Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون خانه یلدا علایی، معلم زبان محبوب اینستاگرام در ترکیه و تهران

به قلم: نادیا مهردادیان

این روزها گشت و گذار در دنیای مجازی و آشنا شدن با افراد مختلف از تفریحات همه‌ی ماست و افراد زیادی در اینستاگرام به عنوان اینفلوانسر فعالیت دارند که راه و روش زندگی‌شان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. یلدا علایی، معلم زبان محبوب اینستاگرام، یکی از این شخصیت‌های شناخته شده است که از همان سال‌های اولی که اینستاگرام فعالیت خود را شروع کرد، مخاطبان زیادی را جذب و با خود همراه کرده است. اگر از دنبال کننده‌های یلدا علایی در اینستاگرام هستید، با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا بیشتر با او و همسرش مجتبی و سبک زندگی‌ این زوج جوان آشنا شوید.

خانه زیبای معلم زبان محبوب اینستاگرام

یلدا علایی کیست؟

یلدا علایی دختری اهل مشهد، معلم زبان محبوبی است که در ابتدا به صورت حضوری در تهران و اکنون به صورت مجازی از ترکیه به تدریس زبان مشغول است و محل کار او در خانه است. به گفته‌ی خودش معلمی یکی از بهترین شغل‌های دنیاست چون همان‌ قدر که از فرد انرژی می‌گیرد به همان میزان به او انرژی می‌دهد! یلدا علایی در راه معلمی تلاش بسیاری داشته و شیوه‌های نوینی را در آموزش زبان راه اندازی کرده است. همسرش مجتبی نیز علاقه‌مند به موسیقی و نوازنده‌ی پیانو و گیتار است. 

تابلو فرش ریحان
فضای ناهارخوری در خانه یلدا علایی

زندگی مشترک یلدا علایی و همسرش مجتبی

این زوج 34 ساله با شش ماه اخلاف سنی، یازده سال است که با هم ازدواج کرده‌اند. یلدا و مجتبی 11 سال پیش توسط یک دوست مشترک آشنا شدند و بعد از یک رابطه‌ی لانگ دیستنس در سن 23 سالگی ازدواج کردند. این زوج جذاب 8 سال از این زندگی مشترک را در تهران گذرانده‌اند و از سال 1398 به ترکیه مهاجرت کرده و در استانبول ساکن هستند. 

میز کار یلدا علایی

یلدا علایی و همسرش به حقوق برابر در زندگی مشترک پای‌بند هستند و تمام کارها را باهم و یا با تقسیم وظیفه انجام می‌دهند. به گفته‌ی یلدا، مجتبی قبل از اینکه در مردانگی تزریق شده از جامعه تاثیر گیرد، یک انسان واقعی است و کاش می‌توانست روشنفکری را درس دهد.

نشیمن خانه یلدا علایی

در خاطرات یلدا آمده است که داشتن پیانو در لیست آرزوهاشون قرار داشته، به همین دلیل یک سال را حسابی کار و تلاش کردند تا بتوانند رنگی به زندگی و آرزوهایشان بزنند و حالا پیانو یک عضو اصلی در خانه‌ی این زوج است.

خانه دوبلکس یلدا علایی در ترکیه

علایق یلدا علایی و همسرش مجتبی

علاقه‌ی یلدا و مجتبی به کتاب‌ها در دکوراسیون منزلشان در تهران و ترکیه کاملا مشهود است. تمام سال‌های نوجوانی یلدا به نوشتن گذشت و مدام لای ورق‌های کتاب‌ها و مجلات گم بود. از نظر او اولین پله‌ی جادویی برای نوشتن، زیاد خواندن است؛ انگار کلمات، ارتباط آدم با دیگری را سُر می‌دهند توی یک سطح دیگر. 

خانه یلدا و مجتبی در ترکیه

علاقه‌ی یلدا به نوشتن باعث شد که او یک وبلاگ نویس باشد و از نظرش اهمیت وبلاگ‌ها توی ثبت لحظه‌ها برای تاریخ است. درحال حاضر نیز به فکر راه انداختن یک مجله‌ی کوچک است؛ به صورتیکه یک بخش رایگان در سایت ایجاد کرده و مقاله‌های مهم در مورد موضوعاتی که انسان با آنها درگیر است را به همراه ترجمه در آنجا منتشر می‌کند. 

میز شطرنج یلدا علایی

از دیگر علاقه‌مندی‌های او موسیقی، سفر، لذت بردن از باران و هوای تازه، عکاسی، فیلم، بازی شطرنج، مدیریت زمان و از همه جالب‌تر تغییر دکوراسیون است. او می‌گوید هیچ چیز جذاب‌تر از تغییر دکوراسیون نیست، حالا این دکور میتواند مربوط به ذهن باشد یا مربوط به خانه‌ی یک انسان!

تراس خانه یلدا علایی در ترکیه
پذیرایی خانه یلدا و مجتبی در ترکیه

تعریف خانه از نگاه یلدا علایی

چهار دیواری که درش ‌زندگی می‌کنید نقش خیلی مهم اما ناپیدایی در تصمیم‌ها و نوع تلاش‌هایتان ایفا می‌کند. قبلا حس می‌کردم در ‌خانه باید چیزهایی باشد که غیر از‌ ضروری بودن و زیبا بودن، حس امنیت را منتقل کند. قبل‌تر کتابخانه‌ها و قاب‌های روی دیوار این حس را برایم داشتند و بعدها حضور سازها. سپس گیاه‌ها این حس را به من می‌دادند و بعد آینه‌ای که توی هال زدیم. بعد‌تر اما دیدم به هر وسیله‌ای که نگاه می‌کنم این حس امنیت را به من می‌دهد و حالا فکر می‌کنم این ما هستیم که با روش زندگی‌ای که ‌انتخاب می‌کنیم، به وسایل اطراف‌مان روح می‌دهیم.

سرویس بهداشتی خانه یلدا و مجتبی

خانه برای یلدا یعنی نوع ارتباط بین آدم‌ها و خانه‌ی گرم خانه‌ای است که در آن صدای تلویزیون بلند نیست تا صدای آدم‌ها شنیده نشود. بلکه مکانی است که آدم‌ها در آن با هم حرف می‌زنند و اتفاق خوش حرف زدن همیشه برایشان تازه است. خانه جایی است که از آن شروع می‌شوی…

خانه زیبای یلدا علایی و مجتبی

دکوراسیون خانه‌ی یلدا علایی و همسرش در ترکیه

یلدا و مجتبی در خانه‌ای دوبلکس و زیبا در یک از محله‌های استانبول ساکن هستند. دکوراسیون خانه‌ی یلدا علایی و همسرش در ترکیه کاملا بر اساس سلیقه‌ی شخصی‌شان و سرشار از حس زندگی است. رنگ سبز رنگ اصلی این دکوراسیون زیبا حتی در اتاق خواب‌شان است و هنوز هم بعضی از وسایل خانه تهران‌شان مثل آینه با قاب چوبی، کتابخانه و سرویس خواب به چشم می‌خورد. 

رنگ سبز در خانه یلدا و مجتبی
بازسازی خانه یلدا و مجتبی
پلان خانه یلدا علایی در ترکیه

بازسازی خانه‌ی یلدا و مجتبی در ترکیه

یلدا علایی معتقد که هر کسی باید در دیزاین محیط زندگی‌اش از احساس شخصی خودش وام بگیرد. خیلی‌ها معتقدند که هر اتاقی به یک رنگ خاص احتیاج دارد ولی چیزی که او باور دارد این است که هر اتاقی به عشق، شور و شوق نیاز دارد. بهتر است اجازه دهید خانه‌تان نزدیک‌ترین تصویر به خود شما باشد. بر اساس همین نظریات یلدا و مجتبی کار بازسازی خانه‌ای که اخیرا در آن ساکن هستند را شروع کردند و اکنون در خانه‌ای کامل و با هویت روزگار می‌گذرانند. 

جزیره آشپزخانه در خانه یلدا

جزیره آشپزخانه برای یلدا نقش مهمی در گپ زدن دارد!

از نظر یلدا حضور جزیره در آشپزخانه خیلی مهم است چون می‌توانند همزمان که به کارهای معمولی و روزمره مشغولند، ساعت‌ها دورش بایستند و با هم و با مهمان‌هایشان حرف بزنند. آیا آدم‌ها در حالت ایستاده و نشسته متفاوت حرف می‌زنند؟

مهاجرت یلدا علایی به ترکیه
ویوی خانه یلدا و مجتبی

مهاجرت معلم زبان محبوب اینستاگرام به ترکیه

به گفته‌ی یلدا علایی تغییر یک پروسه است و درست شبیه خود زندگی پر از بالا و پایین است. تغییر سفری برای کشف است که همیشه هم لذت‌بخش نیست. دل کندن از شهر و ‌کشوری که درش بزرگ شده‌ای و رفتن به جایی که امید برای آینده‌ی بهتر داری آن هم آینده‌ای غیر قابل پیش بینی گاهی سخت است. اما هرکسی بر اساس نوع زندگی و تفکرات و خواسته‌هایش باید برای آینده‌اش تصمیم بگیرد و یلدا و مجتبی هم مهاجرت به ترکیه را انتخاب کردند. 

اتاق خواب یلدا و مجتبی
راهروی خانه یلدا و مجتبی
اثاثیه منزل یلدا و مجتبی

یلدا و مجتبی پس از مهاجرت به ترکیه در خانه‌ای آپارتمانی با منظره‌ای رو به شهر استانبول ساکن شدند. این زوج چون مایل بودند که از اسباب و اثاثیه منزلشان در تهران برای دکوراسیون این خانه هم استفاده کنند مجبور شدند به مدت دو هفته در خانه‌ای خالی به همراه دو گربه‌شان اما و کامیل زندگی کنند. سرانجام پس از دو هفته وسایلشان رسید و خانه‌ی آنها همانطور که در تصاویر منزل یلدا و مجتبی می‌بینید، هویت پیدا کرد. 

طراحی داخلی خانه یلدا و مجتبی
گیاهان در خانه یلدا علایی
تغییر دکوراسیون خانه یلدا و مجتبی

از آنجایی که یلدا به تغییر دکوراسیون علاقه‌مند است پس از مدتی دو کاناپه صورتی و سبز، جایگزین مبلمان قرمز رنگی که سال‌ها دکوراسیون خانه‌ی این زوج را تشکیل می‌داد شد. 

سرویس خواب یلدا و مجتبی
دکوراسیون داخلی خانه یلدا علایی

خانه‌ی زیبای یلدا علایی و همسرش مجتبی در تهران

یلدا و مجتبی پس از ازدواج بنا به دلایل زیادی پایتخت را برای زندگی رو انتخاب کردند و تنها مشکل یلدا دوری از خانواده‌اش بود. آنها به مدت 8 سال در خانه‌ای 70 متری و دنج در تهران زندگی کردند. آنها عاشق این خانه بودند و متراژ آن اصلا برایشان مهم نبود. از نظر آنها این خانه ‌جایی بود که از آن شروع‌ شدند، جایی که قلب‌شان درش می‌تپید و آرامش آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کردند. 

خانه یلدا علایی در تهران
خانه 70 متری یلدا علایی
آشپزخانه قرمز یلدا علایی

رنگ قرمز رنگ اصلی مبلمان، آشپزخانه و دکوراسیون این خانه بود که در کنار سبزی گیاهان حس سرزندگی را به وجود آورده بود.

سازهای مجتبی و یلدا
کتابخانه یلدا علایی

کتابخانه‌ها عنصر اصلی در دکوراسیون خانه

همانطور که در تصاویر خانه یلدا علایی و همسرش مجتبی مشخص است کتابخانه‌ها بخش زیادی از دکوراسیون خانه را به خود اختصاص داده‌اند و چیدمان خانه حول آنها می‌چرخد. از نظر یلدا همین که کتاب‌هایت دورت را گرفته باشند تنها نیستی، حتی اگر مدام از اول نخوانی‌شان باز میدانی همان جایی که بودند هستند. در زندگی به دنبال این هستی که این خصوصیت را در دوستانت پیدا کنی اما در آخر متوجه می‌شوی که دوستانت اینجا در کتابخانه‌ات ایستاده‌اند.

تابلوها در خانه یلدا و مجتبی

اهمیت تابلوها در دکوراسیون خانه‌ی یلدا علایی

از نظر یلدا مهم است که نگهبان‌های خانه‌ات چه کسانی باشند؛ دیوارها فقط از سرما و گرما محافظت نمیکنند بلکه مامن تنهایی و حس‌های بهم ریخته‌ات هستند. وقتی زیر آبشار نور در میان خانه مینشینی، بهتر است بدانی چه کسانی از روی دیوارها نگاهت می‌کنند.

گوشه دنج خانه یلدا و مجتبی
دیزاین داخلی خانه یلدا و مجتبی

تابلوهای روی دیوار خانه‌ی یلدا و مجتبی اثر دو نقاش به نام‌های همرشوآ و هولسو است که سال‌های بعد از جنگ نقاشی کشیده‌اند. هر دو نقاش به حضور زنان اهمیت داده و زن‌ها در قاب‌ها با لباس‌هایی بلند و اغلب سیاه در سکونی عجیب با اندوهی ماندگار، در انتظار به سر می‌برند. 

تلویزیون در خانه یلدا علایی

حذف تلویزیون از چیدمان نشیمن

در دکوراسیون نشیمن خانه‌ی تهران این زوج، تلویزیون جایی نداشت؛ چرا که از نظر آنها آلودگی صوتی برا شستن مغزها محسوب می‌شد. به همین دلیل تلویزیون را در اتاق خواب کتار تخت گذاشتند تا صبح‌ها که بیدار می‌شوند، فیلم زندگی‌شان را در صفحه‌ی تلویزیون پیش رو مشاهده کنند.

دکوراسیون خانه تهران یلدا علایی

کلام آخر

خانه باید به معنای واقعی، سنگر باشد و طوری باشد که هرجا که هستی دلت بتپد برای برگشتن به خانه. باید خلاصه‌ی خودت باشد در قالب اجسام. پس به دکوراسیون خانه و حسی که از آن دریافت می‌کنید اهمیت دهید، چراکه دکوراسیون خانه نشان دهنده‌ی شخصیت و حس درونی شماست…

"مجموعه مطالب خانه سلبریتی‌ها را در چیدانه دنبال کنید و از آنها ایده بگیرید.“

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه