Chidaneh.com placeholder image

کناف ساختمان، سازه‌ای زیبا و سبک با اجرای سریع و آسان

به قلم: مژگان احمدی

کناف Knauf از نام کارخانه‌ای آلمانی برداشته شده که قبلتر در ایران نیز فعال بوده و پنل‌های گچی روکش‌دار تولید می‌کند. در ایران به این پنل‌ها، صفحات کناف یا کناف و در مهندسی نیز دیوار خشک drywall  نامیده می‌شود. بیش از 80 سال است که کناف در صنعت ساختمان ‌سازی به‌کار می‌رود. درواقع کناف ساختمان صفحه‌ای از جنس گچ با روکش‌ مخصوص و سیستمی یکپارچه و بدون درز است که به شکل‌های متفاوت در بخش‌های مختلف ساختمان چون دیوار و سقف به‌کار می‌رود. کناف از دو بخش صفحات یا پنل و بخش سازه‌ای تشکیل می‌شود که سازه‌ای سبک با اجرای آسان و سریع است و قابلیت طراحی‌های جذاب معمارانه را دارد.  شما هم اگر مایل به استفاده از کناف کاری ساختمان در دکوراسیون داخلی یا خارجی خود هستید در این مطلب با چیدانه همراه باشید.

صفحات یا پنل کناف ساختمان

صفحات یا پنل کناف ساختمان

صفحات گچبرگ یا پنل کناف ساختمان به‌طور کلی از هسته‌‌ گچی و سطحی از جنس ورق گالوانیزه مخصوص تشکیل شده ‌است. پنل‌ها معمولا با ابعاد استاندارد 240 در 120 cm، ضخامت‌های مختلف و در انواع استاندارد با کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. نوع روکش صفحه کناف و ضخامتش عامل اصلی تعیین کننده قیمت آن است. متاسفانه برخی پیمانکاران از نا آگاهی کارفرما سو استفاده کرده، با قیمت پایین‌تر اجناس متفرقه با ضخامت نامناسب و روکش غیراستاندارد را برای هر فضایی اجرا کرده و با این کار علاوه بر کاهش عمر کناف کاری ساختمان موجب آسیب‌های جبران ناپذیری خصوصا هنگام بروز آتش سوزی می‌شوند.

سرویس خواب بالسا

مطلب مرتبط: قیمت اجرای کناف، سوال شما هم هست؟

دکوراسیون ست
جدیدترین مدل گچبری و نورپردازی منزل
دکوراسیون ست

برندهای معتبر در این حوزه

انواع صفحات کناف ساختمان طبق استاندارد جهانی 

به‌طور کلی صفحات کناف سقف و دیوار ساختمان در چهار نوع استاندارد جهانی تولید می‌شود. خاصیت هر یک از صفحات برای تامین شرایط کاربری‌های متفاوت در نظر گرفته شده است. تعیین نوع صفحه کناف ساختمان با توجه به نوع کاربری فضا کاری اصولی و علمی است و نیاز به دانش مهندسی دارد، برای مثال در استخر سرپوشیده پنل‌ها علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت، باید در برابر قارچ و کپک زدن نیز مقاوم باشند.

  • گچبرک پنل کناف RG: پنل ساده و معمولی است، برای کاربردهایی چون سقف کناف صاف و دیوار معمولی استفاده شده و به رنگ طوسی روشن است.
  • گچبرگ پنل کنافMR: در فضاهای مرطوب چون حمام، سرویس بهداشتی، لابی ساختمان یا تراس استفاده می‌شود و سبز رنگ است.
  • گچبرگ پنل کنافFR: برای مکان‌های در معرض خطر حریق، مهم و شلوغ چون سینما، بیمارستان‌ و مساجد استفاده شده و به‌رنگ قرمز است.
  • گچبرگ پنل کناف FM: برای فضاهایی که همزمان نیاز به مقاومت در برابر حریق و رطوبت دارند، مانند فضاهای تجمع روباز استفاده می‌شود.

گروه معماری و دکوراسیون داخلی نیلوفر خلیلی
طراحی و اجرای لوکس منزل مسکونی به سبک کلاسیک
گروه معماری و دکوراسیون داخلی نیلوفر خلیلی

 

ضخامت‌ صفحات کناف ساختمان

صفحات کناف ساختمان با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند که ضخامت صفحه با توجه به فضای مورد استفاده کناف، کاربری آن و مکان استفاده از صفحه کناف که در سقف یا دیوار باشد انتخاب می‌شود. انواع ضخامت‌های صفحات کناف کاری ساختمان شامل؛

  • صفحه کناف با ضخامت 6/5 mm: این نوع پنل برای اجرای طرح‌های منحنی‌ با قوس تند استفاده می‌شود. با توجه به ضوابط آیین‌نامه این ضخامت نباید در اجرای دیوار یا سقف کناف استفاده شود.
  • صفحه کناف با ضخامت 9/5 mm: این نوع پنل نیز مانند پنل 6/5 mm برای اجرای قوس‌های با انحنای زیاد استفاده می‌شود و نباید از آن برای اجرای دیوار یا سقف کاذب کناف استفاده کرد.
  • صفحه کناف با ضخامت 12/5 mm: بیشترین محصول کارخانه، صفحات کناف 12/5 mm است. این نوع صفحه، برای ساخت دیوار جداکننده و غیر باربر، دیوار کناف پوششی، کناف سقف کاذب و دکوراتیو استفاده می‌شود.
  • صفحه کناف با ضخامت 15 و 18 mm: برای فضاهایی که به تشخیص مهندس سازه نیاز به مقاومت بیشتری دارد یا در خطر برخورد اجسام خارجی با دیوار یا سقف کناف است، استفاده می‌شود. از این پنل ضخیم در دیوار جدا کننده بین فضاها نیز استفاده می‌شود.

کناف و معماری داخلی  آتیمان
اجرای دکوراسیون داخلی اداری پروژه فرسا تجارت به سبک مدرن
کناف و معماری داخلی آتیمان

کاربردها و روش اجرای سقف کناف ساختمان

کناف ساختمان در سقف با دو کاربرد اصلی، پوشاندن تاسیسات ساختمان، زیباسازی و نورپردازی فضا اجرا می‌شود. در ایران بیشتر تاسیسات مانند لوله‌های آب و برق از کف عبور می‌کند و دلیل استفاده از سقف کناف بیشتر برای زیباسازی و نورپردازی فضاست که برای نورپردازی از روشنایی شلنگی و هالوژن داخل کناف استفاده می‌شود.

به‌طور کلی برای اجرای سقف کاذب، صفحات روکش‌دار گچی مخصوص سقف به زیرسازی فولادی که از قبل به سقف بتنی اصلی متصل شده، پیچ می‌شود. ساختار کناف سقف منعطف است و برای انواع طرح‌های پیچیده قوس‌دار و با انحنای زیاد نیز کاربرد دارد. البته سازه کناف سقف با دو ساختار متفاوت، متناسب با ابعاد فضای مورد نظر اجرا می‌شود. در ساختار اول که برای فضاهای با ابعاد بزرگ کاربرد دارد، دو سازه‌‌ F شکل به‌صورت عمود با کلیپس به هم متصل شده و صفحات کناف با پیچ به سازه متصل می‌شود. در ساختار دوم که در فضاهای با عرض کمتر از 4 متر به‌کار می‌رود، یک سازه‌ F با فاصله کمی از سقف اجرا شده و صفحات کناف ساختمان به این سازه متصل می‌شوند.

مطلب مرتبط: سقف کناف، جدید ترین مدل‌ها برای خانه‌های ایرانی!

کناف و معماری داخلی  آتیمان
اجرای صفر تا صد برج مسکونی میکا در شهر زیبا
کناف و معماری داخلی آتیمان

انواع سقف‌ کناف ساختمان

  • سقف کاذب یکپارچه: سقف سبکی است که بدلیل تولید صنعتی دارای مشخصه‌های‌ فنی چون مقاومت در مقابل زلزله بوده و جایگزین مناسبی برای سقف‌های کاذب غیر استاندارد است. ساختار سقف‌های کاذب کناف ساختمان شامل زیر سازی فولاد سبک که متصل به سقف اصلی است و صفحات گچی روی آن نصب می‌شود. فضای خالی پشت سقف کاذب، امکان استفاده از انواع عایق حرارتی، صوتی، عبور و دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را فراهم می‌کند.
  • سقف کاذب مشبک: در ساختار اصلی این سقف شبکه‌ای از سازه‌های سپری، تایل‌های گچی را نگه می‌دارند. این شبکه توسط آویزهای قابل تنظیم به سقف اصلی وصل شده و تایل‌های گچی داخل این شبکه‌ها قرار می‌گیرند.
کناف ساختمان

مزایای استفاده از سقف کناف ساختمان

سقف کناف ساختمان باتوجه به مزایای فراوانی که دارد جایگزین مناسبی برای دیگر مصالح ساختمانی چون گچ‌کاری و سقف‌های کاذب با مصالح بنایی است. به‌طور کلی مزایای کناف سقف شامل:

  • اجرای آسان
  • سرعت بالا در اجرا
  • امکان عبور تاسیسات سرمایشی، گرمایشی، الکتریکی و دسترسی آسان به آن‌ها
  • قابلیت تعمیر و نگهداری آسان
  • انعطاف در اجرای طرح‌های پیچیده معماری
  • امکان ساختن سقف‌های معلق تزیینی
  • عایق حرارتی، صوتی، رطوبتی و ضد حریق
  • هزینه پایین‌تر نسبت به گچ‌کاری
  • درصورت اجرای مهندسی مقاومت در برابر زلزله
  • تخریب، آلودگی و کثیف‌کاری کمتر نسبت به گچ‌کاری
  • عدم نیاز به پیش‌بینی آویز برخلاف دیگر سقف‌های کاذب

طراحان پرگاس نامدار
سقف کناف
طراحان پرگاس نامدار

معایب استفاده از سقف کناف ساختمان

 اجرای غیر اصولی مجری کناف کاری ساختمان و استفاده از صفحه، سازه و مصالح تقلبی، نامناسب و غیراستاندارد از اصلی‌ترین معایب کناف سقف است که موجب ترک خوردن، شکم دادن و سقوط سقف در مدت زمان کوتاهی پس از اجرا می‌شود. به‌طور خلاصه این معایب شامل؛

  • استفاد از مجری کم تجربه و نا آشنا با اصول اجرای کناف
  • استفاده از صفحه و سازه نامناسب و غیراستاندارد
  • استفاده از مصالح بی‌کیفیت
  • ساپورت‌گیری غیر اصولی

کاربردها و روش اجرای دیوار کناف ساختمان

دیوار کناف ساختمان دیواری غیرباربر است که برای تقسیم فضای داخلی یا پارتیشن‌بندی استفاده می‌شود. برای ساخت دیوار کناف از سازه‌های افقی stud با مقطع C شکل و عمودیrunner  با مقطع U شکل استفاده می‌شود. صفحات کناف ساختمان در یک یا چند لایه، توسط پیچ روی این سازه‌ها نصب شده و درزهای بین صفحات نیز به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و سطحی یکپارچه و بدون درز بوجود می‌آورد که قابل رنگ آمیزی، کاغذ دیواری و کاشی‌کاری است. در این دیوارها عبور و دسترسی به تاسیسات الکتریکی شامل تجهیزات برق‌کشی و تاسیسات مکانیکی به راحتی امکان‌ پذیر است. از مهمترین بخش‌های اجرای کناف، استفاده اصولی از چسب درزگیر و بتونه کناف استاندارد است. اگر طرح کناف ساختمان غیراصولی باشد یا از بتونه غیراستاندارد و مجری غیرحرفه‌ای در اجرای کناف استفاده شود پس از مدتی صفحات کناف در محل اتصال از یکدیگر جدا شده و ترک‌های قائم در دیوار ایجاد می‌شود.

مطلب مرتبط: مزایا و کاربردهای دیوار کاذب کناف در طراحی داخلی

مارکت کناف کاران
طرح کناف دیوار جدید
مارکت کناف کاران

انواع دیوار کناف ساختمان

  • دیوار جدا کننده کناف: دیوار جداکننده کناف ساختمان دیواری با دو یا چند لایه گچبرگ است، از قاب‌های فولادی سبک عمودی و افقی به‌ترتیب با مقاطع U  و C شکل تشکیل شده که در بین قاب‌ها صفحات روکش‌دار گچی با ضخامت‌های‌ متفاوت به‌وسیله پیچ مخصوص نصب می‌شود. فضای خالی بین صفحات کناف نیز با عایق حرارتی و صوتی که معمولا پشم سنگ است پر می‌شود.
  • دیوار پوششی کناف: دیوار پوششی کناف دیواری با یک لایه گچبرگ است که فقط از نبشی و سازه F در آن استفاده می‌شود. از دیوارهای پوششی کناف برای بازسازی سریع دیوارهای بنایی قدیمی، پوشش دیوارهای بنایی جدید به‌عنوان نازک کاری یا برای بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان استفاده می‌شود. انواع این دیوارها شامل دیوار پوششی کناف بدون سازه و دیوار پوششی کناف با سازه است.
  • در دیوار پوششی کناف بدون سازه، صفحه روکش‌دار گچی یا صفحه مرکب که صفحه گچی پوشش شده با لایه عایق است، توسط چسب خمیری مخصوص به نام پرلفیکس مستقیما روی دیوار اصلی نصب می‌شود.
  • در دیوار پوششی کناف با سازه نیز صفحه روکش‌دار گچی روی زیرسازی فلزی که می‌تواند متصل به دیوار اصلی یا مستقل از آن باشد، پیچ می‌شود.

کناف و معماری داخلی  آتیمان
اجرای پروژه اداری شرکت دانا در سعادت آباد
کناف و معماری داخلی آتیمان

 

و در آخر

استفاده از کناف کاری ساختمان در سقف، دیوار یا به‌عنوان دکور دارای مزایای فراوانی است. به‌طور کلی کناف ساختمان سازه‌ای سبک، کاربردی با قیمت مناسب و اجرای سریع و آسان نسبت به گچ‌کاری است. شما هم اگر مایل به استفاده از کناف در ساختمان ‌سازی یا طراحی دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار خود هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نمونه‌ها و طرح‌های جدید اجرای کناف ساختمان می‌توانید از متخصصان و اهالی فن مرتبط با کنافچیدانه مشاوره گرفته و طرحی جذاب و به‌روز با استفاده از متریال مرغوب انتخاب کرده و با کمک اهالی فن چیدانه آن ‌را اجرا کنید.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: نرگس مهردادیان |عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه