Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «مطرب»: دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران

به قلم: مهشید بختیاری

شاید اگر بدانید که فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی که در سال 1398 به روی پرده سینماها رفت دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است، کنجکاو شوید تا درمورد آن بیشتر بدانید. این فیلم اثری کمدی و عاشقانه است و لوکیشن‌های آن در ایران و ترکیه انتخاب شده‌اند. جالب است بدانید که «مطرب» در سال اکران خود از لحاظ فروش هیچ رقیب جدی‌ای در برابر خود نداشت و توانست خیلی زود گیشه را قرق کند و مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند. امروز و در این مقاله تصمیم داریم با بررسی لوکیشن‌ها و دکوراسیون‌های انتخاب شده، درمورد صحنه‌پردازی این فیلم بیشتر با هم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مبلمان آل یاسین

درباره فیلم «مطرب»

فیلم مطرب مانند اکثر فیلم‌های طنزی که از دوره انقلاب و جریانات پیش از آن ساخته می‌شوند و برای بسیاری از ما احساسات نوستالژیک به همراه دارند سعی کرده است تا با طراحی صحنه و لباس به سبک قدیمی، فیلم را برای مخاطبی که هرگز آن دوران را به چشم ندیده باورپذیر کند، اما برای موفق بودن باید سیر داستانی فیلم هم باورپذیر و منطقی باشد، نقطه‌ای که این فیلم در آن آسیب‌پذیر و سردرگم است. وقتی پای فیلم می‌نشینیم نمی‌دانیم داریم یک طنز انتقادی می‌بینیم یا یک کمدی اجتماعی؟ زیرا «مطرب» در هردوی اینها کارش می‌لنگد. اما در هر صورت به ذائقه سینمای ایران خوش آمده است و شاید علت این باشد که سینمای ما در تولید آثار کمدی با ضعفی جدی روبرو است و به همین خاطر به آثار سطح پایین‌تر هم رضایت می‌دهد! نظر شما چیست؟

شیرآلات کسری

خلاصه فیلم «مطرب»

فیلم داستان زندگی خواننده‌ای کوچه بازاری به نام ابراهیم خوش‌لحن است که قبل از انقلاب تصمیم داشت معروف شود اما از بخت بد شهرت او مصادف می‌شود با وقوع انقلاب اسلامی ایران و این خواننده و هم‌صنفانش توسط جمهوری اسلامی دستگیر می‌شوند. ابراهیم پس از آزادی به زندگی عادی برمی‌گردد و به خواننده مجالس و مراسم‌ها تبدیل می‌شود. سپس برحسب یک اتفاق به بهانه هفته فرهنگی ایران برای اجرای کنسرت به همراه دختر و رفیق قدیمی‌اش راهی ترکیه می‌شود و با پیش آمدن ماجراهای مختلفی سرانجام به آرزوی دیرینه خود، یعنی اجرای روی سن در برابر صدها تماشاگر دست می‌یابد.

عوامل فیلم «مطرب»

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان

  • مصطفی کیایی

طراح صحنه

  • مهدی موسوی

بازیگران

  • پرویز پرستویی
  • الناز شاکردوست
  • محسن کیایی
  • مهران احمدی
  • عایشه‌گل جوشکن

خانه ابراهیم

از حق نگذریم! «مطرب» با همه ایراداتش از طراحی صحنه قابل قبولی برخوردار بود. متاسفانه یا خوشبختانه یکسری لوکیشن‌ها در سینمای ایران بسیار معروفند، یعنی زمانی که یک فیلم را می‌بینید به سرعت خانه آن را می‌شناسید زیرا فیلم‌های دیگری با همین حال و هوا در این ساختمان فیلمبرداری شده‌اند، خانه ابراهیم هم بر روی همین قاعده است. خانه آجری معروف این فیلم دکوراسیون داخلی سنتی و ایرانی دارد، شاخصه دکوراسیون خانه‌های ایرانی در دهه پنجاه و شصت چه المان‌هایی بودند؟

اولین چیزی که در خانه‌های ایرانی قدمتی چند ده ساله دارد فرش‌های قرمز و لاکی لچک و ترنج است. به این دلیل که قدیمی‌ها تمایل زیادی به معاشرت و رفت و آمد داشتند و یکی از بزرگترین تفریحات آن‌ها مهمانی‌ها و دورهمی‌های شبانه بود و هست، فرش لاکی به علت چرک‌تاب بودن می‌توانست برای یک خانواده پررفت و آمد بهترین گزینه باشد.

این خانواده همگی اهل موسیقی‌اند، ابراهیم که خود عاشق خوانندگی بوده و همه عمر رویای اجرای روی صحنه را در سر می‌پرورانده فرزندان خود را هم طوری بار آورده که با موسیقی اخت باشند و دکوراسیون منزل این خانواده خواننده و نوازنده، علاقه و تخصص خانوادگی آن‌ها را فریاد می‌زند به طوری که سازهای مختلف و قاب عکس‌های کوچک و بزرگ از خوانندگان و موزیسین‌های معروف روی همه در و دیوارهای خانه آویخته شده است و دکور خانه با رادیو، اسپیکرها و میکروفن‌های ریز و درشت تزئین شده است.

منزل ابراهیم حال و هوای خوبی دارد، یکجورهایی حس زنده شدن خاطرات پرنشاط کودکی را در اعماق ذهنمان زنده می‌کند. البته بخشی از شادابی ظاهری خانه به خاطر حضور گل و گیاه و گلدان‌های مختلف در گوشه و کنار خانه و حیاط است. تقریبا همه سوراخ سنبه‌های خانه با گل و گلدان دکور شده و آنجایی که جای گلدان نبوده هم قاب عکس‌هایی از گل و مناظر طبیعی آویزان است! این‌ها همه نشان می‌دهد که خانه را دختری سرزنده، جوان و پرشور اداره می‌کند.

خانه نازان

در نگاه اول به منزل این خواننده پولدار ترک‌زبان با خانه‌ای دوبلکس و بزرگ و مدرن مواجه می‌شویم. در سبک مردن بنا بر خلوتی و سادگی است و در حقیقت فرمول موفقیت مدرن بودن استفاده از لوازم ساده و مینیمال است. در این مدل دکوراسیون خبری از زرق و برق و شلوغی و خرت و پرت‌های ریز و درشت نیست، همه چیز در حالت ساده و بدون هیچ تجملات اضافی چیده شده است و تمرکز دکوراتور بر کاربردی بودن اشیاست.

در معماری‌های مدرن و جدید سقف اتاق و محیط خانه نسبتا بلند و مرتفع است، اشیای تزئینی در جای منطقی خود قرار گرفته‌اند و مانند سبک سنتی یا کلاسیک هر گوشه و کنار خانه پر از اسباب و وسیله نیست و فکر بیننده دائما درگیر پردازش اطلاعات بصری نخواهد بود. در خانه مدرن نازان موضوع نورپردازی و دکوراتیوهای نوری نقش پررنگی را ایفا کرده‌اند و ما شاهد لوسترهای سنگین و حجیم و پرنور و تشریفاتی نیستیم، چند چراغ سقفی و دیواری به همراه هالوژن‌های مخفی روشنایی خانه به این بزرگی را تامین کرده‌اند و این یکی از موضوعات موردتوجه در معماری نوظهور و مدرن دکوراسیون است. 

شاید فکر کنید پنجره‌ها و بازشوهای یک خانه تاثیر آنچنانی بر مدرن بودن آن ندارند، اما جالب است بدانید که هرچه سایز و اندازه پنجره‌ها رشد می‌کند فضا بیشتر به سمت مدرنیته بودن پیش می‌رود. مثلا یکی از شاخصه‌های ویلاها و خانه‌های مدرن که به دست معماران برتر دنیا طراحی می‌شوند طراحی پنجره‌های قدی و غول‌پیکر در نمای خانه است. به طوری که خیلی وقت‌ها طراحان به جای دیوار دور تا دور فضا را شیشه‌های بلند و سرتاسری تعبیه می‌کنند، چیزی که شاید در خیلی از فیلم‌های ایرانی و خارجی دیده باشید.

در خانه نازان بیشتر از رنگ‌های خنثی و بافت ساده استفاده شده و علاوه بر دیوارها و کفپوش خانه، مبلمان و پرده‌ها و کابینت و المان‌های بزرگ دیگر هم در تناژ خنثی انتخاب شده‌اند و رنگ‌های از این دست یکی از مشخصه‌های سبک دکوراسیون مدرن هستند.

در یک جمع‌بندی باید بگوییم که هرچند فیلم «مطرب» از جنبه فنی دارای نقص و کاستی‌های زیادی بود اما در زمینه طراحی و چیدمان صحنه و رعایت تناسب دکوراسیون خانه با حالات و روحیات ساکنین آن در حد قابل قبولی موفق عمل کرده است.

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه