Chidaneh.com placeholder image

سقف کاذب آشپزخانه؛ 7 مدل شیک و کاربردی + عکس

به قلم: نرگس مهردادیان

یکی از راه‌های زیبایی و جلوه بیشتر دکوراسیون آشپزخانه که امروزه یکی از بخش‌های اصلی دکوراسیون منزل به‌شمار می‌رود استفاده از سقف کاذب آشپزخانه است. این نوع سقف علاوه بر عایق‌بندی، پوشش تجهیزات و مقاومت بالا، به‌راحتی نصب می‌شود و تنوع بالایی دارد. در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع مدل‌های سقف کاذب آشپزخانه و بررسی ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

کاذب یک
کاذب سقف

چه سقف کاذبی برای آشپزخانه مناسب است؟

با توجه به اهمیت و ویژگی‌های فضای آشپزخانه انتخاب نوع سقف کاذبی که برای آن مناسب باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن‌جا که آشپزخانه محل پخت و پز است و پیوسته در معرض رسوب، بخار آب و چربی است، پس باید نوع سقف کاذبی که در آن به‌کار می‌رود علاوه بر پوشش سقف و زیبایی دارای ویژگی‌هایی چون دوام، مقاومت، کیفیت، تامین نور و قابل شستشو بودن هم باشد. اگر می‌خواهید درمورد طراحی انواع سقف آشپزخانه بیشتر بدانید، مطلب طراحی سقف آشپزخانه را بخوانید.

تابلو فرش ریحان
انواع

انواع سقف کاذب آشپزخانه

سقف‌های کاذب آشپزخانه، رابیتس، تایل‌، پنل‌ یا سقف‌های مجازی هستند که معمولا در سطحی پایین‌تر از سطح سقف اصلی نصب می‌شوند. این سقف‌ها در انواع مختلف موجود هستند که هر کدام سازه و ویژگی‌های خاص خود را دارند. پرکاربردترین سقف‌های کاذب برای آشپزخانه شامل موارد زیر است؛

گچی

1- سقف کاذب رابیتس آشپزخانه

رابیتس یا راویز یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف کاذب است که برای زیباتر و پر حجم‌تر نشان دادن سقف استفاده می‌شود. رابیتس ورقه‌های مشبک فولادی و فلزی است که به هم جوش خورده و در قالب سقف پایین‌تر از سقف اصلی قرار می‌گیرد و سپس با گچ تزیین می‌شود. این ورقه‌ها نقش رابط بین سقف اصلی و گچبری‌های بیرونی دارند. گچ تزیینی به راحتی و بدون جدا شدن به ورقه‌های رابیتس می‌چسبد. رابیتس علاوه بر نوع فلزی، نوع چوبی هم دارد که کمتر استفاده می‌شود. مزایای سقف کاذب رابیتس شامل؛ در دسترس بودن مصالح مورد نیاز اجرا، اجرای راحت نسبت به برخی مدل‌های دیگر، طراحی‌های ظریف و چشمگیر، در دسترس بودن نیروی ماهر برای اجرا، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر آتش سوزی، ایجاد سقفی صاف و یک دست بدون ترک خوردگی است.

کناف 1

2- سقف کاذب کناف آشپزخانه

کناف سیستم ساخت و ساز خشک نوین است که در قسمت‌های مختلف ساختمان چون سقف کاذب به‌کار می‌رود. کناف سازه‌ای با صفحه گچی است که جایگزین مناسبی برای سقف کاذب رابیتس و گچ کاری‌های سخت و پر دردسر قدیمی است و دارای طرح‌های مختلفی چون یکپارچه، مشبک، کوتاه و بلند است. پنل‌های کناف با توجه به کاربردشان، در سه نوع معمولی؛ سفید رنگ، مقاوم در برابر حریق؛ قرمز رنگ و مقاوم در برابر رطوبت؛ سبز رنگ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سقف کناف با داشتن قابلیت‌هایی چون کم هزینه بودن، نصب سریع و آسان، بدون تخریب، طراحی در ابعاد دلخواه و خاصیت رنگ پذیری، حمل و نقل آسان و عایق صوتی و حرارتی مناسب برای آشپزخانه‌هایی با ابعاد مختلف چه بزرگ چه کوچک بوده و نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

کناف 2

تایل‌های کناف با قابلیت نصب لامپ‌های هالوژن، می‌تواند نور کافی فضای آشپزخانه را با نوری هماهنگ با سبک دکوراسیون تامین ‌کند. سبک بودن سقف کاذب کناف آشپزخانه موجب کم کردن بار اضافه ساختمان و مقاومت در مقابل حوادثی چون زلزله می‌شود. سقف کاذب کناف می‌تواند با خطوط صاف، ساده و گوشه‌دار طراحی شده و سقفی زیبا و مدرن در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد کند. یا با طرح‌های هندسی یا قوس‌دار فضای آشپزخانه را از سادگی و یکنواختی خارج کند. همچنین پنل‌های گچ برگ کناف را می‌توان با دیگر سقف‌های کاذب ترکیب کرد، مثلا با ترکیب مناسب کناف و چوب، می‌توان فضا را شیک و در عین حال گرم ‌کرد. برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی طراحی سقف کناف، مطلب سقف کناف آشپزخانه را بخوانید.

پی وی سی

3- سقف کاذب پی وی سی آشپزخانه

سقف‌های PVC از پلی وینیل کلراید ساخته شده، وزن بسیار کمی داشته و اکثرا به‌عنوان سقف کاذب سالن‌های اجتماعات، پاساژهای تجاری، آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی منازل مسکونی به‌کار می‌روند. سقف‌های کاذب پی وی سی در مقابل حشرات، قارچ و باکتری مقاوم بوده و عایق حرارت و آب هستند، بنابراین انتخاب مناسبی برای سقف آشپزخانه به‌شمار می‌روند. ای سقف‌ها در شکل، رنگ و طرح تنوع بالایی داشته و به‌راحتی قابل تعویض هستند و با هر سبک آشپزخانه‌ای هماهنگ می‌شوند.

معمولی

سقف کاذب پی وی سی معمولی: 

سقف کاذب پی وی سی معمولی دارای طرح‌های متنوعی است و شما می‌توانید متناسب با طراحی آشپزخانه‌تان مدل مناسب آن را انتخاب کنید. سقف کاذب پی وی سی ساده به‌علت نورپردازی آن‌ها تنها با هالوژن است و امکان نورپردازی در پشت سقف کاذب نیست، کمتر در محیط آشپزخانه استفاده می‌شود.

معرق

سقف کاذب پی وی سی معرق: 

سقف معرق و اصطلاحا CNC شده یکی دیگر از انواع محبوب سقف‌های کاذب پی وی سی است. تایل‌های معرق  PVCدر ابعاد و مدل‌های مختلف، متناسب با طرح دلخواه شما تهیه می‌شوند. این ورقه‌های تزئینی، به صورت لیزری برش می‌خورند، و یکنواختی و قرینگی طرح در تمام آن رعایت می‌شود. سقف معرق به رنگ خام سفید و یا به هر رنگی که مایل باشید قابل اجراست، اما در آشپزخانه بیشتر به‌صورت تایل معرق سفید با طلق پشت پلکسی شفاف و سفید استفاده می‌شود.در پشت سقف کاذب هم می‌توان از نورپردازی به هر رنگی با توجه به دکوراسیون آشپزخانه استفاده کرد.

طلقی

4- سقف کاذب طلقی یا پلکسی برای آشپزخانه

سقف کاذب طلقی یا پلکسی نوعی سقف کاذب است که جنس آن از پلاستیک ترمودینامیک است و ظاهری شفاف دارد. این سقف‌ها به علت جنسشان که از پلاستیک فشرده است از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند و جایگزین مناسبی برای سقف‌های کاذب شیشه‌ای هستند. سقف کاذب طلقی به‌علت دارا بودن ویژگی‌هایی چون مدت زمان کم نصب، تعویض آسان، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، ثبات رنگی و ارزان بودن گزینه مناسبی برای سقف آشپزخانه و سایر نقاط خانه هستند. علاوه بر این سقف کاذب طلقی به‌دلیل شفافیت و عبور حجم زیادی از نور، طرفداران بیشتری نسبت به سایر سقف‌های کاذب در نورپردازی و طراحی دارد. این نوع سقف بهتر است بین کناف سقف آشپزخانه استفاده شود.

مجازی

5- سقف کاذب مجازی برای آشپزخانه

سقف کاذب مجازی یکی از انواع پنل‌های سقف است که عایق رطوبت و گرد و غبار بوده، مقاوم در برابر اشتعال و با قابلیت شستشو و نگهداری آسان است. به‌همین دلیل یکی از طرح‌های پرطرفدار و جدید مناسب فضای آشپزخانه است. علت نامگذاری سقف‌ مجازی این است که شما طرح دلخواه خود را که می‌تواند برگرفته از طبیعت باشد چون آسمان، شاخه‌های درخت و گل را به صورت مجازی روی سقف پیاده کرده، گوشه‌ای از طبیعت را به آشپزخانه‌تان آورده و جلوه‌ای زیبا به فضا ببخشید. سقف کاذب آسمان مجازی با داشتن قابلیت نورپردازی در سطح و پشت کار، بسیار مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک و بدون پنجره است که به اندازه کافی روشنایی ندارند.

مجازی درخت

این سقف‌ها به‌طور معمول از سه بخش تشکیل شده‌اند؛ بخش اول سازه نورپردازی که به سقف اصلی متصل است و با استفاده از لامپ‌هایی در پس زمینه سقف را نورپردازی می‌کند. بخش دوم سازه سقف کاذب است که با فاصله از نورپردازی قرار می‌گیرد، در این قسمت با توجه به سلیقه مشتری از انواع سقف‌های کاذب استفاده می‌شود. بخش سوم که متمایز کننده سقف مجازی با سایر سقف‌های کاذب است تایل یا سطحی است که زیر سقف کاذب با طرح‌ و تصاویر متنوع قرار گرفته و جلوه‌های زیبایی به فضا می‌بخشد.

آسمان

سقف کاذب آسمان مجازی: 

این نوع سقف کاذب نوعی از سقف کاذب مجازی است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. سقف آسمان مجازی با طرح خود تداعی کننده آسمان آبی است، حس نشاط و انرژی به فضا ‌آورده و در طرح‌های مختلفی مطابق با سلیقه شما چاپ و نصب می‌شود. در سقف‌های آسمان مجازی طرح و نقوش را در چند شیت و تایل مجزا نصب کرده و نورپردازی مناسب با طرح را روی آن پیاده می‌کنند. این نوع سقف کاذب با دو نوع چاپ لیبلی و مستقیم روی سقف طلقی وجود دارد که کیفیت هریک با توجه به اینکه چاپ مستقیم یا غیرمستقیم باشد و میزان فشردگی رنگ چاپی متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد طراحی این نوع سقف کاذب مطلب آسمان مجازی آشپزخانه را مطالعه کنید. 

کشسان

6- سقف کاذب کشسان آشپزخانه

سقف کاذب کشسان آشپزخانه علاوه بر خاصیت ضد رطوبتی به زیبایی فضای آشپزخانه شما هم کمک زیادی می‌کند و به نام‌های باریسول و لابل هم شناخته می‌شود. در این سقف معمولا از کناف برای زیرکار و یا حاشیه‌ سقف و متریال کشسان با قدرت کشسانی بالا استفاده می‌شود که به‌راحتی و بدون مهار در عرض 4 متر هم اجرا می‌شود. مزایای سقف کشسان نسبت به آسمان مجازی و طلق، اجرای آسان، سریع و قابلیت بازگشت به حالت اولیه است، دارای طرح‌های متنوع و ضمانت اجرای بالاست اما قیمت آن از انواع دیگر سقف کاذب بسیار بالاتر است. برای مثال قیمت یک مترمربع آن با ساده‌ترین نورپردازی حدود 6 برابر قیمت سقف کاذب کناف ساده و 2 برابر آسمان مجازیست. اجرای سقف کاذب آشپزخانه کشسان، شامل سه بخش نورپردازی، نصب سازه و سقف کشسان است. مطالب بیشتر در مورد سقف کشسان را در طرح‌های سقف کشسان بخوانید.

چوبی

7- سقف کاذب چوبی آشپزخانه

امروزه اکثر سقف‌های کاذب چوبی از ترمووود ساخته می‌شوند. ترمووود، چوب طبیعی است که ساختار آن بر اثر حرارت اصلاح شده و دارای ویژگی‌هایی چون ابعاد ثابت، مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات، یکنواختی و رنگ طبیعی است. این نوع سقف کاذب همیشه مد بوده و به دلیل ویژگی‌های خاصش مناسب برای فضای آشپزخانه است. سقف‌های کاذب چوبی، راحت‌تر از قطعات یکپارچه چوبی نصب شده و ظاهر چشمگیرتری دارند. سقف چوبی در دکوراسیون آشپزخانه جذابیت، گرما و حس و حال  قدیمی را به فضای شما می‌آورد. شما به راحتی و بدون نیاز به اعمال تغییرات اساسی در قسمت‌های اصلی سقف، می توانید سقف کاذب قدیمی را با سقف‌های کاذب چوبی زیبا تعویض کرده و دکوراسیون آشپزخانه‌تان را به روز کنید. برای آشنایی بیشتر با سقف کاذب چوبی مطلب لمبه چوبی را بخوانید.

رنگ نور
رنگ

انتخاب طرح و رنگ سقف کاذب آشپزخانه

برای استفاده از سقف کاذب رنگی آشپزخانه که در آن از تایل و شیشه‌های رنگی استفاده شده باید به تاثیر این رنگ‌ها در دکوراسیون آشپزخانه توجه کنید. برای مثال رنگ‌های تیره آشپزخانه را دلگیر و کوچک‌تر نشان می‌دهند اما هر چه رنگ روشن‌تر باشد فضای آشپزخانه شما بزرگتر و دلبازتر نشان داده می‌شود.

ساده

طرح انتخابی برای سقف کاذب آشپزخانه هم باید با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ باشد. سقف‌ کاذب ساده آشپزخانه که مناسب برای هر دکوراسیونی است با هزینه پایین‌تری نسبت به سایر سقف‌های کاذب پرکار اجرا می‌شوند. هدف از به‌کار بردن این سقف‌ها که سقفی بدون تزیین و صاف و یک‌دست است، بیشتر پوشاندن تاسیسات عبور کرده از سقف چون لوله‌کشی‌های آب، گاز، سیستم تهویه و سیم‌کشی‌های برق است.

قیمت

قیمت سقف کاذب آشپزخانه

قیمت سقف کاذب با توجه به نوع و متریال کاربردی آن متغیر است. محاسبه قیمت تمام شده سقف کاذب هم روش‌های مختلفی دارد. برای مثال قیمت سقف کاذب کناف را به سه طریق‌ متری، قیمت تمام شده و یا بر اساس مقدار متریال مصرفی محاسبه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع سقف‌های کاذب مطلب  قیمت انواع سقف کاذب را بخوانید.

آشپزخانه سقف
سقف آشپزخانه

حرف آخر

مهمترین بخش طراحی آشپزخانه بعد از کابینت‌، طراحی سقف آشپزخانه است. یکی از بهترین‌ روش‌های طراحی اجرای سقف کاذب است که باعث افزایش زیبایی سقف و دکوراسیون آشپزخانه می‌شود. طراحی خاص و زیبای سقف کاذب آشپزخانه باعث می شود تا سایر اجزای دکوراسیون آشپزخانه هم جلوه زیباتری داشته باشند. این نوع سقف‌ها علاوه بر عایق‌بندی و مقاومت بالا، نصب سریع و آسانی داشته و با تنوع زیادی تولید می‌شوند. سقف کاذب آشپزخانه امروزه در انواع پرکاربرد کناف، پی وی سی، آسمان مجازی و پلکسی به‌کار می‌رود. شما هم اگر قصد بازسازی یا تعمیر آشپزخانه قدیمی خود را دارید می‌توانید با استفاده از انواع سقف کاذب آشپزخانه فضای زیبا و دلنشینی در دکوراسیون آشپزخانه‌تان داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه