Chidaneh.com placeholder image

قبل و بعد طراحی حیاط؛ چشم‌انداز همیشه سبز ویلا را اینجا ببینید!

به قلم: مهشید بختیاری

محوطه‌سازی ویلا می‌تواند با دریایی از ایده‌های خلاقانه همراه باشد. دست مهندس معمار برای جلوه بخشیدن به فضای بیرونی ویلا باز است و می‌تواند با یک طراحی هنرمندانه مناظر دلچسبی را برای صاحبان ویلا خلق کند. اگر قصد ویلاسازی دارید و یا می‌خواهید ظاهر حیاط ویلای خود را سر و سامان بدهید قبل از هرچیز باید بدانید چقدر بودجه در اختیار دارید؟ قرار است چه مصالحی را به کار برده و از چه سبک معماری پیروی کنید؟ در این مقاله می‌خواهیم با ملاحظه قبل و بعد طراحی حیاط یک ویلا، نکات محوطه‌سازی را با هم بررسی کنیم. تیم فنی و اجرایی دکوباغ در بیان این مقاله ما را همراهی خواهند کرد، پس شما هم این مطلب را از دست ندهید.

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

تابلو فرش ریحان

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

انتخاب سبک معماری 

این که حیاط ویلای خود را به سبک سنتی و ایرانی دیزاین کنید و یا در دکوراسیون خارجی ویلا از شیوه مدرن بهره بگیرید کاملا بسته به سلیقه و ذوق و پسند شما دارد. حتی می‌توانید با دخل و تصرف در سبک‌های مختلف آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید و منظره‌ای چشمگیر و دیدنی به وجود بیاورید. البته ترکیب سبک‌های معماری نیاز به تخصص و ایده‌پردازی‌های علمی دارد، نتیجه کار شما باید به یک محوطه‌سازی کاربردی، بااصالت و چشم‌نواز ختم شود و از لحاظ فنی و مهندسی بی‌نقص باشد. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم تا با استفاده از آن بتوانید حیاط ویلای خود را به شکلی ایده‌آل و منحصربفرد دیزاین کنید:

قرینه‌سازی

پروژه‌ای که امروز به همراه هم بررسی می‌کنیم نمونه‌ای از محوطه‌سازی ویلا به سبک مدرن و مینیمال است. فاکتوری که در طراحی اکثر ویلاهای امروزی می‌بینیم میل معمار به قرینه‌سازی است. البته تقارن کامل آیتم‌ها در ویلاهای مدرن کمتر به چشم می‌خورد اما به این علت که ذهن ناخودآگاه بیننده تقارن را سمبلی از نظم و عدم آشفتگی می‌داند، پرهیز کامل از فضاهای متقارن معمولا توصیه نمی‌شود حتی در سبک معماری مدرن و معاصر! به طور مثال همانگونه که قبل و بعد طراحی حیاط را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید باغچه‌بندی‌ها، گلکاری و کاشت گیاهان به شکلی متوازن انجام شده و معمار تا حدی به شیوه قرینه‌سازی وفادار بوده است.

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

معجزه نورپردازی

شاید تصور کنید که نورپردازی فقط برای محیط داخلی ویلا کاربردی است اما معجزه نور را فقط در مواقع شب، هنگامی که محوطه ویلا با دیوارهای بلند و ساختمان احاطه شده و حسابی تاریک است لمس خواهید کرد، به خصوص اگر در گوشه و کنار حیاط باغچه داشته و درخت و درختچه کاشته باشید این فضای خوفناک تکمیل می‌شود و دیگر نمی‌توانید به راحتی در حیاط ویلا قدم بردارید. یک نورپردازی ایده‌آل علاوه بر شکیل کردن ظاهر بیرونی ویلا هنگام شب و تاریکی، می‌تواند المان‌هایی که در حیاط ایجاد کرده‌اید را پررنگ‌تر و موکدتر نشان بدهد.

طراحی کف حیاط ویلا

دیزاین کف محوطه در زیباسازی فضا بسیار مهم است و به عنوان عملی مقدماتی و ابتدایی در دستور کار طراحان قرار می‌گیرد. مصالحی که برای پوشاندن کف حیاط استفاده می‌شود باید مقاوم، مستحکم و در عین حال اقتصادی باشند و نصب و نگهداری از آن نیز راحت باشد. کف ویلا دائما در معرض تردد است و اگر در پوشش آن از متریال بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده شود خیلی زود آسیب می‌بیند و صاحب ویلا را به دردسر تعمیر و تعویض و کفسازی مجدد می‌اندازد.

همانطور که قبل و بعد طراحی حیاط را مشاهده می‌کنید کف حیاط ویلا با شن و سنگریزه تزئین شده است. سنگریزه‌ها حاصل خرد شدن سنگ‌هایی با ابعاد بزرگتر هستند و کفسازی با شن و سنگریزه باعث پوشانده شدن ناهمواری‌ها و ایجاد کفی یکدست و همگن خواهد شد. سنگریزه‌ها اصولا در حاشیه‌ها و کناره موزاییک‌ها، آجرها و قطعات بتنی استفاده می‌شوند.

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

ایجاد فضای سبز

انتخاب نوع گیاهانی که برای کشت در حیاط انتخاب می‌کنید امری بسیار تخصصی است. گیاهان حیاط باید با توجه به موقعیت ویلا، عادات و رفتارهای گیاه و همچنین لایف‌استایل صاحب ویلا انتخاب شوند، به عنوان مثال اگر صاحب ویلا نمی‌تواند زمان زیادی را برای رسیدگی به فضای سبز خود صرف کند بهتر است از گیاهانی سرسخت و مقاوم استفاده کنیم. مکان‌یابی کاشت گیاه نیز مساله مهمی است. مثلا برخی از گل‌‍ها با نور صبحگاهی راحتترند و بهتر است آن‌ها را جوری بکارید که طلوع آفتاب از سمت شرق به راحتی آن‌ها را تغذیه کند. همانطور که در قبل و بعد طراحی حیاط ویلا مشاهده کردید گیاهان در این ویلا در باغچه‌های حاشیه‌ای حیاط و دورتادور فضای تجمعی تعبیه شده‌اند. نکته حائز اهمیت در این پروژه استفاده از منظر همیشه سبز است، به‌طوری که چهار فصل سال فضای ویلا سبز و پرطراوت به نظر بیاید.

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

محوطه‌سازی ویلا چگونه است؟ قبل و بعد طراحی حیاط را ببینید!

محوطه‌سازی ویلا یعنی عناصر و المان‌های مختلف به طرزی حرفه‌ای و هنرمندانه‌ای در کنار هم چیده شوند تا فضای بیرونی ویلا چشمگیر و دلفریب به نظر بیاید. درحقیقت سرمایه‌گذاری برای دیزاین حیاط ویلا از لحاظ اقتصادی نیز امری موجه است. اگر حیاط شما شکیل و خاص باشد و در نگاه اول مهمانان و افراد تازه‌وارد را سورپرایز کند در واقع به عنوان برگ برنده فروش ویلای شما محسوب خواهد شد. 

موضوعی که در شکل‌دهی به فضای بیرونی ویلا باید به آن توجه کنید ایجاد یک محیط دنج و صمیمی برای دورهمی و گپ و گفت‌های دوستانه است. مطمئنا یکی از مقاصد مهم محوطه‌سازی این است که افرادی این چشم‌انداز و هوای مطبوع را تماشا کنند و از آن لذت ببرند! درواقع تمام زحماتی که برای دیزاین بیرونی ویلای خود کشیده‌اید به خاطر این است که حیاط شما دیده شود و مورد استقبال قرار بگیرد. بنابراین باید فضایی گرم و دوستانه فراهم کنید و در این شرایط چه چیزی بهتر از یک فضای تجمعی مدرن و امروزی؟ همانطور که در تصاویر زیر قبل و بعد طراحی حیاط را مشاهده می‌کنید با ایده ایجاد اختلاف ارتفاع یک فضای نشیمن بزرگ در مرکز حیاط طراحی شده و در کنار آن فضای باربیکیو قرار گرفته است تا این دورهمی جذابتر و خوشمزه‌تر برگزار شود! متریال مصرفی در این فضا مقاوم با اقلیم منطقه و دارای تنوع کمی است، زیرا سبک مدرن و مینیمال سادگی را می‌پسندد و از گوناگونی مصالح و المان‌ها دوری می‌کند.

اگر دقت کنید می‌بینید که فضای ویلا کاملا سبز و کاربردی بوده و از آیتم‌های غیرضروری مانند آبنما صرفنظر شده است، همین مساله باعث شده تا هزینه تمام‌شده پروژه اقتصادی‌تر باشد و ویلا عملکردی‌تر طراحی شود.

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

دکوباغ
قبل و بعد طراحی محوطه دماوند
دکوباغ

حرف پایانی

آن چیزی که حیاط یک ویلا را دیدنی و منحصربفرد می‌کند مساحت و متراژ بالای آن نیست، بلکه نوع طراحی و دکوراسیون آن است که حیاط را برای شما به مکانی ایده‌آل برای ریلکس کردن و لذت بردن از هوای آزاد تبدیل خواهد کرد. شاید تمام آپشن‌هایی که در هر ویلایی تعبیه می‌شود را در آپارتمان‌های مدرن و امروزی و شهری هم پیدا کنید، اما مسلما حیاط خانه ویلایی همان گمشده بزرگ هر خانه آپارتمانی است. پس نوع دیزاین و تزئینات و امکانات وجود در حیاط ویلا بسیار مهم و تاثیرگذار است و می‌تواند مهمانان را مسحور خود کند. 

در این مقاله درمورد طراحی محوطه یک ویلای مدرن در دماوند صحبت کردیم و قبل و بعد طراحی حیاط ویلا را از زوایای مختلف به شما نشان دادیم. اگر به دنبال مجموعه‌ای کارکشته و حرفه‌ای هستید تا محوطه‌سازی ویلای خود را به آن بسپارید ما یکی از بهترین اهالی فن چیدانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مهندسین زبده گروه فنی و اجرایی دکوباغ قادرند تا شما را قدم به قدم به ویلای رویایی‌تان نزدیک کنند. 

«نمونه‌کارهای این مجموعه را می‌توانید در صفحه پروفایل دکوباغ مشاهده کنید.»

مطالب پیشنهادی چیدانه به شما:

 

 

نویسنده: مهشید بختیاری

عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه