Chidaneh.com placeholder image

10 ایده دکوراسیون خانه‌های 70 متری از میان تورهای چیدانه

به قلم: تحریریه چیدانه

ایده دادن و آموزش دادن ترفندهای مختلف برای این که یک خانه نقلی و جمع و جور را زیبا و جذاب بچینیم از عمل کردن به آن ساده‌تر است. مسلما دکور کردن یک خانه کوچک و کم‌متراژ مبله و جا دادن وسایل ضروری در آن کار آسانی به نظر نمی‌رسد، اما با کمی صبر و حوصله، مطالعه و خلاقیت به خرج دادن می‌توانید منزلتان را طوری بچینید که زیبایی و کاربری آن از بسیاری از خانه‌های بزرگ و درندشت بیشتر باشد. اگر شما هم صاحب یک خانه 70 متری هستید و بابت دکور کردن آن دلسرد و ناامید شده‌اید به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به شما ترفندهایی را یاد می‌دهیم که با به کار بردن آن‌ها در دکوراسیون داخلی بتوانید به خانه رویایی‌تان دست پیدا کنید. 

استودیو پر
مبلمان کلاسیک خانه
استودیو پر

تابلو فرش ریحان

ایده های جذاب برای دکوراسیون خانه‌های 70 متری

شاید در نگاه اول به نظر بیاید که زندگی در یک خانه 70 متری واقعا سخت و آزاردهنده است. ممکن است تنگی فضا حس بدی به شما بدهد و دوست داشته باشید هرچه سریعتر از آن محیط فرار کنید! اما اینجا خانه شماست! هیچ چاره‌ای ندارید جز این که دست به کار شوید و آن را به بهترین نحو ممکن بچینید. این را بدانید که در دکوراسیون خانه‌های 70 متری اولین چیزی که مهم است این است که باید جسور باشید، هوشمندانه عمل کنید، از پیاده کردن طرح‌های خلاقانه نترسید و سعی کنید متفاوت عمل کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر از مد پیروی نکنید و یا از خیر وسایل غیرضروری منزلتان بگذرید و آن را به دست سمساری محلتان بسپارید. هیچ قانونی وجود ندارد که بخواهد مانع ایده‌پردازی‌های شما شود. پس این ترفندها را به دقت بخوانید و سعی کنید در چیدن دکوراسیون آن‌ها را به کار بگیرید:

امیر صادقی
منزل آقای کلکسیونر
امیر صادقی

1. تزئین خانه با اکسسوری‌های کوچک و جذاب

مسلما وسایل و اکسسوری‌های تزئینی که در دیزاین داخلی یک خانه 70 متری به کار می‌رود باید با تزئینات خانه‌های بزرگ و دلباز تفاوت داشته باشد. همه چیز باید متناسب با فضا انجام بگیرد، به عنوان مثال استفاده از یک کنسول حجیم به همراه گلدان‌ها و قاب عکس‌های بزرگ و جاگیر روی آن نه تنها فضا را زیباتر نمی‌کند بلکه فقط دست و پای شما را می بندد و همین فضایی را هم که در اختیار دارید از شما می‌گیرد، اما همین کنسول به همراه تزئینات آن می‌تواند در یک پذیرایی بزرگ جلوه دلنشینی ایجاد کند. 

اگر خودتان هم در ساختن وسایل تزئینی یا کشیدن تابلوهای هنری دستی بر آتش دارید می‌توانید از هنر خود استفاده کنید و اکسسوری‌های مدنظرتان را خودتان بسازید. همچنین بهره‌گیری از وسایل بلااستفاده هم می‌تواند ایده خوبی برای زیبا کردن دکوراسیون باشد. مثلا در طراحی داخلی خانه 70 متری مهشید پارسی می‌بینید که تمامی تابلوهای هنری موجود در منزل که همه آن‌ها سایز متوسط و کوچکی دارند هنر دست خود صاحبخانه است و برخی اقلام دیگر مانند آینه ورودی که با تکنیک چوب و پتینه ساخته شده نیز شخصا توسط ایشان ساخته شده است.

دکوراسیون پاییزی

2. سبک دکوراسیون را به درستی انتخاب کنید!

عاشقان سبک کلاسیک باید بدانند که پیاده کردن یک دکوراسیون شلوغ و پروسیله در یک خانه 70 متری می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز باشد و فضای رفت و آمد و تردد خانواده را اشغال کند. در خانه‌های با متراژ کم بهتر است از دکورهای ساده و مینیمال استفاده کنید تا فضا خلوت و دلباز به نظر برسد. در این تیپ آپارتمان‌ها همه وسایل در نهایت سادگی انتخاب می‌شوند به دور از هرگونه تجملات و وسایل اضافی. در این صورت است که تمام المان‌ها از یک نظم خاص پیروی می‌کنند و وقتی کلید می‌اندازید و وارد خانه می‌شوید حس می‌کنید که همه چیز دقیقا سر جای خودش قرار دارد. برای درک بهتر این مساله بهتر است یک نگاهی به دکوراسیون مدرن و مینیمالیستی خانه در مقاله بازسازی یک خانه 70 متری توسط یک معمار خلاق بیندازید تا ببینید یک دکوراسیون ساده و کم‌جزئیات چقدر می‌تواند به زیباسازی و بزرگ نشان دادن خانه کمک کند. در این خانه 70متری مبلمان، کابینت‌ها، وسایل آشپزخانه، اکسسوری‌ها و … همگی در نهایت سادگی انتخاب شده‌اند و مانند قطعات یک پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

البته ما در این مطلب نمی‌خواهیم شما را از خانه رویایی‌تان و دلخواهتان دور کنیم! اگر از طرفداران سرسخت و دوآتیشه سبک کلاسیک هستید و خیلی اصرار دارید که در چیدمان از اسباب و وسایل پرنقش و نگار استفاده کنید بهتر است خانه را به سبک تلفیقی بچینید. در دکوراسیون خانه 70 متری الهام و عارف می‌بینیم که این زوج سرویس خواب، مبلمان، شلف‌ها و قفسه‌ها و … را به صورت ساده و مینیمال انتخاب کرده‌اند اما فرش‌ها و برخی اکسسوری‌ها و دکوراتیوها ظاهری کلاسیک و سنتی دارند. 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم فرجی
حسین گلیار

3. آینه‌کاری را فراموش نکنید

فکر می‌کنید بزرگترین چالش در دکوراسیون خانه‌های هفتاد متری چیست؟ بله! تلاش برای بزرگتر جلوه دادن خانه. یک دکوراتور ماهر تمام سعی‌اش را می‌کند تا با ترفندهای مختلف به بیننده این توهم را بدهد که فضایی که در آن قرار دارد آنقدرها هم که تصور می‌کند کوچک و تنگ و ترش نیست! آینه جادوی دکوراسیون خانه‌های کوچک است، زیرا با منعکس کردن نور اتاق را بزرگتر و روشن‌تر می‌کند. ما قبلا در چیدانه درمورد آینه‌کاری خانه‌های کوچک صحبت کرده‌ایم. به عنوان مثال در دکوراسیون منزل سپیده و همسرش در تهران که اتفاقا متراژ آن هم در حدود 70 متر است استفاده از آینه‌های مشبک توانسته ظاهر خانه را از این رو به آن رو کند. با وجود این که دکوراسیون این خانه کلاسیک و پروسیله است و در دیزاین داخلی آن از گچکاری‌های ظریف، لوسترهای حجیم، مبلمان استیل و سلطنتی و فرش‌های شلوغ و پرنقش استفاده شده اما نصب یک آینه در اتاق پذیرایی توانسته است تا حدود زیادی این شلوغی را تعدیل کند و با یک نورپردازی درست و اصولی فضای خانه بیشتر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. البته ناگفته نماند که استفاده از رنگ‌های روشن مانند رنگ سفید، شیری و طلایی نیز مزید بر علت شده و بر دلباز بودن فضای خانه افزوده است. می‌توانید به لینک مراجعه کرده و همه تصاویر این دکوراسیون جذاب را به دقت بررسی کنید.

استودیو پر
خانه کلاسیک سفید
استودیو پر

4. وسایل چندمنظوره و کاربردی در دکوراسیون خانه‌های 70 متری

استفاده دوگانه از برخی وسایل در دکوراسیون خانه‌های هفتاد متری ایده‌ای بسیار زیرکانه است. مثلا اگر خانه شما یک خوابه است و به فضای خواب بیشتری برای اعضای خانواده نیاز دارید بهتر است به جای قرار دادن مبلمان حجیم، جاگیر، بزرگ و ناراحت‌کننده از مبل‌های تختخوابشو استفاده کنید، در این صورت هم اتاق نشیمن را برای مهمانان به محیطی راحت تبدیل کرده‌اید و هم در صورت نیاز روی آن به استراحت می‌پردازید. برخی افراد در یک پذیرایی کوچک سعی می‌کنند از انواع و اقسام میزها اعم از میز عسلی، میز جلومبلی و … استفاده کنند، در صورتی که یک میز می‌تواند همه نیاز شما را برآورده کند و از آشفتگی و بهم ریختگی فضا هم جلوگیری به عمل بیاید. خریدن یک میز جلومبلی با چند کشو یا قفسه که فضایی برای ذخیره‌سازی وسایل اضافی هم دارد حسابی به خلوت شدن چیدمان شما کمک می‌کند.

5. جداسازی فضا با پارتیشن

اگر صاحب یک خانه 70 متری هستید احتمالا یکی از بزرگترین دغدغه‌های شما این است که چطور فضاهای خانه را از هم تفکیک کنید بدون آن که به ظاهر خانه آسیب بزنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از پارتیشن‌ها و یا وسایل این تیپی است. فرقی نمی‌کند از چه مدل جداکننده‌ای استفاده می‌کنید، فقط سعی کنید بهترین استفاده را از آن داشته باشید، در دکوراسیون یک خانه 70 متری شما به هر المانی باید به چشم یک ابزار برای زیباسازی و بزرگ کردن فضا نگاه کنید. مثلا در مطلب دکوراسیون 70 متری فرشید در پاسداران به خوبی می‌بینید که فرشید با استفاده از یک بوفه چندطبقه چوبی که با انواع و اقسام گلدان‌ها، مجسمه‌ها، کتاب و لوازم دکوراتیو تزئین شده است، هم به جذابیت بصری دکوراسیون افزوده و هم توانسته دو فضای استراحت مجزا در خانه به وجود بیاورد که هر دو فضا مبله بوده و به شکلی بسیار حرفه‌ای و کاربردی چیده شده است و خب! این ایده قطعا متعلق به یک فرد خلاق است.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی آقای نادری در هروی
امیر صادقی

6. صرفه‌جویی در اسباب و وسایل!

در دکوراسیون خانه‌های 70 متری بهتر است کمی دست و دلباز باشید! یعنی وسایل بی‌مصرف و ناکارآمد خانه را از چرخه خانه و زندگی خارج کرده و به لوازم ضروری و کاربردی بسنده کنید. لازم نیست به هر قیمتی شده سعی کنید از تمامی اثاثیه خانه استفاده کرده و هر گوشه و کناری از دکوراسیون را با خرده‌ریزهای بی‌فایده پر کنید به این امید که ممکن است آن وسیله یک روزی به کار بیاید. اگر در خانه انباری ندارید و فضای نگهداری از وسایل بلااستفاده هم وجود ندارد سپردن لوازم اضافی و جاگیر به یک سمساری منصف پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد!

صرفه‌جو باشید! نیازی نیست در یک پذیرایی 30 متری یک ست کامل از مبلمان جا بدهید، خریدن یک کاناپه به همراه یک یا دو صندلی اضافی احتمالا نیاز شما را برآورده می‌کند. در همین راستا سری به دکوراسیون مدرن آقای پورمژده بزنید و ببینید که چطور با خلاقیت و ذوق شخصی یک خانه 70 متری را با حداقل لوازم تبدیل به یک خانه جذاب و جوان‌پسند کرده است.

سهیل زندآذر
عکسهایی از خانه آقای پورمژده در رشت
سهیل زندآذر

7. در دکوراسیون خانه‌های 70 متری فضاهای پرت را هدف بگیرید

دکور کردن یک اتاق نشیمن با زوایای عجیب و نامنظم می‌تواند کمی گیج‌کننده و دلهره‌آور باشد، اما اصلا نترسید! به جای آن سعی کنید فضاهای خانه را به بهترین شکل مدیریت کنید. اگر خوب دقت کنید متوجه می‌شوید که در هر خانه با هر متراژی یکسری مراکز پرت و بلااستفاده وجود دارند که باید از آن‌ها درست و اصولی استفاده کرد. مثلا ممکن است نقشه پذیرایی شما کاملا مستطیل شکل و منظم نباشد و کنج‌ها و زوایای خاصی وجود داشته باشد، در این مواقع است که باید زرنگ باشید و با نیمچه سلیقه‌ای گوشه و کنارهای بی‌مصرف دکوراسیون داخلی منزل را به فضاهای کاملا کاربردی تبدیل کنید. این بخش‌ها می‌توانند بستری برای قرارگیری لوازم دکوراتیو و تزئینی شما باشند. 

8. دیوارها به دادتان می‌رسند!

اگر روی زمین جا ندارید به فضاهای عمودی پناه ببرید! دیوارها و سطوح عمودی میزبان‌های خوبی برای قفسه‌های کتابخانه‌، میز آرایش، لوازم تزئیناتی و دیگر وسایل اضافی و جاگیر ما هستند. حتی اگر مبلمان را در کنار دیوار چیده‌اید و فضایی برای قرار دادن دکوراتیوهای خود ندارید می‌توانید از طاقچه‌های سنتی یا قفسه‌های دیواری استفاده کنید.

9. نور طبیعی را به خانه بیاورید

اگر دکوراسیون خانه 70 متری شما با نور طبیعی روز روشن شود هم در استفاده از انرژی‌های مصنوعی صرفه‌جویی کرده‌اید و هم نور طبیعی فضای خانه را وسیع و دلباز نشان می‌دهد. مثلا می‌توانید از پنجره‌ها و بازشوهای بزرگتر استفاده کنید، به پنجره‌ها پرده‌های نازک و شفاف نصب کنید و در طول روز پرده را کنار بزنید و از نور بیرونی استقبال کنید. یک راز کوچک اما کاربردی در میان دکوراتورهای خانه‌های کم‌متراژ وجود دارد و آن این است که هرچه پرده را بلندتر بگیرید و نزدیک به سقف خانه نصب کنید، سقف بلندتر و فضا دلبازتر به نظر می‌رسد. حتما از این راز در خرید و نصب پرده اتاق پذیرایی خود بهره بگیرید.

در تورهای خانه‌گردی که در چیدانه بررسی شده‌اند می‌توانیم به دکوراسیون خانه راحله و سعید اشاره کنیم، خانه‌ای در حدود 70 متر با دکوراسیونی تلفیقی که اگر نگاهی به عکس‌های آن بیندازید متوجه می‌شوید که استفاده درست از رنگ و نور باعث پویایی و سرزندگی این خانه شده است. درب‌ها و پنجره‌های قدی بزرگ خانه را به طور کامل روشن و پرنور کرده و استفاده از رنگ‌های زرد و خاکستری در دکوراسیون انرژی بسیار مثبتی در فضا به جریان انداخته است. این همان غوغای رنگ و نور است که از آن حرف می‌زنیم.

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم مزینانی
حسین گلیار

10. قابلیت رنگ‌ها در انرژی خانه

همانطور که اشاره کردیم رنگ و نور تاثیر بسیار مهمی در حال و هوای دکوراسیون و البته اهالی خانه دارند. شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های تیره فضا را خفه نشان بدهید و یا با رنگ‌های روشن به ظاهر منزلتان وسعت ببخشید. اگر می‌خواهید کوچک بودن خانه شما به چشم افراد تازه‌وارد نیاید بهتر است بازی با رنگ و نور را امتحان کنید. شاید دوست داشته باشید به جای رنگ‌آمیزی از پوستر یا کاغذدیواری استفاده کنید. در این صورت توصیه می‌کنیم خریدن کاغذدیواری‌هایی با رنگ روشن و خنثی و کمترین طرح و نقش و نگار را در اولویت قرار بدهید و به این روش مانع از ایجاد شلوغی و ازدحام ظاهری دکوراسیون شوید.

جمع‌بندی پایانی

طراحی داخلی خانه‌های کوچک و کم‌متراژ کار ساده‌ای نیست، اما می‌توانید با بکارگیری چند ترفند کاربردی کوچک بودن خانه را دور بزنید و ظاهری وسیع و دلباز به آن ببخشید. علاوه بر این مدل دکوراسیون خانه بایستی به کاراکتر صاحب آن نزدیک باشد و روحیات و علایق خانواده را به خوبی منعکس کند. به همین خاطر در این مطلب به دکوراسیون خانه‌های 70 متری پرداختیم و با بررسی تورهای خانه‌گردی قبلی چیدانه و بیان چند تکنیک مشترک که در اغلب این دکوراسیون‌ها رعایت شده بود سعی کردیم تا قدم به قدم شما را به دکوراسیون دلخواهتان نزدیک کنیم.

همچنین در چیدانه درباره دکوراسیون داخلی منزل کوچک و اشتباهات بازسازی خانه بیشتر بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه