Chidaneh.com placeholder image

پله فرار در ساختمان، معماری‌های بی‌نظیر با استفاده از پله فرار در نما

به قلم: پریچهر رضوی

در ساختمان‌های امروزی معمولا تعبیه پله فرار یا پله اضطراری امری ضروری است و جزو اصول اولیه ایمنی یک ساختمان محسوب می‌شود که معمار باید آن را در نقشه ساختمان لحاظ کند. تعبیه پله فرار در ساختمان‌ها با اصولی همراه است و قوانین خاص خود را دارد که سازنده باید به آن‌ها پایبند باشد. همچنین برخی از معماران از این پله‌های فرار برای منحصربه‌فرد کردن نمای سازه خود استفاده می‌کنند و به جای تعبیه آن‌ها در داخل ساختمان آن‌ها را در نمای ساختمان به گونه‌ای خلاقانه به کار می‌برند. در این مقاله قصد داریم تا درباره اصول نصب پله فرار در ساختمان و ایده‌های خلاقانه کاربرد آن‌ها در نمای ساختمان بیشتر صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: 10 ایده برای لذت بردن از فضای راه پله ها

تابلو فرش ریحان
پله فرار

پله فرار چیست؟

پله فرار یا همان پله اضطراری پله‌ای است که به منظور نجات جان ساکنین یک ساختمان هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه در ساختمان‌ها تعبیه می‌شود. معمولا در مواقع اضطراری مانند آتش‌سوزی در ساختمان یا وقوع زلزله استفاده از راه پله‌های داخلی ساختمان یا آسانسور بسیار خطرناک است و ممکن است باعث گیر افتادن ساکنین زیر آوار یا فضاهای محبوس شود. 

مطالب پیشنهادی: 8 پیشنهاد شگفت انگیز برای فضای زیر پله، حتما عاشقش میشی!

از آن‌جایی که بلندترین نردبان آتش‌نشانی بالاتر از طبقه هفتم را نمی‌تواند پشتیبانی کند، تعبیه پله اضطراری برای ساختمان‌های بلندتر از 7 طبقه و  و ساختمان‌هایی که پنجره‌ها و درب‌های خروجیشان به سمت کوچه‌های باریکی است که ماشین آتش‌نشانی امکان عبور از آن ‌ها را ندارد، ضروری است. 

مطالب پیشنهادی: 18 راه پله مدرن که شما را حیرت زده می کند! 

پله اضطراری

ضوابط اجرایی استفاده از پله فرار در ساختمان 

به طور کلی اجرای پله فرار یا پله اضطراری در ساختمان دارای ضوابط و قوانینی است که ایمنی را افزایش دهد. پله فرار یا پله اضطراری معمولا خارج از ساختمان واز اجزایی مانند تیرک‌ها، نرده‌ها و حفاظ‌های فلزی ساخته می‌شوند تا ایمنی را تا حد ممکن برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، فراهم کنند. 

بیشتر بخوانید: مدل نرده راه پله استیل، گرد بگیریم یا میله‌ای؟

از جمله ضوابط مشخص شده برای استفاده از پله فرار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محل قرارگیری پله فرار باید به‌گونه‌ای باشد که ساکنین برای رسیدن به آن مجبور به ظی کردن چندین اتاق یا فضای بسته مانند، آشپزخانه، اتاق‌خواب و … را نداشته باشد.
  • درب پله‌های فرار باید به سمت پله فرار باز شود
  • پله اضطراری بهتر است مجهز به سقف باشد تا زمان بارندگی و ریزش الوار و اشیا از افرادی که از آن استفاده می‌کنند تا حد ممکن محافظت کند.
  • پله افرار باید دور از راه پله اصلی ساختمان نصب شود و تمامی واحد‌ها به آن دسترسی راحتی داشته باشند
  • عرض پله‌ها و مسیر خروجی باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد و به هیچ عنوان نباید کمتر از این مقدار طراحی شود.
  • پله فرار یا اضطراری نباید به‌صورت دوار طراحی شود و پیچ‌های آن باید به صورت شمشیری و شکسته اجرا شوند مگر در شرایط خاص
  • پله‌های تعبیه شده برای پله فرار باید دارای عاج باشد تا از سر خوردن افرادی که با عجله سعی در خارج کردن خود از داخل ساختمان هستند، شود
  • در صورت امکان استفاده از سازه فولادی برای اجرای پله فرار بسیار مناسب‌تر خواهد بود.
  • دو طرف پله اضطراری باید دارای گار محافظ تا ارتفاع 120 سانتی‌متر باشد که از سقوط عابرین جلوگیری کند
  • شیب پله‌ فرار نباید بیشتر از 32 درجه باشد

مطالب پیشنهادی: تزیین پاگرد راه پله: 26 تصویر زیبا و قابل اجرا

پله فرار داخل ساختمان

پله فرار داخل ساختمان

پله‌های فرار معمولا خارج از ساختمان تعبیه می‌شوند تا ایمنی بیشتری را برای ساکنین ایجاد کنند. اما در برخی ساختمان‌ها اجرای پله فرار خارج از ساختمان امکان‌پذیر نبوده و معمار مجبور است تا نقشه ساختمان را به گونه‌ای طراحی کند که پله فرار در داخل ساختمان قرار گیرد. در چنین شرایظی پله فرار نباید هیچ تداخللی با راهروی اصلی داشته باشد و باید حتی/‌المقدور از راهروی اصلی و آسانسورها دور باشد و با وجود تمام این موارد باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که برای تمامی واحدها و ساکنین نیز قابل دسترس و ایمن باشد.

بیشتر بخوانید: مدل نرده راه پله فرفورژه، مگه هنوزم مده؟

پله فرار در نما

پله فرار در نما، ایده‌های خلاقانه معماری

بسیاری از معماران در ساختمان‌های مدرن به شکل خلاقانه‌ای از پله فرار یا پله اضطراری به عنوان المانی برای طراحی و زیباسازی نمای ساختمان استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم تا برخی از این ایده‌های خلاقانه استفاده از پله فرار در نما را در اختیارتان قرار دهیم.

پله فرار در نما، ایده‌های خلاقانه معماری
پله فرار داخل ساختمان
پله فرار، ایده‌های خلاقانه
پله فرار و معماری
ضوابط اجرای پله فرار
ضوابط اجرای پله فرار در ساختمان
پله فرار یا پله اضطراری
پله اضطراری و خلاقیت در معماری

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه