Chidaneh.com placeholder image

درخت گربه چیست؟ آشنایی با انواع اسکرچر گربه و روش ساخت آن

به قلم: آرمین سرخوش افشار

درخت گربه (اسکرچر) وسیله ای مناسب برای گربه شما می باشد. با اسکرچر گربه، گربه شما سرگرم بازی شده و به جای جویدن وسایل خانه از جمله مبلمان را چنگ بزند، این غریزه را با اسکرچر گربه انجام می دهد. در این مقاله از چیدانه با خانه درختی گربه، انواع آن و روشت ساخت اسکرچر گربه به صورت کامل آشنا خواهید شد. 
توجه: این مقاله شامل تصاویری از گربه می باشد، اگر نسبت به گربه فوبیا دارید، خواندن این مقاله به شما توصیه نمی شود.

اسکرچر گربه چیست؟ این گربه جا می‌خواهد

اسکرچر گربه یک پایه یا تخته است که با فرش یا طناب پوشیده شده است. خانه درختی گربه بسیاری از مشکلات داشتن گربه را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا تمایلات طبیعی گربه خود را تغییر دهید و در نتیجه سلامت گربه خود را بهبود ببخشید.

سرویس خواب بالسا

مزایای اسکرچر گربه چیست؟

برای بچه گربه‌ها: 

درخت گربه برای بچه گربه‌های پر انرژی مفید است. اسکرچر گربه فعالیت شدیدی را برای آن‌ها فراهم می‌کند در حالی که باعث می‌شود تا آن‌ها در خانه بمانند. خانه درختی گربه کمک می‌کند تا کنترل آن‌ها آسان‌تر شود و مشکلات رفتاری گربه که ممکن است با محیط جدید همراه باشد را کاهش دهد. اسکرچر گربه با وسایل آویزان برای بازی به ترغیب بچه گربه‌ها به استفاده از آن کمک می‌کند.

برای مبلمان شما: 

همان‌طور که بسیاری از صاحبان گربه  می‌دانند، گربه‌ها عاشق چنگ زدن به خصوص مبلمان گران‌بهای شما هستند.  درخت گربه جایگزینی مناسب برای چنگ زدن گربه‌ها می‌باشد؛ با این حال، تصور نکنید که درخت گربه به سادگی باعث می‌شود گربه مبلمان شما را خراش ندهد. شما باید او را فریب دهید تا به جای آن اسکرچر را خراش دهد. قرار دادن یک خوراکی در بالای آن می‌تواند به اصلاح این رفتار گربه کمک کند.

مطلب مرتبط: چه کنیم گربه مبلمان منزل را چنگ نزند؟

برای سلامت گربه شما: 

اگرچه ممکن است یک عادت مزاحم به نظر برسد، درخت گربه در واقع برای سلامت گربه شما عالی است. نه تنها چنگال‌های آن‌ها را در فرم مناسب نگه می‌دارد، بلکه ورزش عالی و راه خوبی برای کاهش استرس است. گربه سالم گربه‌ای است که بدون نگرانی می‌تواند خراش دهد و به همین دلیل داشتن خانه درختی گربه مهم است.

برای زمین مشترک: 

اگر چندین گربه دارید، آن‌ها تمایل دارند به دلیل علاقه دوجانبه در محل خراشیدن گرد هم بیایند. این می‌تواند منجر به این شود که خانه درختی گربه مکانی برای بازی و تعامل گربه‌های شما باشد. یک اسکرچر گربه راهی عالی برای گرد هم آوردن گربه‌هایتان است، زیرا همه گربه‌ها عاشق خراشیدن هستند!

مطلب مرتبط: دور نگهداشتن گربه ها از باغچه، خاک بازیشون و دردسراش!

انواع مدل درخت گربه

انواع مدل اسکرچر و خانه درختی گربه

در ادامه انواع مدل‌های اسکرچر گربه را خواهیم دید: 

درخت گربه با طناب

درخت گربه با طناب محبوب‌ترین درخت‌ها هستند و احتمالاً همان چیزی است که اکثر مردم هنگام فکر کردن به اسکرچر گربه به آن فکر می‌کنند. این اسکرچرها دارای یک پایه پهن هستند که معمولاً بیش از 30 سانتی‌متر مربع است. این درخت  معمولاً بیش از 60 سانتی‌متر ارتفاع دارد اما در بسیاری از موارد می‌تواند به طور قابل توجهی بلندتر باشد. اسکرچر دارای پوشش سیزال است که یک الیاف گیاهی بسیار شبیه به طناب است. سیزال می‌تواند پارچه‌ای باشد که روی میله چسبانده شده باشد، یا طنابی باشد که دور آن پیچیده و محکم کشیده شده است.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مضر برای حیوانات خانگی، باید مراقبشون باشیم!

درخت گربه با روکش طناب مناسب‌تر می‌باشد، زیرا در صورت باز شدن می‌توانید آن را تعویض کنید. سیزال جایگزین ارزان و آسان برای استفاده است. شما نمی‌توانید پارچه را به راحتی تعویض کنید. برخی از درخت‌های گربه دارای یک پوشش فرش هستند که می‌تواند کاملاً بادوام باشد، اما پنجه‌های گربه شما می‌توانند روی برخی از الیاف گیر کنند که ممکن است به حیوان خانگی شما آسیب برساند، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان از آن‌ها اجتناب کنید.

خانه درختی گربه به شکل برج

برج‌های اسکرچر مدل بزرگی از درخت گربه هستند. این اسکرچرها اغلب بسیار بزرگ‌تر هستند و دارای زمینه‌های متعددی هستند که به عنوان سکوهای استراحت دو برابر می‌شوند. این درخت‌ها زمانی که چندین گربه دارید عالی هستند و اغلب برای ثبات بیشتر مستقیماً به دیوار می‌چسبند. در ساخت آن‌ها اغلب از همان مواد سیزال استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید در صورت فرسودگی طناب سیزال را تعویض کنید. 

سکوها اغلب با فرش پوشانده می‌شوند تا فضایی راحت برای استراحت فراهم کنند و ممکن است اسباب‌بازی‌های آویزان برای بازی وجود داشته باشد. برج‌های اسکرچر کمی گران‌تر از درخت گربه با طناب هستند، اما اگر بودجه شما کم است، می‌توانید تنها با چندتخته و یک قرقره سیزال، برج‌های اسکرچر و خانه درختی گربه را بسازید.

اسکرچرهای عمودی

اسکرچرهای عمودی

اسکرچرهای عمودی کمی متفاوت از انواع دیگری هستند که تاکنون دیدیم. این نوع مانند یک تابلو روی دیوار آویزان می‌شود و از مقوا به عنوان ماده خراش استفاده می‌کند. مقوای استفاده شده در این اسکرچرها اغلب بازیافت می‌شود و زیست تخریب پذیر است، بنابراین برای محیط زیست مفید است. این ارزان است و شما می‌توانید چندین مورد را به قیمت مدل‌های دیگری که تاکنون بررسی کرده‌ایم خریداری کنید. تنها نقطه ضعف این نوع این است که به اندازه درخت‌های سیزال دوام نمی‌آورند و اگر خراش تهاجمی داشته باشید می‌توانند خراب شوند.

اسکرچرهای تخت

اسکرچرهای تخت

شما همچنین می‌توانید یک اسکرچر صاف را اسکرچر افقی بنامید. کاملاً شبیه مدل آخر است، اما همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، روی زمین قرار می‌گیرد. مانند خانه های درختی عمودی گربه، در ساخت آن‌ها از مواد خراشنده مقوایی کم‌هزینه استفاده می‌شود که اغلب بازیافت می‌شوند و زیست تخریب‌پذیر هستند.

 شما می‌توانید این اسکرچرها را در هر جایی از خانه خود قرار دهید و به ویژه در مناطقی که گربه شما از قبل دوست دارد خراش دهد بسیار مؤثر است. متأسفانه، اگر گربه شما یک خراشنده تهاجمی باشد، این مدل نیز می‌تواند باعث آشفتگی شود.

ساخت اسکرچر گربه

ساخت اسکرچر گربه

یک درخت گربه بسازید که به عنوان یک صندلی در مقابل پنجره مناسب می‌باشد، جایی که گربه مورد علاقه شما می‌تواند پرندگان را تماشا کند.

گربه‌ها دوست دارند تماشا کنند. گربه‌ها چه نظارت بر فعالیت‌های نظافتی شما و چه نظارت بر حیات وحش بیرون از پنجره شما، به خاطر تمایلشان به جاسوسی از دنیای اطرافشان معروف هستند. کارهای دیگری که گربه‌ها دوست دارند انجام دهند؟ خراش. استفاده از پنجه‌های آن‌ها یک غریزه طبیعی است که به آن‌ها کمک می‌کند احساسات خود را ابراز کنند، ناخن‌های مرده را از بین ببرند و کمی ورزش کنند.

اگر مکانی را برای انجام هردوی این کارها در اختیار گربه خود قرار دهید، شما بهترین دوست گربه خود خواهید بود.. ما در این مقاله از چیدانه قصد داریم روش ساخت درخت گربه را با چند وسیله ساده آموزش دهیم.  

با عرض حدود 60*60 سانتی‌متر و ارتفاع 81 سانتی‌متر، اسکرچر برای چندین گربه بسازید و می‌توان آن را در لبه پنجره‌ای قرار داد که به خوبی از زمین فاصله دارد. 

برای نمونه‌ای که در فضا صرفه جویی کند، می‌توانید به عنوان مثال یک پایه 45 سانتی‌متری و رویه 35 سانتی‌متری را برش دهید. اگر می‌خواهید اسکرچر بزرگ‌تر یا کوچک‌تر داشته باشید، می‌توانید به صورت دلخواه سایز آن را تغییر دهید. 

با استفاده از تخته سه لا و موکت می‌توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید. 

دستورالعمل های گام به گام برای نحوه ساخت اسکرچر گربه

وسایل مورد نیاز برای ساخت درخت گربه

  • 2 عدد تخته سه لا 5*5 سانتی‌متر، هر کدام به ضخامت 4 سانتی‌متر
  • 2 عدد چوب 10*5 سانتی‌متر
  • سیم پیچ‌های 1500 سانتی‌متری طناب سیزال 8 سانتی‌متر (تعداد سیم‌پیچ‌ها به ارتفاع اسکرچر بستگی دارد)
  • 2 تکه موکت 10*10 سانتی‌متر
  • پیچ خودکار 8 سانتی‌متری
  • چسب موکت
  • چسب چوب
  • چسب 123 که به عنوان چسب فوق العاده خشک کننده سریع نیز شناخته می‌شود

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت اسکرچر گربه

  • متر نواری
  • اره
  • پیچ گوشتی
  • مته
  • اره منبت کاری یا اره مویی
  • چاقو
  • مداد

بیشتر بخوانید: طراحی محیطی جذاب برای گربه ها در خانه و اتاق کار شما

نحوه ساخت اسکرچر گربه با دستورالعمل‌های گام به گام 

مرحله 1: سکوهای بالا و پایین را برش داده و آماده کنید

در یک طرف هر تکه تخته سه لا به ابعاد 10*10 سانتی‌متر، خطوط مورب بین گوشه‌ها بکشید. خطوط را در 6 و 9 سانتی‌متری از مرکز علامت گذاری کنید [به تصویر “علامت گذاری سکوها برای سوراخ کردن" در زیر مراجعه کنید]. سوراخ‌های 3 میلی‌متری را در چهار علامت 6 سانتی‌متری دریل کنید. سپس هر صفحه را برگردانید و دریل کنید. بعداً از این سوراخ‌ها برای اتصال پایه به سکوها استفاده می‌شود.

برای برش رویه گرد، یک دایره روی یک تکه تخته سه لا بکشید تا خط برش را مشخص کند. یک نخ را به یک میخ در یک سر و یک مداد در طرف دیگر ببندید و یک دایره با اندازه 30 سانتی‌متر یا کمتر علامت بزنید. 

نحوه ساخت اسکرچر گربه

برای برش دایره از اره منبت کاری یا اره مویی استفاده کنید. [عکس B]

نحوه ساخت اسکرچر گربه

اگر رویه مربعی درست می‌کنید یا اندازه اسکرچر را تنظیم می‌کنید، حتماً قسمت بالایی را حداقل 10 سانتی‌متر کوچک‌تر از پایه ببرید. این به جلوگیری از واژگونی آن در هنگام بالا رفتن گربه کمک می‌کند.

مرحله 2: ایجاد و وصل کردن پایه مرکزی

از تکه‌های چوب 10*5 سانتی‌متری، 4 تکه مساوی به اندازه پایه اسکرچر ببرید. ما در اینجا به طول 80 سانتی‌متر بریدیم اما شما می‌توانید هر اندازه‌ای که مناسب است ببرید.  

در حالی که انتهای آن صاف است، از چسب چوب و پیچ برای چسباندن سطح یک قطعه به لبه قطعه دیگر استفاده کنید. این کار را برای تکه‌های باقیمانده تکرار کنید تا یک پایه مرکزی مربع ایجاد کنید [عکس C، زیر].

ایجاد و وصل کردن پایه مرکزی درخت گربه

ستون را در میان علامت‌های 9 سانتی‌متری روی سکوی پایین قرار دهید [عکس D، زیر] و ستون را از طریق سوراخ‌هایی که در مرحله 1 ایجاد کردید، به پایه پیچ کنید.

وصل کردن پایه درخت گربه

مرحله 3: سکوی پایین را با موکت بپوشانید

برای پوشاندن سکوی پایین با موکت، به یک موکت دو برابر بزرگ‌تر از سکو نیاز دارید. سکوی 5*5 سانتی‌متری به یک قطعه موکت 10*10 سانتی‌متری نیاز دارد. سکو را با موکت بپوشانید، با چسب موکت بجسبانید و اضافه آن را با چاقو یا کاتر ببرید. [عکس E]. این کار را برای سه طرف باقیمانده تکرار کنید تا فرش روی هم قرار نگیرد و برآمدگی ایجاد نکند.

سکوی پایین را با موکت بپوشانید

مرحله 4: پایه مرکزی را با طناب سیزال بپوشانید

یک سر طناب سیزال را با چسب 123 به پایه مرکزی بچسبانید. پس از خشک شدن طناب، انتهای آن را به پایین ستون، جایی که با سکوی پایینی برخورد می‌کند، میخ کنید [عکس F]. طناب را محکم دور میله بپیچید تا هیچ یک از چوب‌های زیر آن نمایان نشود. این یک سطح سفت ایجاد می‌کند که گربه شما می‌تواند تا حد دلخواهش خراش دهد.

پایه مرکزی را با طناب سیزال بپوشانید

 

مرحله 5: سکوی دیگر را با موکت بپوشانید

سکوی بالایی را با استفاده از سوراخ‌های از پیش دریل شده وسط قرار داده و به پایه پیچ کنید. برای پوشاندن رویه گرد به قطر 60 سانتی‌متر با موکت، مرکز مربع موکت را پیدا کنید و دایره‌هایی را به 30 و 60 سانتی‌متر از مرکز بکشید. دایره‌ها را به 16 قسمت علامت گذاری کنید [تصویر زیر را ببینید]. در امتداد دایره بیرونی برش دهید، سپس مثلث‌های بین دایره‌ها را ببرید

سکوی دیگر را با موکت بپوشانید

موکت را روی سکوی بالایی مرکز قرار دهید. آن را در اطراف لبه تا قسمت زیرین تا کنید، آن را محکم بکشید و نوک آن را در جایی که به تیرک می‌رسد جدا کنید. [عکس G]. (نگران نخ‌های اضافه موکت نباشید – گربه‌ها آن‌ها را دوست دارند.)

ساخت درخت گربه

اگر به جای آن یک سکوی مربع شکل می‌سازید، تکه‌های موکت فرش دوم را روی سکو قرار دهید و آن را در اطراف لبه‌ها بچسبانید. همپوشانی را در اطراف لبه‌ها تا کنید و آن را همان‌طور که روی سکوی پایین انجام دادید، کوتاه کنید. سپس موکت را در جای خود در قسمت زیرین بچسبانید.

برای یک گربه شاد، اسکرچر را در مقابل پنجره‌ای قرار دهید تا گربه شما بتواند از طبیعت بیرون منزل مخصوصاً در زمان بارش باران لذت ببرد. 

امیدواریم که از این مقاله جامع در چیدانه راجع به درخت گربه لذت برده باشید. نظرات و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه