Chidaneh.com placeholder image

کاور مناسب مبل؛ پیراهنی زیبا بر تن مبلمان شما!

به قلم: مژگان احمدی

مبلمان کانون دکوراسیون خانه است و نگهداری از آن مساله‌ای است که صاحب‌خانه‌ها معمولا از آن غافل می‌شوند. چقدر از مبلمان خود محافظت می‌کنید؟ انتظار دارید مبلمان شما چند سال به شما و اهالی خانه خدمت کند بدون این که از کیفیت بیفتد یا ظاهر آن دستخوش تغییر شود؟ چه راه‌های محافظتی برای حفظ زیبایی و دوام مبلمان خانه خود دارید؟ مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که قبل از این که مبلمان شما خط و خش ببیند یا رنگ و لعاب آن از بین برود باید فکری به حال آن کنید و از صدمات احتمالی که ممکن است به آن وارد شود پیشگیری کنید. استفاده از کاور مناسب مبل باعث می‌شود حتی پس از چندین سال مبل شما زیبایی بصری روز اول را داشته باشد. گروه تولیدی پیراهن مبل باتیست با سابقه‌ای درخشان در تولید کاور پارچه‌ای و ژلاتینی مبلمان در بیان این مقاله ما را همراهی خواهند کرد. اما سوال این است: چه کاوری با جنس و سبک مبلمان شما سازگار است؟ کاور پارچه‌ای بهتر است یا ژلاتینی؟ به طور کلی یک کاور مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ این‌ها سوالاتی است که در این مطلب به آن پاسخ می‌دهیم، پس این مقاله را تا انتها بخوانید.

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

سرویس خواب بالسا

کاور مبل چیست؟

شاید تصوری که از کاور مناسب مبل دارید پارچه‌های ملحفه‌مانند بزرگ و سفید باشد که مادربزرگهای ما برای نگهداری از مبلمان خود از آن‌ها استفاده می‌کردند. اما اگر این روزها در بازار بگردید کاورهایی را پیدا می‌کنید که به زیبایی بر تن مبلمان شما می‌نشینند و گاهی پارچه و ظاهر آن‌ها حتی از روکش مبلمان شما نیز خاص‌تر و زیباتر است. بنابراین دیگر کاور مبل یک ابزار کاربردی نیست، بلکه می‌تواند المانی دکوراتیو و تزئینی برای چیدمان خانه شما به حساب بیاید.

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

انواع کاور مناسب مبل؛ مزایا و معایب

در دنیای امروز که مبل‌ها حضور جدی‌تری در منزل ما دارند بهتر است ما هم به استفاده از یک کاور مناسب برای مبلمان خانه جدی‌تر فکر کنیم. شاید فکر کنید که کاور جلوه مبلمان را از او سلب می‌کند و ظاهر ناخوشایندی به دکوراسیون می‌دهد. این تصور شاید دو دهه قبل برای مبلمان خانه‌ها صدق می‌کرد اما امروزه کاورها در بازار دارای تنوع و مرغوبیت بالایی هستند، به طوری که بدون شک می‌توانید هم کیفیت مبلمان خود را حفظ کنید و هم ظاهر آن را به نمایش بگذارید. از نظر متریال روکش‌های مبل به دو دسته پارچه‌ای و ژلاتینی تقسیم می‌شوند که شما می‌توانید با در نظر گرفتن نوع مبلمان و سلیقه شخصی خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنید. ما در ادامه به معرفی مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم تا بتوانید با دید بازتری تصمیم بگیرید.

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

کاور ژلاتینی

جنس رویه ژلی یا ژلاتینی پلیمر PVC است که بسیار شفاف و منعطف بوده و سیمای مبلمان را هم نمی‌پوشاند. اهمیت کاور ژلاتینی در خانه‌هایی مشخص می‌شود که کودک دارند و دائما این نگرانی وجود دارد که شیطنت کودک باعث شود روی مبل جوهر بریزد، لکه چربی غذا ایجاد شود و یا مایعات، پارچه مبل را خیس کنند و مبلمان بو بگیرد. با کاور ژلاتینی دیگر نگران این دست مشکلات نباشید زیرا آلودگی از روکش ژله‌ای عبور نمی‌کند و به مبلمان شما نمی‌رسد. همچنین این نوع کاور اجازه ورود گرد و غبار را نمی‌دهد و شما را از دردسر تمیزکاری مداوم خلاص خواهد کرد.

کاور ژلاتینی ضدخش است و این ویژگی برای محافظت از مبلمان چوبی بسیار عالی به نظر می‌آید، زیرا لبه‌های چوب همیشه در معرض خراشیده شدن و از بین رفتن است. ضمن این که پلیمر PVC به کار رفته در آن کاملا غیرسمی است و خطری شما و افراد خانواده را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: کاور مبل ژلاتینی؛ بخریم یا نه؟

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

اگر روی مبلتان کاور ژلاتینی بکشید، زمانی که از روی مبل بلند می‌شوید به سرعت چروک‌های آن باز شده، صاف و شفاف می‌شود و برخلاف کاور پارچه‌ای دیگر نیاز به اتو کردن ندارد.

پارچه مبل معمولا مواد آلرژی‌زا را جذب می‌کند، مثل شوره سر یا موی بدن حیوانات. کاور ژلاتینی بالاخص در بین خانواده‌هایی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند طرفداران زیادی دارد، زیرا این نوع رویه از ورود مواد حساسیت‌زا به بدنه مبلمان جلوگیری کرده و شما را از نظافت مداوم مبل راحت خواهد کرد. از دیگر مزایای روکش ژلاتینی وزن سبک و کمجا بودن آن است. تصور کنید دوست ندارید هنگام پذیرایی از مهمانان روی مبلتان کاور ژله‌ای باشد. در این صورت می‌توانید خیلی راحت آن را از روی مبلمان بردارید، تا کنید و داخل کشو یا کمد قرار بدهید.

اما اگر بخواهیم درمورد معایب کاور ژله‌ای صحبت کنیم باید این را بدانید که این رویه ممکن است در هوای گرم تعرق کند، البته این موضوع کاملا به جنس و مرغوبیت پلاستیک به‌کاررفته بستگی دارد اما بهرحال این مساله‌ای است که بعضی از مردم از آن گله می‌کنند. ضمن این که احساس راحتی که درمورد کاورهای پارچه‌ای دارید مطمئنا در کاور ژلاتینی پلاستیکی نخواهید داشت.

کاور پارچه‌ای

بزرگترین حسن کاور‌های پارچه‌ای این است که نسبت به کاور ژلاتینی صدمه کمتری می‌بینند و در برابر شستشو و استفاده زیاد مقاوم‌ترند. اما متاسفانه در برابر جوهر خودکار، خیسی مایعات و مواد حساسیت‌آور آسیب‌پذیرند و ممکن است برحسب شرایط شما نگهبان خوبی برای مبلتان نباشند، هرچند مزیت‌های خود را نیز دارند.

بیشتر بخوانید: کاور مبل پارچه‌ای؛ از مبلمان سلطنتی تا صندلی ناهارخوری!

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

چه کاوری برای چه مبلی مناسب است؟

شاید مبل خود را تازه خریده و به خانه آورده‌اید، و یا بر روی زیبایی و حفظ کیفیت آن‌ها حساس باشید، در هر صورت حتما دوست ندارید که مبلمان خانه شما یک دست مبلمان نو باشد با ظاهر کهنه و رنگ و رو رفته! شاید از خودتان بپرسید برای سبک مبلمان شما چه پیراهنی مناسبتر است و حفاظت بهتری به مبل‌های ما خواهد داد؟ ما به شما پاسخ می‌دهیم:

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

کاور مناسب مبل سلطنتی

مبل‌های سلطنتی به دلیل این که تشریفاتی و ابزارخورده هستند و معمولا پارچه‌های گران‌قیمتی در تولید آن‌ها به کار می‌رود و برای مهمانان رسمی و ویژه استفاده می‌شوند، ضروری است که همیشه سالم و مرتب باشد. زیرا گران بودن این نوع مبلمان باعث می‌شود هزینه‌های تعمیر و تعویض پارچه آن‌ها نیز زیاد باشد. به علت زیبایی پارچه و چوب‌های حکاکی‌شده مبلمان سلطنتی، این نوع مبل نباید با کاور پوشانده شود تا جذابیت آن به چشم بیاید، بنابراین برای پوشاندن آن‌ها از کاورهای بی‌رنگ و شفاف استفاده کنید. این کاورها چون دقیقا هم‌اندازه مبلمان شما دوخته می‌شوند باعث بزرگتر و حجیم‌تر جلوه دادن آن نخواهند شد.

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

کاور مناسب مبل راحتی و مدرن

معمولا پارچه مبلمان راحتی زود خراب می‌شود و بر اثر نشستن زیاد تغییر شکل داده و از رنگ و رو می‌رود. برای این نوع مبلمان از کاور پارچه‌ای استفاده کنید. مبلمان مدرن با کاورهای پارچه‌ای به شکل مناسبتری زینت داده می‌شوند و دکوراسیون شما را تکمیل می‌کنند. می‌توانید پارچه کاور را متناسب و هماهنگ با رنگ مبلتان انتخاب کنید تا ظاهر آن چشم‌نوازتر به نظر بیاید. هرچند شما هیچ محدودیتی در انتخاب طرح و شکل پارچه کاور ندارید اما بهتر است به سراغ پارچه‌های مرغوب‌تر و بادوام‌تر بروید تا پس از چند بار شستشو ظاهر اولیه خود را از دست ندهند. البته بعضی‌ها دوست دارند که نمای مبل راحتی‌شان را حفظ کنند و روی آن را نپوشانند، در این صورت کاور ژله‌ای گزینه خوبی برای این دسته از افراد است.

بیشتر بخوانید: کاور مبل ال؛ پارچه‌ای بهتره یا ژله‌ای؟

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

پیراهن مبل باتیست
دوخت روکش و کاور انواع مبل
پیراهن مبل باتیست

نکات خرید کاور مناسب مبل

برای اینکه در زمینه پیراهن مبلمان منزل خود بهترین انتخاب را داشته باشید بهتر است نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر از کاور پارچه‌ای استفاده می‌کنید خوب است که به هارمونی طرح و رنگ فضا هم دقت داشته باشید. پارچه مناسب برای کاور مبل باید با طرح و رنگ فرش، پرده‌ها، رنگ دیوارها و لوازم منزل شما تناسب داشته باشد، در غیر این صورت مانند یک وصله ناجور در دکوراسیون شما جلوه خواهد کرد، برای شما تنها مانند یک المان کاربردی خواهد بود و وجهه زیبای خود را به نمایش نخواهد گذاشت.
  • شما نمی‌توانید از هر نوع کاوری برای مبلمان خانه استفاده کنید، مثلا ممکن است در خانه مبلمان سلطنتی با لبه‌های کارشده و یا مبلمان استیل با گوشه‌های تیز داشته باشید. در این صورت بهتر است درمورد پاره شدن کاور پارچه‌ای ریسک نکنید و کاور ژلاتینی را انتخاب کنید. در عوض برای مبلمان مدرن و اسپورت کاور پارچه‌ای گزینه مناسبتری است.
  • کاوری که انتخاب می‌کنید نباید سر و لیز باشد، زیرا نشستن شما را مختل می‌کند و حس راحتی و امنیت را از شما و مهمانانتان می‌گیرد.
  • اگر اهل این هستید که در هنگام مهمانی کاور را از روی مبلتان بردارید خوب است که به منظور سهولت در نحوه استفاده، از کاورهای زیپ‌دار استفاده کنید.
  • اگر زمان کافی ندارید و سرتان شلوغ است، خرید اینترنتی کاور مبل هم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته اگر بخواهید از یک مجموعه معتبر کاور تهیه کنید مطمئنا کادر آن مجموعه به خانه شما مراجعه می‌کنند، اندازه‌های مبل شما را به دقت یادداشت می‌کنند و کاوری کاملا متناسب با بدنه مبل به شما تحویل خواهند داد.

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

پیراهن مبل باتیست
انواع کاور مبل راحتی و سلطنتی
پیراهن مبل باتیست

حرف آخر

کاور مناسب مبل چیزی فراتر از یک پیراهن است، ممکن است یک لکه کوچک تمام زیبایی مبلمان شما را زیر سوال ببرد، بخصوص اگر رنگ مبلمان شما روشن باشد این معضل برایتان بزرگتر جلوه می‌کند. پس به همان اندازه که برای انتخاب طرح و مدل مبلمان خود در هنگام خرید وسواس به خرج می‌دهید، در پی روش‌های نگهداری و محافظت از آن نیز باشید. انتخاب یک کاور مناسب مبل می‌تواند باعث شود طول عمر مفید مبلمان شما افزایش بیابد و دیگر نیاز نباشد هنگام استفاده از آن محتاط باشید و به خود و اعضای خانواده خود سخت بگیرید. کارگاه باتیست با 18سال سابقه برای انجام کاورهای پارچه‌ای و ژلاتینی، بدون جابجایی مبل درتمام نقاط تهران و حومه و به همراه ارسال رایگان همراه با 10درصد تخفیف خدمات مناسبی را به شما ارائه می‌دهند. همچنین الگوبرداری حرفه‌ای و دوخت کاورها توسط کادری مجرب این امکان را به شما می‌دهد که با خیال راحت از زیبایی مبلمان خود حفاظت کنید. برای تماشای نمونه‌کارها و سفارش محصول می‌توانید به صفحه پیراهن مبل باتیست سر بزنید.

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه