مختلف در زمینه‌هایی همچون ادارات، هتل‌ها، ساختمان‌های مسکونی و… استفاده می‌شود. در این مطلب با گروه معماری دکوشیان همراه باشید تا با ساختمان مدولار، انواع و مزایای آن بیشتر آشنا شویم.

در این مطلب می‌خوانید:

سرویس خواب بالسا
  • منظور از ساخت و ساز مدولار چیست؟
  • چه زمانی ساختمان مدولار اختراع شد؟
  • ساختمان مدولار چگونه ساخته می‌شود؟
  • واحدهای مدولار چیست؟
  • انواع ساختمان مدولار چیست؟
  • هزینه ساخت یک ساختمان مدولار چقدر است؟
  • طول عمر یک سازه مدولار چقدر است؟
  • سازه مدولار حجمی چیست؟
  • مزایای ساخت و ساز مدولار در مقایسه با ساختمان سنتی
  • معایب ساخت و ساز مدولار در مقایسه با ساختمان سنتی
ساختمان مدولار 

منظور از ساخت و ساز مدولار چیست؟

ساخت و ساز مدولار فرآیندی است که در آن ساختمان قبل از حمل و مونتاژ در مکان نهایی، با استفاده از شرایط کنترل‌شده کارخانه، در خارج از محل ساخته می شود. این نوع ساخت و ساز می‌تواند طیف وسیعی از انواع مختلف ساختمان و پلان‌های طبقات را شامل شود.

چه زمانی ساختمان مدولار اختراع شد؟

اولین نمونه ثبت‌شده از ساخت مدولار در دهه 1830 رخ داد، هنگامی که یک نجار لندنی به نام جان منینگ خانه‌ای پیش‌ساخته برای پسرش ساخت. این خانه از انگلستان به استرالیا حمل شد و در آن محل مونتاژ شد.

این روش ساخت و ساز همچنین در طول جنگ جهانی دوم و با ایجاد سازه‌های پیش‌ساخته برای بازسازی سریع خانه‌ها پس از پایان جنگ رواج داشت و محبوبیت ساختمان‌های مدولار در ایالات متحده منجر به ایجاد مرکز ساختمان مدولار شد.

این مطلب را بخوانید:‌ مراحل ساخت ساختمان چیست؟

سازه مدولار

ساختمان مدولار چگونه ساخته می‌شود؟

معمولا 90-60 درصد از یک ساختمان مدولار در کارخانه ساخته شده و به عنوان یک ساختار کامل یا زیرمجموعه‌های مدولار برای یک پروژه بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساختارهای مدولار به کمک اتصالات بین مدولار انجام پذیرفته و واحدها را به یکدیگر متصل می‌کنند. ساختمان مدولار دائمی مانند خانه‌های پیش‌ساخته، مطابق استانداردها ساخته می‌شوند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

ساخت مدولار دائمی(PMC) را می‌توان با انواع مصالح ساختمانی مانند بتن، فولاد یا چوب انجام داد و همچنین می توان مواردی مانند پنجره‌ها، منبع تغذیه‌، لوله‌های آب و فاضلاب‌، مخابرات‌، تهویه مطبوع و موارد دیگر را به آن افزود. بسیاری از این ویژگی‌های اضافی را می‌توان قبل از انتقال به سایت پروژه روی ساختمان تعبیه کرد و در زمان ساخت صرفه جویی کرد.
 این سازه‌های PMC به گونه‌ای طراحی شده اند که پس از ساخت در یک مکان باقی بمانند و می‌توانند تا آن‌جا که طبق مقررات ساختمان مجاز است، طبقه‌های زیادی را شامل شوند.

ساختمان مدولار چیست؟

مرحله طراحی در ایجاد ساختمان مدولار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از شیوه‌های طراحی مختلفی برای تولید و مونتاژ برای اطمینان از کنترل تحمل مونتاژ وعدم شل شدن یا عدم هم‌ترازی استفاده می‌شود. سیستم‌های تولید مواد افزودنی(پرینتر سه بعدی) و سیستم‌های کنترل تولید برای ساخت ماژولار بسیار مهم هستند زیرا اجزاء را نمی‌توان به راحتی در محل تنظیم کرد و نیاز است تا از این سیستم‌ها استفاده شود.

واحدهای مدولار چیست؟

واحدهای مدولار بخش‌هایی هستند که برای ایجاد یک ساختمان یا خانه پیش‌ساخته به هم متصل می‌شوند. بسته به اندازه و سبک پروژه نهایی، تعداد واحدهای مورد نیاز متفاوت است.

این مطلب را بخوانید: ویلای پیش ساخته، خانه‌ای با تمام امکانات!

انواع ساختمان مدولار چیست؟

ساختمان مدولار به طور کلی به دو دسته دائمی و موقت تقسیم‌بندی می‌شود. ساختمان‌های مدولار دائمی همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، نیازمند طی کردن مراحل خاصی هستند تا بتوان از آن‌ها به صورت دائمی استفاده کرد و سازه مدولار موقت از پایداری نمونه دائمی برخوردار نبوده و به راحتی می‌توان آن را جدا و جابه‌جا کرد.

ساختمان‌ سازی مدولار

هزینه ساخت یک ساختمان مدولار چقدر است؟

هزینه بسته به مقیاس پروژه و نوع مصالح مورد استفاده متفاوت است.عوامل دیگر مانند گنجاندن اتصالات و وسایل داخلی نیز می‌توانند بر هزینه ساخت یک ساختمان مدولار تأثیر بگذارند. با این حال، مطالعات موردی نشان می‌دهد که این نوع ساختمان‌ها می‌توانند پس‌انداز قابل توجهی را در مقایسه با ساخت و سازهای سنتی ایجاد کنند. این امرعواملی مانند عدم مشکل آب و هوا در تأخیر برنامه پروژه، توانایی کار و زمان صرف‌شده برای تکمیل کار را کاهش می‌دهد.

طول عمر یک سازه مدولار چقدر است؟

طول عمر یک ساختمان مدولار بستگی به طراحی آن دارد، این‌که به طور موقت یا دائمی طراحی شده است. با این حال، اگر یک سازه مدولار همانند یک سازه موقت طراحی و ساخته شود، هرگز عمر و دوام یک ساختمان با طراحی سنتی را نخواهد داشت. 
طراح این ساختمان‌ها باید مقررات ساختمان را رعایت کند که با استانداردهای ساختمانی مشابه مورد نیاز برای ساختمان‌های سنتی مطابقت داشته باشد.
با وجود این‌که ساختمان‌های مدولار برای اطمینان از کیفیت و ایمنی، تحت آزمایش قرار می‌گیرند، همچنان برای نگهداری و افزایش طول عمر آن‌ها مانند سایر ساختمان‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

با در نظر گرفتن همه این موارد، ساختمان‌های مدولار می‌توانند برای چندین دهه دوام بیاورند و بسیاری از ساختمان‌های پیش‌ساخته که درست پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده اند، هنوز هم در حال استفاده هستند.

ساخت و ساز مدولار

سازه مدولار حجمی چیست؟

ساختمان مدولار حجمی نوعی از این ساختمان است که بیشترین میزان ساخت آن‌ها در خارج از سایت پروژه به پایان رسیده است. به عنوان مثال، ساختمان به طور کامل در کارخانه تولید شده و تنها لوازم حمام، سرویس بهداشتی و سایر لوازم جزئی نیاز به نصب و تعبیه دارند.

این نوع ساخت و ساز شامل ساخت داخلی در خارج از ساختمان در شرایط کارخانه می شود و نیاز به ساخت و ساز محل پروژه را کاهش می دهد. این امر نه تنها سلامت و ایمنی سازه را افزایش می‌دهد، بلکه می تواند زمان اتمام ساخت را نیز کاهش دهد.

مزایای ساختمان مدولار

مزایای ساخت و ساز مدولار در مقایسه با ساختمان سنتی

ساخت مدولار مزایای متعددی نسبت به تکنیک‌های ساخت و ساز سنتی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تأخیرهایی که در ساخت و ساز به دلیل شرایط نامساعد جوی و سایر مسائل در محل ممکن است به وجود آید، در ساخت مدولار حذف می‌شوند.
  • شرایط کارخانه امکان تولید محصول با کیفیت بالاتر، بهبود عملکرد و نظارت را فراهم می‌کند و کارکنان قادر به کار در محیط راحت‌تری هستند.
  • کنترل مصالح در محیط کارخانه آسان‌تر است، هدررفت مصالح و در نتیجه هزینه‌های جانبی پروژه را کاهش می‌دهد و همچنین اثرات زیست‌محیطی یک ساختمان را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • ساخت مدولار اجازه می‌دهد تا قسمت‌های مختلف ساختمان به طور همزمان ساخته شوند و این مسئله زمان انجام پروژه را بیشتر کاهش می‌دهد.
  • ساختمان مدولار بسیار مناسب مکان‌های دورافتاده است و مشکلات ناشی از ساخت و ساز در آن محل‌ها را کاهش می‌دهد.
  • از آن‌جایی که واحدهای مدولار باید مقررات ساخت و مونتاژ را رعایت کنند، محصول نهایی می‌تواند دوام بیشتری نسبت به یک ساختمان سنتی که نیازی به ارزیابی جزئی آن نیست، داشته باشد.
  • بسیاری از واحدهای مدولار از پانل‌های عایق سازه‌ای استفاده می‌کنند که سبک و درعین حال بادوام هستند و مقاومت بالایی را در برابر رطوبت و سرما در مقایسه با سایر متریال‌های مصرفی ساختمانی ایجاد می‌کنند.

مطلب مرتبط: روف گاردن مدولار، از بام سبز پیش ساخته چه می دانید؟

ویژگی‌ های ساختمان مدولار

معایب ساخت و ساز مدولار در مقایسه با ساختمان سنتی

چند چالش در ارتباط با ساخت مدولار وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • حمل و نقل واحدهای پایان‌یافته این نوع سازه‌ها نیاز به فضای بسیار زیادی دارند.
  • محدودیت‌های تولید و حمل و نقل می‌توانند ابعاد هر واحد مدولار را محدود کنند که این مسئله برای کل پروژه تاثیرگذار خواهد بود.

در چیدانه بخوانید: دیوار سبز مدولار، ما هم می تونیم داشته باشیم؟

گروه معماری دکوشیان
طراحی غرفه بازار مبل کاسپین
گروه معماری دکوشیان

کلام آخر
ساختمان مدولار نوعی ساختمان پیش‌ساخته است که بخش عظیمی از آن در کارخانه‌ تولید شده و مزایای بسیاری را نسبت را به ساخت و سازهای سنتی داراست. اگر ساخت این سازه‌های مدولار به شیوه‌ای اصولی و صحیح انجام شود، موجب سهولت و صرفه‌جویی فراوان در امر ساخت و ساز خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان در گروه معماری دکوشیان کمک بگیرید.

نمونه کارهای گروه معماری دکوشیان را اینجا ببینید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه