Chidaneh.com placeholder image

10 مزیت کاغذ دیواری الیاف طبیعی؛ دوستدار محبوب طبیعت

به قلم: فهیمه مصدرالامور

امروزه کاغذدیواری‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از انواع کاغذ دیواری، یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین کاغذدیواری‌ها؛ دیوارپوش الیاف طبیعی است که تمام ویژگی‌های مثبت یک کاغذدیواری را دارد. کاربرد کاغذدیواری الیاف طبیعی از آن جهت اهمیت دارد که این کاغذدیواری منحصر به فرد و جذاب؛ دوستدار طبیعت بوده و از طرح کاغذ دیواری طبیعی و رنگ طبیعی نیز برخوردار است. همچنین این کاغذ دیواری ساده و شیک به کاغذ دیواری نانوون نیز معروف است. به گفته محققان در ساخت کاغذ دیواری الیاف طبیعی از چوب درخت فنلاندی و الیاف طبیعی استفاده می‌شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد این دیوارپوش در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید.

 انواع کاغذ دیواری

 انواع کاغذ دیواری

این روزها انواع کاغذ دیواری ساده و شیک، دارای جنس‌های متفاوتی هستند و پیشرفت در کیفیت کاغذ دیواری‌ها چشم‌گیر شده است. به نظر می‌رسد که کاغذ دیواری‌ها از نظر جزییات ساخت، طیف وسیعی دارند. انواع کاغذدیواری‌ها معمولا دارای دو لایه: (لایه زیرین و لایه رویی یا روکش) هستند اما بسته به نوع کاغذ دیواری جدید به صورت تک لایه و یا سه لایه هم در بازار مشاهده می‌شوند. قبل از بررسی کاغذ دیواری الیاف طبیعی؛ انواع کاغذ دیواری ساده و شیک از نظر جنس آن‌ها را در ادامه مقاله آورده‌ایم.

تابلو فرش ریحان
  • کاغذ دیواری الیاف طبیعی از جنس الیاف بافته نشده یا نانوون  (Non-woven)
  • کاغذ دیواری pvc با روکش وینیل
  • کاغذ دیواری از جنس پارچه
  • کاغذدیواری از جنس کاغذ
  • کاغذ دیواری نانو
  • کاغذدیواری بافت‌دار (مخملی)
  • کاغذ دیواری از جنس الیاف نساجی
  • کاغذدیواری از جنس فلز
  • کاغذ دیواری از جنس مواد طبیعی
  • کاغذدیواری سه بعدی
کاغذ دیواری الیاف طبیعی

مواد سازنده کاغذ دیواری الیاف طبیعی چیست؟

خوب است بدانید در تولید کاغذدیواری الیاف طبیعی از الیاف فیبری سلولزی در لایه زیرین آن استفاده می‌شود. همچنین برای مقاومت و دوام بیشتر به آن اکرلیک اضافه می‌کنند. مساله جالب توجه اینکه فنلاند از جمله کشورهایی است که دارای جنگل‌های بسیاری بوده و جنس چوب آن بسیار مرغوب است. به همین جهت از چوب فنلاندی در ساختار کاغذ دیواری با الیاف طبیعی استفاده می‌شود. دلیل اصلی سهولت در تمیز کردن دیوارپوش الیاف طبیعی هم ترکیب فیبرها و الیاف طبیعی و مصنوعی در تولید آن است. کاغذ دیواری الیاف طبیعی از نوعی دیوارپوش آنتی باکتریال نیز ساخته شده که مانع رشد قارچ و کپک بر سطح آن می‌شود و بنابراین به راحتی با یک دستمال مرطوب و شوینده مناسب قابل تمیز شدن است.

پیشنهاد مطلب مرتبط: نگهداری از کاغذ دیواری، با این ترفند همیشه نو می‌مونند!

کاغذ دیواری نانوون دوستدار محیط زیست

کاغذ دیواری الیاف طبیعی دوستدار محیط زیست

امروزه با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده اغلب چیزها شیمیایی است؛ محصولات و مواد طبیعی کیمیاست. به این ترتیب کاغذدیواری الیاف طبیعی برای افرادی که دغدغه حفاظت از محیط زیست را دارند؛ گزینه بسیار مناسبی است. لازم به یادآوری است که دیوارپوش الیاف طبیعی همانطور که از اسمش پیداست، کاملا ارگانیک و قابل بازگشت به طبیعت بوده و به عنوان یک عنصر دکوراتیو دوستدار محیط زیست(Eco friendly) به دکوراسیون داخلی منزل طراوت و تازگی خاصی می‌بخشد.

مزایای کاغذ دیواری الیاف طبیعی
ویژگی کاغذ دیواری الیاف طبیعی

ویژگی‌ها و مزایای کاغذ دیواری الیاف طبیعی (نانوون)

از مهم‌ترین مزایای انواع کاغذ دیواری با الیاف طبیعی موارد زیر بین تمام متخصصان انواع کاغذ دیواری مشترک است:

  1. کاغذدیواری الیاف طبیعی ضد آب و قابل شستشو است.
  2. دیوارپوش الیاف طبیعی یا نانوون معمولا تغییر رنگ نمی‌دهد و ماندگاری مناسبی دارند.
  3. کاغذ دیواری با الیاف طبیعی مناسب برای طرفداران محیط زیست بوده و سازگار با طبیعت است.
  4. از مزایای شگفت انگیز کاغذدیواری الیاف طبیعی اینکه به طور کامل قابلیت بازیافت دارد.
  5. کاغذ دیواری الیاف ضد خش بوده و پاره نمی‌شود. این مدل دیوارپوش الیاف طبیعی یا نانوون دچار ساییدگی نیز نخواهد شد.
  6. به دلیل ضد حساسیت بودن، دیوارپوش نانوون یا کاغذ دیواری الیاف طبیعی، انتخاب مناسبی است برای کودکان، افراد سالمند و افرادی که حساسیت یا آلرژی دارند.
  7. کاغذدیواری جدید نانوون خوشبختانه در مقایسه با کاغذ دیواری pvc با روکش وینیل، تاثیرات منفی برای سلامتی انسان ندارد.
  8. از خصوصیت کاربردی دیگر این نوع کاغذدیواری الیاف طبیعی این است که گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کنند؛ این مزیت باعث می‌شود تا نیاز به تمیز کردن کاغذ دیواری به حداقل برسد.
  9. دیوارپوش الیاف طبیعی فضای دلنشینی را در محیط‌های مختلف برایتان به ارمغان می‌آورد، طوری که شما احساس حضور در طبیعت را درک می‌کنید.
  10. سِت کردن کاغذ دیواری الیاف طبیعی با کف پوش، مبل، کاشی، سقف و اکسسوری‌های دیگر خانه به سادگی امکان پذیر است.
کاغذ دیواری الیاف طبیعی درر دکوراسیون داخلی پذیرایی
کاغذ دیواری نانوون اتاق خواب
کاغذ دیواری الیاف طبیعی برای اتاق کودک

دکوراسیونی دلپذیر با کاغذ دیواری الیاف طبیعی

کاغذ دیواری الیاف طبیعی و بافته نشده یا  کاغذ دیواری نانوون(Non-woven)؛ از جمله باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین انوع کاغذ دیواری است که در خانه‌های مدرن امروزی کاربرد بسیاری دارد.

از بارزترین ویژگی کاغذ دیواری نانوون می‌توانیم به ضد آب بودن و قابلیت شستشوی آن اشاره کنیم. علاوه بر این کاغذ دیواری مدرن الیاف، بخار آب را به خود جذب نمی‌کند، به همین دلیل در طراحی دیوار سرویس بهداشتی و آشپزخانه هم از آن استفاده می‌شود.

همانطور که در مزایای کاغذ دیواری الیاف بیان کردیم؛ از ویژگی‌های منحصر به فرد کاغذدیواری الیاف طبیعی، ضدآب و ضد حساسیت بودن، عایق نور و گرما، عدم نفوذپذیری هوا و سازگاری آن با طبیعت است که این موارد کاربرد کاغذ دیواری نانوون را به خوبی روشن می‌سازد. این ویژگی‌ها به طبع این محصول را برای انواع کاغذ دیواری اتاق خواب مناسب خواهند کرد. نکته جذاب در رابطه با این نوع کاغذدیواری الیاف طبیعی این است که تکه‌های بسیار نازک چوب و برگ به کار رفته در الیاف آن وجود دارد که یادآور طبیعت است و به همین علت فضای خاطره‌انگیز و زیبایی را در محیط تداعی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت کاغذدیواری الیاف طبیعی و در نتیجه کاربرد آن در دکوراسیون؛ استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، پارگی، تغییر رنگ و خراش است. بر این اساس برای کاغذ دیواری اتاق خواب از این نوع کاغذ دیواری ساده استفاده می‌شود. کاغذ دیواری الیاف طبیعی در انواع کاغذ دیواری برای پذیرایی نیز مناسب است. جالب است بدانید کاغذ دیواری نانوون به دلیل الیاف به کار رفته در آن هیچ حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نمی‌کند و این مزیت باعث شده تا این کاغذ دیواری جدید را بتوان در طراحی اتاق کودک نیز به کار برد.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع دیوارپوش قابل شستشو

نصب کاغذ دیواری الیاف طبیعی

دیوارپوش الیاف طبیعی علاوه بر نصب آسان؛ قابلیت جدا شدن از دیوار در زمان تغییر دکوراسیون، بدون آنکه آسیبی ببیند را هم دارد. معمولا برای نصب این دیوارپوش نانوون نیاز به متخصص و افراد حرفه‌ای نیست. اندازه کاغذ دیواری اتاق خواب الیاف طبیعی ثابت است و بعد از نصب در اثر کش آمدن تغییری نمی‌کند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این کاغذ دیواری نانوون اینکه بعد از نصب هیچ شیار و درزی بین آن دیده نمی‌شود و در نتیجه شاهد سطحی صاف، هموار و یکدست خواهیم بود. کاغذدیواری الیاف طبیعی را می‌توان به کمک چسب به دیوار و یا کاغذدیواری نصب کرد.

کاغذ دیواری آجری برجسته الیاف طبیعی
کاغذ دیواری برجسته الیاف طبیعی مدرن و لوکس
کاغذ دیواری الیاف طبیعی چوبی و برجسته
کاغذ دیواری طوسی نانوون
کاغذ دیواری طوسی
کاغذ دیواری فلزی

کاغذ دیواری الیاف طبیعی: مدل کاغذ دیواری برجسته

از انواع طرح کاغذدیواری الیاف طبیعی می‌توانیم کاغذ دیواری طرح چوب، کاغذ دیواری طرح آجر، کاغذ دیواری طوسی و کاغذ دیواری برجسته را نام ببریم. به مدلی از انواع کاغذ دیواری مدرن که دارای سطح صاف و مسطح نباشند و خطوط و نقوش آن به طور مرتب و بر طبق اصول خاصی غیرمسطح شده باشند، کاغذ دیواری برجسته می‌گویند. کاغذ دیواری الیاف طبیعی از نظر جنس یکی از انواع کاغذ دیواری برجسته به حساب می‌آید که گاهی برای ایجاد این خطوط و نقوش برجسته روی آن از انواع الیاف طبیعی، مخملی، انواع سنگ‌ها و یا اکلیل‌های براق و رنگی استفاده می‌شود. درواقع کاغذ دیواری‌های برجسته با جنس‌های مختلف الیافی، مخمل، pvc  و ابریشم طراحی می‌شوند و دارای طرح کاغذ دیواری زیبا و جذابی می‌باشند. کاغذهای دیواری برجسته و مجلل، جزء کارهای دست ساز و گران قیمت است که برای خانه‌های زینتی و لوکس و مدرن به کار می‌روند.

قیمت کاغذ دیواری در طراحی داخلی

قیمت کاغذ دیواری با الیاف طبیعی

این نوع از کاغذ دیواری مانند کاغذ دیواری‌های دیگر دارای قیمت‌های متفاوتی در بازار هستند. در عین حال همانطور که گفتیم قیمت کاغذ دیواری با الیاف طبیعی گران‌تر از قیمت انواع کاغذ دیواری است. ولی کیفیت، زیبایی و دوستدار محیط زیست بودن این دیوارپوش‌ها؛ باعث می‌شود تا از خرید خود پشیمان نباشید.

معایب کاغذ دیواری الیاف طبیعی

معایب کاغذ دیواری نانوون

  1. کاغذدیواری الیاف طبیعی به دلیل دست ساز بودن، معمولا قیمت گرانی به نسبت قیمت انواع کاغذ دیواری مدرن دارد. مواد گسترده ساختار کاغذ دیواری نانوون و کار سخت تولید تصاویر پس زمینه این مدل کاغذ دیواری نیز مزید بر علت گرانی آن‌هاست.
  2. توجه داشته باشید که بیشتر کاغذدیواری‌های الیاف طبیعی، بوهای مختلف را به راحتی به خود جذب می‌کنند، بنابراین کاغذ دیواری الیاف طبیعی برای آشپزخانه یا محیط‌هایی که تهویه نامناسب دارند توصیه نمی‌شود و این موضوع یکی دیگر از معایب کاغذ دیواری نانوون را آشکار می‌سازد.
  3. اگر در خانه خود حیوان خانگی دارید، بهتر است قبل از سفارش دیوارپوش الیاف، از این موضوع مطلع شوید که میزان مقاومت کاغذ دیواری مورد نظر شما چقدر است؟ و آیا این دیوارپوش الیاف طبیعی در مقابل چنگ انداختن حیوان خانگی هم ضد خش است یا نه؟!
  4. تمیز کردن کاغذ دیواری الیاف طبیعی در صورتی کمی سخت است که مواد خاصی در آن به کار رفته باشد. به بیانی دیگر کاغذدیواری الیاف قابلیت شستشو دارد ولی در مقایسه با دیگر انواع کاغذ دیواری ساده و شیک، ممکن است از مقاومت کمتر و قابلیت شستشو پایینی برخوردار باشد.
کاغذ دیواری نساجی

فرق کاغذ دیواری الیاف طبیعی با کاغذدیواری از جنس الیاف نساجی چیست؟

تفاوت کاغذ دیواری الیاف نساجی با کاغذدیواری الیاف طبیعی در محل قرارگیری الیاف فیبری سلولزی است. در کاغذ دیواری الیاف نساجی که از جنس الیاف نساجی تهیه شده، الیاف فیبری در لایه بالایی کاغذدیواری قرار می‌‌گیرند. اما در دیوارپوش الیاف طبیعی یا نانوون، الیاف فیبری سلولزی در لایه  پایینی قرار می‌گیرند. کاغذدیواری با الیاف نساجی نیز مانند کاغذ دیواری الیاف طبیعی دوست‌‌‌دار محیط زیست بوده و قابل بازیابی هستند.

کاغذ دیواری مواد طبیعی

تفاوت کاغذ دیواری الیاف طبیعی و کاغذدیواری از جنس مواد طبیعی

در تولید کاغذ دیواری مواد طبیعی از مواد طبیعی همچون: گیاهان، برگ‌ها و چوب پنبه‌ها استفاده می‌شود که به دلیل هزینه بالا تولید این کاغذ دیواری‌ها مقرون به صرفه نیست. در مقایسه بین کاغذ دیواری الیاف طبیعی و کاغذ دیواری با مواد طبیعی، می‌توان گفت که الیاف طبیعی ماده تشکیل دهنده کاغذدیواری الیاف طبیعی یا نانوون است.

کاغذ دیواری الیاف طبیعی دوست طبیعت

سخن آخر

با مطالعه این مقاله از چیدانه به شناخت خوبی از کاغذ دیواری الیاف طبیعی خواهید رسید. ما در این مقاله سعی کردیم به بیان مزایا و معایب کاغذ دیواری نانوون و کاربرد دیوارپوش الیاف طبیعی و تفاوت آن با انواع دیگر کاغذ دیواری‌ها بپردازیم. شما هم اگر تصمیم خود را برای خرید کاغذدیواری الیاف طبیعی گرفته اید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. اگر در مسیر کسب اطلاع از خرید کاغذ دیواری ساده و شیک الیاف طبیعی سوالی دارید؛ کارشناسان ما در چیدانه پاسخگوی شما خواهند بود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه