Chidaneh.com placeholder image

لمبه چوبی چیست؟ 0 تا 100 آشنایی با پوشش چوبی لمبه

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه زیبایی یکی از ویژگی‌های اساسی در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود، در این راستا متریال‌ مختلفی تولید شده که علاوه بر زیبایی، مزایای ویژه‌ای هم دارد. در این میان لمبه چوبی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین پوشش‌های سقف، دیوار و کف در معماری و دکوراسیون داخلی ایران و جهان است که از گذشته در سقف خانه‌های شمال کشورمان هم به‌کار می‌رفته است. در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع مختلف لمبه چوبی، ویژگی‌ها، کاربردها و طریقه نصب آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

لمبه
لمبه دیوار

نام‌ لمبه از کجا می‌آید؟

در واقع لمبه نام نوعی از چوب درخت است که به تیر و تخته هم معنی می‌شود. کسانی که در گذشته برای قطع درخت به جنگل می‌رفتند و کارگران حمل کننده‌ چون چوب درخت کاج سبک و با قابلیت حمل آسان بود به آن لمبه می‌گفتند. لمبه در گویش آن‌ها به معنی الوار و تخته بوده است  lambe wood. در آمریکای شمالی هم به زبان خودشان نام لمبه به این درخت داده‌اند. از طرفی کاج‌ها به نسبت باقی درختان تقریبا هم سایز هستند و تنه درخت ظاهری تخته مانند دارد، به‌همین دلیل لمبه نام گرفته‌اند. 

قالیشویی ادیب
انواع لمبه

انواع لمبه از نظر شکل و متریال

لمبه با متریال مختلفی چون چوب، فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود و در انواع پی وی سی، ام دی اف، چوب پلاست و چوب طبیعی درختان مختلف موجود است. همچنین از نظر شکل ظاهری در انواع ساده و v شکل استفاده می‌شود. نوع چوبی لمبه باعنوان لمبه چوبی طرفداران زیادی داشته و در طرح‌، رنگ و اشکال مختلف تولید می‌شود.

مزایا

لمبه چوبی چیست و چه مزایایی دارد؟ 

لمبه تعاریف و کاربردهای متفاوتی دارد. در ساختمان‌سازی لمبه چوبی به‌معنای الوار یا پروفیل‌های چوبی است که با پیوستن به هم سطوح عریض و مسطحی برای پوشش سقف، دیوار یا کف فضاهای مختلف ایجاد می‌کند. لمبه چوبی به‌راحتی قابل مونتاژ است و امکان جمع آوری و نصب در فضایی دیگر را دارد به‌همین دلیل طرفداران زیادی در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده است. از مزایای لمبه چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برندهای معتبر در این حوزه
  • زیبایی
  • وزن پایین
  • قابلیت مونتاژ
  • نصب آسان 
  • عایق سرما و گرما
  • مقاومت در برابر رطوبت و حشرات
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و آسیب دیدگی
کاربرد

کاربردهای لمبه چوبی در معماری و طراحی داخلی

از لمبه چوبی باتوجه به ویژگی‌‌هایش برای طراحی داخلی و خارجی فضاهایی چون دیوار و سقف منازل مسکونی و ویلاها استفاده می‌شود. گاه از لمبه چوبی برای پوشش کف هم استفاده می‌شود که در این صورت باید لمبه‌ها ضخامت بالایی داشته باشند تا تحمل وزن برا داشته باشند. توصیه می‌شود از لمبه با چوب کاج برای کف استفاده نشود چراکه در اثر پاخوردن، به‌مرور از بین می‌رود. همچنین از لمبه به‌عنوان قرنیز دور تا دوردیوار هم استفاده می‌شود. از کاربردهای  لمبه در صنعت ساختمان سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف کاذب
  • دیوار پوش
  • کفپوش ساختمان
  • پارتیشن چوبی
  • قرنیز
  • در و نمای ساختمان
  • تزئین داخل آلاچیق‌، خانه باغ‌ و ویلاها

مطلب مرتبط: معجزه حضور چوب در دکوراسیون داخلی منزل

جنس

جنس چوب مناسب برای ساخت لمبه چوبی

لمبه چوبی را با هر چوبی می‌توانید بسازید اما معمولا از چوب درختانی چون کاج، صنوبر و سرو ساخته می‌شود. لمبه چوبی از جنس چوب درخت کاج ارزان است و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حشرات دارد پس رایج‌تر است. چوب روس که از چوب درختان مختلفی چون کاج نراد، یولکا و ساسنا که در کشور روسیه می‌رویند، تهیه می‌شود هم برای لمبه چوبی مناسب است. چراکه در برابر رطوبت، انواع ضربه و برخورد، پوسیدگی و فشار بالا مقاوم هستند و از استحکام و دوام بالایی برخوردارند همچنین زیبا و یکدست بوده و وزن سبکی دارند.

رنگ

رنگ مناسب برای لمبه چوبی

در گذشته معمولا از رنگ‌های صنعتی سیلر کیلر یا نیم پلی استر برای لمبه چوبی استفاده می‌شد. اما امروز با ورود نسل جدید رنگ‌های گیاهی مخصوص چوب بهتر است از آن‌ها استفاده شود. چراکه ازین طریق محل زندگی شما آلوده به مواد شیمیایی و سرطان‌زا نمی‌شود، سرعت اجرای آن‌ها بالاتر از رنگ‌های شیمیایی است در حالیکه هزینه‌های اجرا تفاوتی ندارند.

مطلب مرتبط: ست کردن رنگ چوب در دکوراسیون داخلی

ابعاد

ابعاد لمبه چوبی

لمبه‌های چوبی با ابعاد و ضخامت‌های مختلفی از 8 تا 60 میلیمتر موجود هستند. یکی از پرکاربردترین ابعاد لمبه با ضخامت 12 میلیمتر پشت در پشت و 10 میلیمتر در نماست که کمترین تنش را ایجاد می‌کند و حمل و نصب آن آسان‌تر است. لمبه 16 میلیمتری برای ساخت سونا، دیوارکوب و سقف کاذب مناسب است. از لمبه با ضخامت بالای 20 میلیمتر برای کفپوش و از لمبه با ضخامت بالای 25 میلیمتر برای فضاهای سرد و کوهستانی استفاده می‌شود. 2 میلیمتر از ضخامت لمبه‌ها برای زبانه یا کلیک در نظر گرفته می‌شود. طول الوارهای وارد شده از روسیه معمولا  6 متر است، به‌همین دلیل لمبه‌ها بیشتر با طول 6 متر و در عرض دلخواه تولید می‌شوند. 

ساخت

طریقه ساخت لمبه چوبی

الوارهای چوب با ضخامت‌ مورد نظر برش داده شده و با دستگاه مولدر در دو طرف ورق لمبه شیار و زبانه ایجاد می‌شود. لمبه‌ها به‌صورت طولی از بغل با اتصال فاق و زبانه با هم چفت می‌شوند. بعضی از سازندگان برای جلوگیری از تنش لمبه هنگام خشک شدن دو شیار پشت آن ایجاد می‌کنند.

ابزار

ابزار مورد نیاز برای نصب لمبه چوبی

برای نصب لمبه چوبی به ابزار زیادی نیاز نیست. یک ابزار برش مانند فارسی بر، کمپرسور هوا، میخکوب و اره چکشی کافی استالبته برای نصب اصولی و اجرای ظریف به ابزارهای تکمیلی دیگری با توجه به نوع پروژه هم نیاز است.

مراحل نصب

مراحل نصب لمبه چوبی

نصب لمبه چوبی که دارای مراحل مختلفی است به مهارت و دقت بالا و نصاب ماهری نیاز دارد تا نتیجه کار چشمگیر شود. برای نصب لمبه چوبی مراحل زیر باید طی شود:

زیرسازی

زیرسازی

برای نصب لمبه باید زیر کار مناسبی داشته باشید. زیر کار شما یا از گچ و سیمان یا فلز است. در هر دو صورت باید دور تا دور محیط کار با چوب زیرسازی شود و هر 50 سانتیمتر، برای خالی نبودن بین چوب‌ها، ترجیحا با یک چوب زیرسازی شود. اگر شما لمبه چوبی را به عرض نصب می‌کنید، زیرسازی باید طولی باشد و برعکس. به این دلیل که طول و عرض باید در جهت مخالف هم باشد تا بهتر بتوانند همدیگر را نگه دارند. برای نصب سقف لمبه چوب‌های زیرسازی باید افقی نصب شوند و برای اطمینان بیشتر یک سری چوب‌ هم عمودی نصب شوند و در آخر لمبه چوبی افقی نصب و اجرا شود. بیشتر فروشنده‌های لمبه چوبی زیر کار آن را هم موجود دارند.

رنگ کردن

سمباده و رنگ

برای بالا بردن کیفیت کار باید قبل از نصب، چوب‌های لمبه سمباده و رنگ شوند. چراکه سمباده و رنگ لمبه پس از نصب روی سقف یا دیوار، وقت‌گیر و سخت است، همچنین کیفیت کار را هم پایین می‌آورد.

میخ کردن

میخ کردن

لمبه چوبی را حتما باید به دیوار یا سقف میخ کنید. برای نصب لمبه استفاده از پیچ مناسب نیست اما در صورت استفاده، قبل از پیچ کردن باید روی لمبه با مته سوراخ شود چراکه چرخش پیچ روی چوب باعث ایجاد ترک می‌شود.

بعد از نصب

درزگیری

بعد از نصب لمبه چوبی باید درزگیری انجام شود و برای باد نکردن و کنده نشدن لمبه‌ها در صورت نفوذ رطوبت به سازه باید ابتدا و انتهای چوب‌ها، درز انبساط داشته باشند. درزگیری کف خانه با قرنیز، گوشه‌ها با فتیله و نبش‌ها با نبشی چوبی انجام می‌شود.

لکه‌گیری

مرحله لکه‌گیری که به‌راحتی روی سقف یا دیوار قابل اجراست پس از انجام مراحل نصب انجام می‌شود.

قیمت

قیمت لمبه چوبی

هرچند با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان قیمت ثابتی برای لمبه چوبی تعیین کرد اما قیمت لمبه چوبی به عواملی چون متراژ فضای مورد نظر به متر مربع، جنس، رنگ، کیفیت، ماندگاری و ابعاد ورق‌های لمبه انتخابی شما بستگی دارد.

لمبه حمام
چوب لمبه

حرف آخر

امروزه استفاده از لمبه‌ چوبی برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها به‌دلیل زیبایی و کاربردشان، مورد توجه طراحان معماری و دکوراسیون داخلی ایران و جهان قرار گرفته‌ است. در ایران لمبه بیشتر به معنای پوششی از چوب برای سقف و دیوار است اما در خارج از ایران به معنای تخته و الوار هم به‌کار می‌رود. لمبه چوبی با کاربردها، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت خود زیبایی نما و دکوراسیون خانه یا محل کار شما را چند برابر می‌کند. از جمله مزایای استفاده از لمبه چوبی می‌توان به زیبایی، وزن پایین، قابلیت مونتاژ، نصب آسان، عایق سرما و گرما، مقاومت در برابر رطوبت، حشرات، پوسیدگی و آسیب دیدگی اشاره کرد. شما هم اگر علاقمند به استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی یا نمای ساختمان‌ خود هستید، می‌توانید با توجه به کاربردها و مزایای لمبه چوبی از این متریال در معماری یا دکوراسیون داخلی خانه یا محل کارتان استفاده کنید و زیبایی آن را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید:

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه