Chidaneh.com placeholder image

معماری مدرسه باهاوس؛ مدرن، ساده و کاربردی

به قلم: مژگان احمدی

مدرسه باهاوس در سال 1919 میلادی توسط معمار معروف والتر گروپیوس در وایمار، یکی از شهرهای سنتی و قدیمی آلمان تاسیس شد. این مدرسه، “باهاوس" یا “خانه معماری" نامیده شد که از معکوس کردن کلمه آلمانی Hausbau به ­معنی “معماری خانه" گرفته شده است. باهاوس دو مدرسه؛ آکادمی هنر و صنایع دستی وایمار را با هم ترکیب کرده و با آموزش همزمان هنرهای زیبا و مهارت فنی صنایع دستی موجب از بین بردن شکاف موجود بین هنر و صنعت شد. موسسان مدرسه باهاوس معتقد بودند که معماری می­تواند نیازهای جامعه صنعتی و مدرن را همزمان پاسخ دهد. امروزه تاثیرات سبک معماری مدرسه باهاوس در طرح­های گرافیکی و جنبه­های مختلف معماری چون نماهای شیشه­ای و اجزای دکوراسیون داخلی، دیده می­شود. در ادامه این مطلب تمامی خصوصیات معماری مدرسه باهاوس و سبک بین­المللی باهاوس را با هم بررسی می­کنیم. شما هم اگر مایل به دانستن مطالب بیشتر در خصوص باهاوس هستید در این مطلب با چیدانه همراه باشید.

معماری مدرسه باهاوس

اهداف مدرسه باهاوس و تبدیل شدن به سبک بین­‌الملل

گروپیوس با تاسیس مدرسه باهاوس قصد داشت دوره جدیدی در تاریخ معماری پدید آورده و سبک جدیدی از معماری را به جهان معرفی کند. به جرات می­توان گفت اعتبار سبک معماری باهاوس در سال­های ابتدایی، به­دلیل اندیشه­های گروپیوس درخصوص ویژگی­های معماری عصر جدید بود. معماری مدرسه باهاوس تبدیل به سبک معماری بین الملل و یکی از جنبش­های مهم طراحی عصر مدرن (قرن بیستم) شد که بین دو جنگ جهانی به اوج خود رسید. باهاوس نوع جدیدی از مدرسه هنری بود که تغییرات اساسی در آموزش رشته­های هنری، صنایع دستی و معماری به­وجود آورد و مهم­ترین هدف آن پرورش هنرمندانی بود که بتوانند هنر و صنایع دستی را با هم تلفیق کرده و همزمان از فناوری جدید نیز استقبال کنند. قبل از باهاوس آکادمی­ های هنر اروپا هر شاخه طراحی را جداگانه تدریس می­کرد، این مدرسه نوآوری در آلمان محافظه کار آن زمان تلقی می­شد. متفکران باهاوس معتقد بودند که جهان نیاز به بازاندیشی اساسی دارد، طراحی خوب نیاز به سادگی و خلوص هندسی و حذف تزیینات غیرضروری داشته، طراحی­ ها باید کاربردی و در عین حال هنرمندانه و دارای ارزش هنری باشند. 

سرویس خواب بالسا
ویژگی­های سبک معماری مدرسه باهاوس

ویژگی­های سبک معماری مدرسه باهاوس

باهاوس طبق تفکرات آینده­نگرانه گروپیوس به­ جای تولید اشیا هنری و صنایع دستی لوکس از طرح ­هایی استفاده می­کرد که براساس تولید صنعتی باشد تا بتوانند در قرن جدید تاثیرگذار باشند. طراحان مدرن مدرسه باهاوس، جای تولید اشیا لوکس برای ثروتمندان و افراد خاص به تولید اشیا کاربردی مورد نیاز و استفاده روزانه مردم عادی که جامعه هدف بزرگتری بودند، پرداخت. در ساختمان­ های این سبک اثری از کنده­کاری، قوس و پنجره ­های آرک­دار نیست و سقف ­ها مسطح، نماها صاف با شکل­ های مکعبی هستند. این ساختمان­ ها ترکیب اشکال متقارن و انتزاعی هستند که عملا هیچ تزئینی در آن به­کار نرفته است، البته در طرح­های مینیمالیستی باهاوس جذابیت بصری کاملا دیده می­شود. از مهم­ترین ویژگی­های سبک باهاوس می­توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • استفاده از طرح­های هندسی و ظریف
  • تکیه بر عملکرد و کارکردگرایی
  • استفاده بهینه از مواد و متریال صنعتی
  • پرهیز از استفاده تزئینات تجملی
  • سادگی و بی ­آلایشی
  • تنوع
  • سازگاری با تولید انبوه و در نتیجه ارزان بودن

مطلب مرتبط: معماری فانکشنال، برتری عملکرد نسبت به فرم

ساختمان معماری مدرسه باهاوس

ساختمان معماری مدرسه باهاوس

شاخص­ترین و مهم­ترین بنایی که نماد سبک معماری باهاوس شد، ساختمان معماری مدرسه باهاوس در شهر دسائو است که توسط شخص والتر گروپیوس، بنیان­گذار و اولین مدیر باهاوس طراحی شد. اگرچه اعضای باهاوس از سال 1919 در کارهای معماری چون ساخت و ساز محله­ های اداری، آموزشی و مسکونی در دسائو که توسط گروپیوس طراحی شده بود، شرکت داشتند، اما بخش معماری که محور برنامه گروپیوس در تاسیس این مدرسه منحصر به فرد بود در سال 1927 تاسیس شد. شهر دسائو تامین مالی پروژه و تهیه زمین ساختمان را به­ عهده گرفت و نقشه ­های معماری بنا در دفتر خصوصی گروپیوس تهیه شد. این مدرسه اگرچه با همکاری اساتید و معماران باهاوس تکمیل شد اما طراحی دکوراسیون­ های داخلی آن توسط دانش آموزان و هنرجویان مدرسه باهاوس در کارگاه­ های آن انجام شد. 

نمای شیشه‌­ای در معماری مدرسه باهاوس

نمای شیشه‌­ای در معماری مدرسه باهاوس

طرح نمای شیشه­ای بر روی اسکلت فولادی که به­عنوان عنصری شاخص در معماری مدرسه باهاوس به­کار رفته ایده­ای بود که گروپیوس در سال 1911 قبل از جنگ جهانی اول در ساخت کارخانه فاگوس آلمان نیز آن را اجرا کرده بود. پوسته شیشه ­ای به ­دلیل اسکلت فولادی باریک خود، حتی در گوشه ­های بنا چرخیده و به­ طور پیوسته باقی می­ماند. در بال کارگاه، نمای شیشه ­ای امکان مشاهده سازه فولادی باربر و عملکرد داخلی فضا را فراهم می­کند. طرح نمای شیشه ­ای از نظر بصری باعث ایجاد شفافیت می‌شود.

عملکرد فضاهای مدرسه باهاوس
معماری بال‌­های مختلف مدرسه باهاوس

معماری بال‌­های مختلف مدرسه باهاوس

گروپیوس بخش­های مختلف ساختمان را متفاوت اما در عین حال به ­طور پیوسته طراحی و اجرا کرد. این بنا از سه بال مستطیلی در سه زاویه متفاوت تشکیل شده که یکی با فاصله بیشتر از دو تای دیگر قرار دارد و هر بال­ عملکرد مخصوص خود را دارد. این سه مستطیل توسط یک بال در وسط به هم متصل شده است.­ گروپیوس بال­ها را نامتقارن و فاقد نمای مرکزی ساخت، به ­طوریکه تنها با حرکت در اطراف ساختمان می­توان به شکل کلی مجموعه پی­برد.

رنگ در معماری مدرسه باهاوس

عملکرد فضاهای مدرسه باهاوس

فضاهای اصلی معماری مدرسه باهاوس در سه بال اصلی با کاربری­های زیر تعریف شده بودند؛

  • ساختمان یا بال شیشه­ای کارگاه در سه طبقه
  • ساختمان یا بال هنرستان در سه طبقه
  • ساختمان یا بال خوابگاه در پنج طبقه

بال کارگاه و هنرستان به­وسیله یک بال دو طبقه در وسط به هم متصل شده که کاربری اداری داشت و دفتر خصوصی گروپیوس تا سال 1928 در این قسمت قرار داشت. بال کارگاه و ساختمان خوابگاه نیز توسط یک ساختمان یک طبقه به هم متصل شده که به منطقه جشن معروف بود و فضاهای سالن آمفی تاتر و غذاخوری در آن قرار داشت. 

ساختمان خوابگاه، دانشجویان و استادان را در 28 آپارتمان که هر کدام 20 متر مربع مساحت داشتند، در خود جای داده بود. این مرتفع­ترین ساختمان مجموعه در پنج طبقه برای اجرای عقیده گروپیوس مبنی بر قرارگرفتن اساتید و هنرجویان در کنار هم ایجاد شد. گروپیوس عقیده داشت همانقدر که آرامش و رفاه اساتید مهم است، احترام و راحتی دانش آموزان نیز بااهمیت است و دانش آموزان در این صورت می­توانند با انگیزه­ای بیشتر در مسیر اهداف بالاتری قدم بردارند. 

مطلب مرتبط: رابطه بین فرم و عملکرد در معماری، تعریف معماران ایرانی چیست؟

رنگ در معماری مدرسه باهاوس

رنگ در معماری مدرسه باهاوس

اکثر نماهای ساختمان مجموعه باهاوس به رنگ سفید و در تناسب کامل با پنجره‌های شیشه‌ای تیره نما به­ کار رفته است. در فضای داخلی مدرسه باهاوس نیز عناصر باربر و غیرباربر با رنگ­های متفاوتی قرار گرفته ­اند. رنگ­های غالب مورد استفاده در ساختمان­ های سبک باهاوس سفید، خاکستری، سیاه و بژ است.

تاثیر مدرسه باهاوس در سبک آموزش

اکسسوری و مبلمان­ مدرسه باهاوس

اکسسوری ­ها و مبلمان طراحی شده در باهاوس با استقبال خوبی در سراسر اروپا مواجه شد، این موفقیت مدیون تفکرات موسسان مدرسه بود. درواقع کارگاه­ها و آتلیه­های باهاوس شبیه به آزمایشگاه­ های ساخت پیش­نمونه برای تولیدات انبوه بودند. بسیاری از آثار طراحان مبلمان داخلی باهاوس مثل میز، صندلی و وسایل روشنایی مورد توجه صاحبان صنایع قرارگرفته و در کارخانه­ ها تولید انبوه ­شدند. طبق اندیشه ­های باهاوس این محصولات دارای عملکرد، خلوص و سادگی بودند و به­دلیل تولید انبوه، ارزانی مهم‌ترین شاخصه‌ آن­ها بود. یکی از شناخته شده ­ترین نمادهای طراحی باهاوس، صندلی کنسول است. این صندلی که توسط شخصی به نام برویر طراحی شده بود، از لوله ­های فولادی دوچرخه او الهام گرفته و در آخر به تولید اولین صندلی فلزی سبک وزن منجر شد. یکی دیگر از طرح­ های موفق باهاوس طراحی چراغ رومیزی نمادین، کار آنی آلبرز اولین دانش ­آموز دختر کارگاه فلزی این مدرسه بود.

تاریخچه معماری مدرسه باهاوس

تاریخچه معماری مدرسه باهاوس

مدرسه معماری و هنرهای کاربردی باهاوس از سال 1919 به مدت 14 سال در کشور آلمان، در سه شهر وایمار (سال­های 1919 تا 1925)، دسائو و تا سال 1933 در برلین فعالیت داشت، در آخر نیز به دستور نازی­ ها تعطیل شد. در طول جنگ جهانی دوم ساختمان باهاوس بمباران شد و پس از جنگ موقتا تعمیر شد. سازمان میراث جهانی یونسکو سال 1972 در اقدامی کارگاه ­ها و ساختمان مدرسه باهاوس در شهرهای وایمار و دسائو را به­ عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند. پس از آن برای اولین بار اقدامات بازسازی گسترده ­ای روی بنا انجام شده و در سال 2006 بازسازی آن تکمیل شد. پس از بازسازی بار دیگر ساختمان باهاوس به مرکزی پر جنب و جوش به­ منظور طراحی، تحقیق و آموزش تبدیل شد و به بنیاد باهاوس دسائو که در سال 1994 تاسیس شده یود، اختصاص داده شد. امروز هم مدرسه باهاوس در شهر دسائو که روزی آرزوی هر معمار و صنعت­گری تحصیل در آن بود، به موزه تبدیل شده و امکان بازدید عمومی دارد.

اکسسوری و مبلمان­ مدرسه باهاوس

تاثیر مدرسه باهاوس در سبک آموزش

در مدرسه باهاوس اساتید هنرجویان را طوری تربیت می­کردند تا از طراحی هر چیزی که فاقد عملکرد باشد، پرهیز کرده و همه طراحی­ها مطابق با اصول ابتدایی معماری انجام ­شود، بدون آنکه از آثار گذشتگان الگوبرداری شود. برنامه آموزشی مدرسه باهاوس شامل یک دوره کارآموزی بود که گذراندن آن برای همه اجباری بود، قبل از پذیرش در کارگاه‌ها دانش­آموزان باید یک دوره مقدماتی شش ماهه را می­گذراندند که توسط یوهانس ایتتن، جوزف آلبرز و لازلو موهولی­ناگی تدریس می‌شد. کارگاه‌ها نیز که شامل کارگاه­های نجاری، فلز، سفال‌گری، تولید شیشه‌های رنگی، نقاشی دیواری، بافندگی، گرافیک، تایپوگرافی و طراحی صحنه بودند، معمولا توسط دو استاد که یکی هنرمندی که تاکید بر فرم داشت و دیگری صنعتگری که بر تکنیک­ها و فرآیندهای فنی تاکید داشت، تدریس می­شد. و سرانجام پس از سه سال آموزش کارگاهی، دانش­آموزان مدرک کاردانی دریافت می­کردند. مدرسه باهاوس هنرمندان برجسته قرن بیستم را در میان اعضای هیئت علمی خود داشت.

باهاوس

و در آخر

از ویژگی­های شاخص معماری مدرسه باهاوس که در قرن بیستم تبدیل به یک سبک جهانی شد و سبکی مدرن تلقی می­شود، می­توان به خلوص و سادگی، دوری از تزیینات تجملی، کاربردی بودن، استفاده از طرح­های هندسی، خطوط ساده و پیوستگی در هنر و صنعت اشاره کرد. باهاوس برای استفاده روزانه مردم عادی و نه ثروتمندان دست به طراحی­ های ماندگاری در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی زد. شما هم اگر مایل به استفاده از ویژگی­های سبک معماری مدرسه باهاوس در معماری ساختمان یا دکوراسیون داخلی خود هستید می­توانید با متخصصین و اهالی فن چیدانه در تماس باشید و از آن­ها مشاوره بگیرید.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: نرگس مهردادیان   |عضو تحریریه مجله چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه