Chidaneh.com placeholder image

تعمیر آشپزخانه قدیمی؛ بهترین راهکارهای تعمیر آشپزخانه + عکس

به قلم: نرگس مهردادیان

آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت‌ها یا به تعبیری قلب خانه به‌شمار می‌رود که به‌دلیل انجام فعالیت‌های ضروری روزانه در آن و پر رفت و آمد بودن نیاز به نگهداری و تعمیر مداوم برای حفظ کارایی آن و زیباتر شدن نمای کل خانه دارد. حفظ و تعمیر آشپزخانه‌ قدیمی با حس نوستالژیک خود باعث می‌شود حس بهتری در بین افراد خانواده ایجاد شود و از طرفی با تعمیر هزینه کمتری نسبت به بازسازی صرف می‌شود. در مطالب گذشته به‌طور کامل راجع به تعمیر خانه صحبت کردیم با توجه به اهمیت بالای فضای آشپزخانه در این مطلب از چیدانه می‌‌خواهیم تمامی راهکارهای تعمیر آشپزخانه قدیمی که در صورت فرسودگی پس از گذشت چند سال‌ باید انجام شود را بررسی می‌کنیم. شما هم اگر قصد تعمیر آشپزخانه منزل خود را دارید، با ما همراه باشید…

آشپزخانه قدیمی
لیست

تهیه لیست از بخش‌های آشپزخانه که نیاز به تعمیر دارد

پیش از شروع عملیات تعمیر آشپزخانه قدیمی باید بدانیم کدام بخش‌های آشپزخانه نیاز به تعمیر دارد. برای این کار بهتر است لیستی از بخش‌های مختلف آشپزخانه که از نظر ما شرایط مناسبی ندارد و نیاز به تعمیر دارد تهیه کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم. همچنین باید مشخص کنیم که اگر می‌خواهیم تغییراتی در شرایط آشپزخانه‌مان بدهیم، این تغییرات در چه جاهایی و برای چه اجزایی باید انجام شود.

سرویس خواب بالسا
مراحل

مراحل مختلف تعمیر آشپزخانه قدیمی

خانه‌هایی که چند سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد به دلیل فرسودگی بخش‌هایی از آن آسیب می‌بیند که همیشه نیاز به بازسازی کل ساختار نیست یا اگر باشد پیش از بازسازی باید اجزایی از آن تعمیر شوند. از طریق تعمیر آشپزخانه قدیمی می‌توان آن را به یک آشپزخانه جدید و کاربردی‌تر تبدیل کرد. برای این کار باید مراحل مختلفی طی شود، این مراحل شامل؛

شیرآلات

1- تعمیر تاسیسات لوله‌کشی و شیرآلات آشپزخانه قدیمی

هنگام تعمیر آشپزخانه‌های قدیمی ابتدا تمامی لوله‌کشی و شیرآلات را چک کرده و در صورت آسیب دیدگی یا نشتی آن‌ها را تعمیر کنید، اگر دست به آچار هستید خودتان این کار را انجام دهید، در غیر این صورت حتما از متخصصین فنی کمک بگیرید. برای صرف هزینه و خرابی کمتر قبل از تعمیر لوله‌ها در آشپزخانه قدیمی باید مسیر لوله‌های آب و فاضلاب و گاز آشپزخانه را شناسایی کرد تا تنها این مسیرها کنده شود، لوله‌ها تعمیر و سپس مسیر لوله‌ها پوشانده شود و در آخر روی کف و دیوارهای این قسمت‌ها، سرامیک یا سنگ‌های مشابه قبلی بصورت یکدست با چسب اجرا شود. با خواندن این مطلب در مورد تاسیسات ساختمانی بیشتر بدانید.

عایق

2- تعمیر عایق‌کاری‌های آشپزخانه

زمان تعمیر آشپزخانه قدیمی خود عایق کف آشپزخانه و خروجی‌های آب ظرفشویی و لباسشویی را حتما چک کنید تا آسیب و گرفتگی نداشته باشد. چرا که رطوبت ناشی از آن‌ها در طولانی مدت آسیب‌های جبران ناپذیری در دیوارها و کف آشپزخانه ایجاد می‌کند.

سیم کشی

3- تعمیر سیم‌کشی‌های برق آشپزخانه قدیمی

کلید پریزها و سیم‌کشی‌های برق را در داخل دیوارها در هنگام تعمیر آشپزخانه حتما چک کنید و در صورت آسیب دیدن، آن‌ها را تعمیر کنید. چرا که به دلیل وجود آب و رطوبت در محیط آشپزخانه ممکن است با آسیب دیدن برق‌کشی خطر برق‌گرفتگی ایجاد شود.

کاشی

4- تعمیر کاشی‌کاری دیوار و کف آشپزخانه

در تعمیر آشپزخانه قدیمی قسمت‌های آسیب دیده کاشی‌کاری دیوار و کف را با کاشی‌های مشابه با قبلی تعویض کنید. برای چسباندن کاشی از دو روش چسب کاشی یا ملات می‌توانید استفاده کنید که بهتر است برای کثیف کاری کمتر از چسب کاشی هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی خود استفاده کنید. یا برای صرف هزینه کمتر می‌توانید از برچسب‌های زیبای کاشی استفاده کنید.

تعمیر دیوار

5- تعمیر دیوارها، سقف و کف آشپزخانه قدیمی

هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی در صورت رنگ بودن دیوار آشپزخانه و آسیب دیدن آن می‌توانید ابتدا منبع رطوبت دیوار را از بین برده، رنگ‌های آسیب دیده را تراشیده، و آن را بتونه کنید، سپس با لایه نهایی رنگ زیبایی از دست رفته را به دیوار آشپزخانه‌تان بازگردانید. حتی به جای تعویض کف می‌توانید از رنگ‌های ضد آب کاشی کف آشپزخانه خود را رنگ کنید و از نو با ملات مخصوص آن را بند کشی کنید. سقف آشپزخانه اگر آسیب دیده یا آثار چربی و دوده از آن پاک نمی‌شود هنگام تعمیر بهتر است رنگ شود.

با خواندن مطلب رفع نم و رطوبت دیوار و سقف می‌توانید رطوبت دیوار یا سقف آشپزخانه قدیمی خود را از بین ببرید.

برداشتن دیوار

6- برداشتن دیوارها و کابینت‌های اضافی

برای دلباز شدن آشپزخانه قدیمی دردار خود هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی می‌توانید در و دیوارهای اضافی را برداشته و جای آن کابینت اوپن قرار دهید. یا اگر نیاز به جای خالی داخل کابینت‌ها برای ماشین ظرفشویی یا لباسشویی دارید می‌توانید از متخصصین کابینت بخواهید در قسمتی نزدیک به خروجی و ورودی آب، کابینتی را برداشته و جای لازم را برای شما ایجاد کنند.

تعمیر کابینت
تعمیر کابنت 2

7- تعمیر کابینت‌های آشپزخانه قدیمی

برای تعمیر کابینت‌های آشپزخانه قدیمی با صرف هزینه کمتر می‌توانید درها و بخش‌های از اسکلت را که آسیب دیده را به کمک متخصصین کابینت‌کار تعمیر یا در صورت نبودن امکان تعمیر تنها همان قسمت‌های آسیب دیده را تعویض کنید. 

همچنین برای تعمیر کابینت آشپزخانه قدیمی خود می‌توانید از مطلب تعمیر کابینت آشپزخانه هم کمک بگیرید.

اسکلت

تعمیر اسکلت کابینت آشپزخانه

هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی اینکه تعمیر کابینت‌ها از نظر فنی و اقتصادی امکان‌پذیر است یا نه بستگی به میزان آسیب‌دیدگی کابینت‌ها دارد. اگر اسکلت کابینت‌های قدیمی از جنس نئوپان باشد، بهتر است کابینت‌ها تعویض شوند. اما اگر اسکلت کابینت از ورق آهن یا ام دی اف باشد و خوردگی و پوسیدگی نداشته باشد، نیازی به تعویض نیست. البته کابینت زیر سینک ظرفشویی به‌دلیل رطوبت معمولا بعد از چند سال، پوسیده می‌شود، که در این صورت پیشنهاد می‌شود تنها همین بخش از اسکلت کابینت تعویض شود.

درها
رنگ در

تعمیر درهای کابینت‌ آشپزخانه قدیمی

زمان تعمیر کابینت‌های آشپزخانه قدیمی خود، اگر علاقه دارید طرح درها را تغییر دهید می‌توانید بدنه کابینت قبلی را نگه‌داشته و تنها درهای آن را تعویض کنید یا برای کمتر شدن هزینه از برچسب‌های کابینت استفاده کنید و روی کابینت‌های قبلی خود این برچسب‌ها را بچسبانید. اگر تنها درهای کابینت تعویض شود، بخش بزرگی از هزینه تعویض کابینت که مربوط به اسکلت آن است کم می‌شود درحالی‌که در ظاهر گویی کل کابینت‌ها تعویض و جدید شده‌اند. یا اگر کابینت‌های شما چوبی، آهنی یا حتی ام دی اف است در صورت پوسیده نبودن، می‌توانید آن‌ها تعمیر و رنگ کرده و جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه قدیمی بخشید.

تعمیر صفحه

تعمیر صفحه روی کابینت آشپزخانه قدیمی

هنگام تعمیر کابینت‌های آشپزخانه اگر صفحه‌های کابینت قدیمی شما از جنس سنگ هستند، می‌توان با ساب زدن آن‌ها، ظاهر آنها را ترمیم کرد و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. اما اگر صفحه‌های کابینت شما از جنس نئوپان یا ام دی اف باشند، امکان ترمیم و بازسازی وجود ندارد و چنانچه خرابی و پوسیدگی در آنها دیده شود، باید آن قسمت از صفحه تعویض شود.

تعمیر وسایل

8- تعمیر وسایل و تجهیزات برقی آشپزخانه

حتما توجه داشته باشید که هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی خود وسایل و تجهیزات اشپزخانه را هم تعمیر کنید. از وسایل برقی کوچک گرفته تا یخچال، ظرف‌شویی، اجاق گاز و هود که تجهیزات عمده آشپزخانه هستند. همچنین لامپ‌ها و سیستم روشنایی آشپزخانه را در صورت آسیب دیدن تعویض کنید تا فضای دلبازتری ایجاد کنید.

خودمان یا متخصص

تعمیر آشپزخانه قدیمی توسط خودمان یا متخصص؟!

اگر تعمیر آشپزخانه قدیمی شما تنها شامل موارد ساده‌ای چون تعمیرات جزیی کابینت‌ها، روشنایی‌ها و حتی رنگ سقف، دیوار یا کف آشپزخانه باشد، می‌توانید تنها از یک سازنده کابینت برای تعمیر کابینت‌ها کمک بگیرید و باقی کارها را خودتان انجام دهید. اما اگر نیاز به تعمیر تاسیسات، لوله‌کشی‌ها و سیستم برق‌کشی به‌طور وسیع باشد که از عهده شما خارج است بهتر است از یک متخصص لوله‌کشی و تاسیسات و یک تکنسین برق که کارهای برقی مجتمع‌ها را انجام می‌دهد برای این‌کارها کمک بگیرید. کار نقاشی دیوار و سقف، تعمیر یا تعویض کاشی‌، سنگ و سرامیک دیوار و کف آسیب‌دیده یا چسباندن پوشش‌های برچسب درهای کابینت یا دیوار بین کابینتی را می‌توانید خودتان با تهیه مواد اولیه مورد نیاز انجام دهید.

تغییر محل وسایل

امکان تغییر محل وسایل در تعمیر آشپزخانه قدیمی از نظر فنی

هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی توجه داشته باشید که باید تغییر یا جای دادن محل وسایل کاربردی آشپزخانه از نظر فنی هم ممکن باشد. با تغییر یا نصب وسایلی چون اجاق گاز، ظرفشویی، یخچال یا لباسشویی باید تاسیسات آب، فاضلاب، گاز و برق آن‌ها هم منتقل شود. تاسیسات و لوله کشی‌ها معمولا می‌توانند از مسیرهای مختلف کشیده شوند اما لوله‌های فاضلاب باید شیب استانداردی داشته باشند تا فاضلاب به‌درستی کارکند به‌همین دلیل نمی‌توان بدون توجه به شیب‌شان آن‌ها را جابجا کرد. مسیر و فاصله لوله‌کشی گاز هم می‌تواند مانعی برای جابجایی محل اجاق گاز یا سماور باشد و امکان انتقال لوله کشی گاز حتما باید بررسی شود. توصیه می‌شود این موارد فنی حتما توسط کارشناس و متخصص انجام شود.

تعمیر 2

نکات مهم ایمنی در تعمیر آشپزخانه‌های قدیمی

فضای آشپزخانه به‌دلیل آنکه محل قرارگیری اجاق گاز، محل عبور لوله گاز و تاسیسات برق است، محدوده خطرناک و مهمی هنگام تعمیر است. برای تعمیر آشپزخانه قدیمی حتما باید تمامی نکات ایمنی رعایت شود. برخی از این نکات را در این بخش شرح می‌دهیم؛

  • در تعمیر آشپزخانه قبل از شروع کار باید مسیر عبور تمام تاسیسات، به‌خصوص لوله‌های گاز مشخص شود تا در زمان تخریب احتمالی این تاسیسات آسیب ندیده و باعث ایجاد حادثه در آشپزخانه شما نشود.
  • محل اجاق گاز باید در فاصله استاندارد 80 سانتیمتری از پنجره باشد. همچنین اجاق گاز نباید در مسیر باد دریچه کولر یا کولر گازی تا فاصله حداقل 8 متری قرار گیرد.
ایمنی
  • اگر لوله کشی گاز قرار است تعویض یا جابجا شود، باید پیش از استفاده یا پوشاندن لوله‌ها، تست‌های استاندارد لوله کشی گاز انجام شود تا امکان تشتی آن‌ها کنترل شود.
  • تحت هیچ شرایطی نباید شیر گاز داخل کابینت قرار داده شود و حتما باید در فاصله 10 تا 30 سانتیمتری لبه اجاق گاز و در فاصله باز بین کابینت‌های بالا و پایین نصب شود.
  • دریچه‌های سرمایش و گرمایش در فضای آشپزخانه نباید به هیچ وجه نصب شوند.
  • اگر پنجره‌های آشپزخانه شما دو جداره هستند، حتما باید یک دریچه ثابت برای ورود و خروج هوای آشپزخانه نصب شود. تا کمبود اکسیژن به‌دلیل سوختن گاز باعث سردرد، خفگی و بیحالی در فضای آشپزخانه نشود.
تعمیر آشپزخانه
آشپزخانه قدیمی ده

حرف آخر

آشپزخانه محل آشپزی و گاه صرف غذاست که افراد خانواده زمان زیادی از وقت خود را معمولا در آن می‌گذارند به‌همین دلیل سالم بودن اجزا و ظاهر زیبای آن اهمیت زیادی دارد. تعمیر آشپزخانه قدیمی یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های تعمیرات در هر خانه‌ای است. برای کم کردن این هزینه می‌توان تنها وسایل و قسمت‌های آسیب‌دیده آشپزخانه را به‌جای تعویض، تعمیر کرد. در هنگام تعمیر آشپزخانه قدیمی توجه داشته یاشید که باید اصول و استانداردهای فنی آشپزخانه به‌طور کامل رعایت شود. شما هم اگر با فرسودگی و آسیب‌دیدگی در آشپزخانه خود مواجه هستید و قصد تعمیر ان را دارید با کمک این مطلب می‌توانید آشپزخانه‌ای زیبا و کاربردی‌تر در خانه قدیمی خود داشته باشید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه