Chidaneh.com placeholder image

انواع اسکله و کاربردهای مهم آن برای کشتی‌ها

به قلم: فرگل سلحشور

اسکله‌ ها سازه‌ هایی دریایی هستند که جهت پهلوگیری کشتی‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند، خصوصا در زمانی که کشتی ‌ها قصد بارگیری یا باراندازی داشته باشند. اسکله ‌ها با انواع مختلف، همگی در نقطه ‌ای از بنادر تعبیه می ‌شوند که در برابر برخورد آب و طوفان ایمن باشند. در این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا با انواع اسکله و کاربردهای هریک بیشتر آشنا شویم.
در این مطلب می‌خوانید:

  • انواع اسکله شامل چه امکاناتی می‌شود؟
  • انواع اسکله بندرگاه
  • اسکله بندری
  • اسکله کوتاه
  • اسکله سبک
  • اسکله خشک
  • اسکله تیغه ‌ای
  • اسکله ساحلی
  • اسکله کوچک یا مارینا
  • اسکله موج‌شکن
  • اسکله بلند
انواع اسکله

انواع اسکله شامل چه امکاناتی می‌شود؟

تأسیسات ساحلی، بنادر، اسکله ‌ها و سازه ‌های دریایی همگی از یک نوع سازه نیستند اما به خودی خود برای فعالیت ‌های تجاری، صنعتی، حمل و نقل، نظامی و تفریحی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. امکانات معمول یک اسکله شامل پایانه‌ های دریایی، پایانه های مسافری، پایگاه های نظامی، کشتی سازی و امکانات کوچک صنایع دستی می ‌شوند. در ادامه به معرفی انواع اسکله می‌پردازیم.

چوب و هنر
اسکله بندرگاه

انواع اسکله بندرگاه

این نوع اسکله  مناطقی آبی هستند که توسط ساختارهای طبیعی یا ساختارهای دست‌ ساز یا ترکیبی از هر دو محدود شده‌اند. این پناهگاه‌ ها، لنگرهایی امن هستند و جهت حفاظت از کشتی‌ ها به هنگام طوفان یا فعالیت‌ هایی مانند سوخت ‌رسانی، تعمیرات یا انتقال محموله و پرسنل مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

اسکله بندری

اسکله بندری

این نوع اسکله در واقع مناطقی در بندر با امکانات ساحلی هستند که برای بارگیری و تخلیه کشتی‌ ها، انتقال محموله یا مسافران استفاده می ‌شوند. این اسکله در مناطق ساحلی مجاور بندرهایی است که از فعالیت ‌های مختلف آبی پشتیبانی می‌ کنند.

اسکله کوتاه

اسکله کوتاه

انواع اسکله کوتاه سازه ‌هایی هستند که از ساحل به داخل آب بیرون می ‌زنند و با ساختاری کوتاه، جهتی عمود یا زاویه ‌دار با ساحل دارند. این اسکله ها ممکن است از هر دو طرف مورد استفاده قرار بگیرند اما گاهی اوقات تنها از یک جهت آن‌ ها استفاده می‌ شود.

اسکله سبک

اسکله سبک

اسکله سبک ساختاری شبیه به اسکله کوتاه دارد اما جهت آن تقریباً موازی با ساحل است. در واقع اسکله سبک در امتداد لبه یک ساحل واقع شده است و کشتی ‌ها فقط می‌ توانند در سطح دریایی لنگر بیاندازند. این اسکله ممکن است دور از ساحل واقع شود و توسط یک یا چند سازه نوک تیز به ساحل متصل شود.

اسکله خشک

اسکله خشک

این اسکله دارای امکانات تخصصی است که برای تعمیر کشتی‌ هایی استفاده می‌شود که در آن کشتی از آب خارج می شود یا در حالت قفل قرار می‌گیرد و آب آن را به سمت خشکی هدایت کرده است. 

اسکله تیغه ‌ای

این نوع اسکله همانند یک دیوار تیغه‌ ای در امتداد آب به صورت عمودی جهت پهلوگیری کشتی‌ها قرار می ‌گیرد.

این مطلب را بخوانید: دکوراسیون داخلی سبک ساحلی، در این خانه‌ها خنک شوید!

اسکله ساحلی

سازه ‌ای که به موازات خط ساحلی شبیه به اسکله سبک ساخته شده و جهت تخلیه و بارگیری کشتی‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

اسکله مارینا

اسکله کوچک یا مارینا

انواع اسکله کوچک یا مارینا نوعی تسهیلات بندری هستند که برای پهلوگیری کشتی‌ های کوچک آبی و صنایع تفریحی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

اسکله موج شکن

اسکله موج ‌شکن

سازه ‌ای ساخته دست بشر است که با شکستن یا کاهش امواج، از منطقه ساحلی یا بندر محافظت می‌ کند.

اسکله بلند

اسکله بلند

این نوع اسکله در واقع یک ساختار حفاظتی ساحلی است که به منظور پهلو گرفتن کشتی‌ها و حفاظت از بندر و حاشیه ساحلی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کلام آخر
حال که با انواع اسکله‌ و کاربردهای هر یک آشنا شدیم، لازم است بدانیم که اسکله ها سازه هایی بسیار مهم و حیاتی برای کشتی ها در مناطق ساحلی هستند که علاوه بر کاربرد اصلی خود که در واقع بستری جهت بارگیری و باراندازی کشتی ها هستند، از آن ها در برابر طوفان و امواج شدید دریا حفاظت می کنند و این حفاظت علاوه بر کشتی ها، شامل حاشیه ساحلی و بندر هم می شود. بنابراین وجود انواع اسکله ها بسیار ضروری و مهم است.

مطالب مرتبط
 خانه‌ای که با کمک امواج جزر و مدی برق تولید می‌کند
سبک ساحلی خنک برای تابستان گرم
کشتی دزدان دریایی را در اتاق خود تجربه کنید
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه