Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه سریال «کلاه قرمزی»؛ اوج یک دکوراسیون ساده، باورپذیر و کودکانه

به قلم: مهشید بختیاری

دوباره به حال و هوای نوروز نزدیک شده‌ایم و مانند سال‌های پیش بیصبرانه در انتظار شاهکار ایرج طهماسب یعنی سریال «کلاه قرمزی» هستیم، بخصوص ما بزرگترها که بخش قابل توجهی از کودکی خود را مقابل تلویزیون گذراندیم! در حقیقت کاراکتر کلاه قرمزی و پسرخاله برای ما حس و حالی نوستالژیک و خاطره‌انگیز دارد و یکجورهایی شاید ما را به دنیای شیرین کودکی پرتاب می‌کند. زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی طی سال‌های گذشته سعی کرده‌اند با رونمایی از عروسک‌های جدید که هرکدام از آن‌ها شخصیتی خاص و منحصربفرد دارند این مجموعه نمایشی را از دام تکرار و یکنواختی برهانند و قصه‌های جالب و جدید برای کودکان و بزرگترها بیافرینند. در این مطلب نحوه چیدمان و دکوراسیون سریال «کلاه قرمزی» را با هم بررسی می‌کنیم.

درباره سریال «کلاه قرمزی»

تابحال چندین مجموعه و سریال با محوریت عروسک کلاه قرمزی ساخته شده است. شخصیت کلاه قرمزی که کودکی باهوش و بازیگوش است در قلب‌های زیادی نفوذ کرده و حدود سه دهه است که در تمامی نسل‌های جامعه طرفداران فراوانی دارد. این عروسک به دست مرضیه برومند طراحی و ساخته شده و تمامی فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی از آن محبوب و پرفروش بوده‌اند.

چوب و هنر

خلاصه سریال «کلاه قرمزی»

سریال «کلاه قرمزی» داستان زندگی چندین عروسک است که همگی در خانه آقای مجری (ایرج طهماسب) زندگی می‌کنند و هرکدام از آن‌ها خلق و خو و خصوصیات و قلق خاص خودشان را دارند. مثلا شخصیت پسرخاله کودکی متین، جدی و مبادی آداب است که در زندگی سختی‌های بسیاری کشیده و اتفاقات بالغانه زیادی را تجربه کرده است. دیبی دیوبچه‌ای است که با والدین خود در زیرزمین زندگی می‌کرده اما به دلیل اتمام آب‌های زیرزمینی به سطح زمین آمد و به جمع کلاه قرمزی و دوستانش پیوست، او همه واقعیت‌ها را برعکس می‌گوید و نویسنده سریال از این ایده‌پردازی برای بیان بسیاری از معضل‌های اجتماعی به طرز جالبی بهره برده است، و یا مثلا فامیل دور شخصیت دیگر مجموعه است که کاراکتری صریح، منتقد و دوست‌داشتنی دارد که در همه فصل‌های سریال حضور داشته و فلسفه‌بافی‌های بامزه آن باعث شده است تا بتواند خیلی زود با مخاطبان ارتباطی نزدیک برقرار کند. درواقع اگر ادعا کنیم که مجموعه «کلاه قرمزی» طی این سالها تبدیل به پدیده‌ای فرهنگی شده و برای مطرح کردن نقدهای اجتماعی و گاها سیاسی بستری مناسب را فراهم می‌کند پربیراه نگفته‌ایم.

عوامل سریال «کلاه قرمزی»

کارگردان

  • ایرج طهماسب

نویسنده

  • ایرج طهماسب – حمید جبلی

مجری

  • ایرج طهماسب

صداپیشگان

  • حمید جبلی
  • محمدرضا هدایتی
  • بهادر مالکی
  • محمد بحرانی
  • کاظم سیاحی
  • علی سرابی
  • احسان کرمی
  • هوتن شکیبا

طراحی صحنه سریال «کلاه قرمزی»

سریال اساسا برای کودکان ساخته شده است، هرچند این مجموعه نمایشی آنقدر جذاب و دیدنی است که بیشتر مخاطبان آن را بزرگترها تشکیل می‌دهند، اما دکوراسیونی بسیار ساده و کم‌جزئیات دارد. یعنی شخصیت‌های قصه فی‌نفسه آنقدر شیرین هستند که نیازی به صحنه‌پردازی‌های سنگین و تشریفاتی ندارد. لوکیشن‌ها به خودی خود باورپذیر هستند و بر دنیای ساده و کودکانه بچه‌ها تاکید می‌کنند. به طور کلی سریال «کلاه قرمزی» سه دکور دارد، منزلی که داستان‌های سریال در آنجا اتفاق می‌افتد، اتاق خوابی که شب‌ها در آن برای بچه‌ها قصه می‌گویند و حیاطی که به تازگی به مجموعه اضافه شده است.

شاید اولین چیزی که در دکوراسیون سریال کلاه قرمزی نظرمان را جلب می‌کند استفاده از رنگ‌های شاد و سرزنده است. رنگ‌ها نفوذ عجیبی بر روحیات کودکان دارند، در حقیقت کودکان به رنگ‌ها بیشتر از اشکال دل می‌بندند و در برابر رنگ‌های کدر و تیره احساس خستگی زودرس و کرختی به آن‌ها دست می‌دهد. حتما خودتان هم تجربه کرده‌اید که با پوشیدن لباس‌های شاد و رنگ‌های روشن هم خودتان باانرژی و پرنشاط می‌شوید و هم اطرافیانتان. این تاثیرات نوسانی درمورد کودکان بیشتر از ما بزرگترها صدق می‌کند و طراح صحنه سریال به خوبی می‌داند که کودکان در برخورد با وقایع کمتر از تجزیه و تحلیل‌های منطقی استفاده می‌کنند و ارتباطات روحی آن‌ها با محیط اطرافشان بیشتر کلامی و دیداری است. همچنین استفاده از رنگ‌های سرد و گرم در کنار هم به منظور تعادل بخشیدن به تصاویر بصری از دیگر ویژگی‌های مثبت این صحنه‌پردازی است.

پنجره و نور نقشی مهم را در این دکوراسیون ساده ایفا می‌کنند. در هر بخش از خانه اعم از پذیرایی و آشپزخانه تعدادی پنجره می‌بینیم که نور و روشنی را به خانه دعوت می‌کنند. همچنین چیدن یک مبلمان راحتی ساده هم به کار عروسک‌گردانان سهولت بخشیده و هم رنگ و لعاب چشمگیری به فضای خانه هدیه کرده است.

آشپزخانه لوکیشن محبوب این سریال است، زیرا شخصیت‌های آن بسیار بازیگوش و شکمو هستند و اغلب توسط آقای مجری در آشپزخانه دستگیر می‌شوند! از ابتدای سریال تا به امروز دکوراسیون آشپزخانه بارها تغییر کرده است اما چند المان در همه آن‌ها مشترک است. به عنوان مثال در همه چیدمان‌ها هیچ وسیله اضافی و تجملاتی به چشم نمی‌خورد و هرچه که هست وسایل کارآمد و بدردبخور هستند، صحنه خالی از خرت و پرت غیرضروری است و تمام دکورهای موجود برای آشپزخانه دارای اپن هستند تا عروسک‌گردانان در پشت آن به راحتی فعالیت کنند.

استفاده از اکسسوری‌های ساده خصوصیت دیگر مجموعه کلاه قرمزی است، مثلا آقای مجری سعی کرده است تا در جای‌جای خانه خود از گل و گلدان استفاده کند تا هم شور و نشاط و انرژی را در فضای خانه به جریان بیندازد و هم به نوعی به کودکان نحوه نگهداری و رسیدگی به گیاهان را آموزش بدهد. تاثیر روان‌شناختی رنگ سبز بر روی آرامش و تعادل خلق و خو و حالات روحی کودکان فوق‌العاده است، این رنگ شعار حیات و زندگی است و در رنگ‌آمیزی بخش‌هایی از رنگ‌آمیزی دکوراسیون نیز از آن استفاده شده است.

اتاق خواب شخصیت‌های سریال کلاه قرمزی معمولا شلوغ و به هم ریخته است. هرکدام از عروسک‌ها به سمت و سوی دلخواه خود خوابیده‌اند، وضعیتی آشفته دارند و مانند اغلب کودکان در برابر خوابیدن و استراحت مقاومت می‌کنند. این اتاق خواب با یک کتابخانه به همراه یک میز مطالعه تزئین شده است. استفاده از کتابخانه در بسیاری از بخش‌های خانه و تاکید بر اهمیت مدرسه و رسیدگی به درس و مشق توسط آقای مجری با هدف ترویج معرفت و دانش در نسل جدید و فرار از جهالت و تنبلی طراحی شده است. او به کودکان می‌آموزد که تنها علم و آگاهی نجات‌دهنده است و این موضوع را در سکانس‌های سریال و به بهانه‌های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان می‌کند.

جالب است بدانید که ایرج طهماسب به عنوان کارگردان سریال هرگز اجازه نداد تا از پشت صحنه این مجموعه فیلمبرداری شود، زیرا معتقد بود اگر بچه‌ها پشت صحنه را ببینند رویایشان خراب می‌شود و دیگر نمی‌توانند زنده بودن عروسک‌ها را باور کنند.

 

 

پیشنهادات چیدانه به شما:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه