Chidaneh.com placeholder image

سقف کاذب پارکینگ و انواع آن

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا در حال ساخت خانه‌ی جدید هستید و نمی‌دانید که چگونه سقف پارکینگ خود را طراحی کنید؟ آیا درمورد انواع و طرح‌های مختلف و خصوصیات منحصربفرد آن‌ها اطلاعات کافی دارید؟ آیا می‌دانید هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مقاله می‌خواهیم به این ابهات و سوالاتی از این قبلی بپردازیم. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا به شما انواع، ویژگی‌ها، کاربرد و هر اطلاعاتی که برای آشنایی با سقف کاذب پارکنیگ نیاز دارید، توضیح دهیم. 

بیشتر بخوانید: اصول نورپردازی سقف پارکینگ را بدانیم

چوب و هنر

بعضی از پارکینگ‌ها در فضای خانه و بعضی در فضای باز واقع می‌شوند. علاوه بر این، در محیط‌های تجاری و مسکونی نیز فضاهایی برای پارک کردن خودروها وجود دارد. قرارگیری خودرو در پارکینگ و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب یا برخورد مستقیم باران و برف از فرسایش خودرو جلوگیری کرده و عمر مفید آن را بالا می‎برد. جنس سقف پارکینگ‌ها را از جنس سقف کاذب تهیه می‌کنند. سقف کاذب انواع متفاوتی دارد هرکدام ویژگی ظاهری و خصوصیات خود را دارند. در ادامه به بررسی انواع رایج و نادر سقف‌های کاذب پارکینگ می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: طراحی سقف منزل برای زیبایی دکوراسیون خانه ایرانی

سقف کاذب چیست و چند نوع از این سقف‌ها وجود دارند؟

سقف کاذب در واقع پوششی برای سقف اصلی است. این سقف‌ها دغدغه دیده شدن تاسیسات، لوله کشی‌ها و سیم کشی‌ها از بین می‌برند و امکان عبور آن‌ها از زیر سقف را ایجاد می‌کنند. سقف‌های کاذب عایق مناسبی برای صدا و حرارت هستند. از نظر دکوراسیون داخلی، این سقف‌ها اجرای نورپردازی را بسیار خوب امکان پذیر کرده‌اند. در دکوراسیون امروزی طراحی سقف کاذب از جذاب‌ترین و مهم‌ترین مواردی است که در معماری مورد توجه است. 

سقف‌های کاذب را از مواردی مانند مصالح سبک درست می کنند. فریم سقف کاذب را به دیوارهای مجاور وصل می‌کنند تا در صورت بروز تکان شدید مانند زلزله، باعث تخریب دیوار نشوند. معمولا سقف‌های کاذب ضد آب هستند و در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع سقف کاذب، برآورد هزینه نهایی چگونه است؟

سقف کاذب اتوگالری

جنس مختلف این نوع سقف‌ها شامل گچ، چوب، آهن، کامپوزیت، کناف، PVC و طلق می‌شود. در هر نوع مکانی توصیه می‌شود تا از یک نوع سقف کاذب استفاده شود، مثلا در مکان‌های مرطوب، بهتر است تا از نوع PVC استفاده شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع سقف کاذب پارکینگ بپردازیم:

سقف کناف پارکینگ:

سقف کاذب کناف به صورت پنل‌هایی از گچ به صورت مسطح هستند که بر سقف اصلی متصل می‌شوند. سقف‌های کناف دو نوع هستند: کناف یکپارچه – کناف مشبک. کناف یکپارچه و مشبک دارای تفاوت‌هایی می‌باشند؛ مثلا سقف کناف یکپارچه دارای زیرسازی فولادی با وزن سبک می‌باشد، سپس پنل گچی با روکش را بر روی آن نصب می‌کنند. این در حالی است که کناف مشبک از سازه‌هایی با طراحی سپری و تایل‌های سقفی به حالت شبکه‌ای تشکیل می‌شوند و توسط آویزهایی به سقف وصل می‌شوند. تفاوت دیگر حالت مشبک و یکپارچه این است که نیاز به رنگ آمیزی ندارد و نگهداری و در صورت نیاز، تعمیر آن راحت است. سقف کناف مشبک دارای وزن بسیار پایینی است و قیمت آن ارزان است. 

سقف کناف از لحاظ راحتی در حمل و نقل، تنوع در طرح‌ها و تعمیر و تعویض راحت، یکی از سقف‌های کاذب رایچ برای پارکینگ‌ها بخصوص در فروشگاه‌های عمومی است. همانطور که در شکل زیر می‌بینید، معمولا از نوع یکپارچه آن برای سقف کاذب پارکینگ استفاده می‌شود. اما حالت مشبک، بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 27 مدل کناف دایره ای مختلف برای سقف و دیوار خانه

سقف کاذب کناف در پارکینگ های عمومی

سقف گریلیوم:

سقفی از جنس آلونیوم یا آلیاژ است. از این نوع سقف کاذب، که به سقف باز هم معروف است، معمولا برای کارهای تزئینی بکار می‌رود. پس از نصب سقف کاذب گریلیوم بر سقف اصلی، آنچه دیده می‌شود، حفره‌های مربعی هستند که در کنار یکدیگر قرار دارند. شما می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی خود، سقف کاذب گریلیوم را به همراه سقف‌های کاذب دیگر استفاده کنید. 

برای نصب این نوع از سقف‌های کاذب می‌توانید از زنجیر، آویز و یا سیم مفتول استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع از سقف‌ها این است که شما پس از نصب این سقف، می‌توانید در پشت آن دریچه یا کانالی نصب کنید، چون که به غیر از چراغ‌های سقف چیزی دیگری نمی‌توانید ببینید. 

در دکوراسیون پارکینگ‌ها، کمتر از این نوع سقف کاذب بکار می‌رود. اما ممکن است از سقف کاذب گریلیوم در نمایشگاه‌های ماشین استفاده شود. 

بیشتر بخوانید: سقف طلقی، اجرای سقف کاذب طلقی و استعلام قیمت از مجریان

پنل‌های از پیش ساخته شده:

این نوع از سقف دارای پنل‌های از پیش ساخته شده گچی می‌باشد. جنس کلی آن از آلومینیوم است که این پنل‌ها در آن قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این نوع سقف، تعویض راحت قطعات و ایجاد طرح‌های گوناگون با پنل های از پیش ساخته شده گچی است. همچنین می‌توانید با پرداخت کمترین هزینه این این پنل‌ها را رنگ آمیزی کنید. 

سقف کاذب با طرح های خاص

نصب این نوع سقف به راحتی و به سرعت اتفاق می‌افتد و افراد مشکل خاصی برای نصب آن ندارند. این نوع سقف کاذب در برابر محیط زیست سازگاری بالایی دارد و از مقاومت زیادی در مقابل آتش سوزی برخوردار است و در مواقع زلزله، ایمنی بالایی دارد. 

در دکوراسیون پارکینگ، به ندرت از سقف کاذب با پنل‌های ساخته شده گچی استفاده می‌شود. اما ممکن است از آن در پارکینگ مکان‌های عمومی استفاده شود. 

بیشتر بخوانید: اجرای سقف دکوراتیو، مطمئن هستید که همه چیز را می‌دانید؟

رابیتس:

سقف کاذب رابیتس نوعی از ورق‌های مشبک هستند که از جنس گالوانیزه تشکیل شده‌اند. این ورق‌های مشبک توسط سیم‌های آرماتوربندی به شبکه‌های فرعی متصل می‌شوند. سقف کاذب رابیتس در دو نوع تقسیم می‌شود: برجسته – سطح. از حالت برجسته سقف رابیتس برای دهانه‌های بزرگ استفاده می‌شود. از طرف دیگر نوع مسطح این نوع سقف کاذب برای دهانه‌های کوچک استفاده می‌شود. 

سقف کاذب رابیتس را بیشتر در دکوراسیون پارکینگ‌های منازل و هتل های مجلل می‌بینیم. البته این نوع سقف کاذب به دلیل طرح پذیری متنوع، معمولا از این سقف کاذب در طراحی سالن‌ها و نشیمن‌های هتل استفاده می‌شود. 

سقف کاذب رابیتس در پارکینگ

ساختار سقف کاذب رابیتش شامل میلگرد، لایه رویه و نبشی می‌باشد. از مهم‌ترین معایب سقف رابیتس می‌توان به وزن بالا، مصرف زیاد گچ و سرعت اجرای پایین اشاره کرد. از طرف دیگر سقف کاذب رابیتس دارای مزایایی نظیر سرعت مناسب در نصب و دسترسی آسان به مصالح است. علاوه بر این مزایا، این سقف از تنوع بالایی در طرح‌پذیری برخوردار است. 

بیشتر بخوانید: نور مخفی سقف، 20 نورپردازی خیره کننده در فضاهای مدرن!

سقف چوبی پارکینگ:

استفاده از چوب، چه در دکوراسیون داخلی چه خارجی، باعث ایجاد حسی خوشایند در افراد و زیباتر شدن فضای زندگی افراد می‌شود. در ساختار سقف کاذب چوبی، از دو بخش فرعی و اصلی استفاده شده است؛ بخش اصلی شامل چهار فولاد یا تراش و بخش فرعی شامل قطعاتی چوبی می‌باشد. معمولا بین سقف های کاذب، نصب سقف کاذب چوبی از سختی بیشتری برخوردار است. قبل از لمه کوبی (با چوب از جنس نراد خارجی) و شروع نصب سقف، باید سقف به کمک چهار تراش چوبی به خوبی تراز شود. 

در ارتباط با دکوراسیون پارکنیگ‌ها، معمولا از سقف چوبی برای پارکینگ‌های خانه‌های شخصی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب آشپزخانه، آسمان قلب خانه!

سقف کاذب چوبی برای پارکینگ

سقف کاذب متحرک پارکینگ:

این نوع از سقف معمولا در حیاط خانه‌های ویلایی کاربرد دارد و به صورت عمومی کاربرد چندانی ندارد. سقف کاذب متحرک به صورت برقی و با کنترل کار می‌کند و نقش سایبان در حیاط منزل دارد. نقطه مثبت این سقف‌ها جاگیری کم راحتی در استفاده است. 

بیشتر بخوانید: اجرای سقف متحرک، کدام کجا با چه قیمتی؟

سقف کاذب آکوستیک پارکینگ:

در ساختار سقف کاذب آکوستیک، معمولا از ورقه‌های مقوایی فشرده شده و قطعات گچی و چوبی استفاده می‌شود. در سالن‌های کنفرانس و سینماها، به دلیل بالا بودن انعکاس و میزان صدا، از این نوع سقف کاذب استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این نوع سقف می‌توان به مواردی نظیر مقرون بصرفه بودن، عدم عبور صدا و ضدحریق اشاره کرد. 

از سقف‌های کاذب آکوستیک به وفور در ساخت سقف پارکینگ‌های عمومی استفاده می‌شود. توانایی بالای این سقف در ضدصدا بودن، باعث شده تا برای این فضاهای پر سر و صدا مناسب باشد. 

بیشتر بخوانید: آکوستیک در طراحی دکوراسیون داخلی

سقف کاذب آکوستیک پارکینگ‌های عمومی

سقف کاغذب شیشه ای پارکینگ:

شیشه‌های تزئینی جز جدا‌نشدنی دکوراسیون داخلی خانه‌ها و هتل‌های لوکس و مجلل است. در ساختار سقف کاذب شیشه‌ای نیز از شیشه‌های تزئین شده برای سقف، استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های مهم این نوع سقف کاذب، تنوع در طرح‌هایی است که افراد می‌توانند برای سقف خود سفارش دهند. از طرف دیگر، وزن بالا و هزینه زیاد برای نصب، از جمله مهم‌ترین معایب سقف کاذب شیشه‌ای می‌باشد. احتمال شکستگی در زمین لرزه‌ها، در سقف‌های کاذب شیشه‌ای نسبت به نوع دیگر سقف‌ها بیشتر است. 

معمولا از سقف‌های کاذب شیشه‌ای به ندرت در پارکینگ‌ها استفاده می‌شود، البته ممکن است افراد به درخواست خود از این نوع سقف در پارکینگ اختصاصی خانه خود استفاده کنند. 

بیشتر بخوانید: با سقف متحرک استخرتان را برای پاییز آماده کنید!

سقف کاذب آی‌گلس:

سقف کاذب آی‌گلس از سقف کاذب محبوب در ایران به حساب می‌آید. در ساختار این سقف از هاله‌های آکریلیک برای روشنایی بهتر سقف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای سقف کاذب آی‌گلس می‌توان به وزن پایین و طرح‌بندی متنوع اشاره کرد. 

در دکوراسیون داخلی معمولا از سقف کاذب آی‌گلس همراه با انواع دیگر سقف‌ها نظیر MDF استفاده می‌شود. این ترکیب باعث نورپردازی و ایجاد جلوه‌ای مناسب‌تر در دکوراسیون داخلی می‌شود. از سقف کاذب آی‌گلس معمولا در پارکینگ آپارتمان‌ها و خانه‌های شخصی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که این نوع سقف کاذب، برای استفاده در پارکینگ‌ها چندان رایج نیست.

بیشتر بخوانید: بهره وری فضای باز خود را با سقف متحرک چند برابر کنید!

سقف کاذب آلومینیوم:

این سقف کاذب دارای تایل‌های آلومینیومی است. برای نصب این سقف نیاز به بتونه کاری و پیجاندن تایل‌های آلومینیومی نیست. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود ترکیب این تایل‌ها را مشخص کنید. مثلا اگر احتمال وجود رطوبت در بخش‌هایی از سقف وجود دارد از تایل‌هایی استفاده می‌شود که با PVC روکش داده شده‌اند. اگر از سقف کاذب آلومینیومی برای کارهای تزئینی استفاده می‌کنید بهتر است از تایل‌های آلومینیوم رنگی استفاده کنید. از تایل‌های پانچ‌دار نیز زمانی که از این نوع سقف کاذب برای عایق آکوستیک استفاده می‌شود، کاربرد دارد. 

نمایی از سقف آلمینیومی پارکینگ

یکی از انواع سقف‌های کاذب آلومینیومی، سقف کاذب دامپاست. این نوع از سقف که یکی از مناسب‌ترین نوع سقف برای پارکینگ‌هاست، از شکل‌دادن به پنل‌های آلومینیومی تشکیل می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این نوع سقف می‌توان به راحتی در نصب، غیرقابل اشتعال بودن، ثابت ماندن رنگ، قابل شستشو بودن و عمر مفید بالا اشاره کرد. همه این موارد نام برده شده باعث شده تا این سقف آلومینیومی برای پارکینگ‌ها بسیار مناسب باشد. اگر از این سقف برای محیط‌هایی که نیازی به عایق صوتی ندارند استفاده می‌کنید، از نوع ساده آن و اگر برای محیط‌هایی که باید اکوستیک باشند، از حالت سوراخ‌دار آن استفاده کنید. 

معمولا در پارکینگ‌های شخصی و اختصاصی از سقف کاذب آلومینیومی استفاده می‌شود. این نوع از سقف‌ها در پارکینگ‌های عمومی یا نمایشگاه‌های ماشین، کمتر استفاده می‌شود. 

بیشتر بخوانید: کاربرد های سقف کاذب برای آسمان جذاب دکوراسیون منزل شما!

سقف کاذب و تاثیر آن بر دکوراسیون پارکینگ‌ها

همانطور که در بخش قبلی بررسی کردیم، از بعضی انواع سقف‌های کاذب بیشتر در سقف پارکینگ استفاده می‌شود. معمولا در مکان‌های عمومی، اولویت با راحتی و سادگی سقف کاذب پارکینگ است. از همین‌رو معمولا از نوع آکوستیک برای جلوگیری جلوگیری از خروج صدا به بیرون و ایجاد آلودگی صوتی برای مردم و از نوع کناف به دلیل ساده بودن، استفاده می‌شود.

در مکان‌های اختصاصی مانند خانه‌های ویلایی معمولا افراد با توجه به سلیقه خود نوع سقف کاذب پارکینگ رو تعیین می‌کنند. معمولا نوع شیشه‌ای کاربرد کمتر و نوع چوبی کاربرد بیشتر نسبت به انواع دیگر دارد. از طرفی در هتل‌ها معمولا از سقف‌های رابیتس و کناف در پارکینگ استفاده می‌شود. از سقف‌های PVC و پنل‌های از پیش ساخته‌شده گچی، هم در خانه‌ها و هم در نمایشگاه‌های ماشین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب سرویس بهداشتی، آسمان زیبای حمام شما

سقف کاذب پارکینگ

مزایای سقف کاذب برای پارکینگ های اختصاصی

  1. جلوگیری از تابیده شدن مستقیم نور خورشید بر خودرو
  2. جلوگیری از برخورد مستقیم باران و تگرگ با خودرو
  3. دادن جلوه مناسب به حیاط به دلیل متنوع بودن سقف کاذب
  4. هزینه پایین و راحتی در نصب (باتوجه به نوع سقف کاذب)

نتیجه‌گیری

در زمان انتخاب سقف کاذب موردنظر خود برای پارکینگ، حتما کاربرد و مواردی نظیر سر و صدا، طرح سقف، میزان رطوبت و چندین مورد دیگر را درنظر بگیرید. توصیه می‌شود تا از سقف‌های ساده که در صورت خرابی نیاز به تعمیرات جزئی داشته باشند، استفاده کنید. حتما درنظر داشته باشید تا با قرار دادن ماشین خود در سایبان و سقف کاذب، جلوگیری از برخورد مستقیم آفتاب، باران و هر عامل تخریب کننده ای، اطمینان حاصل کنید. در این مقاله از چیدانه، ما سعی کردیم که تمام اطلاعاتی را که شما برای آشنایی با سقف کاذب پارکینگ نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم. 

اگر می خواهید بدانید که بهترین و مناسب ترین نوع سقف کاذب کدام است می توانید با تکمیل فرم درخواست با متخصصان چیدانه در تماس باشید.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه