Chidaneh.com placeholder image

اصول طراحی هایپر مارکت + تصاویر سوپرمارکت‌های شیک

به قلم: فهیمه مصدرالامور

در گذشته اغلب مردم برای خرید به فروشگاه‌های محلی مراجعه می‌کردند. با ظهور هایپرمارکت‌ها و استقبال گسترده مردم از این فرمت فروشگاهی، رفتار خرید مشتریان هم تغییر کرد به نحوی که با هر بار مراجعه به یک هایپرمارکت یا سوپرمارکت، خرید مربوط به یک دوره یک هفته‌ای یا یک ماهه خود را انجام می‌دهند. طراحی هایپر مارکت، علاوه بر ایجاد حس زیبایی شناسی، فضایی را به‌وجورد می‌آورد که مشتری با آسایش خاطر خرید کند و مجددا خواستار بازگشت به هایپر مارکت باشد. در این شوروم از چیدانه با اصول طراحی هایپر مارکت، ایده برای هایپر مارکت و نکاتی در دکوراسیون داخلی هایپر مارکت آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

اصول طراحی هایپر مارکت

امروزه رقابت زیادی در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها وجود دارد. گروه‌های تخصصی معماری و دکوراسیون هایپر مارکت، معمولا طراحی هایپر مارکت و دکوراسیون این فروشگاه‌ها را به عهده می‌گیرند. حتما می‌دانید که هایپرمارکت‌ها فروشگاه‌های وسیعی هستند که کالاهای متنوع زیادی در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

تابلو فرش ریحان

همینطور به دلیل وسعت و تنوع محصولی زیاد، به چیدمانی با ظرافت، زیبا و رنگ‌های مناسب نیاز دارند. این نکته در طراحی هایپر مارکت و تجهیزات فروشگاهی از نظر بصری حائز اهمیت است که رنگ‌های طراحی دکوراسیون هایپر مارکت باید متناسب با استراتژی برند و استاندارد‌های برند باشد. از اصول طراحی هایپر مارکت‌ها همین بس که دسترسی آسان برای مشتری به اجناس و کالاها باید به بهترین شکل ممکن باشد و این هدف از طریق ارتفاع دقیق چیدمان مناسب قفسه‌ها، طراحی متناسب و همچنین جذابیت فضا تکمیل می‌شود.

در حقیقت از یخچال‌های هایپر مارکت و فروشگاهی گرفته تا قفسه‌بندی فروشگاه، طراحی هایپر مارکت را ترتیب می‌دهند که با ترکیب رنگ‌آمیزی جذاب متناسب با برند شما، فروشگاهی بسیار جذاب و لوکس و مدرن مشاهده خواهیم کرد.

طراحی هایپر مارکت

از آنجا که طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاه مستلزم بهره‌گیری از علوم جدیدی مانند: طراحی صنعتی، طراحی داخلی دکوراسیون، گرافیک و معماری و همچنین رعایت ضوابط و استانداردهای طراحی هایپر مارکت در این حوزه است؛ لذا توجه به نکاتی همچون دسترسی راحت به کالا، دید وسیع و مناسب مشتری، امنیت مانند: (استفاده از دوربین‌های امنیتی در محل درست، استفاده از تجهیزات ایمنی مثل: تگ‌های ضدسرقت به‌خصوص برای بخش پوشاک)، افزودن اکسسوری و لوازم جانبی مانند: گارد ترولی در بخش صندوق فروشگاهی و غیره از این موارد هستند.

سادگی، شناخت ردیف‌های کالا، نظافت و نظم قفسه‌های فروشگاهی، حتی اهمیت بو، رنگ، نور و موزیک در هایپرمارکت‌ها و نحوه قرارگیری ترولی یا نیروی کار اهمیت زیادی در طراحی دکوراسیون هایپر مارکت دارد. در طراحی هایپر مارکت؛ فضای باز برای تردد، طراحی درست درب ورود و خروج، فضای صاف و همسطح به منظور تردد راحت چرخ خرید، کالسکه و یا صندلی چرخدار، از نکات دیگری در اصول طراحی هایپر مارکت می‌باشند که از اهمیت زیادی برخوردارند.

در طراحی درب ورود و خروج هایپر مارکت، یکی از مجموعه‌هایی که با تکیه بر دانش فنی و تجربه 20 ساله خود توانسته محصولات با کیفیتی مانند: درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، رولاپ و پارکینگی و درب‌های کرکره های اتوماتیک برقی را تولید کند؛ گروه صنعتی آکام می‌باشد. درواقع دربهای اتوماتیک آکام، با بهره‌گیری از به روزترین و باکیفیت‌ترین قطعات الکترومکانیکال در ایجاد امنیت و آسایش ساختمان‌ها و همچنین ورودی هایپر مارکت‌ها، گامی نوین برداشته است.

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
درب اتوماتیک
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

پلان هایپر مارکت

پلان هایپر مارکت

هایپر مارکت، فروشگاهی است که توانایی برآورده کردن احتیاجات مشتریان خود را در یک بار مراجعه دارد. بنابراین پلان هایپر مارکت باید طوری طراحی شود که بتواند جوابگوی نیازهای مشتریان باشد. ترتیب قرار گرفتن کالاها در فروشگاه بسیار اهمیت دارد و تجهیزات هایپر مارکت می‌تواند بر رفاه و خرید مجدد مشتریان تاثیر مستقیم بگذارد. جالب است بدانید که در جهان، مشهورترین هایپرمارکت‌ها متعلق به شرکت‌های وال‌مارت، کارفور، تارگت، تسکو، کروگر، کاستکو، سیرز، مترو آگ، لیدل آلدی و در ایران نیز هایپراستار هستند.

طراحی داخلی هایپر مارکت و تجهیزات
طراحی تجهیزات هایپر مارکت

طراحی هایپر مارکت و تجهیزات فروشگاهی

عموما قفسه‌ها نقش بسیار مهم و پررنگی در طراحی هایپر مارکت و تجهیزات فروشگاهی دارند. اندازه و عمق قفسه، دیزاین قفسه‌ها و جنس و طرح و رنگ آنها می‌تواند بر شکیل بودن یک فروشگاه تاثیر گذاشته و میزان خرید را کم و زیاد کند. از تفاوت‌های قفسه‌های هایپر مارکت و سوپرمارکت می‌توان استحکام قفسه‌های هایپر مارکت را مثال زد. همچنین از لحاظ طراحی و زیبایی قفسه‌های هایپرمارکتی نسبت به قفسه‌های سوپرمارکتی زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند.

برای نمونه در بخش‌های تره‌باری می‌توان از شلف‌های ویژه میوه و سبزیجات استفاده کرد. برخی از این قفسه‌ها با یک کشو در قسمت پایینی، امکان دپو محصولات فله و یا میوه و سبزیجات حجیم طراحی شده‌اند. از قفسه‌های میوه و سبزیجات ویژه در طراحی هایپر مارکت برای بارگذاری میوه‌های حجیم و سنگینی مانند هندوانه نیز استفاده می‌شود. یک مثال دیگر از قفسه‌ها و رگال‌های ویژه پوشاک و کیف و کفش را می‌توان مثال زد. این قفسه‌ها معمولا در هایپرمارکت‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که دید کاملی از تمامی محصولات ایجاد کنند. رگال‌های چرخشی از دیگر تجهیزات فروشگاهی است که علاوه بر دسترسی راحت مشتریان، تعداد قابل توجهی از کالا را می‌توان روی آن آویزان کرد. همین طور شلف‌ها و سرلاین‌ها نیز نقش مهمی در نمایش کالاهای ویژه دارند.

ویژگی های فروشگاه های هایپر مارکت
فروشگاه هایپر مارکت

ویژگی های فروشگاه های هایپر مارکت چیست؟

  1. هایپرمارکت‌ها از جمله فروشگاه‌های نوظهوری به حساب می‌آیند که با ایجاد تجربه جدیدی از خرید برای مشتریان، به سرعت توانستند سطح بالایی از رضایت مشتری را کسب نمایند.
  2. نوع تجهیزات به کار رفته، تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های تجهیز هایپرمارکت و طراحی هایپر مارکت دارد. به عنوان مثال استفاده از قفسه‌های دیواری احتمالا در آینده منجر به عدم امکان استفاده مجدد از آنها به دلیل نیاز به تغییر فضا می‌شود و در نتیجه موجب افزایش قیمت خواهد بود. بنابراین توجه به نکاتی همچون مکانیزم باز و بست تجهیزات در این زمینه مهم است.
  3. در هایپر مارکت‌ها، محصولات با تنوع بسیار بالایی ارائه می‌شوند. انواع محصولات خوراکی روزانه و تنقلات، لوازم و ظروف پلاستیکی، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها، فرش و بخشی از گروه‌های کالایی است که در هایپرمارکت‌ها برای خرید مشتریان در دسترس است. به‌اضافه اینکه برخی هایپرمارکت‌ها که به فروشگاه‌های چند بخشی نیز شهرت دارند، گروه کالاهایی مانند لوازم الکتریکی، لوازم منزل، پوشاک و کیف و کفش را نیز در خود جای داده‌اند.
  4. برخی از انواع هایپرمارکت‌ها به دلیل نوع ساختمان، به‌صورت دو یا چند طبقه هستند که در طبقات مختلف گروه‌های مختلف کالایی در آن عرضه می‌شود. چیدمان درست در طراحی هایپر مارکت‌ها، تاثیر به‌سزایی در فروش بیشتر و رضایت مشتریان دارد.
  5. بعضی اوقات هایپرمارکت‌ها بعد از مدتی از راه‌اندازی اقدام به باز طراحی یا به اصطلاح ری‌دیزاین می‌کنند که استفاده از تجربیات طراحی قبلی و تلاش برای جلوگیری از رخداد اشتباهات گذشته می‌تواند برای طراحی هایپر مارکت بسیار مفید واقع گردد.
  6. دسترسی راحت مشتریان  به صورت سلف سرویس از نکات دیگر در انتخاب تجهیزات فروشگاه‌های هایپرمارکت است. به عنوان مثال انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی به ویژه یخچال هایپرمارکت که جهت ایجاد دسترسی و افزایش رضایت مشتری از خرید خود بسیار موثر هستند.

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
اجرای درب اتوماتیک آزمایشگاه سامان هروی
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
طراحی و اجرای درب اتوماتیک شیشه‌ای
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
طراحی و اجرای درب اتوماتیک برقی
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

طراحی هایپر مارکت با آندیا مارکت

از موارد مهم در طراحی هایپر مارکت، لوکیشن و موقعیت مکانی و المان‌های بومی منطقه است. همچنین صاحبان فروشگاه بهتر است علاوه بر مالکیت بر محیطی آرام و زیبا، از حداکثر پتانسیل مکان خود بهره برده و به فروش مناسبی دست یابند.

می‌دانیم که برنامه‌ریزی درست برای طراحی داخلی یک فروشگاه در ایجاد فضایی جذاب و خلاق و همینطور جلب رضایت مشتری در موقعیت فروشگاه بسیار تاثیر دارد. فروشگاه آندیا مارکت با طراحی اصولی و رعایت نکات چیدمانی در تمامی شعبه‌ها، یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه مواد غذایی است. چیدمان قفسه‌ها با نظم دقیق، استفاده از المان‌های معماری مناسب مثل قرار دادن درب ورود و خروج به صورت استاندارد، استفاده درست از رنگ مشکی با ترکیب چوب و فلز، نورپردازی مناسب برای دید بهتر، و همینطور در نظر گرفتن تهویه کافی، از جمله مواردی است که در این فروشگاه به چشم می‌آید. لازم به ذکر است که درب‌های هایپر مارکت آندیا مارکت را گروه صنعتی آکام که متخصص در تولید انواع درب‌های اتوماتیک می‌باشد؛ طراحی کرده است.

البته بین همه این نکات تعیین مسیر حرکت مشتری از ابتدا تا نقطه پایان یکی از مهمترین موارد است. از ورود تا خروج، مسیر باید دارای سیرکالیاسیون حرکتی مشخصی باشد تا همه قسمت‌ها به راحتی قابل دسترس باشند. این فروشگاه با ظرافت خاصی این سهولت و راحتی را برای مشتری‌ها فراهم کرده است. آندیا مارکت تداعی لوکس‌ترین هایپرمارکت‌های جهان در سطح کشور است و بنیانگذار تحول در صنعت مارکت محسوب می‌شود. در طراحی آندیا مارکت خیالتان از بابت جای پارک ماشین هم راحت باشد زیرا فروشگاه آندیا مارکت دارای پارکینگ اختصاصی است.

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
درب ورودی اتوماتیک نیم دایره
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

ایده برای هایپر مارکت

به دلیل استفاده از مواد مختلف مورد احتیاج مانند مواد غذایی و مواد بهداشتی و پلاستیک و بعضا لوازم خانگی، نحوه چیدمان ویترین‌ها و تعریف روابط محصولات بسیار مهم و نیاز به تجربه دارد. ایده‌های طراحی داخلی به شما کمک خواهد کرد تا براساس نحوه طراحی سبک طراحی، متریال‌های بکار گرفته شده برای کف، سقف و دیوارها، خلاقیت و نورپردازی قسمت‌های مختلف، ویترین‌ها و استندها در فروشگاه‌های مختلف توسط طراحان مختلف، را ببنید و از آنها الهام بگیرید.

در ادامه عکس و ایده‌های بیشتری از طراحی دکوراسیون هایپر مارکت را ملاحظه خواهید کرد.

ایده هایپر مارکت
قسمت نان در هایپر مارکت ها
عکس هایپر مارکت1
ایده هایپر مارکت 2
ایده هایپر مارکت 3
ایده هایپرمارکت 4
ایده هایپر مارکت 5
33ایده هایپر
ایده هایپر مارکت6
هایپر7
هایپر مارکت 8
هایپر 9
هایپر مارکت 10
هایپر مارکت 11
هایپر مارکت 12
هایپر مارکت 13
هایپر مارکت 14
ایده هایپر مارکت 15
هایپر 16
هایپر مارکت 17
هایپر 18
ایده هایپر 20
ایده هایپر مارکت 21
ایده هایپر مارکت 22
ایده هایپر مارکت 23
ایده هایپر مارکت 24
هایپر مارکت ایده 25

آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)
مدل درب اتوماتیک بیمارستانی
آرایه کاشانه مانا( درب اتوماتیک آکام)

سخن آخر

همانطور که در این شوروم اشاره کردیم؛ طراحی دکوراسیون هایپر مارکت باید به گونه‌ای باشد که مشتری به خرید بیشتر ترغیب شود و همچنین برای خریدهای بعدی باز هم فروشگاه ما را ترجیح دهد. طراحی هایپر مارکت معمولا متناسب با اهداف مشتری و صاحبان آن چیده می‌شود. حقیقتا این اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که مشتری شما تنوع و کیفیت کالا را در کنار دکوراسیونی متفاوت و جذاب رصد کند. این مقاله نشان داد تا علاوه بر شناخت اصول طراحی هایپر مارکت، ویژگی‌های آن و ایده‌های متناسب با نیاز مشتری را در طراحی هایپر مارکت می‌توان دید.

از آنجا که سیستم های درب اتوماتیک؛ معمولا با طراحی خلاقانه امکان انتخابی هوشمند را برای مشتریان فروشگاه‌های بزرگ مانند هایپر مارکت‌ها فراهم می‌کند؛ گروه صنعتی آکام با تولید درب‌های اتوماتیک مختلف برای هایپر مارکت‌ها، بخشی از نیاز کارفرماها و برندهای مختلف را در زمینه تجهیزات هایپر مارکت، مرتفع ساخته.

برای کسب اطلاعات بیشتر از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ا در تاریخ 01 مرداد 1402
به راهنمایی و تجارب شما در امر دکوراسیون احتیاج دارم

ثبت دیدگاه