Chidaneh.com placeholder image

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن چیست؟

به قلم: مژگان احمدی

رنگ کردن دیوار‌های خانه از مقرون‌ به صرفه‌ترین و سریع‌ترین راه‌های تر‌ و تازه کردن خانه و نوسازی آن می‌باشد. امروزه انواع رنگ‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند که موجب شده انتخاب نوع مناسب رنگ برای دیوارهای خانه بسیار گیج‌کننده و چالش‌برانگیز شده و افراد را سردرگم کند. نوع و کیفیت رنگ، بسیار بر زیبایی ظاهری خانه تاثیرگذار بوده و باید هوشمندانه انتخاب شود. رنگ‌های اکریلیک و رنگ روغن دو نوع رایج رنگ در بازار هستند. ما می‌توانیم با‌ دانستن ویژگی‌ها و خصوصیات هر نوع رنگ، مناسب‌ترین نوع را با توجه به نیازهای موجود برای خانه‌ی خود انتخاب کنیم. هر کدام از رنگ‌ها معایب و مزایای خود را دارند. با دانستن تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن  قادر خواهیم بود که بهترین تصمیم را بگیریم

فرق رنگ اکریلیک و رنگ روغن

رنگ اکریلیک و رنگ روغن چه فرقی باهم دارند؟

  • رنگ اکریلیک از رنگ‌دانه‌هایی تشکیل شده که در امولسیونِ پلیمرِ رزینِ اکریلیک، نرم‌کننده، روغن سیلیکون، کَف‌زُدا، تثبیت‌کننده و یا صابون فلزی معلق هستند.
  • رنگ روغن از رنگ دانه‌هایی تشکیل شده که در روغنِ خشک شونده (که معمولا روغن کتان می‌باشد) معلق هستند. ویسکوسیته‌ یا گِران‌رَوی رنگ ممکن است به کمک حلال‌هایی مانند تِرِبانتین و یا الکل سفید، تعدیل شده و برای افزایش براقی و جلا، به آن وِرنی افزوده شود.

همین تفاوت های ساختاری رنگ اکریلیک و رنگ روغن موجب به ایجاد ویژگی های مختلفی در این دو رنگ شده که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

سرویس خواب بالسا

 

تفاوت پاک‌کردن رنگ اکریلیک و روغن پس از خشک‌شدن

  • پاک‌کردن رنگ اکرلیک پس از خشک شدن‌ آسان‌تر از پاک‌کردن انواع دیگر رنگ است. چرا که محلول در آب می‌باشد.
  • رنگ روغن پس از خشک شدن، بسیار سخت و محکم شده و از بین بردن آن بسیار دشوار شده و نیازمند مواد شیمیایی می‌باشد. باید دقت کرد تا هنگام رنگ‌کردن دیوار، رنگ بر روی لباس، کف، مبلمان و … نپاشد.

اگر حین رنگ کردن دیوارها لباستان رنگی شد می‌توانید در چیدانه راه‌ چاره‌‌ی پاک کردن رنگ از روی لباس را بخوانید.

 

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن از نظر زمانِ خشک شدن 

  • رنگ اکرلیک بسیار سریع خشک می‌شود. در صورت اشتباه و تاخیر امکان تغییر و اصلاح رنگ اکرلیک وجود ندارد. بهتر است قلم‌مو‌ها و دیگر ابزار در کمتر از هر ده دقیقه شسته شده و تمیز شوند. با اضافه کردن جلا، ژل‌های نرم و تأخیردهنده‌ها می‌توان زمان خشک شدن رنگ اکرلیک را کاهش داد.
  • رنگ روغن نسبت به دیگر انواع رنگ آهسته‌تر خشک می‌شود و چیزی حدود بیست و چهار ساعت برای خشک شدن آن زمان لازم است. بنابراین شما می‌توانید رنگ‌کردن را متوقف کنید و روز بعد دوباره از همان جایی که توقف کردید به کار ادامه دهید.
تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن

رنگ اکریلیک برای فضاهای بزرگ بهتر است یا روغن؟

  • به علت سرعت بالای خشک شدن رنگ اکریلیک، رنگ‌کردن دیوارهای بزرگ با رنگ‌‌ اکریلیک دشوار بوده و این رنگ تنها مناسب رنگ کردن فضاهای کوچکتر بوده و مناسب رنگ‌کردن فضاهای وسیع نمی‌باشد.
  • رنگ روغن به علت آهسته‌تر خشک شدن، مناسب رنگ کردن فضاهای وسیع و بزرگ می‌باشد.

 

تفاوت رنگ اکریلیک و روغن از نظر ترکیب شدن با دیگر رنگ‌ها

  • به علت خشک شدن سریع رنگ اکریلیک، رنگ‌ها به خوبی با هم ترکیب نمی‌شود. اما می‌توان هنگام رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک، یک سطل آب به همراه داشت و حین کار بر روی دیوار آب‌پاشی کرد تا رنگ‌ها بهتر با هم ترکیب شوند.
  • رنگ‌های روغن با توجه به زمان طولانی مورد نیاز برای خشک‌شدن، به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.
تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن

رنگ اکریلیک و روغن چقدر در برابر تغییرات دمایی مقاوم‌اند؟

  • رنگ اکریلیک، بر پایه‌ی مواد شیمیایی پلیمری ساخته شده. بنابراین در برابر تغییر دما بسیار انعطاف‌پذیر بوده و خاصیت کشسانی بالایی دارد. در هوای گرم با دمای بالا منبسط و در هوای سرد با دمای پایین منقبض می‌شود. پس امکان تَرَک خوردن و پوسته پوسته شدن رنگ‌ اکریلیک نسبت به دیگر رنگ‌ها کمتر می‌باشد.
  • رنگ روغن در برابر انقباض و انبساط‌‌های ناشی از سرد و گرم شدن هوا انعطاف‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین امکان تَرَک خوردن آن با تغییر دما نسبت به رنگ اکریلیک بیشتر است.

در صورت به وجود آمدن ترک بر روی دیوار در چیدانه با راه‌حل‌های از بین بردن ترک دیوار آشنا شوید.

 

تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن از نظر ماندگاری و دوام

  • دوام و ماندگاری رنگ اکریلیک نسبت به دیگر رنگ‌هایی که بر پایه‌ی آب هستند، بیشتر بوده اما نسبت به رنگ روغن کمتر است.
  • رنگ روغن نسبت به دیگر انواع رنگ‌ها پایدار‌تر و ماندگار‌تر می‌باشد. به همین علت می‌توان از رنگ روغن برای رنگ کردن محل‌هایی که پرکاربردتر بوده و در معرض رفت و آمد و تماس بیشتری هستند مانند کابینت‌ها، مبلمان، چهارچوب های درب و پنجره و … استفاده کرد.
تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن

تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن از نظر ثبات رنگ

  • رنگ اکریلیک در برابر نور خورشید و تابش آفتاب دارای رنگ ثابت بوده و زرد نمی‌شود. به سادگی تغییر رنگ نداده و سال‌های سال به رنگ اولیه‌ی خود باقی می‌ماند.
  • با توجه به نوع روغن به‌ کار رفته در رنگ روغن ممکن است که کمی ته‌رنگ زرد داشته باشد. همچنین بر‌خلاف رنگ‌ اکریلیک، به مرور زمان و به تدریج تغییر رنگ می‌دهد.

 

رنگ اکریلیک بوی بیشتری دارد یا رنگ روغن؟

  • رنگ اکریلیک بدون بو و غیر‌ سمی می‌باشد. اگر در فضای بسته بدون تهویه کار می‌کنید رنگ اکریلیک بهترین گزینه می‌باشد.
  • رنگ روغن سمی بوده و برای انسان مضر میباشد. بهتر است با آن تماس مستقیم نداشته باشیم. همچنین رنگ روغن بوی تند و شدیدی دارد که به سلامتی انسان آسیب می‌رساند. بهتر است زمان رنگ کردن دیوار، تهویه‌‌ی مناسب در فضا ایجاد شده و پنجره‌ها باز شوند تا هوا جریان داشته باشد.

در صورت استفاده از رنگ روغن راجع به راه‌حل های از بین بردن بوی رنگ در خانه در سایت چیدانه بیشتر بخوانیم.

تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن

تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن از نظر مات و براق بودن

  • رنگ اکریلیک نسبت به دیگر انواع رنگ، مات‌تر و غیر‌براق‌تر می‌باشد.
  • رنگ روغن نسبت به دیگر انواع رنگ، براق‌تر و درخشان‌تر می باشد. همچنین رنگ‌دانه‌های بیشتری داشته. پس رنگ آن غنی‌تر و قوی‌تر، درخشان‌تر و سرزنده‌تر می‌باشد.

 

تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن از نظر نرمی و خشونت 

  • رنگ اکریلیک از دیگر انواع رنگ خشن تر می‌باشد. بنابراین باید دقت کرد تا نقش و رد قلم‌مو و یا دیگر ابزار رنگ‌آمیزی بر روی دیوار نیفتد.
  • رنگ روغن بسیار نرم می‌باشد. بنابراین نقش قلم‌مو و یا دیگر ابزار رنگ‌آمیزی بر روی دیوار نخواهد افتاد.

 

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک از نظر قیمت

رنگ اکریلیک مقرون به صرفه بوده و از رنگ‌روغن ارزان‌تر می‌باشد. در مورد عوامل موثر در تعیین قیمت رنگ ساختمان بیشتر بخوانیم.

مقایسه رنگ اکرلیک و رنگ روغن

جدول مقایسه‌ی رنگ اکریلیک و رنگ روغن در یک نگاه

کلام آخر

انتخاب نوع رنگ مناسب برای پروژه می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان شما و همچنین افزایش زیبایی فضا شود.باید برای این کار، تمامی نیازهای پروژه و مشخصات رنگ‌ها را در نظر گرفته و با هم تطابق دهید. 

در مطلب بالا ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های رنگ اکریلیک و رنگ روغن را شرح دادیم. برای اینکه بیشتر راجع به مزایا و معایب دیگر انواع رنگ‌ها و همچنین انواع رنگ‌های جدید ساختمانی بدانید در چیدانه بخوانید. امیدواریم که به کمک این مطالب دانش لازم برای انتخاب رنگ مناسب را کسب کرده باشید. همچنین برای این کار می‌توانید از افراد متخصص در این امر کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

نویسنده محتوا: هستی شاپوری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ایلیا در تاریخ 22 آبان 1402
بسیار مفید بود ممنون

ثبت دیدگاه