Chidaneh.com placeholder image

پارکینگ هیدرولیکی چیست؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا تا به اکنون برای شما پیش آمده که به دلیل پیدا نکردن جای پارک برای ماشین‌تان، قرار مهمی را از دست بدهید؟ یا از کارها و برنامه‌ریزی‌های روزانه‌ی خود عقب بمانید؟ آیا پیش آمده که به دلیل مجبور شدن به پارک ماشین‌تان در یک مکان نامناسب جریمه شوید و یا خسارت مالی ببینید؟ روازنه چه میزان از وقت شما به دلیل پیدا کردن جای پارک برای ماشین و یا به دلیل ترافیک پیش آمده بخاطر ماشین‌هایی که در مکان‌های نامناسب پارک شده‌اند هدر می‌رود و از این بابت چقدر زیان دیده‌اید؟ در این مقاله می خواهیم که به معرفی یکی از ابزارهایی که می تواند این مشکلات حل کند، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پارکینگ هیدرولیکی بپردازیم.

امروزه به دلیل ازدیاد جمعیت به خصوص در کلانشهرها، استفاده از خودروهای شخصی افزایش بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی نظیر اتوبوس، مترو و تاکسی پرهیز می‌کنند. این موضوع هم‌اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیشتر از قبل شده‌است. گاهی نیز دیده می‌شود همه‌ی اعضای یک خانواده دارای ماشین مستقل هستند و روزانه از آن‌ها استفاده می‌نمایند. در برخی از شهرها نیز که طرح‌های عبور و مرور زوج و فرد طراحی شده، بعضی از خانواده‌ها که سطح مالی بالاتری دارند اقدام به خریداری دو ماشین یکی با پلاک فرد و دیگر با پلاک زوج می‌نمایند. 

اسکای اسکرپر

با وجود بیشتر شدن خانه‌های آپارتمانی نسبت به ‌خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار، بسیاری از خانه‌ها فضای کافی برای همه‌ی ماشین‌های یک خانواده را ندارند. این موضوعات، باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین می‌گردد و البته جای پارک ماشین‌ها را نیز محدود می‌نماید؛ به طور مثال، عدم استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی، باعث شده هنگامی که مردم برای مایحتاج خود به هایپرمارکت ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنند با مشکل کمبود جای پارک مواجه گردند و طبیعتا ظرفیت پارکینگ‌های مربوط به آن فروشگاه نیز محدود می‌باشد. 

بیش تر بخوانید: طراحی پارکینگ، 20 نمونه واقعی از ساختمان های ایرانی!

پارکینگ هیدرولیکی عمومی

این مشکلات و معضل‌ها باعث می‌شوند تا کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ با استفاده از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی‌های روز، به فکر حل آن‌ها و در نتیجه، درآمدزایی بیشتر برای خودشان بیافتند. همانطور که برای ازدحام عبور و مرور و حل معضل ترافیک‌های سنگین، در کلان‌شهر‌ها تقاطع‌های غیرهم‌سطح ابداع و ساخته شدند، فکر پارکینگ‌های چند طبقه (پارکینگ آسانسوری) نیز رواج پیدا کرد. اما برای تحمل وزن ماشین‌ها و جابجایی راحت‌تر آن‌ها، احتیاج به یک نیروی قوی بود که علاوه بر قدرت بالا، امنیت بالا را نیز دارا باشند و قطعات آن به دلیل حرکات و وزن زیاد ماشین‌ها به سرعت فرسوده نگردند.

این کمبود محل پارک برای افرادی که دارای ماشین‌های متعدد و یا مکان‌هایی مثل ساختمان‌ها که فضای کافی برای ایجاد پارکینگی با ظرفیت بالاتر ندارند و یا مشکلاتی که در اثر هدر رفتن زمان برای پیدا کردن جای پارک ماشین‌ها ایجاد می‌شود، باعث شکل گرفتن ایده‌ی پارکینگ‌ هیدرولیکی گشته است. پارکینگ‌ هیدرولیکی در مکان‌های مختلف قابل استفاده هستند و استفاده‌ی آسان از آن‌ها باعث بیشتر شدن درخواست‌ها برای خرید و راه‌اندازی‌شان گردیده است. همچنین، دارای قدرت لازم برای جابجایی و نگهداری ماشین‌ها را نیز دارند؛ اما عملکرد این پارکینگ‌ها چگونه است؟ شما تا چه اندازه با این نوع سیستم‌ها آشنایی دارید؟ در این نوشتار به بیان مشخصات این سیستم و شرح مزیت‌ها و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

بیش تر بخوانید: استانداردهای طراحی پارکینگ و نکاتی که باید بدانیم!

منظور از پارکینگ هیدرولیکی چیست؟

به پارکینگ‌ هیدرولیکی، پارکینگ آسانسوری نیز می‌گویند؛ زیرا عملکرد آن‌ها شبیه به عملکرد آسانسور نیز هست. این نوع پارکینگ‌ها از حداکثر 3 طبقه ساخته شده‌اند و ماکسیمم ظرفیت آن‌ها برابر با 3 تن می‌باشد. به کف هر طبقه از این پارکینگ‌ها پلت می‌گویند و ماشین روی این پلت قرار می‌گیرد. سپس همانند آسانسور بالا می‌رود و در طبقه‌ی پایین ماشین دیگری پارک می‌شود. متراژی که برای هر طبقه در نظر گرفته شده بسته به نوع ماشین متفاوت بوده اما معمولا فضایی معادل 3 الی و 5/3 متر برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‌شود. ارتفاع هر طبقه نیز بسته به نوع ماشینی که قرار است در آن پارک شود متغیر می‌باشد. 

پارکینگ هیدرولیکی

این پارکینگ‌ها به دلیل طبقه‌ای بودن، مشکل کمبود فضای کافی برای پارک کردن ماشین‌ها را تا حد بسیار زیادی کم کرده. همین مورد باعث شده تا امروزه به یکی از محبوب‌ترین‌ها بدل گشته‌اند. ساخت و تحویل این نوع پارکینگ‌ها عموما بین 10 الی 12 روز به طول می‌انجامد و هزینه‌ی ساخت ها نیز با توجه به نوسانات ارزی تغییر می‌کند. اما فاکتورهای دیگری مانند تعداد طبقات، ابعاد کابین، و مواردی از این قبیل نیز، بر روی قیمت این پارکینگ‌ها تاثیرگذار هستند.

بیش تر بخوانید: درب فلزی پارکینگ، تنوع رنگ و مدل‌ها

مزیت های استفاده از پارکینگ هیدرولیکی

مزیت‌های استفاده از پارکینگ آسانسوری تنها به ساختمان‌های مسکونی و هایپرمارکت‌ها محدود نمی‌گردد. بلکه این پارکینگ‌ها آپشن بسیار مناسبی برای ادارات نیز می‌باشند؛ مخصوصا برای اداراتی که تعداد مراجعه‌کنندگان آن زیاد است. علاوه بر این موضوع، در خیابان یا محل شلوغ و پررفت ‌و آمدی نیز احداث گردیده‌اند. بسیاری از افراد، روزانه برای انجام کارهای اداری‌شان زمان زیادی را برای پیدا کردن جای پارک صرف می‌کنند.

 بسیاری از افراد دیگر به دلیل پارک کردن ماشین‌شان در مکان‌های نامناسب، باعث مختل شدن کارهای بقیه مردم می‌شوند. استفاده از پارکینگ‌های هیدرولیکی این مشکلات را حل می‌نماید و باعث تسریع کارها و عبور و مرور در سطح شهر می‌گردد. در کلانشهرها و اماکنی که تعداد زیادی از مردم در آنجا زندگی و یا رفت‌ و آمد می‌کنند، نصب و راه‌اندازی پارکینگ هیدرولیکی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

پارکینگ های هیدرولیکی فضای بسیار کمی را اشغال می نمایند. در فضایی که در پارکینگ ثابت تنها یک ماشین را می توان نگاه داشت با داشتن پارکینگ‌های هیدرولیکی شما می‌توانید 2 الی 3 ماشین را نگه‌داری نمایید. این ویژگی یکی از بهترین آپشن‌هایی است که افراد یک خانواده ساکن در یک ساختمان می‌توانند داشته باشند. بدیهی است که داشتن پارکینگ هیدرولیکی در یک ساختمان، ارزش آن را بالا می‌برد و بر قیمت واحدهای آن ساختمان نیز می‌افزاید.

بیش تر بخوانید: اصول نورپردازی سقف پارکینگ را بدانیم

پارکینگ هیدرولیکی

زمان ساخت و تحویل این پارکینگ نیز بسیار کوتاه است. این پارکینگ‌ها بسیار سریع و آسان در اختیار شما قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار راحت می‌باشد. شما می‌توانید در هر مکانی که مساحت کافی را داشته باشد، این نوع پارکینگ‌ها را نصب و راه‌اندازی نمایید. همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد علاقه‌مند به خریداری آن شوند. بادوام بودن این پارکینگ‌ها باعث شده که استهلاک بسیار کمی داشته باشند و همین موضوع می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک نماید. قطعا بهترین انتخاب همیشه انتخابی ست که بتوان از آن به مدت طولانی‌تری استفاده نمود بدون آنکه هزینه‌ی زیادی را در بر بگیرد.

همچنین دیگر مزیت‌های این دستگاه به دلیل هیدرولیک بودن آن می‌باشد. سیستم‌های هیدرولیکی قوی‌ترین نیرو موجود را دارا می‌باشند و نیروی مناسبی برای جابجایی لوازم سنگ را دارند. قطعات هیدرولیک توسط روغن موجود در سیستم خود به خود روغن‌کاری می‌شوند و همین باعث شده که این قطعات عمر طولانی‌تری را داشته باشند.

بیش تر بخوانید: انواع درب پارکینگ، سه مدل با سه قیمت

نحوه طراحی پارکینگ هیدرولیکی

برای شرح نحوه طراحی پارکینگ هیدرولیکی بهتر است ابتدا به بیان معنی هیدرولیک بپردازیم. هیدرولیک واژه‌ای برگرفته از کلمه یونانی هیدرو می‌باشد که به معنای حرکت مایعات است. هنگامی که پسوند هیدرولیک بر روی دستگاهی قرار می‌گیرد، به این معناست که کار آن دستگاه توسط مایع تحت فشار یا مایع تحت حرکت انجام می‌پذیرد.

دستگاه‌های هیدرولیکی، ساختار ساده‌ای دارند و همچنین ایمنی بیشتری نیز به سایر روش‌های انتقال انرژی مانند روش‌های الکتریکی و مکانیکی را دارا می‌باشند. این دستگاه‌ها دارای سرعت و قدرت بسیاری در کارها هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای جابجایی اجسام سنگین می‌باشند.

نحوه‌ی انتقال نیرو در این نوع پارکینگ‌ها از طریق کمپرس کردن و تحت فشار قرار دادن روغن مخصوص انجام می‌پذیرد. دریچه‌های برقی موجود در این پارکینگ‌ها حرکت روغن را کنترل می‌نمایند. این نوع انتقال نیرو، باعث شده که این پارکینگ‌ها توان نگهداری ماشین‌ها تا وزن 3 تن را دارا باشند.

پارکینگ هیدرولیکی

عملکرد پارکینگ آسانسوری به این صورت است که ماشین روی سطح پارکینگ قرار می‌گیرد، سپس به سمت بالا حرکت می‌کند تا در طبقه‌ی پایین‌تر ماشین دوم قرار گیرد. حداکثر ظرفیت این پارکینگ‌ها 3 ماشین با مجموع وزن 3 تن می‌باشد. این پارکینگ‌ها دارای امنیت بسیار بالایی نیز هستند و در مکان‌هایی با فضای پارک ماشین محدود، انتخاب ایده‌آلی به شمار می‌آیند. در انتهای هر پلت یک سنسور چشمی برای دقت بیشتر و پارک راحت‌تر نیز تعبیه گشته است.

بیش تر بخوانید: قوانین پارکینگ آپارتمان، دیگه با همسایه‌ها دعوا نکنین!

سرویس و نگهداری پارکینگ هیدرولیکی

سرویس پارکینگ‌های هیدرولیکی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا چک کردن وضعیت قطعات این پارکینگ‌ها و عوض کردن به موقع روغن هیدرولیک آن، باعث کاهش هزینه‌ها در بلند مدت می‌گردد. این سرویس‌ها باید در زمان‌های تعیین شده و با دقت انجام شود زیرا اگر آسیبی به دستگاه وارد شده باشد و یا یکی از قطعات سیستم پارکینگ هیدرولیکی آسیب دیده باشد، می‌تواند خسارات زیادی را وارد نماید.

قطعات این نوع پارکینگ‌ها از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند؛ اما بهتر است که برای به حداقل رساند آسیب‌ها و خسارت‌ها، این سرویس‌ها به صورت منظم و دوره‌ای صورت پذیرد.

از پارکینگ های هیدرولیکی معمولا در کجا استفاده می شود؟

عمده‌ استفاده از این پارکینگ‌ها در ادارات پررفت ‌و آمد، هایپرمارکت‌ها و ساختمان‌هایی با تعداد واحد بالا می‌باشد. ولی شما می‌توانید در هر جایی این نوع پارکینگ‌ها را نصب و راه‌اندازی نمایید. فضایی که این پارکینگ‌ها اشغال می‌نماید بسیار کم می‌باشد و به علت استفاده از نیروی هیدرولیک، داری قطعات کمتری بوده و استهلاک پایین‌تری دارند. 

پارکینگ هیدرولیکی

قیمت این پارکینگ‌ها با توجه به ظرفیت پارکینگ، اندازه‌ی ابعاد پارکینگ و همچنین نوسانات ارزی متغیر است. اما مزیت‌های این نوع پارکینگ‌ها باعث شده تا در صدر محبوب‌ترین‌ها قرار بگیرند؛ زیرا به علت دوام و امنیت بالا، در بلندمدت، باعث صرفه‌جویی اقتصادی گردند. این سیستم‌ها به علت هزینه نصب پایین، اشغال فضای کم و هزینه‌های مربوط به تعمیرات پایین و امنیت بالایی که دارند یک سیستم بسیار مناسب و ایده‌آل برای امکان شلوغ و پر رفت‌وآمد می‌باشند.

بیش تر بخوانید: سقف کاذب پارکینگ و انواع آن

جمع‌بندی

در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که پارکینگ‌های هیدرولیکی، در دنیای امروز که انبوهی از ماشین‌ها را در بر گرفته و روزانه زمان زیادی به علت پیدا نکردن جای پارک از دست می‌رود یک نعمت بزرگ هستند. این پارکینگ‌ها به علت راه‌اندازی آسان و سریع، یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده و به علت عملکرد هیدرولیکی دارای قدرت بالایی نیز هستند. در این مقاله از چیدانه، ما سعی کردیم به بررسی تمام نکاتی که شما برای آشنایی با پارکینگ هیدرولیکی نیاز دارید، بپردازیم.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه