Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی رستوران ژاو با فضایی مدرن، جوان‌پسند و امروزی

به قلم: مهشید بختیاری

این روزها رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در شهر مشغول به فعالیت‌اند که در منو، تبلیغات و تعداد مشتری با یکدیگر رقابت می‌کنند. بسیاری از مردم نمی‌دانند اما علاوه بر یک منوی خوب و غنی، رستورانی می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کند و حتی رهگذران را به ورود به رستوران ترغیب کند که در طراحی دکوراسیون داخلی سنگ تمام بگذارد. عواملی مانند مبلمان، نور، تهویه، رنگ و … می‌توانند تعیین کنند که مشتریان چه مقدار غذا سفارش دهند و یا چه مدت زمانی را در رستوران بمانند. بنابراین یک رستوران خوب با محیط دلنشین و زیبایی‌های بصری‌اش، خودش را تبلیغ خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد تخریب و بازسازی فضای یک پروژه خاص صحبت کنیم: طراحی داخلی رستوران ژاو که به دست تیم معماری بهنام حضرتی انجام شده است در این مقاله به شما معرفی خواهد شد. اگر شما هم قصد افتتاح یا بازسازی رستوران را دارید و یا به مقوله طراحی دکوراسیون داخلی و نوع چینش المان‌های آن علاقمندید با ما همراه باشید.

طراحی داخلی رستوران ژاو

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

سرویس خواب بالسا

طراحی داخلی رستوران ژاو: فرصت‌ها و چالش‌ها

رستوران ژاو واقع در عظیمیه کرج در سه طبقه بنا شده است به گونه‌ای که طبقه اول به عنوان کافی‌شاپ، طبقه دوم رستوران و طبقه سوم روف گاردن در نظر گرفته شده است. برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی این مجموعه نیاز بود که ابتدا بنای قدیمی تخریب شده و سپس با طراحی جدید با ویژگی‌های یک رستوران ممتاز و خوش‌نقشه بازسازی شود و در نهایت مجموعه‌ای به سبک مدرن و امروزی احداث گردد. 

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

چالش اول: محدودیت بودجه

اگر قصد تخریب، بازسازی و تغییر دکوراسیون یک خانه مسکونی، رستوران، کافه یا هر بنای دیگری را دارید هیچ ایرادی ندارد اگر تصمیم بگیرید کمی خسیس باشید! درست است که با فراهم شدن بودجه بیشتر دست مهندسان برای طراحی بازتر است اما محدودیت بودجه فرصتی را برای شما فراهم می‌کند که از حداقل امکانات خود حداکثر استفاده را ببرید.

در ابتدای طراحی داخلی رستوران ژاو اولین چالش برای گروه معماری حضرتی محدودیت بودجه و سرمایه بود، اما مهندسان برای رفع این مشکل چه راه حلی ارائه دادند؟ آیا چیزی درمورد احیای مصالح حاصل از تخریب و بازیافت آن‌ها می‌دانید؟ در این پروژه مهندسان با جدا کردن متریالی که از مرحله تخریب حاصل شده بود و احیا و استفاده دوباره از آن باعث شدند تا هزینه‌های تمام‌شده پروژه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

خوب است بدانید که تخریب یک ساختمان به منظور بازسازی به صورت کلی ممکن است ضررهای زیادی را به بار بیاورد. تصور کنید که یک آشپزخانه قدیمی یا یک ساختمان فرسوده را تخریب کرده‌اید و مواد و مصالح قدیمی حاصل از آن در گوشه‌ای از کارگاه به عنوان مواد دورریز انباشته شده است. معمولا در کنار سازه‌های تخریب‌شده یک سطل زباله برای دفع آهن‌آلات، گچ، بتن، لوله‌ها و مصالح دیگر در نظر گرفته می‌شود که از پروژه شما جدا شده‌اند. در حقیقت دور ریختن اینگونه مواد حکم دور ریختن پول و سرمایه شما را دارد! در میان این مصالح موادی بسیار ارزشمند یافت می‌شوند که با صرف کمی وقت می‌توانید آن‌ها پیدا کرده و با احیا و بازیافت به مصالحی قابل استفاده تبدیل کنید. در واقع به جای ایجاد یک توده آوار در پروژه ساختمانی خود می‌توانید کمی خلاق باشید و در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید و به جای اسراف در مصالح آن‌ها را برای پروژه‌های بعدی پس‌انداز کنید.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

شاید در نگاه اول به نظر نیاید اما یکی از چالش‌های جهانی در عملیات تخریب سازه‌های عمرانی چگونگی دفع آن و ازدیاد محل‌های دفن زباله است. با دفع بسیاری از این متریال‌های ارزشمند که با انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کنند، اقدامات مثبتی که در جهت حفظ و نگهداری از محیط زیست انجام می‌شود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند. مثلا بازیافت موادی مانند ضایعات آهن و فلزات می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا تولید دوباره آن فلزات انرژی بسیار بیشتری نسبت به بازیافت آن‌ها خواهد برد. از این رو در پروژه طراحی داخلی رستوران ژاو سیاستی که توسط مهندسان پروژه در جهت کاهش هزینه‌ها در پیش گرفته شد استفاده مجدد از مصالح به خصوص فلزات حاصل از تخریب بود.

این فلزات که عمدتا از نمای صلب جنوبی خیابان حاصل شدند با استفاده از هوابرش کاملا تخریب شده و به قطعات کوچکتری تقسیم شد، سپس طراحی و نقشه‌‍پردازی به شکلی انجام گرفت که از تمامی قطعات به نحو احسن استفاده شده و حداقل دورریز حاصل شود. مثلا در مواردی مانند

  • تاب‌های فلزی به عنوان صندلی رستوران
  • ورق‌های سینوسی کرکره‌ای شکل
  • پارتیشن‌ها و جداکننده‌های فلزی بین میزها
  • روی ستون‌ها و نمای درب و پنجره

این فلزات مورد استفاده مجدد قرار گرفتند و در کل سبک کلی دکوراسیون داخلی را به سمت سبک مدرن سوق دادند. همچنین در طراحی میزها و فلاورباکس‌ها سعی شد تا حداقل مصالح نو به کار گرفته شده و غالب متریال از مصالح قدیمی تامین شود.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

چالش دوم: ارتفاع کوتاه سقف

ارتفاع سقف با توجه به نوع و کاربری هر مکان حد استاندارد مخصوص خودش را دارد. سقف کوتاه در یک محیط معایب بسیاری دارد. از جمله این که یک سقف کوتاه باعث می‌شود فضای داخلی ساختمان شما محدودتر شود و تاثیر بصری و روانی نامطلوبی بر روی افراد حاضر در محل بگذارد. تصور کنید در رستورانی نشسته‌اید که سقف آن کوتاه است و فضا به نظرتان تنگ و محدود می‌رسد، قطعا در آن محیط احساس خفگی می‌کنید و دوست دارید هرچه زودتر از آنجا بیرون بزنید و وارد مکانی آزاد و دلباز شوید. از طرفی سقف کوتاه باعث می‌شود یک ساختمان فاقد نورگیری کافی باشد و فضای داخلی حالتی کم‌کیفیت و خسته‌کننده به خود بگیرد. به همین خاطر است که طراحان و مهندسان ماهر با ترفندهای مختلف سعی دارند تا سقف ساختمان‌ها را بزرگتر از آنچه که هست جلوه دهند و به عبارتی از لحاظ بصری بیننده را دچار توهم بزرگ بودن محیط کنند.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

تاثیر نورپردازی

مهندسین گروه معماری حضرتی برای رفع مشکل سقف کوتاه درصدد این موضوع برآمدند تا با استفاده از سازه‌های لانه‌زنبوری‌شکل که ایده آن برگرفته از کندوی زنبور عسل است به ترفند بازی با نور و ایجاد شیوه‌های متفاوت نورپردازی رو بیاورند. این سازه‌ها همانطور که در شکل می‌بینید از جنس استیل هستند و فلزات به کار رفته در آن‌ها از فلزات بازیافت‌شده از تخریب و تجهیزات قدیمی پروژه مهیا شده است. در این سازه با رفلکتی که متریال فلز از نور دارد و ایجاد انعکاس، سقف بلندتر از آنچه هست نمایان خواهد شد. همچنین در بخش‌های کندوشکل آینه‌کاری انجام شده است و نور با شکست خود محیط را روشن‌تر کرده و بر ارتفاع سقف تاکید خواهد کرد. ضمن این که در نظر گرفتن پنجره‌های بلند و سرتاسری باعث شده است تا استفاده حداکثری از نور طبیعی صورت بپذیرد که خود بزرگ جلوه دادن فضای داخلی رستوران را تسهیل می‌کند.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

تاثیر رنگ

در طراحی داخلی اماکن کوچک و کم‌مساحت توصیه می‌شود تا از رنگ‌های تیره و خفه استفاده نشود، زیرا رنگ تیره محیط را بسته‌تر و کوچکتر از آنچه که هست نشان می‌دهد اما برعکس، رنگ‌های روشن به وسیع‌تر و دلبازتر شدن محیط کمک بسزایی خواهند کرد. از این رو در طراحی داخلی رستوران ژاو استفاده از رنگ‌های روشن در طراحی سقف و دیوارها در دستور کار پروژه قرار گرفت. 

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

انتخاب سبک در طراحی داخلی رستوران ژاو

سبکی که برای طراح داخلی رستوران خود استفاده می‌کنید بایستی با فرهنگ و عادات و روحیات مشتریان همخوانی داشته باشد. مثلا در کافه‌ها و رستوران‌هایی که جمعیت هدف برای جذب مشتری بیشتر جوان‌ترها هستند معمولا از رنگ‌های شاد و جیغ و طرح‌های مدرن‌تر استفاده می‌شود، اما فضاهای خانوادگی غالبا از سبک سنتی و کلاسیک پیروی می‌کنند. رستوران‌هایی که برای افراد خاص طراحی می‌شوند دکوراسیونی دارند که به مذاق همان دسته از افراد خوش بیاید، به عنوان مثال یک رستوران فقط غذاهای دریایی سرو می‌کند و باید طراحی داخلی آن به شکلی انجام بپذیرد که متناسب با خدمات رستوران باشد و با ایده‌های خلاقانه در جلوه‌های بصری باعث شود مشتریان از تماشا و حضور در آن محیط لذت ببرند و فضای رستوران برای آن‌ها به‌یادماندنی‌تر باشد. به همین خاطر برای طراحی یک رستوران شیک ابتدا باید جامعه هدفتان را بشناسید و با توجه به شرایط موجود سبک دکوراسیون خود را انتخاب کنید.

طراحی داخلی رستوران ژاو به سبک مدرن صورت گرفته و اصول کلی طراحی به سبک مدرن در المان‌ها و جزئیات آن به طور کامل رعایت شده است. استفاده از مبلمان و صندلی‌های ساده و مینیمال، چراغ‌های سقفی آویز کوتاه و بلند، لامپ‌های تزئینی فلزی، رنگ‌های روشن و شاد و ترسیم طرح‌ها و تابلوهای هنری و جوان‌پسند همه و همه خبر از دکوراسیونی مدرن و امروزی می‌دهد. 

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

نکته دیگری که در طراحی دکوراسیون رستوران باید حتما به آن توجه شود تعبیه فضای خصوصی است. حریم شخصی حتی هنگامی که در رستوران نشسته‌اید و مشغول میل کردن غذا هستید هم بسیار مهم تعیین‌کننده خواهد بود. قطعا همه ما تمایل داریم هنگام سرو غذا در آرامش روانی باشیم و نزدیکی افراد دیگر به فضای خصوصی ما این آرامش را سلب خواهد کردو تاثیر این موضوع آنقدر زیاد است که اگر در یک فضا احساس آسودگی خاطر نکنیم احتمالا دیگر هرگز به آن رستوران برنمی‌گردیم. از این رو در طراحی داخلی رستوران ژاو استفاده از پارتیشن‌ها در بین میزهای کناری باعث تفکیک فضا و ایجاد یک محیط خصوصی و آرام برای هر خانواده شده است.

گروه معماری بهنام حضرتی
طراحی داخلی رستوران ژاو
diamondگروه معماری بهنام حضرتی

در پایان …

حال که به صورت موردی و با بیان جزئیات طراحی داخلی رستوران ژاو شما را با سبک طراحی یک رستوران مدرن آشنا کردیم می‌توانید با سرچ کوتاهی در اینترنت تصاویر مختلفی از انواع مدل‌های دکوراسیون کافه و رستوران ببینید و با فاکتورهای طراحی آشنایی بهتری پیدا کنید. انتخاب یک گروه معماری برجسته و حرفه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران به شما کمک می‌کند تا با ایجاد فضایی دلچسب و رویایی مشتریان دائمی و همیشگی خود را پیدا کنید. ما به شما تیم معماری حضرتی را پیشنهاد می‌کنیم. نمونه‌کارهای این مجموعه را در صفحه پروفایل گروه معماری بهنام حضرتی ببینید.

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه