Chidaneh.com placeholder image

روف گاردن نیمه متمرکز چیست و چه فرقی با روف‌گاردن‌های دیگر دارد؟

به قلم: سمانه زارعی

اگر در سال ­های گذشته برای فروش ساختمان­ از امکاناتی مانند آسانسور، پارکینگ و… نام می­بردند. ولی امروزه معیارهای متفاوت ­تری برای لوکس بودن هر ساختمان وجود دارد. روف­ گاردن یا بام سبز از امکاناتی است که علاوه بر ایجاد فضایی خاص، باعث افزایش ارزش یک ملک می ­شود در نتیجه اغلب افراد سعی می­کنند آن را در ساختمان خود داشته باشند؛ مخصوصا اگر ساختمان لوکس باشد. در مطالب قبلی راجع به فضای سبز پشت بام گفته­ ایم. ولی امروز قرار است در این مطلب از چیدانه؛ راجع به روف­ گاردن نیمه ­متمرکز صحبت کنیم.

 

سرویس خواب بالسا
انواع روف گاردن

روفگاردن نیمه متمرکز

انواع روف گاردن

روف­گاردن یا بام سبز از نظر نوع اجرا، ساختار و امکانات آن انواع مختلفی دارد که کارشناسان اغلب، آن را به سه یا چهار نوع تقسیم می­کنند. یکی از انواع تقسیم ­بندی انواع بام سبز عبارتند از:

  • بام سبز با سیستم گسترده     Extensive
  • بام سبز با سیستم نیمه متمرکز   Semi-Extensive
  • بام سبز با سیستم متمرکز     Intensive
  • بام سبز با سیستم مدولار یا جعبه گیاه  Planter Box

هر یک از انواع بام سبز ویژگی­ های خاص خودش را دارد و با توجه به شرایط ساختمان و نیاز کارفرما می ­توان بهترین سیستم را برای آن انتخاب و اجرا کرد. در ادامه راجع به روفگاردن با سیستم نیمه متمرکز خواهیم گفت.

 

روفگاردن ترکیبی

روفگاردن ترکیبی

روف گاردن نیمه متمرکز چیست؟

سیستم­ های مختلف بام سبز از سیستم گسترده تا سیستم مدولار یا جعبه گیاه در برخی از ویژگی­ ها مانند؛ نوع گیاهان، عمق کاشت، هزینه اجرا، نیاز به نگهداری و.. تفاوت­ هایی دارند. روف گاردن نیمه متمرکز در این تقسیم­ بندی بین سیستم گسترده و متمرکز قرار می­ گیرد و به همین دلیل به نام روف گاردن ترکیبی هم شناخته می ­شود یعنی ویژگی­ های آن ترکیبی از روف­گاردن گسترده و متمرکز است.

هدف در اجرای روفگاردن نیمه ­متمرکز علاوه بر مدیریت آبهای حاصل از بارندگی که در کشورهای پربارش اهمیت زیادی دارد؛ ایجاد فضایی برای تقویت تنوع زیستی و فضایی برای جذب پرندگان به داخل شهرها است. روف گاردن نیمه متمرکز نسبت به روف گاردن متمرکز امکانات کمتری دارد.

مطلب پیشنهادی: روف­گاردن مدولار، از بام سبز پیش ساخته چه می­دانید؟

 

گیاهان در روفگاردن نیمه متمرکز

گیاهان در بام سبز نیمه متمرکز

گیاهان در روفگاردن نیمه متمرکز

قبلا راجع به روف گاردن گسترده و نوع گیاهان آن صحبت کرده ­ایم. همانطور که گفتیم روفگاردن نیمه متمرکز بعد از بام سبز گسترده قرار می­گیرد، و گیاهانی با تنوعی بیشتر از بام سبز گسترده را در خود دارد. در روفگاردن ترکیبی از انواع چمن، گیاهان علفی چندساله و بوته ­ها می ­توان استفاده کرد. بستر کاشت گیاهان در این نوع روف گاردن عمیق ­تر و حدود 15 الی 25 سانتیمتر است.

 

تجهیزات در روفگاردن نیمه متمرکز

تجهیزات در روفگاردن نیمه متمرکز

روفگاردن نیمه متمرکز چه امکاناتی دارد؟

امکانات برای استفاده افراد از روفگاردن نیمه­ متمرکز در حدی بین بام سبز گسترده و متمرکز قرار دارد. در نتیجه سقفی که قرار است در آن بام سبز ترکیبی اجرا شود باید تحمل وزن بیشتری نسبت به بام سبز گسترده داشته باشد. به طور کلی بام سبز نیمه متمرکز بین 120 الی 300 کیلوگرم در هر متر مربع وزن به سطح زیرین خود وارد می­ کند. 

مطلب پیشنهادی: تجهیزات روف­گاردن؛ باغی زیبا در دل زندگی شهری!

 

هزینه ی روفگاردن نیمه متمرکز

هزینه ­ی روف ­گاردن نیمه متمرکز

هزینه­ ی روف­گاردن نیمه متمرکز

وقتی نیاز به فضاهای مختلف و یا امکانات بام سبز کمتر باشد، در نتیجه اجرای آن راحت ­تر و  هزینه ­های کمتری برای کارفرما خواهد داشت. همچنین نیاز به نگهداری کم، هزینه روف­گاردن نیمه متمرکز را نسبت به بام سبز متمرکز کاهش می ­دهد. عوامل مختلفی مانند؛ مساحت فضای بام، نوع گیاهان به کار رفته، متریال­ های به کار رفته در طراحی بام سبز در میزان هزینه­ های روف­ گاردن تاثیرگذار هستند. قبل از اینکه تصمیم به اجرای بام سبز برای ساختمان خود بگیرید، راجع به نوع سیستم و میزان هزینه­ های بام سبز با مجری روفگاردن صحبت کنید.

 

سیستم روف گاردن نیمه متمرکز

سیستم بام سبز نیمه متمرکز

کلام آخر:

بام سبز نیمه متمرکز، یکی از انواع روفگاردن است که با هزینه و نگهداری کمتر می ­تواند فضای سبز زیبایی در بام ساختمان شما ایجاد کند. این نوع بام سبز با اهداف مدیریت آب باران در کشورهای پربارش و همچنین افزایش تنوع زیستی اجرا می ­شود ولی با در نظر گرفتن سیستم آبیاری در کشورهای کم باران هم قابل اجرا است. برای اجرای انواع روفگاردن به اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی و اجرای بام سبز سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه