Chidaneh.com placeholder image

چسب پودری مخصوص سرامیک پرسلانی را بشناسید

به قلم: مژگان احمدی

شاید بارها شنیده باشید و یا حتی تجربه کرده باشید که با سقوط و کنده شدن سرامیک از سطح نمای ساختمان، دیوارهای داخلی خانه یا اماکن عمومی افرادی آسیب دیده یا متحمل ضرر و زیان شده‌اند. اگر به یاد داشته باشید در گذشته برای چسباندن و نصب کاشی و سرامیک بر روی سطوح افقی و عمودی از ملات‌های سنتی استفاده می‌شد. اما دیگر تاریخ انقضای اینگونه مصالح به سر آمده و با پیشرفت و توسعه در صنعت کاشی و سرامیک چسب‌های مخصوصی به بازار عرضه شده است که دوام و پایداری، عمر مفید، قدرت چسبندگی،جذب آب پایین و مقاومت در برابر گرما و رطوبت در این گونه چسب‌ها نسبت به ملات‌های سنتی چندین و چند برابر شده است. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان خدمات و کالاهای مربوط به سرامیک باشد و خیال آن‌ها را از بابت هرگونه نگرانی در این زمینه راحت کند.

چسب مخصوص سرامیک پرسلانی، نسل جدیدی از مواد شیمیایی ساختمانی است که با اصلاح ترکیبات به کار رفته در آن نسبت به چسب‌های قدیمی قدرت و پایداری بیشتری ایجاد می‌کنند. در این مقاله این نوع چسب را به شما معرفی می کنیم و کاربردها و مزایای استفاده از آن را با هم می‌خوانیم. کارشناسان مجموعه پیشگامان معماری آریا که از متخصصان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در زمینه سرامیک و اسلب پرسلانی، چسب و مواد شیمیایی و فرنیچرهای سرامیکی هستند، در تهیه این مقاله به ما یاری رسانده اند، پیشنهاد می‌کنیم شما هم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چوب و هنر

 

چسب های مخصوص سرامیک پرسلانی را بهتر بشناسید

امروزه چسب‌های سرامیک به جعبه ابزار مجریان ساخت و ساز وارد شده اند و در بیشتر فعالیت‌های مربوط به سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوغاب‌های سنتی و قدیمی که مخلوطی از شن و ماسه و سیمان بودند پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دادند و کیفیت اتصال سرامیک با سطوح به مرور زمان کاهش می‌یافت. از این رو چسب‌های سرامیک به بازار آمدند تا قدرت این پیوندها و اتصالات را به شکل بهینه‌ای افزایش دهند. در حقیقت مزیت چسب های مخصوص سرامیک پرسلانی  پایه  سیمانی، در کیفیت بهتر اتصال سرامیک به سطح است.

از میان انواع چسب‌های سرامیک، چسب مخصوص سرامیک پرسلانی گونه‌ای از چسب است که در ترکیب آن علاوه برسیمان و سیلیس درجه یک، مواد افزودنی شیمیایی جهت تقویت و بهبود و افزایش کارایی خواص چسب استفاده شده است. بهتر است ابتدا تعریف مختصری از سرامیک پرسلان داشته باشیم.

سرامیک های پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی در فشار و دمای بالاتری (حدود 1200 درجه سانتی‌گراد) حرارت می بینند و مقاوم می‌شوند، بنابراین این نوع  سرامیک ها قوی‌تر و متراکم‌تر هستند و آب کمتری را به خود جذب می‌کنند. پیدا کردن چسبی که بتواند این نوع سرامیک را محکم سر جای خود نگه دارد بسیار مهم است. شاید برای نصب سرامیک های معمولی که دارای تخلخل بالا هستند و دوغاب به راحتی می‌تواند در خلل و فرج آن ها نفوذ کند استفاده از ملات‌های قدیمی مناسب به نظر بیاید اما در سرامیک‌های پرسلان به ‌کارگیری ملات سنتی هوشمندانه نیست، زیرا دمای بالا و نوع تولید این نوع سرامیک باعث شده است تخلخل آن به حداقل مقدار ممکن برسد و نصب آن نیاز به چسب‌های مخصوص داشته باشد. این، همان دلیلی است که به سراغ چسب‌های مخصوص سرامیک پرسلانی می‌رویم.

کاربردهای چسب مخصوص سرامیک پرسلانی

موارد کاربرد چسب پودری سرامیک پرسلانی به شرح زیر است:

  • استفاده در سطوح افقی و عمودی در فضاهای داخلی و خارجی
  • نصب انواع سنگ، آجر، کاشی، سرامیک پرسلانی و …
  • استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان
  • استفاده در نمای ساختمان در مناطق شرجی و مرطوب
  • استفاده در سطوحی که دائما در معرض رطوبت قرار دارند مانند حمام، سرویس بهداشتی، استخر و …

در ادامه می خوانیم:

مزایای استفاده از این نوع چسب‌های پودری سرامیک پرسلانی چیست؟ 

 

سرامیک پرسلان  PMA | IMPERIO
پرایمر و چسب پودری پایه سیمانی P-54
diamondسرامیک پرسلان PMA | IMPERIO

مزایای استفاده از چسب های مخصوص سرامیک پرسلانی

به کارگیری این نوع چسب‌ها مزایای زیر را به همراه دارد: 

  • چسب مخصوص سرامیک پرسلانی می‌تواند در محیط‌های مرطوب کارایی خود را به صورت بلندمدت حفظ کند بدون این که آب به آن نفوذ کرده و مقاومت خود را از دست بدهد.
  • اگر محیط شما دچار سیکل یخبندان شود چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی کارایی خود را از دست نمی دهد.
  • چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی در برابر شرایط جوی، عوامل محیطی، مواد شیمیایی، اسیدها و بازها و … مقاومت مناسبی دارد.
  • چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی برای مکان های پر رفت و آمد و پرترافیک قابل استفاده است.
  • چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی به دلیل غیر سمی بودن در محیط‌هایی مانند استخرهای پرورش ماهی قابل استفاده است و برای موجودات زنده مضر نیست.
  • چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی در برابر لغزندگی و سر خوردن سرامیک بر روی سطح استقامت مناسبی ایجاد می کند.
  • اجرای چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی بسیار راحت و سریع انجام می شود.
  • چسب  مخصوص سرامیک پرسلانی بار مرده کف را کاهش می‌دهند و در هر متر مربع حدود 4 تا 5 کیلوگرم بار به کف سازه وارد می‌نمایند، در صورتی که اگر از ملات سنتی استفاده شود بار بسیار بیشتری به سازه وارد خواهد شد.

مطلب مرتبط: با انواع چسب ساختمانی آشنا بشید!

روش مصرف چسب مخصوص سرامیک پرسلانی

حال که با تعریف و مزایای سرامیک پرسلانی و چسب مخصوص آن آشنا شدیم بهتر است روش مصرف آن را نیز بیان کنیم :

1) برای آماده‌سازی چسب و نصب سرامیک پرسلانی ابتدا باید از تراز بودن سطح زیر کار مطمئن شوید و همچنین  سطح را از هرگونه چربی، کثیفی و آلودگی، گرد و غبار، ذرات سست و رنگ‌های قدیمی پاک کنید. در صورت وجود ناخالصی بر روی کف یا دیوار، سرامیک شما به خوبی محکم نخواهد شد. همچنین سطح نباید یخ‌زده باشد و یا روی آن آب جریان داشته باشد. اگر کف یا دیوار شما سیمان‌کاری شده، می باید از استحکام کافی برخوردار بوده و 2 تا 4 هفته عمل آوری شده باشد.

2) برای آماده کردن چسب پودری سرامیک، چنانچه از چسب تک جزیی استفاده می کنید، پودر چسب را با مقدار معینی آب ترکیب، و به وسیله‌ی همزن برقی، مخلوطی همگن تهیه کنید. هر پاکت پودر باید با مقدار آب مشخص شده در دستورعمل مندرج بر روی محصول ترکیب شود و تا به دست آمدن مخلوطی یکدست و یکنواخت، هم زدن ادامه یابد. برای چسب های دوجزیی نیز جز پودری با جز مایع مخصوص خود که دارای حجم مشخصی است مخلوط گردد. حجم جز مایع، ثابت است که بر روی ظرف آن درج شده است. در این مورد نیز، تا به دست آمدن مخلوطی همگن، همزدن را ادامه دهید. مخلوط کردن چسب به وسیله دست به هیچ عنوان مجاز نیست و در هر شرایطی اختلاط چسب می باید با همزن برقی مناسب انجام شود.

3) پس از این که مخلوط همگن چسب به دست آمد 5 دقیقه صبر کنید و مجددا اختلاط را ادامه بدهید.

4) در نهایت با استفاده از یک ماله دندانه دار مخلوط چسب را روی سطح صاف بکشید و سرامیک پرسلانی را روی آن بچسبانید. برای نصب سرامیک های سایز بزرگ می باید از روش ترکیبی استفاده شود. به این ترتیب که علاوه بر روی سطح کار، پشت سرامیک نیز به چسب آغشته شده و با ماله دندانه دار شیاردار می‌شود. در این موارد، جهت نصب چه بر روی کف و چه بدنه می بایست از ماله نمره 10 استفاده شود.

توجه کنید! …

مخلوط آماده‌شده چسب را می باید در مدت زمان کمی مصرف کنید زیرا با گذشت زمان، چسب، توانایی اولیه خود را در نگهداشتن سرامیک پرسلانی بر روی سطح از دست می‌دهد و دیگر کارایی نخواهد داشت. این مدت زمان، در چسب های مختلف و بسته به  شرایط محیطی کارگاه، متفاوت است.

باز هم توجه کنید!

پس از نصب سرامیک پرسلانی به مدت 24 ساعت روی سطح رفت و آمد نکنید و اجازه بدهید اصطلاحا چسب خودش را بگیرد و سختی خوبی ایجاد کند.

برای چسبندگی بهتر سرامیک پرسلانی بر روی سطح، به شما توصیه می‌کنیم که حتما در کنار چسب از پرایمر نیز استفاده کنید. شاید نام پرایمر را در حوزه‌ها و صنایع دیگر شنیده باشید، اما در صنعت کاشی و سرامیک، پرایمر نقشی اساسی را در بهبود کارایی چسب سرامیک پرسلانی ایفا خواهد کرد. 

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر ماده ای به شکل مایع است که برای ایجاد چسبندگی بهتر مورد استفاده قرار می گیرد. پرایمر، پیش از نصب سرامیک پرسلانی و زیر لایه چسب به کار برده می شود. مهمترین دلیل استفاده از پرایمر کنترل جذب آب سطوح زیرکار متخلخل است. علاوه بر آن پرایمر گرد و غبار موجود بر روی سطح زیرکار را تثبیت کرده و باعث میشود چسبندگی بهتری بین چسب و سطح زیرکار ایجاد شود.

 

سرامیک پرسلان  PMA | IMPERIO
پرایمر و چسب پودری پایه سیمانی P-54
diamondسرامیک پرسلان PMA | IMPERIO

پاسخ به چند سوال متداول …

حالا که با چسب‌های مخصوص سرامیک پرسلانی و مزایای آن‌ها به خوبی آشنا شدید به چند سوال رایج کاربران در موتورهای جستجوی پاسخ می‌دهیم:

آیا چسب پودری در برابر گرما و حرارت هم مقاومت دارد؟

در پاسخ باید گفت که چسب‌های مخصوص سرامیک پرسلانی استقامت بسیار زیادی در برابر گرما دارند و می‌توان برای نصب سرامیک‌های پرسلانی در محیط‌های با دمای بالا (تا حدود 80 درجه سانتی‌گراد) نیز بدون هیچ نگرانی از این نوع چسب‌ها استفاده کرد.

مقدار مصرف چسب مخصوص سرامیک پرسلانی چقدر است؟

به طور معمول برای هر یک متر مربع مقدار 4 تا 5  کیلوگرم چسب به کار می‌رود.

چرا برای پخش چسب پودری از ماله شیاردار یا دندانه‌دار استفاده می‌شود؟

این نوع ماله نسبت به ماله‌های معمولی،چسب را به صورت یکنواخت‌تر بر روی سطح پخش می‌کند تا ضخامت چسب پس از نصب در همه نقاط یکسان باشد.

با وجود مزایای زیاد چسب مخصوص سرامیک پرسلانی چرا بسیاری از سازندگان هنوز هم از ملات‌های سنتی استفاده می‌کنند؟

یکی از دلایل عمده این انتخاب قیمت پایین تر ملات های سنتی نسبت به چسب‌های پودری است. اما اگر مقدار مصرف و هزینه‌هایی مانند هزینه اجرا، نیروی انسانی، نگهداری و تعمیرات بعدی را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که چسب مخصوص سرامیک پرسلانی به نوعی یک سرمایه‌گذاری عمرانی به شمار می‌رود. به طور معمول وقتی یک تکنولوژی جدید به بازار می‌آید اکثر افراد خصوصا نیروهای قدیمی با احتیاط و ملاحظات بسیار با آن برخورد می‌کنند و این موضوع یک امر طبیعی است.

خرید چسب مخصوص سرامیک پرسلانی …

حال که با چسب مخصوص سرامیک پرسلانی آشنا شدید و به مزایای آن آگاهی پیدا کردید بهتر است یکی از برندهای پیشگام در عرصه تولید انواع چسب‌های سرامیک پرسلانی را به شما معرفی کنیم:

شرکت پیشگامان معماری آریا مجموعه‌ای با گستره ی وسیعی از فعالیت‌ها در صنعت ساختمان است که در حال حاضر با دارابودن نیروی انسانی متخصص در زمینه تولید و واردات سرامیک و اسلب پرسلانی، چسب و مواد شیمیایی ساختمان و فرنیچرهای سرامیکی فعالیت می‌کند. این مجموعه با تاسیس برند PMA تولید محصولات سرامیک پرسلانی را آغاز کرده و با گسترش فعالیت‌های خود موفق به تولید اسلب های پرسلانی شده است. نمونه‌کارهای بیشتر از محصولات این مجموعه را می‌توانید در صفحه پروفایل پیشگامان معماری آریا ببینید.

نویسنده محتوا: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه