Chidaneh.com placeholder image

تخریب دیوارهای باربر، با احتیاط عمل کنید!

به قلم: فرگل سلحشور

دیوارهای باربر یا حمال عناصر ساختاری هستند که به تحمل وزن ساختمان کمک می کنند. دیوارهای غیر باربر که دیوارهای پارتیشن نیز نامیده می شوند، بارهای سقف را تحمل نمی ‌کنند و صرفا برای تقسیم فضا وجود دارند. اگر قصد تخریب دیوارهای باربر را دارید، چه قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید و چه یک پیمانکار را استخدام کنید، لازم است بدانید که انجام اشتباه این کار می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. بنابراین برای درست انجام شدن این کار نیاز است تا به نکاتی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می ‌کنیم.
در این مطلب می‌خوانید:

  • تخریب دیوارهای باربر چگونه انجام می ‌شود؟
  • دریافت مجوزهای لازم جهت تخریب دیوارهای باربر
  • جایگزینی دیوارهای برداشته شده
  • لوازم مورد نیاز جهت تخریب دیوارهای باربر
  • مراحل تخریب دیوارهای باربر
تخریب دیوارهای باربر

تخریب دیوارهای باربر چگونه انجام می ‌شود؟

جهت تخریب دیوارهای باربر در ابتدا لازم است تا شرایط ساختمان در نظر گرفته شود. ابعاد دیوارهای باربر و جایگاه هریک، تعداد طبقات، شیوه تخریب و… پیش از انجام تخریب نیز باید به فکر پشتیبان بود. تیرهای افقی و ستون‌های عمودی به عنوان پشتیبان عمل خواهند کرد. در ادامه به مراحلی که جهت تخریب دیوارهای باربر لازم است طی شوند اشاره می‌ شود.

قالیشویی ادیب

این مطلب را بخوانید: قوانین بازسازی آپارتمان، حال و هوای خونه تو عوض کن!

دریافت مجوزهای لازم جهت تخریب دیوارهای باربر

طبیعی است که شهرداری بخواهد بداند که آیا دیواری که قصد تخریب آن را دارید، بر تمامیت ساختاری خانه شما تأثیر می ‌گذارد یا خیر. بنابراین لازم است تا جهت دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید. برای دیوارهای بزرگ ممکن است نیاز به کمک گرفتن از یک مهندس معمار یا پیمانکار داشته باشید.

تخریب دیوار باربر

جایگزینی دیوارهای برداشته شده

اگر دیواری را تخریب می ‌کنید، باید حتما آن دیوار جایگزین شود. برای مثال پنجره‌ های خانه خود را در نظر بگیرید. دیوارها بهترین راه برای نگه داشتن آن‌ها هستند و در صورتی که تخریب شوند، حتما باید دیوار دیگری جایگزین آن‌ها شود تا پنجره فرو نریزد.
همین اصل برای دیوارهای باربر اما در مقیاس بزرگتر کار می ‌کند. هنگامی که شما یا پیمانکار یک دیوار باربر را بر می‌دارید، باید با تیرهای افقی و پایه‌ های عمودی جایگزین شوند.
تیرها می‌توانند شامل الوارها یا قوطی‌های فولادی باشند و تعداد و اندازه آن‌ها وابسته به مقدار باری است که لازم است آن‌ ها تحمل کنند.

تخریب دیوار

لوازم مورد نیاز جهت تخریب دیوارهای باربر

برای آن‌که عملیات تخریب را آغاز کنید، نیاز به تهیه تعدادی لوازم ضروری وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کلنگ
  • چکش و قلم و در صورت وجود، چکش برقی
  • فرغون
  • لوازم و تجهیزات ایمنی
  • متر
  • تراز
  • دستگاه برش آهن
  • پتک
  • لباس مخصوص
تخریب دیوار حمال

مراحل تخریب دیوارهای باربر

پس از تهیه لوازم مورد نیاز، مراحل انجام این کار آغاز می‌شوند. در ابتدا لازم است تا اندازه‌ گیری کنید و 30 سانتی‌ متر پایین تر از سقف، حفره ای ایجاد کنید که به اندازه عبور یک تیر باشد. در صورت وجود چکش برقی، می توانید از آن جهت ایجاد حفره استفاده کنید و به کمک تراز و متر هم اندازه های لازم را جهت ایجاد حفره محاسبه کنید.
بعد از ایجاد حفره لازم است تا تیرها و شمع ها داخل حفره ها تعبیه شود. پس از جای گیری تیرها، لازم است تا دیوار بین شمع ها به اندازه ارتفاع یک قوطی فولادی تخریب شود. این کار مسیری افقی برای قرارگیری یک تیر بزرگتر ایجاد می شود. بنابراین زمان آن رسیده است که در طول دیوار بزرگترین تیر را قرار دهید.

پس از قرار دادن تیر بزرگ، شرایط کاملا جهت تخریب دیوار فراهم است. لازم است که هنگام انجام این کار، برق و سیستم های آب رسانی را قطع کنید.
کلام آخر
تخریب دیوارهای باربر می‌توانند بسیار حساس و خطرآفرین باشند و بسیار مهم است که این کار را کاملا با احتیاط انجام دهید زیرا هر اشتباه کوچکی می‌ توان منجر به ریزش سقف و ساختمان شود. اگر قصد انجام این کار را دارید اما از تجربه و دانش کافی برخوردار نیستید، لازم است تا یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب مرتبط
 تعویض کاشی سرویس بهداشتی، خودت به تنهایی انجام بده!
بازسازی خانه های قدیمی، با الهام از عدد 7 در خانه 55 ساله اصفهان!
مصالح نوین ساختمانی، این 9 متریال و می‌شناسید؟
انواع داربست را بهتر بشناسید

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه