اهمیت فوق‌العاده نور در بازسازی و طراحی داخلی فضای آپارتمان

اهمیت فوق‌العاده نور در بازسازی و طراحی داخلی فضای آپارتمان

نور در بازسازی و طراحی داخلی

چرا نقش نور در بازسازی آپارتمان بسیار مهم است؟ نور در کنار فوایدی  چون افزایش سروتونین در مغز، یکی از عناصر زیبایی شناسی در فرهنگ و معماری ایران است و در واقع نمادی از روشنایی و حقیقت است. اگر به تمامی بناهای مختلف در ایران در اعصار مختلف نگاهی بیندازید، به وضوح می توانید تاثیر و اهمیت استفاده از نور به ویژه نور طبیعی را در خانه ها مشاهده کنید.

سرویس خواب بالسا

اهمیت نور در بازسازی بنا

 نور بر کیفیت فضا تاثیر دارد و در همه ادیان کم و بیش ستایش شده است. اما، اگر به مبحث معماری و ساخت بنا بازگردیم، می‌بینیم که در واقع نور اساسا برای هایلایت کردن نقاط خاص و فضاهای ویژه استفاده می‌شود که امروزه سعی می‌شود در کنار نور طبیعی، نور مصنوعی که توسط لامپ‌های مختلف تولید می‌شود، در قسمت‌های مختلف بنا گنجانده شود. در ادامه به اهمیت فوق‌العاده نور در بازسازی و طراحی داخلی فضای آپارتمان بیشتر می‌پردازیم.

اهمیت نور در بازسازی آپارتمان

یکی از مهم‌ترین فواید نور در بازسازی آپارتمان این است که اجازه دهیم نور مصنوعی در نقاطی که نور طبیعی دسترسی ندارد، بتابد و فضا و اشکالی را خلق کند که تا پیش از آن اصلا وجود خارجی نداشت و این یعنی استفاده کامل از فضاهایی که قبلا غیر قابل استفاده بودند. مثل فضای زیر راه پله، فضایی که در کنج‌های خانه یا آپارتمان وجود داشت و بدون استفاده باقی مانده بود.

نور در بازسازی و طراحی داخلی بنا

این استفاده از فضا می‌تواند به ویژه در آپارتمان‌های امروز که بسیار کوچک و دلگیر هستند کاربردی باشد و آن‌ها را به فضایی بسیار دلپذیر و قابل استفاده تبدیل کند. اینجا است که اهمیت نور در بازسازی آپارتمان مشخص می‌شود. در واقع اهمیت نور در بازسازی آپارتمان در معماری از سه جنبه زیبایی شناختی، کاربردی و کارآمد بودن قابل بررسی است.

نور در بازسازی

بازی با نور در بنا به لحاظ زیبایی شناختی می‌تواند بر احساس افراد تاثیر بگذارد. ازآنجایی‌که نور المانی است که به انسان کمک می‌کند تا اشیا را ببیند، تاثیر نور در بازسازی آپارتمان می‌تواند انرژی بیشتری را روانه خانه کند. به همین جهت، استفاده هوشمندانه از نور طبیعی و نور مصنوعی جلوه خانه را دگرگون خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ترکیب رنگی نامناسب در دکوراسیون منزل

کاربرد نور در فضاهای مختلف

استفاده از نور در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف یکسان نیست. به طور مثال، نوری که در لابی یک هتل استفاده می‌شود، با نوری که در یک دفتر استفاده می‌شود یکسان نیست و هر کدام با توجه به نمای داخلی می‌توانند از کل نور محیط و نور مصنوعی یا بخشی از آن بهره ببرند. بنابراین، هنگام استفاده از نور باید به جزییات آپارتمان، دفتر، لابی هتل یا سالن ماساژ یا هر نقطه دیگری توجه کنید.

نقش نور در بازسازی و طراحی داخلی بناهای مختلف

باید گفت که نور طبیعی اهمیت ویژه‌ای در معماری بنا ایفا می‌کند. چرا که تاثیر آن بر حال خوب و راحتی اعضای خانواده تاثیر بسیار زیادی دارد. نور فضا می‌سازد و حال انسان را به لحاظ روانشناسی، احساسی و جسمانی خوب می‌کند. نور طبیعی پیچیدگی، زنده بودن و حرکت داشتن را به فضا می‌بخشد و تجربه زندگی را بهبود می‌بخشد. به همین جهت، تنظیم میزان نور ورودی به خانه در بازسازی آپارتمان بسیار مهم است و برای آن جایگاه ویژه‌ای در طراحی در نظر گرفته می‌شود.

تاثیر نور بر فضاهای غیر قابل دسترس زیر شیروانی

کمبود نور طبیعی می‌تواند منجر به ایجاد حسی ناآرام همراه با اضطراب و تاثیر منفی بر سلامت جسمانی و روانی شود. به همین جهت، خانه‌ها را طوری می‌سازند تا بیشترین نور طبیعی را بتواند در بر بگیرد. علاوه بر تاثیر روحی، در نظر گرفتن نور کافی در آپارتمان به لحاظ بهره‌وری از نور، هزینه‌ها را با استفاده کمتر از لامپ کنترل می‌کند و به رفاه بیشتر افراد خانواده کمک می‌کند.

مثال هایی از تاثیر نور در بازسازی آپارتمان

تاثیر نور بر زیبایی فضا

برای اینکه بدانید که آیا نور به صورت مطلوب به آپارتمان شما می‌تابد یا خیر، باید بتوانید نمونه‌هایی از آن را مشاهده کنید و جایگاه نور در خانه را به درستی بشناسید. نور تلاقی هنر طبیعت و هنر معماری است که شکل بنا و انرژی آن را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: نحوه تغییر دکوراسیون مغازه؛ نکات مهم+ترفندها

تاثیر نور در بازسازی آپارتمان اداری

زمانی که صحبت از فضای اداری، آموزشی یا فروشگاه به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی برای تعیین جایگاه نور در آپارتمان یا مجموعه مورد نظر وجود دارد. برای این بناها باید از نورپردازی به صورت کاملا هوشمندانه استفاده کرد. فضای این بناها به گونه‌ای است که ممکن است نتوان از نور طبیعی کافی در بنا استفاده کرد.

تاثیر نور در فضای آموزشی

مگر اینکه بنای یک موسسه آموزشی، در واقع یک خانه ویلایی باشد که جایگاه نور طبیعی در آن از پیش تعیین شده است و برای بازسازی می‌توان همان روال را در نظر گرفت. اگر نور طبیعی وجود نداشت، به کمک نورپردازی مصنوعی LED خاص می‌توان فضا را پرنور کرد. لازمه آن به روز بودن و آگاهی از تکنولوژی روز در نورپردازی است.

تعبیه پنجره‌های نورگیر

مهم‌ترین المان در به کارگیری نور در بازسازی و طراحی داخلی بنا تعبیه پنچره‌های نورگیر یا سراسری و یکپارچه است. مقدار نوری که از پنجره وارد خانه می‌شود، به ابعاد آن پنجره بستگی دارد. استفاده از پرده‌های ضخیم نیز می‌تواند بخشی از نور و سرما را دفع کند که انتخاب آن کاملا به روحیه شما بستگی دارد.

پنجره نورگیر

برخی افراد علاقه دارند آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنند، بسیار نورانی باشد و هر صبح که از خواب بیدار می‌شوند، بیشترین میزان نور وارد خانه آن‌ها شود. برخی دیگر در نقطه مقابل قرار دارند. آن‌ها دوست دارند، خانه نورانی نباشد و تنها روشن بودن فضا برای آن‌ها کافی است. استفاده از پنجره با ابعاد مختلف برای این افراد متفاوت است.

نور در طراحی داخلی بنا

نکته دیگری که می‌توانید به کمک آن میزان نور را کنترل کنید، استفاده از آفتابگیر بالای پنجره است. اگر در طبقه بالاتری زندگی می‌کنید که کسی به اتاق یا فضای خانه شما اشراف ندارد و اینکه در خانه دیده می‌شوید برایتان ایرادی ندارد، می‌توانید از پنجره‌های یکپارچه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون شیک و تجملاتی اتاق خواب دختر بیرانوند +ویدئو

سرامیک براق و رنگ سقف عوامل موثر بر ایجاد نور در بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان

سرامیک براق در ساختار خانه

اگر می‌خواهید بیشترین نور را وارد خانه کنید، المان‌هایی چون رنگ سقف و به کار گیری سرامیک‌های براق می‌تواند گزینه خوبی برای این کار باشد. سرامیک‌های براق، به این دلیل که نور ورودی را بازتاب می‌کنند، می‌توانند هم به بزرگنمایی محیط خانه کمک کنند و هم همچون یک آینه عمل کرده و نور محیط را بیشتر کنند. از طرفی رنگ کردن سقف خانه به رنگ سفید می‌تواند تغییر زیادی در نور خانه ایجاد کند. به همین جهت، این دو فاکتور از عوامل موثر بر ایجاد نور در بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان به حساب می‌آیند.

کمک به نور در بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان با استفاده از درهای شیشه‌ای بزرگ

تاثیر نور بر بنا

درهای شیشه‌ای، نور بیشتری را وارد خانه می‌کنند. این درها در شکل‌ها و ابعاد مختلف ساخته شده‌اند که انتخاب آن‌ها در کنار توجه به معماری ساختمان تا حدودی سلیقه‌ای است. درهای شیشه‌ای علاوه بر اجازه ورود نور، به شما ین امکان را می‌دهند تا بتوانید از زیبایی فضای بیرون از خانه و دیدن طبیعت لذت ببرید.

استفاده از رنگ‌هایی که نور را منعکس می‌کنند

نور در بازسازی و طراحی داخلی بنا

نور در بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان نقش مهمی را ایفا می‌کند و این تاثیر به قدری زیاد است که سعی می‌شود تا حد ممکن از المان‌هایی در بنا استفاده کرد که میزان نور ورودی را به شکل‌های مختلف افزایش دهد. یکی از آن‌ها استفاده از رنگ‌های روشن در رنگ کردن دیوارها و وسایل خانه است. البته، انتخاب رنگی که نور را منعکس می‌کند و به نوردهی فضای آپارتمان کمک بیشتری می‌کند.

کلام آخر

نور در بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان یا هر بنای دیگر نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. می‌توانید هنگام بازسازی با حذف برخی دیوارها و تعبیه پنجره یا درهای شیشه‌ای بزرگ نور خانه را بیشتر کنید یا با حذف آن‌ها نور خانه را به سلیقه خود کاهش دهید. اما، در کنار این روش‌ها، روش‌های دیگری چون هرس کردن شاخه‌های درختانی که نور ورودی را بلوکه می‌کنند می‌تواند میزان ورود نور به خانه را افزایش دهد. یا استفاده از نورپردازی مصنوعی هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. تعبیه سقف‌های شیشه‌ای نیز یکی دیگر از ایده‌هایی است که هنگام بازسازی بنا می‌توانید از آن استفاده کنید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه