Chidaneh.com placeholder image

سقف دامپا؛ سقف شیروانی گذشته و سقف کاذب امروز با تنوع بالا

به قلم: نرگس مهردادیان

دامپا سازه‌ای با خصوصیات ویژه است که برای پوشش سقف‌ شیب‌دار (شیروانی) و سقف کاذب استفاده می‌شود. این سقف تنوع بالایی در رنگ‌ و ضخامت داشته ‌و در اندازه‌‌‌های مختلف تولید می‌شود. این نوع سقف علاوه بر زیبایی از نظر سازه‌ای هم بسیار مفید بوده و از ورود باد به زیر سقف اصلی جلوگیری می‌کند. سقف دامپا که در مناطقی از کشور به آن ورق لمبه هم گفته می‌شود در گذشته تنها برای ساخت سقف‌های شیروانی کاربرد داشته اما امروز با توجه به خواص ویژه‌اش در سردر و ورودی پارکینگ خانه‌ها و مکان‌های بهداشتی چون بیمارستان‌‌، آشپزخانه‌‌، آزمایشگاه‌ و سرویس‌های بهداشتی کاربرد زیادی پیدا کرده است. این سقف مشخصات و ساختار منحصر به فردی داشته که باعث شده مزایای زیادی داشته باشد. همچنین از اجزای مختلفی تشکیل شده و روش اجرای آن هم اصول خاصی دارد. در این مطلب از چیدانه قصد داریم به مزایا، معایب، انواع و روش اجرای سقف دامپا بپردازیم. شما هم اگر علاقمند به استفاده از این سقف و شناخت بیشتر آن شده‌اید با ما همراه باشید.

dampa
ajza

اجزای مختلف سقف دامپا

سقف دامپا به‌طور کلی از دو بخش اصلی چارچوب دامپا و ورق دامپا که همان سازه سقف است، تشکیل شده است. چارچوب که سقف کاذب ورق دامپا روی آن نصب می‌شود کاملا در زیر کار پنهان شده و مشخص نیست.

سرویس خواب بالسا
zekhamat

ضخامت‌های ورق سقف دامپا

ورق‌های این سازه با ضخامت‌های مختلفی موجود است که معمولا این ضخامت بین 0/4 تا 1/25 میلیمتر است. با توجه به نوع کاربرد ورق دامپا در جاهای مختلف از ضخامت‌های مختلف ورق سقف دامپا استفاده می‌شود.

masaleh

مصالح اصلی کاربردی در سقف دامپا

برای اجرای بخش سازه سقف دامپا از مصالح اصلی مختلفی چون ورق گالوانیزه ساده یا گالوانیزه‌ رنگی، ورق آلومینیومی یا ورق روغنی استفاده می‌شود. سقف دامپا با تنوع بالایی در اندازه، رنگ و طرح‌های مختلف در بازار وجود دارد که هرکدام در مکان‌های به‌خصوصی برای شرایط خاصی به‌کار برده می‌شوند.

tolid

روش‌های تولید سقف دامپا چگونه است؟

تولید ورق دامپا که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌شود. که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

روش سنتی

در این روش ورق دامپا با دستگاه‌های پرس مخصوص تولید می‌شود و طرح‌های متفاوتی را می‌توان در آن با دستگاه روی ورق ایجاد کرد. در روش تولید سنتی با مشکلاتی چون محدودیت طول ورق، داشتن پرتی و سرعت تولید پایین روبرو هستیم.

sanati

روش صنعتی

در این روش ورق‌ دامپا از ورق‌های رنگی با نقش و طرح‌های مختلفی به شکل رول طولی با اندازه‌های نامحدود ساخته می‌شود. در روش صنعتی سرعت تولید بالا رفته، امکان ایجاد طرح و نقش بیشتر است و مهمتر از همه پرتی ورق ندارد.

anva

انواع مختلف سقف دامپا

سقف دامپا از قدیمی‌ترین‌ها در صنعت پوشش سقف هست که انواع مختلفی دارد. این سقف به ‌طور کلی بر اساس ساختار در دو نوع ساده و سوراخ‌دار و با اندازه و رنگ‌های دلخواه شما تولید می‌شوند.

sade

سقف دامپا ساده: 

این سقف با عرض 10 و 20 سانتیمتر در طول حداکثر 6 متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. می‌توان با توجه به مکان اجرا از انواع مدل‌های دامپای ساده در ابعاد مختلف استفاده کرد.

surakhdar

سقف دامپا سوراخ‌دار: 

این سقف از ورق‌های آلومینیومی پانچی تولید شده که روی آن سوراخ‌های 1 و 2 میلیمتری تعبیه می‌شود. سوراخ‌ها با کاغذ سیته از پشت پوشانده می‌شوند تا زیبایی کار بیشتر شده و لایه کاغذ نمدی سیاه رنگ پشت سوراخ‌ها، موجب آکوستیک شدن صوتی این سقف‌ می‌شود. سقف دامپا سوراخ‌دار در دو نوع سوراخ ریز و درشت تولید می‌شود. این نوع سقف با عرض‌های مختلف 10، 15 و 20 سانتیمتر، وزن سقف اجرایی حدود 2/3 کیلوگرم در مترمربع و بیشترین طول تولیدی 6 متر موجود است.

mazaya

مزایای سقف دامپا

سقف کاذب دامپا با ویژگی‌های خاص خود مزایای زیادی دارد که این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کیفیت و عمر مفید بالا
  • عایق آب و رطوبت
  • عایق در برابر زلزله و ضربه
  • ضد آتش و عایق حرارتی
  • ثابت بودن رنگ
  • انعطاف‌پذیری، تنوع و زیبایی در طرح و رنگ
  • وزن پایین و حمل راحت
  • اجرا و نصب ساده و سریع
  • امکان دسترسی سریع و ساده به تأسیسات مکانیکی و الکتریکی
  • نیاز به حداقل مصالح با دور ریز بسیار کم و حداقل نیروی کار
rang

رنگ‌ این سقف به صورت پودری الکترواستاتیک انجام شده که این روش رنگی باکیفیت، یکنواخت و زیبا تولید می‌کند. با وجود قابلیت ضد رطوبتی و امکان استفاده در فضای آزاد‌ از این سقف به‌عنوان سقف آلاچیق و زیر شیروانی هم استفاده می‌شود. همچنین خاصیت سبکی این سقف باعث کاهش بار مرده ساختمان و به طبع آن کاهش هزینه طراحی سازه خواهد شد. سقف دامپا نیاز به نظافت و نگهداری کمی داشته و در صورت نیاز هم شستشوی آن به راحتی قابل انجام است.

maayeb

معایب سقف دامپا

سقف دامپا با وجود مزایا و نقاط قوت زیادش، معایب و نقطه ضعف‌هایی هم دارد. از مهم‌ترین معایب این سقف ضعف در زیبایی نسبت به سایر سقف‌هاست که باعث می‌شود نتوان از آن در هر مکانی استفاده کرد. به‌همین دلیل استفاده از آن در بناهای مسکونی کمتر مشاهده می‌شود.

shirvani
kazeb

کاربردهای سقف دامپا

سقف دامپا برای مکان‌های مختلف با دو کاربرد زیر قابل استفاده است:

  • سقف شیبدار یا شیروانی
  • سقف کاذب

مطلب مرتبط: انواع سقف شیروانی مدرن، تلفیق سنت و مدرنیته

makan

سقف دامپا بیشتر در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

سقف دامپا برای مکان‌هایی که رطوبت، بازتاب نور، کاهش صدا و مقاومت در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، از نظر مهندسی بهترین سقف است. مکان‌هایی چون:

  • سرویس‌های بهداشتی
  • سقف و سردر خانه‌ها و ویلاها
  • مکان‌های صنعتی، درمانی و تجاری: چون کارخانه ریسندگی، بیمارستان‌ها، دفاتر، بانک‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی
  • مکان‌های عمومی چون: مدارس، دانشگاه‌ها‌، سالن‌های ورزشی، استخرها، مراکز تفریحی، هتل‌‌ها و پمپ بنزین‌ها
estakhr

استفاده از سقف دامپا در استخر

یکی از سقف‌های مناسب برای استفاده در استخر سقف دامپا است، چراکه این سقف عایق مناسبی در برابر رطوبت است. معمولا از این سقف همراه با سقف کاذب گریلیوم در استخرها استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: انواع پوشش استخر روباز، راهی مطمئن برای فصلهای سرد!

nasb

نحوه نصب و اجرای سقف کاذب دامپا

با اینکه نصب و اجرای سقف دامپا کار دشواری نیست اما بهتر است فرد متخصصی این کار را انجام دهد. برای اجرای این سقف در اولین مرحله پس از مشخص کردن خط تراز سقف مانند سقف‌های کاذب شبکه‌ای، ابتدا نبشی لبه دیوار به کمک پیچ‌ و رول پلاک یا پرچ نصب می‌شود. با این تفاوت که در سقف کاذب دامپا جای نبشی گالوانیزه از پروفیل پوشاننده لبه یا ‌ناودانی لبه‌ که از جنس آلومینیوم یا استیل‌ رنگی است، استفاده می‌شود. این پروفیل به شکلی ساخته شده که لبه ورق‌های دامپا به راحتی داخل آن قفل شود. سپس برای ایجاد و اتصال سازه نگهدارنده آن از تسمه آویز و یو U پانل استفاده می‌شود. یوU  پانل به دلیل طراحی خاص دارای لبه‌های زیاد و منظم برای قفل شدن لبه پانل‌های سقف کاذب دامپا است. بر اساس وزن تقریبی سازه، طول پانل‌، میزان روشنایی‌ها و تجهیزاتی که روی سقف دامپا باید نصب  شود فاصله بین یو پانل‌ها و تعداد آویز‌ها مشخص می‌شود. توجه کنید که تعداد آویزها و یو پانل‌ها تاثیر زیادی بر کیفیت و استحکام سقف دامپا خواهند داشت.

gheymat

قیمت سقف دامپا بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

قیمت سقف دامپا به مواردی چون جنس متریال استفاده شده، ضخامت سقف دامپا، تعداد اتصالات و آویزهای سقف، نوع سقف دامپا، تعداد یو پنل‌های سقف و زیرسازی آن بستگی دارد. البته توجه کنید که قیمت سقف دامپا با توجه به نوسانات بازار پیوسته درحال تغییر است. شما می‌توانید برای به‌دست آوردن اطلاعات کافی از قیمت دقیق سقف دامپا از کارشناسان چیدانه کمک بگیرید. 

مطلب مرتبط: قیمت سقف شیبدار، کار را به کاردان بسپارید!

Akhar

حرف آخر

در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی در مورد سقف دامپا در اختیار شما قرار گرفت. به‌طور کلی می‌توان گفت سقف دامپا با دو کاربرد در سقف شیب‌دار یا شیروانی و سقف کاذب مزایا و معایب خاص خود را داشته و تولید سقف دامپا به دو روش سنتی و صنعتی صورت می‌گیرد. این سقف در بسیاری از ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف کاربرد زیادی پیدا کرده‌ است. روش اجرای سریع و آسان، وزن پایین، تنوع و مقاومت بالا، عایق بودن در برابر رطوبت، صدا و ضربه از مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که باعث محبوبیت آن بین استفاده کنندگان شده است. شما هم اگر مایل هستید از این سقف در نما یا دکوراسیون ساختمان‌هایتان استفاده کنید می‌توانید از کارشناسان چیدانه مشاوره گرفته و با کمک متخصصین بازسازی و دکوراسیون  از مزایای این سقف پرکاربرد استفاد کنید.

بیشتر بخوانید: کناف ساختمان، سازه‌ای زیبا و سبک با اجرای سریع و آسان

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه