Chidaneh.com placeholder image

مبل کلاسیک؛ 28 مدل مبل کلاسیک جدید و شیک

به قلم: مژگان احمدی

در میان انواع سبک مبلمان و تنوع موجود در بازار انتخاب بین مبل کلاسیک و مدرن همواره یک چالش بوده است. علاوه‌بر این نوع چیدمان مبلمان کلاسیک نیز برای خیلی‌ها چالش‌برانگیز می‌باشد. مدل مبل کلاسیک از زمان‌های گذشته تا به امروزه موردتوجه بسیاری از طراحان داخلی و اغلب خانواده‌های ایرانی بوده است. این مدل مبل‌ها با طراحی خاص و متفاوت برای دکوراسیون‌های لوکس و مجلل انتخاب بسیار مناسبی هستند. اگر شما هم از طرفداران سبک کلاسیک هستید، این مدل مبلمان برای فضای موردنظرتان گزینه خوبی می‌باشد. در چنین شرایطی آشنایی با انواع مبل کلاسیک و شناخت ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا این مدل مبل را بیشتر بشناسید.

مبل کلاسیک شیک
مبل کلاسیک چیست

مبل کلاسیک چیست؟

تعریف مبل کلاسیک در ایران با آنچه در سایر کشورها وجود دارد تاحدودی متفاوت می‌باشد. به این صورت که در ایران معمولا تمام مبلمان استیل، سلطنتی و مبل‌‌های ساده که نمای چوبی دارند را مبلمان کلاسیک می‌دانند اما در واقع باتوجه به کلمه کلاسیک، شکل و طراحی کلی این نوع مبل، ماهیت قدیمی و کهن داشته و برگرفته از ریشه‌ هنرهای اصیل این نوع سبک می‌باشد. به عبارتی لوازم دکوری و مبلمان کلاسیک با حفظ اصالت و پایبندی به سنت‌های قدیمی، با زندگی امروزی هماهنگ شده و همیشه مد روز هستند. 

chidaneh ad banner

جالب است بدانید که طراحی و استفاده از مبلمان کلاسیک ابتدا در کشورهای اروپایی خصوصا در کشور ایتالیا رایج شد و به‌مرور در کشورهای آسیایی و در میان طبقه ثروتمند و خاندان سلطنتی راه یافت. امروزه این نوع مبلمان با پیچیدگی و ریزه‌کاری‌های بسیار دقیق و با طراحی خاص خود،‌ سبکی محبوب بین تمام جوامع و به خصوص خانواده‌های ایرانی بوده و بیشتر در کشورهای شرقی و غربی و خاورمیانه می‌توان معماری و دکوراسیون‌های جذاب با این نوع مبلمان را یافت.

ویژگی‌های مبل کلاسیک
خصوصیات مبل کلاسیک

ویژگی‌های مبل کلاسیک

همانطور که می‌دانید این سبک تاکید زیادی روی خطوط و فضاهای منحنی دارد و به‌همین‌دلیل مبلمان کلاسیک با چوب تراش خورده و دارای منبت‌کاری‌ ساخته می‌شوند. اسکلت این مبل از چوب‌های مرغوب بوده و از فوم سرد و پارچه‌های نفیس برای پوشاندن این اسکلت مستحکم استفاده می‌شود. این سبک مبلمان اغلب حجیم هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. دیگر ویژگی های مبل کلاسیک در ادامه برای شما جمع‌بندی شده است.

ظرافت و دقت در مبلمان کلاسیک

ظرافت و دقت در مبلمان کلاسیک

یکی از شاخصه‌هایی که مبل کلاسیک را از دیگر مبلمان متمایز می‌کند، ظرافت در طراحی و هماهنگی تک تک اعضا با یکدیگر است. فرم کلی بدنه، رنگ، نوع پوشش و همچنین نقش و نوع پارچه به‌کار رفته در این نوع مبل باید در نهایت دقت و هماهنگی انتخاب و بکار گرفته شود. 

نقش چوب در مدل مبل کلاسیک

نقش چوب در مدل مبل کلاسیک

در طراحی و ساخت مدل مبل کلاسیک، چوب مهمترین متریال بوده و باتوجه به نقش‌ها و طرح‌های حک شده در آن، استفاده از چوب مقاوم و بادوام بسیار ضروری است. توجه داشته باشید در این مبلمان، از چوب و روکش‌های طبیعی بهره گرفته می‌شود و به هیچ عنوان روکش‌های ملامینه و ام دی اف در ساخت آن کاربردی ندارد. 

اسکلت یا کلاف یک مبلمان کلاسیک خوب از چوب‌های مرغوب مثل چوب راش، گردو، چنار، نراد، افرا، بلوط و توسکا ساخته می‌شود و ‌چوب‌هایی مانند چوب سفید و روس کیفیت به مراتب کمتری دارند که به خوبی نمی‌توانند تمامی قسمت‌های مختلف مبل را بهم متصل کنند. از طرفی گرمای حاصل از طبیعت چوب و نقش و نگارهای زیبای روی آن، در به وجود آمدن فضایی گرم، دلپذیر و جذاب موثر می‌باشد.

جزییات مبلمان کلاسیک
جزییات در مبلمان کلاسیک

جزییات در مبلمان کلاسیک

تفاوت عمده مبلمان کلاسیک را میزان جزییات و کیفیت آنها ایجاد می‌کند که از مشخصه‌های اصلی این نوع مبل بوده و در تعیین قیمت آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. جزییات و منبت‌کاری‌های زیادی که در دسته‌ها، پایه‌ و گاهی تاج مبل بکار می‌رود و استفاده از چوب‌های پر نقش و نگار در ساختار مبل باعث شده مبل کلاسیک از مبل‌های لوکس و لاکچری محسوب شود.

امروزه در اکثر مبلمان کلاسیک در قسمت منبت کاری شده، موادی مانند پلی‌اورتان به‌کار می‌رود که در کنار زیبایی به استحکام و کیفیت این نوع مبل نیز کمک می‌کند.

کیفیت بالای مبل کلاسیک

کیفیت بالای مبل کلاسیک

کیفیت و عمر بالا از ویژگی‌های اصلی مبل کلاسیک چوبی می‌باشد که با جنس چوب بکار رفته ارتباط مستقیم دارد. علاوه‌بر کلاف چوبی استفاده از فوم سرد و اسفنج مرغوب در نشیمن و دسته‌های مبل کلاسیک نقش تعیین‌کننده‌ای در راحتی و بالا بردن کیفیت این مبل دارد. 

برای تشخیص فوم سرد از فوم گرم بر روی سطح فوم فشار وارد کنید اگر فوم با سرعت به حالت اول خود بازگردد فوم از نوع سرد بوده و در غیر این صورت فوم از نوع گرم بوده و کیفیت پایین‌تری نسبت به فوم سرد دارد. توجه داشته باشید مبل کلاسیک به دلیل کیفیت بالا، نسبت به مبلمان راحتی کمی گران‌تر هستند ولی صرف هزینه بیشتر برای مبلمانی بادوام که ارزش تعمیر و نگهداری آن به مراتب بیشتر از سایر مبلمان می‌باشد، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

پارچه مبل کلاسیک
جنس پارچه در مبل کلاسیک

جنس پارچه در مبل کلاسیک 

پارچه‌هایی که برای مبلمان کلاسیک بکار برده می‌شوند باید با دقت انتخاب شده و هماهنگی زیادی با دکوراسیون داشته باشند. معمولا پارچه‌های گران‌قیمت، لوکس و درجه یک با طرح‌های متنوع و یا چرم‌های طبیعی برای این سبک مبلمان مناسب هستند. بطورکلی انواع جنس پارچه که در تولید این نوع مبل استفاده می‌شود عبارتند از:

  • زربفت
  • ساتن
  • مخمل
  • کتان
  • حریر
  • کرباس
رنگ‌بندی مبلمان کلاسیک جدید
رنگ‌بندی مبلمان کلاسیک

رنگ‌بندی مبلمان کلاسیک جدید

رنگ مبل یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است و این روزها مبلمان کلاسیک در هر رنگی دیده می‌شود. اما بطورکلی رنگ چوب در مبل کلاسیک چوبی بیشتر به رنگ‌های سفید، طلایی، مشکی و قهوه‌ای فندقی و رنگ پارچه آن خنثی و تیره می‌باشد. برخی از رنگ‌هایی که در این نوع مبلمان بیشتر به‌کار می‌رود عبارتند از: 

  • سبز روشن
  • زیتونی
  • یشمی
  • کرمی
  • بژ
  • قهوه‌ای
  • طلایی
  • برنزی
  • طوسی
  • آبی
  • زرشکی
  • صورتی چرک
انواع مبل کلاسیک ساده
انواع مبل کلاسیک مجلل

انواع مبل کلاسیک ساده و مجلل

باتوجه به تعریف کلی مبلمان کلاسیک در کشورها و فرهنگ‌های مختلف، این گروه مدل‌های متنوعی را دربرمی‌گیرد که شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

1- مبل کلاسیک فرانسوی، طرحی ظریف و زیبا داشته و رنگ به‌کار رفته برای پارچه این مبل‌ رنگ‌های خنثی یا پاستلی است. در مبل کلاسیک فرانسوی، منبت‌کاری‌ها ظریف و کم‌عمق هستند و ویژگی دیگر آنها چیدن کوسن بروی مبلمان می‌باشد.

2- مبل کلاسیک ایتالیایی، بعنوان یک مبل با سبک خاص و کیفیت بالا دارای پیچیدگی در طراحی بوده و مشخصه اصلی آن استفاده از پارچه‌های مرغوب و نفیس است. در قسمت پایه و دسته‌های مبل کلاسیک ایتالیایی رنگ‌های پر زرق و برق بکار می‌رود و هدف طراح ایتالیایی در طراحی این مبلمان، نمایش شکوه این کشور می‌باشد.

3- مبل کلاسیک لهستانی، با ظاهری جمع‌و‌جور طرفداران زیادی دارد و دسته‌های منحنی شکل ساده در طراحی آن دیده می‌شود.

4- مبل کلاسیک انگلیسی، معمولا با استفاده از متریال چرم و تولید مبل چسترفیلد چرمی شناخته می‌شود.

5- مبل کلاسیک مصری، دارای دسته‌هایی ظریف و ساخته شده از ترکیب چوب و پارچه می‌باشد و برای روکش آن پارچه‌های مخمل ساده یا طرح‌دار خلوت به‌کار می‌رود.

6- مبل کلاسیک ترک،  شباهت زیادی به مبلمان استیل کلاسیک ایرانی دارد که منبت‌کاری‌های آن با طرح گل و برگ و مناظر طبیعی یا حیوانات می‌باشد و در ساخت آن چوب و پارچه مرغوب بکار می‌رود. جالب است بدانید مبل کلاسیک ترک نسبت به سایر مبلمان کلاسیک سبک‌تر بوده و به راحتی جا‌به‌جا می‌شوند.

مبل کلاسیک راحتی

مبل کلاسیک راحتی به چه مبل‌هایی گفته می‌شود؟

بطور کلی مبل راحتی در گروه مبلمان مدرن دسته‌بندی می‌شود و مبلمان کلاسیک ماهیتی رسمی و جدی و فاخر دارند. البته نه به این معنی که نشیمن راحتی نداشته باشند، بلکه منظور جدیت و رسمی بودن آنها است. با این حال اگر عبارت مبل کلاسیک راحتی نیز به گوشتان خورده باید بدانید مبل کلاسیک ساده و راحتی تلفیقی از مبل راحتی و مبلمان کلاسیک می‌باشد که طراحی ساده و چوبی کلاسیک و راحتی نشیمن را باهم دارد. تفاوت این نوع مبل با سایر مبلمان کلاسیک به این صورت است که تماما با پارچه پوشیده شده و فقط در قسمت پایه، تاج و قسمت جلویی دسته‌ها چوب بکار می‌رود.

توجه داشته باشید که مبل شزلون و مبل لاوست نیز نوعی مبل کلاسیک راحتی محسوب ‌می‌شوند و فرم آن‌ها به گونه‌ای‌ طراحی شده که بمنظور راحتی و استراحت کاربرد دارند. این مبل‌ها اغلب در کنار مبلمان اصلی قرار می‌گیرند و برای دکوراسیون خانه‌های کوچک و فضاهای بدون استفاده مناسب هستند. 

مبل سلطنتی کلاسیک
مبل کلاسیک سلطنتی

مبل سلطنتی کلاسیک

مبل سلطنتی کلاسیک به مبلمانی گفته می‌شود که تزیینات منبت‌کاری آنها روی قسمت‌های چوبی مثل دسته، پایه و تاج بسیار پرکار می‌باشد و جلوه منزل شما را بسیار فاخر می‌کند. مبل سلطنتی اصولا با رنگ طلایی و یا ورق طلا دیده می‌شود و به دلیل شباهت‌های زیاد مبلمان کلاسیک و سلطنتی، معمولا این دو عنوان اشتباه گرفته می‌شوند. دقت کنید مبل سلطنتی می‌تواند کلاسیک باشد ولی لزوما مبل کلاسیک نمی‌تواند مبلمان سلطنتی باشد! یکی از نقاط تمایز مهم میان این دو ابعاد آن‌ها است و مبل سلطنتی نسبت به مبل کلاسیک ابعاد بزرگتری دارد. 

مبل کلاسیک همان مبل استیل
مبل کلاسیک یا مبل استیل

مبل کلاسیک همان مبل استیل است؟

مبل استیل یکی از پرطرفدارترین انواع مبلمان برای استفاده در دکوراسیون به سبک کلاسیک خواهد بود که می‌توان آن‌را مختص ایرانی‌ها دانست چون در سایر کشورها کمتر کاربرد دارد. این نوع مبل در واقع همان مبل سلطنتی می‌باشد که به مرور زمان و به دلیل خوش استایل بودنش، به این نام خوانده شده است. 

علت اینکه اصطلاح مبل کلاسیک و مبل استیل معمولا در کنار هم استفاده می‌شوند، این است که این دو نوع مبلمان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌هایی نیز در بین آنها دیده می‌شود. برای مثال:

  1. مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل ابعاد کوچک‌تری دارد.
  2. مبل کلاسیک از مبل استیل سبک‌تر است.
  3. طرح‌‌های مبل کلاسیک از مبل استیل ساده‌‌تر هستند.
  4. مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل قیمت کمتری دارد.
  5. در مبل کلاسیک چوب کمتری نسبت به مبل‌ استیل به‌کار می‌رود.
  6. منبت کاری کمتری در مبل کلاسیک نسبت به سبک استیل به‌کار می‌رود.
  7. در مبلمان استیل معمولا در وسط مبل یک تاج وجود دارد که منبت‌کاری‌ها روی این تاج انجام می‌شود.
مبل کلاسیک در دکوراسیون

مبل کلاسیک در دکوراسیون

اگر سبک دکوراسیون داخلی منزل شما کلاسیک است و سبک قدیمی را می‌پسندید، بهترین گزینه برای انتخاب، مبلمان کلاسیک خواهد بود. در نظر داشته باشید این نوع مبلمان فقط مختص منازل نیست بلکه در محیط‌های اداری، تجاری و خدماتی مثل رستوران‌ها نیز می‌توانید از مبل کلاسیک استفاده کنید.

برای طراحی دکوراسیون با مبل کلاسیک جدید دقت کنید منبت‌کاری‌های پیچیده و ظریفی که روی این مبل انجام شده می‌تواند زیبایی و جلوه‌های جذابی به محیط اطراف بدهد. اگرچه فرش‌های سنتی، آباژور و لوسترهای شیک و مجلل، پرده‌ و اکسسوری‌های خاص تزیینی باعث جذابیت بیشتر این دکوراسیون می‌شود اما اگر نمی‌خواهید فضا شلوغ به نظر برسد سعی کنید از قرار دادن اجزای دیگر در کنار این مبلمان خودداری کنید.

برای زیباتر شدن طراحی داخلی فضای موردنظرتان به هماهنگی رنگ و طرح مبل کلاسیک با رنگ و طرح سایر وسایل توجه داشته باشید. اگر سایر وسایل موجود طرح ساده ای دارند پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از یکنواخت شدن دکوراسیون داخلی پارچه طرح‌دار برای مبل انتخاب کنید و برعکس، اگر از پرده، کفپوش، کاغذ دیواری و فرش‌های طرح‌دار استفاده کرده‌اید، مدل مبل کلاسیک ساده را انتخاب کنید. علاوه‌بر اینها در انتخاب رنگ چوب این نوع مبلمان نیز دقت لازم را داشته باشید!

چیدمان مبل کلاسیک

چیدمان مبل کلاسیک چگونه است؟

چیدمان این نوع مبلمان باید بر اساس فضا و دکوراسیون صورت گیرد و باتوجه به سبک رسمی و ابعاد مبل کلاسیک پیشنهاد می‌شود در فضاهای بزرگ که سبک سنتی دارند از این مبلمان استفاده شود. امکان دارد چیدمان مبل کار آسانی به نظر بیاید اما باید نکاتی را برای آن در نظر گرفت. چیدمان مبلمان کلاسیک باید طوری باشد که:

  1. فضا را بیش از حد شلوغ نکند.
  2. زیبایی خود را بهتر و بیشتر نشان دهد.

برای چیدمان مبل کلاسیک در ابتدا باید به نقطه کانونی پذیرایی توجه کرد. برای مثال پنجره، شومینه، تلویزیون یا کتابخانه از نقاط کانونی هستند که معمولا در پذیرایی در نظر گرفته می‌شوند. پس چیدمان مبل باید باتوجه به نقطه کانونی در پذیرایی انجام شود.

ست مبلمان کلاسیک
ست مبل کلاسیک

ست مبلمان کلاسیک چند نفره است؟

بطورکلی قانون خاصی در رابطه با ست انواع مبلمان در ایران وجود ندارد و مبل کلاسیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما معمولا این نوع مبلمان در سِت کامل به صورت هفت نفره طراحی و تولید می‌شوند. این ست 7 نفره شامل یک عدد کاناپه کلاسیک و چهار عدد مبل تکی بدون میزبان، همراه با میزهای جلو مبلی عسلی شیک و کوسن‌های زیبا عرضه می‌شود. 

توجه کنید یکی‌دیگر از تفاوت‌هایی که مبل استیل با سایر مبلمان کلاسیک دارد نیز تعداد اجزای آن است. مبل‌های استیل علاوه‌بر ست‌های 7 نفره به‌صورت 9 نفره نیز در دسترس قرار می‌گیرند که در این حالت معمولا دو صندلی میزبان به ست هفت نفره اضافه می‌شود.

نکات خرید مبل کلاسیک
نکات مهم قبل از خرید مبل کلاسیک

نکات مهم قبل از خرید مبل کلاسیک

1- مبلمان سبک کلاسیک، جلوه‌ای اشرافی و لوکس دارند و در رنگ‌هایی مشخص با ابعاد سنگین و بزرگ همراهند. در نتیجه پیش از خرید مبل کلاسیک به ابعاد فضا، سبک کلی و بقیه وسایل موجود توجه داشته باشید. 

2- نکته مهم دیگر در خرید انواع مبل کلاسیک، دقت به کیفیت دوخت پارچه مخصوصا در محل اتصال پارچه به چوب است.

3- چیدمان مبلمان کلاسیک برای خانه‌های کوچک گزینه مناسبی نیست، چراکه اندازه بزرگ این مبلمان با قرار گرفتن در فضای کوچک باعث می‌شود فضا شلوغ‌تر به‌نظر برسد.

4- با توجه به اینکه این مبلمان تاج‌های تقریبا بلندی دارند پیشنهاد می‌شود که در خانه‌هایی با سقف کوتاه استفاده نشوند تا زیبایی و جذابیت فضا را زیر سوال نبرند.

قیمت مبل کلاسیک

قیمت مبل کلاسیک 

در رابطه با قیمت مبل کلاسیک باید بدانید که مانند هر کالای دیگری قیمت این مبلمان نیز در بازار دامنه‌ی متفاوتی دارد و مهم‌ترین عاملی که در قیمت مبل کلاسیک تاثیر دارد، مواد اولیه بکار رفته در آن است. در ساخت اسکلت، کلاف و پایه‌ی این مدل مبل، مواد مختلفی مثل چوب گردو، چوب راش یا روس و همچنین پلاستیک فشرده به‌کار می‌رود و مدل‌هایی که از پلاستیک ساخته می‌شوند نسبت به مبل کلاسیک چوبی قیمت پایین‌تری دارند. 

همچنین مدل‌هایی که با چوب گردو ساخته شده اند، باتوجه به کمیاب بودن این نوع چوب و عدم دسترسی آسان به آن، قیمت بسیار بالاتری دارند. اما این اختلاف قیمت‌ها فقط محدود به کیفیت چوب نبوده و به جنس رویه پارچه و سایر مواد اولیه بکار رفته در ساخت مبل نیز بستگی دارد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد معمولا قیمت مبل کلاسیک نسبت به مبل راحتی بیشتر و نسبت به مبل استیل کمتر می‌باشد. اما توجه کنید که با صرف هزینه بیشتر برای مبلمان کلاسیک نسبت به مبل‌های راحتی، در عوض این نوع مبلمان دوام زیادی داشته و در صورت نگهداری مناسب، عمر نسبتا بالایی نیز خواهد داشت. بنابراین پرداخت هزینه بالا، شاید تضمینی باشد که چندین سال به راحتی و بدون دغدغه خراب شدن، از مبل کلاسیک جدید خود استفاده کنید.

زیباترین مبل کلاسیک

کلام پایانی

مدل مبل کلاسیک برای محیط‌هایی با دکوراسیون سلطنتی و لوکس بسیار مناسب بوده و به دکوراسیون شکوه و اقتدار خاصی می‌بخشد. باتوجه به نوع تزیینات این مبلمان ابعاد بزرگ آنها برای فضاهایی با متراژ بزرگ ایده‌آل هستند. اگر به دنبال مدل مبل کلاسیک موردعلاقه‌تان هستید علاوه‌بر مواردی که در این مطلب در رابطه با شناخت مبل کلاسیک و بررسی ویژگی‌ها و انواع آن مطرح شد، می‌توانید از اهالی فن چیدانه نیز کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Kimiya.morovvatdar_38166 در تاریخ 19 دی 1395
با سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم بپرسم که با رومبلی سبز پسته ای که گلهای طلایی رنگ داخلش داره فرم مبل با رنگ چوب بهتره یا رنگ طلایی ? با تشکر

ثبت دیدگاه